Społeczne przeglądy warunków pracy.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW I CENTRALNEJ RADY ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
z dnia 25 listopada 1966 r.
w sprawie społecznych przeglądów warunków pracy.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) Rada Ministrów i Centralna Rada Związków Zawodowych postanawiają, co następuje:
§  1.
1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadza się w uspołecznionych zakładach pracy.
2.
Zadaniem społecznych przeglądów warunków pracy jest:
1)
badanie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania obowiązujących przepisów w tym zakresie,
2)
ocena wykonania planu poprawy warunków pracy oraz sposobu i celowości dokonywania na ten cel wydatków, przedstawianie wniosków w zakresie poprawy warunków pracy.
§  2.
1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadzane są na zasadach określonych w instrukcji stanowiącej załącznik do uchwały.
2.
Zarządy główne związków zawodowych oraz właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych, zarządy centralnych organizacji spółdzielczych) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych mogą wydawać wytyczne dostosowujące instrukcję określoną w ust. 1 do szczególnych warunków występujących w niektórych gałęziach gospodarki narodowej. Wytyczne w stosunku do zakładów górniczych wydaje się ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych określi zasady i tryb przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy w jednostkach (zakładach, instytucjach) wojskowych i w podległych mu przedsiębiorstwach państwowych.
§  3.
Traci moc uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 2 czerwca 1960 r. w sprawie społecznych przeglądów warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych (Monitor Polski Nr 62, poz. 292).
§  4  .
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOŁECZNYCH PRZEGLĄDÓW WARUNKÓW PRACY

Rozdział  1.

Zasady przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

§  1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadzają co najmniej raz do roku zakładowe komisje przeglądowe.
§  2.
1.
Uchwałę o przeprowadzeniu społecznego przeglądu warunków pracy podejmuje rada zakładowa na posiedzeniu plenarnym.
2.
W posiedzeniu rady zakładowej (ust. 1) poza jej członkami powinni uczestniczyć:
1)
kierownik zakładu pracy lub jego przedstawiciel,
2)
przedstawiciel zakładowego komitetu (egzekutywy) Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej,
3)
przedstawiciel rady robotniczej,
4)
przedstawiciel komitetu zakładowego Związku Młodzieży Socjalistycznej,
5)
przedstawiciel koła Naczelnej Organizacji Technicznej,
6)
kierownik przyzakładowej (międzyzakładowej) placówki przemysłowej służby zdrowia lub jego przedstawiciel.
3.
W posiedzeniu określonym w ust. 1 może wziąć udział przedstawiciel zarządu okręgowego związku zawodowego, inspektor pracy i przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy, których zawiadamia się o terminie posiedzenia.
§  3.
Uchwała o przeprowadzeniu społecznego przeglądu warunków pracy określa:
1)
skład zakładowej komisji przeglądowej,
2)
szczegółowe zadania społecznego przeglądu warunków pracy,
3)
termin rozpoczęcia i zakończenia przeglądu oraz opracowania wniosków do realizacji.
§  4.
1.
W skład zakładowej komisji przeglądowej wchodzą:
1)
zakładowy społeczny inspektor pracy,
2)
przedstawiciele rady zakładowej,
3)
przedstawiciele kierownika zakładu pracy,
4)
przedstawiciele rady robotniczej,
5)
kierownik przyzakładowej (międzyzakładowej) placówki przemysłowej służby zdrowia lub jego przedstawiciel,
6)
robotnicy, technicy i inżynierowie wykazujący się znajomością procesów produkcyjnych i zagadnień ochrony pracy oraz przejawiający duże zaangażowanie społeczne.
2.
Przewodniczącym zakładowej komisji przeglądowej jest zakładowy społeczny inspektor pracy.
3.
Zakładowa komisja przeglądowa tworzy w razie potrzeby oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe lub zespoły problemowe i określa ich zadania.

Rozdział  2.

