Składanie, badanie, przyjmowanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 sierpnia 1957 r.
w sprawie składania, badania, przyjmowania i zatwierdzania sprawozdań finansowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 i 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz w wykonaniu przepisów § 7 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438) zarządza się, co następuje:

Dział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy zarządzenia określają zakres i tryb składania, badania, przyjmowania i zatwierdzania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych określonych w § 1 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438), zwanych w dalszym ciągu "przedsiębiorstwami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia:

-

"uchwała" - oznacza ono uchwałę nr 332 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 438);

-

"sprawozdanie finansowe" - oznacza ono bilans, rachunek strat i zysków oraz sprawozdania w zakresie kosztów, sprzedaży itp., sporządzone na koniec roku gospodarczego oraz na dzień otwarcia likwidacji przedsiębiorstwa zgodnie z instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego, Ministerstwa Finansów oraz właściwych ministrów w sprawie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planów finansowo-gospodarczych,

-

"organ finansowy" - oznacza ono wydział (oddział, referat) finansowy prezydium właściwej dla danego przedsiębiorstwa rady narodowej,

-

"bank" - oznacza ono oddział banku finansującego działalność eksploatacyjną danego przedsiębiorstwa.

Dział  II.

Składanie sprawozdań finansowych.

§  3.
1.
Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwo powinno złożyć organowi sprawującemu nad nim bezpośredni nadzór w terminie ustalonym przez ten organ.
2.
Odbierający sprawozdanie finansowe powinien sprawdzić, czy:
a)
sprawozdanie jest kompletne, to jest czy składa się z podpisanych przez upoważnione do tego osoby formularzy przewidzianych w odpowiednich przepisach,
b)
sprawozdanie sporządzone zostało w sposób przewidziany w odpowiednich przepisach, w szczególności czy nie zawiera ono błędów rachunkowych i czy powiązanie poszczególnych części sprawozdania jest prawidłowe.
3.
Sprawozdanie finansowe podlega po odbiorze włączeniu do zbiorczego sprawozdania finansowego składanego przez organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem w terminie ustalonym właściwymi przepisami.

Dział  III.

Badanie i przyjmowanie sprawozdań finansowych.

§  4.
1.
Badanie sprawozdań finansowych (§ 2 uchwały) polega na stwierdzeniu jego prawidłowości. W szczególności należy ustalić, czy:
a)
odbiór sprawozdania został dokonany prawidłowo (§ 3),
b)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie ksiąg rachunkowych, to jest między innymi, czy:

-

dane sprawozdawcze są zgodne z danymi zawartymi w uzgodnionym zestawieniu obrotów i sald kont syntetycznych i analitycznych,

-

dane zawarte w zestawieniu obrotów i sald są zgodne z danymi poszczególnych kont syntetycznych,

-

obroty na kontach syntetycznych są zgodne z obrotami odpowiadających im kont analitycznych,

c)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie wyników inwentaryzacyjnych, to jest, między innymi, czy:

-

inwentaryzacja poszczególnych składników majątkowych w ciągu roku była przeprowadzona prawidłowo, a poszczególne pozycje bilansu zgodne są z rezultatami inwentaryzacji tych składników majątku, których termin inwentaryzacji przypada na koniec roku, lub z rezultatami inwentaryzacji przeprowadzonej na dzień otwarcia likwidacji,

-

różnice inwentaryzacyjne zostały należycie wyjaśnione i odpisane na właściwe konta, tak że znalazły one wyraz w sporządzonym sprawozdaniu finansowym,

d)
w sprawozdaniu nie figurują aktywa lub pasywa nierealne, to jest, między innymi, czy:

-

odpisano z ksiąg należności nieściągalne, przedawnione i prekludowane,

-

prawidłowo wyceniono remanenty produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych, materiałów, towarów i innych rzeczowych składników majątkowych,

-

prawidłowo obliczono i wykazano koszty zakupu, odchylenia od cen ewidencyjnych (marże), odchylenia od kosztów planowanych, odchylenia od wyceny wewnętrznej przypadającej na remanenty materiałów, towarów i wyrobów,

-

w rozliczeniach międzyokresowych wykazano w sposób prawidłowy nakłady przyszłych okresów oraz utworzono w sposób właściwy rezerwy przewidziane w obowiązujących przepisach,

-

salda należności i zobowiązań zostały uzgodnione z kontrahentami oraz uzgodniono rozrachunki wewnętrzno-branżowe, należności i zobowiązania inkasowe, rozliczenia z budżetem oraz salda rachunków i kredytów bankowych - w zakresie ustalonym właściwymi przepisami,

e)
wynik działalności wykazany w sprawozdaniach ustalony został prawidłowo, to jest, między innymi, czy:

