PRZEPISY OGÓLNE.
Zakres rewizji.
Planowanie rewizji.
Przygotowanie rewizji.
Zasady wykonywania rewizji i postępowanie rewizyjne.
Postępowanie porewizyjne.
Sprawozdawczość.
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE.
Wytyczne dotyczące wstępnych czynności rewizyjnych.
Ogólna analiza działalności gospodarczej i finansowej rewidowanej jednostki.
Rewizja obrotów kasowych i rozrachunków.
Rewizja gospodarki materiałowej i inwentarzowej.
Rewizja dochodów i wydatków.
- czy nie dokonano wypłat na rzecz pracowników za prace wchodzące w zakres ich obowiązków,
- czy nie dokonano wypłat na rzecz osób trzecich za prace, które powinny być wykonane przez pracowników,
- czy na prace zlecone zawierane są umowy i czy wysokość przyznawanych wynagrodzeń odpowiada faktycznie włożonej pracy,
- czy przestrzega się terminów umownych i egzekwuje umowne kary za ich nieprzestrzeganie,
- czy na rachunkach za wykonane prace stwierdzono ich wykonanie i przyjęcie; należy również zwrócić uwagę na celowość zlecanych prac,
- czy nie wypłaca się premii i nagród, przewidzianych za specjalne osiągnięcia, nieuprawnionym pracownikom.
Rewizja księgowości i sprawozdawczości.
Rewizja w jednostkach spełniających funkcje nadzoru, finansowania i rewizji.
Przepis końcowy.
PROTOKÓŁ REWIZJI
przez .............................................................................................................................................
w czasie od ............................................ do .................................................................................
na podstawie zarządzenia ............................................................................................................
z dnia .................................................................................. nr .....................................................
Kierownikiem jednostki rewidowanej jest Ob. ............................................................................
Głównym księgowym jednostki rewidowanej jest Ob. ...............................................................
Uwaga: Jeżeli w okresie objętym rewizją kierownikiem lub głównym księgowym była inna osoba, aniżeli w czasie przeprowadzania rewizji, należy podać również nazwisko tej osoby, wskazując datę jej odejścia.
Zakres rewizji ...............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Ustalenia rewizji.
Uwaga: Tę część protokołu zaleca się podzielić na następujące tematy:
I. Gospodarka pieniężna.
II. Rozrachunki.
III. Gospodarka materiałowa.
IV. Gospodarka inwentarzowa.
V. Dochody.
VI. Wydatki i koszty.
VII. Inwestycje i kapitalne remonty.
VIII. Księgowość i sprawozdawczość.
IX. Nadzór, finansowanie i rewizje.
X. Inne ustalenia rewizji.
Na wstępie każdego tematu należy podać krótki opis czynności wykonanych w celu zbadania danego zagadnienia, zakres i metodę badania, imiona i nazwiska osób udzielających wyjaśnień, po czym należy omówić stwierdzone nieprawidłowości, ujmując każdą nieprawidłowość w odrębny kolejno numerowany punkt. W razie nieujawnienia nieprawidłowości należy podać stwierdzenie negatywne "Nieprawidłowości nie stwierdzono".
Stwierdzenia końcowe.
Uwaga: W tej części protokołu należy podać:
W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | M.P.1961.16.86 |
| Rodzaj: | Instrukcja |
| Tytuł: | Tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w jednostkach i zakładach budżetowych oraz organach finansowych prezydiów rad narodowych. |
| Data aktu: | 12/01/1961 |
| Data ogłoszenia: | 22/02/1961 |
| Data wejścia w życie: | 22/02/1961 |