Tryb przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

§  5.
Zakładowa komisja przeglądowa powinna w szczególności:
1)
przeprowadzić kontrolę warunków pracy bezpośrednio na stanowiskach roboczych,
2)
zaznajomić się z opiniami i wnioskami pracowników dotyczącymi poprawy warunków pracy oraz z zarządzeniami i zaleceniami organów nadzoru nad warunkami pracy.
§  6.
Kierownik zakładu pracy oraz kierownicy właściwych komórek organizacyjnych obowiązani są zapewnić komisjom przeglądowym i zespołom problemowym warunki do dokonania przeglądu oraz udzielać im niezbędnych informacji i materiałów dotyczących ochrony pracy oraz zapewnić inną konieczną pomoc.
§  7.
1.
Przy ustalaniu zadań dla zakładowej komisji przeglądowej uwzględniać należy w pierwszym rzędzie przyczyny powodujące wypadki przy pracy oraz choroby zawodowe i schorzenia związane z warunkami środowiska pracy.
2.
Społecznym przeglądem warunków pracy należy objąć w szczególności:
1)
w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy:
a)
realizację przez zakład pracy zadań w zakresie postępu technicznego, poprawy organizacji pracy zakładu pracy i innych przedsięwzięć mających wpływ na warunki pracy,
b)
stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników obsługujących te maszyny i urządzenia,
c)
organizację i stan transportu,
d)
stan urządzeń wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, odpylających i innych wpływających na warunki pracy,
e)
stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia,
f)
organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach roboczych,
g)
zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz gospodarkę tą odzieżą i sprzętem;
2)
w zakresie higieny pracy, zapobiegania chorobom zawodowym i ich zwalczania:
a)
stosowanie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy,
b)
stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzanie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie przez zakład pracy zaleceń lekarskich,
c)
stan urządzeń higieniczno-sanitarnych;
3)
w zakresie przestrzegania przepisów ochrony pracy:
a)
szkolenie i instruktaż pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
przestrzeganie przez pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz przez pozostałych pracowników zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
c)
przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o ochronie pracy kobiet i młodocianych;
4)
w zakresie realizacji planów poprawy warunków pracy:
a)
stopień wykonania planu poprawy warunków pracy za ubiegły rok kalendarzowy,
b)
analizę celowości planowania i sposobu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności przeznaczonych na inwestycje i kapitalne remonty.

Rozdział  3.

Zasady wykorzystywania wyników społecznych przeglądów warunków pracy.

§  8.
1.
Zakładowa komisja przeglądowa sporządza w terminie 14 dni od zakończenia przeglądu sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.
2.
Sprawozdanie sporządza komisja opierając się na:
1)
wynikach własnych badań oraz badań przeprowadzonych przez oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe oraz zespoły problemowe,
2)
materiałach obrazujących kształtowanie się liczby wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz ich przyczyny,
3)
opiniach i wnioskach pracowników,
4)
innych materiałach.
3.
Sprawozdanie powinno w szczególności zawierać:
1)
informację o realizacji planu poprawy warunków pracy w okresie objętym sprawozdaniem,
2)
informację o wykonywaniu zarządzeń i zaleceń organów nadzoru nad warunkami pracy,
3)
wykaz występujących nadal potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
4)
wnioski dotyczące usunięcia istniejących braków oraz dalszej poprawy warunków pracy.
4.
Sprawozdanie doręcza się kierownikowi zakładu pracy, radzie zakładowej, jednostce nadrzędnej nad zakładem pracy oraz nadrzędnej instancji związkowej.
§  9.
1.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest:
1)
niezwłocznie zapoznać się z wynikami społecznego przeglądu warunków pracy,
2)
w terminie miesiąca od otrzymania sprawozdania ustalić terminy usunięcia stwierdzonych uchybień i wydać stosowne zarządzenia w tym zakresie,
3)
zapewnić uwzględnienie wyników przeglądu w najbliższym planie poprawy warunków pracy i zapewnić jego realizację.
2.
O wydanych zarządzeniach i czynnościach podjętych w związku z wynikami społecznego przeglądu warunków pracy kierownik zakładu pracy zawiadamia radę zakładową.
§  10.
1.
Konferencja samorządu robotniczego na specjalnym posiedzeniu odbytym w terminie umożliwiającym wprowadzenie do planu techniczno-finansowego przyjętych wniosków:
1)
rozpatruje i ocenia wyniki przeglądu oraz podjęte w związku z tym decyzje kierownika zakładu pracy,
2)
podejmuje uchwały zmierzające do usunięcia stwierdzonych braków i uchybień oraz dalszej poprawy warunków pracy.
2.
W posiedzeniu (ust. 1) bierze w miarę możności udział przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy.
§  11.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest w terminie 10 dni od posiedzenia konferencji samorządu robotniczego przekazać do zjednoczenia (jednostki równorzędnej) sprawy wymagające decyzji lub pomocy ze strony zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
§  12.
Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) obowiązany jest w terminie miesięcznym podjąć decyzje w sprawach przekazanych zgodnie z przepisem § 11.
§  13.
Zjednoczenie (jednostka równorzędna) dokonuje oceny wyników społecznych przeglądów warunków pracy i w razie potrzeby w porozumieniu z właściwą instancją związku zawodowego podejmuje niezbędne środki w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i dalszej poprawy warunków pracy.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.68.324

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Społeczne przeglądy warunków pracy.
Data aktu: 25/11/1966
Data ogłoszenia: 14/12/1966
Data wejścia w życie: 01/01/1967