-

koszty własne, obroty i wyniki ze sprzedaży materiałów, towarów, wyrobów, robót i usług oraz należne z tego tytułu podatki i inne należności budżetowe ustalono prawidłowo,

-

poniesione koszty, dochody oraz straty i zyski nadzwyczajne nie zostały zaliczone bezpośrednio na fundusz statutowy lub konta rejestrujące jego zwiększenie i zmniejszenie,

-

nie zaliczono do kosztów strat nadzwyczajnych lub odwrotnie,

f)
sprawozdanie sporządzone zostało przy zachowaniu zasady ciągłości, to jest czy:

-

stan początkowy kont wynika z zatwierdzonego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku sprawozdawczego,

-

wprowadzono do ksiąg roku sprawozdawczego poprawki wskazane w protokole badania sprawozdania za rok poprzedni.

2.
Badanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstw obejmuje ponadto ustalenie prawidłowości proponowanego podziału zysku i obliczenie wysokości odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia.
§  5.
1.
Komisja rewizyjna wykonuje swoje czynności i podejmuje postanowienia kolegialnie.
2.
Postanowienia komisji zapadają większością głosów jej członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  6.
1.
Sporządzając protokół badania sprawozdania finansowego (§ 2 ust. 3 uchwały) komisja rewizyjna ustala w nim szczegółowo wyniki badania i stwierdza, czy badane sprawozdanie odpowiada warunkom jego przyjęcia.
2.
Jeżeli badane sprawozdanie finansowe nie odpowiada wymaganiom prawidłowości, komisja zamieści w protokole wnioski, które powinny ustalić niezbędne zmiany i poprawki sprawozdania, termin ich dokonania oraz wskazać, czy związane z tym zapisy księgowe powinny być dokonane w księgach okresu sprawozdawczego, czy w księgach okresu bieżącego.
3.
Członkowie komisji, którzy głosowali przeciw postanowieniom zawartym w protokole badania, mogą dołączyć do niego swą opinię i wnioski wraz z uzasadnieniem.
4.
Protokół badania sprawozdań finansowych sporządza się co najmniej w trzech egzemplarzach, z których jeden otrzymuje dyrektor przedsiębiorstwa lub jego zastępca, drugi organ sprawujący bezpośredni nadzór nad działalnością danego przedsiębiorstwa, a trzeci właściwy organ finansowy.
5.
Protokół badania sprawozdań finansowych podpisują członkowie komisji oraz dyrektor i główny (starszy) księgowy przedsiębiorstwa, którego sprawozdanie podlegało badaniu, lub ich zastępcy.
§  7.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa może dołączyć do protokołu pisemne wyjaśnienia lub sprzeciw co do zawartych w nim postanowień wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Sprzeciw może być złożony również w ciągu 5 dni po podpisaniu protokołu.
2.
Spór między komisją rewizyjną a przedsiębiorstwem w zakresie postanowień zawartych w protokole badania sprawozdania finansowego, wynikły na skutek złożenia sprzeciwu przez przedsiębiorstwo, rozstrzyga osoba określona w § 5 uchwały w ciągu 14 dni od daty złożenia sprzeciwu z zachowaniem terminu określonego w § 12 ust. 2.
3.
Osoba powołująca komisję rewizyjną może w trybie nadzoru nad jej działalnością uchylić lub zmienić ustalenia i wnioski zawarte w protokole badania sprawozdania finansowego. Decyzja ta wymaga uprzedniego zaopiniowania przez ciało doradcze, o ile ono zostało powołane przy organie sprawującym bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
4.
Decyzje podjęte w przypadkach omówionych w ust. 2 i 3 powinny być doręczone na piśmie przedsiębiorstwu, którego sprawozdania decyzje te dotyczą, oraz właściwemu organowi finansowemu.
5.
Organ finansowy może złożyć sprzeciw co do postanowień zawartych w protokole badania sprawozdania finansowego (§ 6) oraz co do decyzji, o których mowa w ust. 4, w ciągu 10 dni od daty ich doręczenia. Spór wynikły na skutek sprzeciwu organu finansowego podlega rozstrzygnięciu w trybie ustalonym w § 5 uchwały.
§  8.
Zawiadomienie organu finansowego i banku o miejscu i terminie badania sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa (§ 4 ust. 2 uchwały) powinno być wysłane listem poleconym lub doręczone za pokwitowaniem co najmniej na 5 dni przed terminem rozpoczęcia badania sprawozdania. Potwierdzenie zawiadomienia organu finansowego należy dołączyć do egzemplarza protokołu badania sprawozdania finansowego przeznaczonego dla organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
§  9.
1.
Organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem może przyjąć jego sprawozdanie finansowe wyłącznie na podstawie protokołu badania stwierdzającego prawidłowość sprawozdania.
2.
Protokół badania sprawozdania finansowego nie może być podstawą przyjęcia sprawozdania:
a)
w razie niedołączenia do protokołu potwierdzenia zawiadomienia organu finansowego (§ 8),
b)
do czasu rozstrzygnięciu sporów, o których mowa w § 5 uchwały,
c)
przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 5.
3.
Przyjęcie sprawozdania finansowego odbywa się na zwołanej w tym celu naradzie bilansowej, w której powinni uczestniczyć co najmniej:
a)
kierownik i główny księgowy lub inna osoba odpowiedzialna za sprawy rachunkowości organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem albo osoby przez nich upoważnione,
b)
przewodniczący komisji rewizyjnej, o ile komisja ta dla przedsiębiorstwa została powołana,
c)
dyrektor i główny księgowy przedsiębiorstwa lub osoby przez nich upoważnione,
d)
przewodniczący lub inni przedstawiciele rady robotniczej i rady zakładowej przedsiębiorstwa.

