Wzmożenie działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.

ZARZĄDZENIE Nr 128
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 lipca 1961 r.
w sprawie wzmożenia działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.

W celu zapewnienia skuteczniejszych form walki z przestępstwami gospodarczymi zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organy administracji państwowej wykonujące funkcje kontroli, rewizji i inspekcji, zwane dalej w skróceniu "organami kontrolującymi", powinny w ramach działalności pokontrolnej, niezależnie od wystąpień kierowanych do jednostek kontrolowanych i zwierzchnich, powiadamiać pisemnie o stwierdzonych brakach i uchybieniach również inne organy państwowe właściwe do spraw, w których stwierdzono braki i uchybienia (np. Narodowy Bank Polski o uchybieniach w zakresie wykorzystania funduszu płac, kredytów itp.).
2.
Jeżeli w związku z przeprowadzoną kontrolą, rewizją lub inspekcją zostaną ujawnione fakty wymagające zbadania określonych zagadnień wychodzących poza zakres działania organu kontrolującego, organ ten obowiązany jest niezwłocznie przekazać na piśmie niezbędne informacje tym organom, które swoim zakresem działania obejmują zagadnienia wymagające zbadania.
§  2.
Organy kontrolujące powinny przed przystąpieniem do swych czynności zapoznać się z ustaleniami kontroli, rewizji i inspekcji przeprowadzonych uprzednio w kontrolowanej jednostce organizacyjnej, a w razie istnienia uzasadnionych podejrzeń o popełnienie przestępstwa, zwracać się do właściwych organów ścigania przestępstw w celu uzyskania odpowiednich informacji, dotyczących jednostki organizacyjnej, w której ma nastąpić kontrola, rewizja lub inspekcja.
§  3.
1.
Organy kontrolujące powinny:
1)
przekazywać już w toku swych czynności właściwym organom Milicji Obywatelskiej lub innym właściwym organom dochodzeniowym wszelkie uzyskane informacje, nasuwające podejrzenia o popełnienie czynu przestępczego i wymagające zastosowania takich środków dochodzeniowych, którymi dany organ kontrolujący nie dysponuje;
2)
przekazywać po zakończeniu swych czynności organom Milicji Obywatelskiej - niezależnie od zawiadomień o ujawnionych przestępstwach - informacje, dotyczące braków i uchybień w zabezpieczeniu mienia społecznego oraz w organizacji i porządku pracy w danym zakładzie, które mogą sprzyjać popełnianiu nadużyć gospodarczych.
2.
Zainteresowani ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, a przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w porozumieniu z komendantem wojewódzkim (miejskim) Milicji Obywatelskiej, określą tryb przekazywana informacji, o których mowa w ust. 1.
§  4.
Organy kontroli wewnętrznej i rewizji finansowo-księgowej obowiązane są w zakresie swojej właściwości do przeprowadzania, na wniosek prokuratora lub komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej, kontroli, rewizji i inspekcji w przedmiocie i zakresie wskazanym przez organ ścigania przestępstw i do przekazania mu wyników swych czynności.
§  5.
1.
Zaleca się ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wydawanie w okresach półrocznych, a w razie potrzeby co kwartał, biuletynów informacyjnych, zawierających dane o istotnych ustaleniach kontroli, rewizji i inspekcji, przeprowadzanych przez własne organy w podległych jednostkach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przydatnych w zwalczaniu nadużyć gospodarczych i w działalności zapobiegawczej. Biuletyny te należy przesyłać do wiadomości Najwyższej Izbie Kontroli, odpowiednim organom prokuratury i Milicji Obywatelskiej oraz Głównemu Inspektoratowi Kontrolno-Rewizyjnemu Ministerstwa Finansów.
2.
W biuletynach, o których mowa w ust. 1, należy podawać informacje o stwierdzonych poważniejszych przestępstwach (kradzieżach, nadużyciach władzy, łapownictwie, jaskrawym braku kontroli, braku nadzoru nad powierzonym mieniem itd.), które były przedmiotem kontroli i ustaleń, z podaniem okoliczności umożliwiających popełnienie danego przestępstwa oraz z zaznaczeniem, jakie wyciągnięto wnioski w stosunku do winnych, jak również jakie podjęto kroki dla zapobieżenia tym przestępstwom w danym zakładzie. Publikowanie spraw będących przedmiotem postępowania (ścigania) karnego może mieć miejsce po uzgodnieniu z organami ścigania przestępstw.
§  6.
Organy administracji państwowej obowiązane są przeprowadzać szczegółowe analizy uwag i wniosków organizacyjnych zawartych w notatkach urzędowych opracowanych przez sądy i w pismach organów ścigania przestępstw oraz do zawiadamiania sądów i organów ścigania przestępstw o ustosunkowaniu się do tych uwag i wniosków.
§  7.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) wydadzą w porozumieniu z Ministrem Finansów szczegółowe wytyczne w sprawie przeprowadzania kompleksowych rewizji obejmujących wszystkie ogniwa określonego procesu gospodarczego (zakup surowców, ich przerób, zbyt gotowych produktów itd.), podległe różnym ministrom.
§  8.
W razie ustalenia istotnych nieprawidłowości organy kontrolujące powinny organizować narady pokontrolne dla omówienia tych nieprawidłowości i przedsięwzięcia środków zapobiegawczych. W naradach tych, poza aktywem gospodarczym i administracyjnym kontrolowanych jednostek, powinni brać udział przedstawiciele samorządu robotniczego.
§  9.
W celu systematycznego podnoszenia skuteczności działania organów kontroli wewnętrznej i rewizji finansowo-księgowej ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) oraz przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) powinni po zakończeniu każdego półrocza przeprowadzać szczegółowe analizy działalności tych organów na specjalnie w tym celu zwołanych posiedzeniach kolegiów ministerstw (urzędów centralnych) i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  10.
Zaleca się naczelnym organom spółdzielczym wprowadzenie w organizacjach spółdzielczych stosowania zasad postępowania określonych niniejszym zarządzeniem.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.55.241

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wzmożenie działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji w zakresie zapobiegania przestępstwom gospodarczym.
Data aktu: 07/07/1961
Data ogłoszenia: 19/07/1961
Data wejścia w życie: 19/07/1961