Społeczne przeglądy warunków pracy.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW I CENTRALNEJ RADY ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
z dnia 25 listopada 1966 r.
w sprawie społecznych przeglądów warunków pracy.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) Rada Ministrów i Centralna Rada Związków Zawodowych postanawiają, co następuje:
§  1.
1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadza się w uspołecznionych zakładach pracy.
2.
Zadaniem społecznych przeglądów warunków pracy jest:
1)
badanie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania obowiązujących przepisów w tym zakresie,
2)
ocena wykonania planu poprawy warunków pracy oraz sposobu i celowości dokonywania na ten cel wydatków, przedstawianie wniosków w zakresie poprawy warunków pracy.
§  2.
1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadzane są na zasadach określonych w instrukcji stanowiącej załącznik do uchwały.
2.
Zarządy główne związków zawodowych oraz właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych, zarządy centralnych organizacji spółdzielczych) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych mogą wydawać wytyczne dostosowujące instrukcję określoną w ust. 1 do szczególnych warunków występujących w niektórych gałęziach gospodarki narodowej. Wytyczne w stosunku do zakładów górniczych wydaje się ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych określi zasady i tryb przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy w jednostkach (zakładach, instytucjach) wojskowych i w podległych mu przedsiębiorstwach państwowych.
§  3.
Traci moc uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 2 czerwca 1960 r. w sprawie społecznych przeglądów warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych (Monitor Polski Nr 62, poz. 292).
§  4  .
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOŁECZNYCH PRZEGLĄDÓW WARUNKÓW PRACY

Rozdział  1.

Zasady przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

§  1.
Społeczne przeglądy warunków pracy przeprowadzają co najmniej raz do roku zakładowe komisje przeglądowe.
§  2.
1.
Uchwałę o przeprowadzeniu społecznego przeglądu warunków pracy podejmuje rada zakładowa na posiedzeniu plenarnym.
2.
W posiedzeniu rady zakładowej (ust. 1) poza jej członkami powinni uczestniczyć:
1)
kierownik zakładu pracy lub jego przedstawiciel,
2)
przedstawiciel zakładowego komitetu (egzekutywy) Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej,
3)
przedstawiciel rady robotniczej,
4)
przedstawiciel komitetu zakładowego Związku Młodzieży Socjalistycznej,
5)
przedstawiciel koła Naczelnej Organizacji Technicznej,
6)
kierownik przyzakładowej (międzyzakładowej) placówki przemysłowej służby zdrowia lub jego przedstawiciel.
3.
W posiedzeniu określonym w ust. 1 może wziąć udział przedstawiciel zarządu okręgowego związku zawodowego, inspektor pracy i przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy, których zawiadamia się o terminie posiedzenia.
§  3.
Uchwała o przeprowadzeniu społecznego przeglądu warunków pracy określa:
1)
skład zakładowej komisji przeglądowej,
2)
szczegółowe zadania społecznego przeglądu warunków pracy,
3)
termin rozpoczęcia i zakończenia przeglądu oraz opracowania wniosków do realizacji.
§  4.
1.
W skład zakładowej komisji przeglądowej wchodzą:
1)
zakładowy społeczny inspektor pracy,
2)
przedstawiciele rady zakładowej,
3)
przedstawiciele kierownika zakładu pracy,
4)
przedstawiciele rady robotniczej,
5)
kierownik przyzakładowej (międzyzakładowej) placówki przemysłowej służby zdrowia lub jego przedstawiciel,
6)
robotnicy, technicy i inżynierowie wykazujący się znajomością procesów produkcyjnych i zagadnień ochrony pracy oraz przejawiający duże zaangażowanie społeczne.
2.
Przewodniczącym zakładowej komisji przeglądowej jest zakładowy społeczny inspektor pracy.
3.
Zakładowa komisja przeglądowa tworzy w razie potrzeby oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe lub zespoły problemowe i określa ich zadania.

Rozdział  2.