Listę uczestników narady ustala kierownik organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem. Przyjęcie sprawozdania finansowego następuje po wysłuchaniu sprawozdania dyrektora przedsiębiorstwa oraz przewodniczącego komisji rewizyjnej lub w przypadku, gdy dla danego przedsiębiorstwa komisji rewizyjnej nie powołano (§ 6 pkt 1 uchwały), głównego księgowego lub innej osoby odpowiedzialnej za sprawy rachunkowości organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.

4.
Przyjęcie sprawozdania finansowego stwierdza się odpowiednią klauzulą, zamieszczoną na sprawozdaniu.
§  10.
Przepisy §§ 4 oraz 6-9 mają odpowiednie zastosowanie również do badania sprawozdań finansowych dokonywanych zgodnie z § 6 pkt 1 uchwały przez organy sprawujące bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.

Dział  IV.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych.

§  11.
1.
Zatwierdzeniu podlegają sprawozdania finansowe przedsiębiorstw po ich przyjęciu w trybie określonym w dziale III niniejszego zarządzenia.
2.
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego polega na przyjęciu wniosków wynikających z analizy działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, akceptowaniu podziału zysku i odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia.
3.
Na zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym należy zamieścić klauzulę treści następującej:

"Na podstawie protokołu badania nr .......... z dnia .......... zatwierdza się niniejsze sprawozdanie dnia .......... W sprawozdaniu tym bilans wykazuje po stronie aktywów i pasywów sumę zł .........., a rachunek strat i zysków wykazujący obroty zł .......... zamyka się zyskiem (stratą) w kwocie zł .........."

§  12.
1.
Sprawozdanie finansowe zatwierdzają:
a)
rady robotnicze - dla przedsiębiorstw, w których na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 1956 r. o radach robotniczych (Dz. U. Nr 53, poz. 230) rady te zostały powołane,
b)
kierownik organu sprawującego bezpośredni nadzór nad działalnością przedsiębiorstw lub osoba przez niego upoważniona - dla pozostałych przedsiębiorstw.
2.
Zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych powinno nastąpić w terminie umożliwiającym sporządzenie zbiorczego resortowego sprawozdania finansowego na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw i złożenie go w terminie ustalonym właściwymi przepisami.
§  13.
1.
W zatwierdzeniu sprawozdań finansowych mogą brać udział delegaci organu finansowego i banku.
2.
Organ dokonujący zatwierdzenia sprawozdań finansowych powinien zawiadomić organ finansowy oraz bank o miejscu i terminie zatwierdzenia w trybie i terminie określonych w § 8.
§  14.
1.
Organ finansowy przeprowadzający we własnym zakresie badanie sprawozdania finansowego przedsiębiorstw (§ 4 ust. 3 uchwały) nie jest związany postanowieniami zawartymi w protokole, na podstawie którego badane sprawozdanie zostało przyjęte, oraz wnioskami przyjętymi przy jego zatwierdzeniu.
2.
Organ finansowy przeprowadzając badanie sprawozdania finansowego po jego zatwierdzeniu może zażądać usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w drodze odpowiednich zapisów w księgach okresu bieżącego.

Dział  V.

Przepisy końcowe.

§  15.
Właściwi ministrowie określą:
a)
szczegółowy zakres i metody odbioru i badania sprawozdań finansowych,
b)
zakres wykorzystywania przy badaniu sprawozdań finansowych materiałów z rewizji dokumentalnych i innych kontroli przedsiębiorstw,
c)
zakres i metody odbioru i badania sprawozdań finansowych za kwartały nie kończące roku,
d)
ostateczny termin zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw.
§  16.
Tracą moc przepisy §§ 37 do 50, 51 ust. 2 i 52 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 359).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.73.443

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Składanie, badanie, przyjmowanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych.
Data aktu: 22/08/1957
Data ogłoszenia: 13/09/1957
Data wejścia w życie: 13/09/1957