Tryb przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

§  5.
Zakładowa komisja przeglądowa powinna w szczególności:
1)
przeprowadzić kontrolę warunków pracy bezpośrednio na stanowiskach roboczych,
2)
zaznajomić się z opiniami i wnioskami pracowników dotyczącymi poprawy warunków pracy oraz z zarządzeniami i zaleceniami organów nadzoru nad warunkami pracy.
§  6.
Kierownik zakładu pracy oraz kierownicy właściwych komórek organizacyjnych obowiązani są zapewnić komisjom przeglądowym i zespołom problemowym warunki do dokonania przeglądu oraz udzielać im niezbędnych informacji i materiałów dotyczących ochrony pracy oraz zapewnić inną konieczną pomoc.
§  7.
1.
Przy ustalaniu zadań dla zakładowej komisji przeglądowej uwzględniać należy w pierwszym rzędzie przyczyny powodujące wypadki przy pracy oraz choroby zawodowe i schorzenia związane z warunkami środowiska pracy.
2.
Społecznym przeglądem warunków pracy należy objąć w szczególności:
1)
w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy:
a)
realizację przez zakład pracy zadań w zakresie postępu technicznego, poprawy organizacji pracy zakładu pracy i innych przedsięwzięć mających wpływ na warunki pracy,
b)
stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników obsługujących te maszyny i urządzenia,
c)
organizację i stan transportu,
d)
stan urządzeń wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, odpylających i innych wpływających na warunki pracy,
e)
stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia,
f)
organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach roboczych,
g)
zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz gospodarkę tą odzieżą i sprzętem;
2)
w zakresie higieny pracy, zapobiegania chorobom zawodowym i ich zwalczania:
a)
stosowanie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy,
b)
stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzanie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie przez zakład pracy zaleceń lekarskich,
c)
stan urządzeń higieniczno-sanitarnych;
3)
w zakresie przestrzegania przepisów ochrony pracy:
a)
szkolenie i instruktaż pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
przestrzeganie przez pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz przez pozostałych pracowników zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
c)
przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o ochronie pracy kobiet i młodocianych;
4)
w zakresie realizacji planów poprawy warunków pracy:
a)
stopień wykonania planu poprawy warunków pracy za ubiegły rok kalendarzowy,
b)
analizę celowości planowania i sposobu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności przeznaczonych na inwestycje i kapitalne remonty.

Rozdział  3.

Zasady wykorzystywania wyników społecznych przeglądów warunków pracy.

§  8.
1.
Zakładowa komisja przeglądowa sporządza w terminie 14 dni od zakończenia przeglądu sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.
2.
Sprawozdanie sporządza komisja opierając się na:
1)
wynikach własnych badań oraz badań przeprowadzonych przez oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe oraz zespoły problemowe,
2)
materiałach obrazujących kształtowanie się liczby wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz ich przyczyny,
3)
opiniach i wnioskach pracowników,
4)
innych materiałach.
3.
Sprawozdanie powinno w szczególności zawierać:
1)
informację o realizacji planu poprawy warunków pracy w okresie objętym sprawozdaniem,
2)
informację o wykonywaniu zarządzeń i zaleceń organów nadzoru nad warunkami pracy,
3)
wykaz występujących nadal potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
4)
wnioski dotyczące usunięcia istniejących braków oraz dalszej poprawy warunków pracy.
4.
Sprawozdanie doręcza się kierownikowi zakładu pracy, radzie zakładowej, jednostce nadrzędnej nad zakładem pracy oraz nadrzędnej instancji związkowej.
§  9.
1.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest:
1)
niezwłocznie zapoznać się z wynikami społecznego przeglądu warunków pracy,
2)
w terminie miesiąca od otrzymania sprawozdania ustalić terminy usunięcia stwierdzonych uchybień i wydać stosowne zarządzenia w tym zakresie,
3)
zapewnić uwzględnienie wyników przeglądu w najbliższym planie poprawy warunków pracy i zapewnić jego realizację.
2.
O wydanych zarządzeniach i czynnościach podjętych w związku z wynikami społecznego przeglądu warunków pracy kierownik zakładu pracy zawiadamia radę zakładową.
§  10.
1.
Konferencja samorządu robotniczego na specjalnym posiedzeniu odbytym w terminie umożliwiającym wprowadzenie do planu techniczno-finansowego przyjętych wniosków:
1)
rozpatruje i ocenia wyniki przeglądu oraz podjęte w związku z tym decyzje kierownika zakładu pracy,
2)
podejmuje uchwały zmierzające do usunięcia stwierdzonych braków i uchybień oraz dalszej poprawy warunków pracy.
2.
W posiedzeniu (ust. 1) bierze w miarę możności udział przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy.
§  11.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest w terminie 10 dni od posiedzenia konferencji samorządu robotniczego przekazać do zjednoczenia (jednostki równorzędnej) sprawy wymagające decyzji lub pomocy ze strony zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
§  12.
Dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) obowiązany jest w terminie miesięcznym podjąć decyzje w sprawach przekazanych zgodnie z przepisem § 11.
§  13.
Zjednoczenie (jednostka równorzędna) dokonuje oceny wyników społecznych przeglądów warunków pracy i w razie potrzeby w porozumieniu z właściwą instancją związku zawodowego podejmuje niezbędne środki w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i dalszej poprawy warunków pracy.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.68.324

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Społeczne przeglądy warunków pracy.
Data aktu: 25/11/1966
Data ogłoszenia: 14/12/1966
Data wejścia w życie: 01/01/1967