Ruch racjonalizatorski w zakresie administracji finansowo-budżetowej oraz organizacja i technika pracy biurowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 czerwca 1957 r.
w sprawie ruchu racjonalizatorskiego w zakresie administracji finansowo-budżetowej oraz organizacji i techniki pracy biurowej.

Dla zapewnienia rozwoju i wszechstronnego wykorzystania inicjatywy pracowniczej w zakresie usprawnienia i obniżenia kosztów utrzymania organów administracji finansowej i instytucji finansowych w resorcie Ministerstwa Finansów - stosownie do § 1 i § 2 zarządzenia nr 322 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1956 r w sprawie ruchu racjonalizatorskiego w administracji (Monitor Polski Nr 96, poz. 1058) i w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "jednostka organizacyjna" rozumieć należy departamenty Ministerstwa Finansów, centrale i jednostki terenowe banków, Powszechnej Kasy Oszczędności, Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz wydziały (oddziały) finansowe prezydiów rad narodowych, inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach rad narodowych oraz Polski Monopol Loteryjny.
2.
Przez użyte w zarządzeniu określenie "usprawnienie" należy rozumieć usprawnienie w administracji (usprawnienia administracyjne).
§  2.
1.
Ocena, popularyzacja i nagradzanie wniosków usprawnieniowych składanych przez pracowników resortu Ministerstwa Finansów należy do tej jednostki organizacyjnej, która jest właściwa ze względu na przedmiot wniosku do wydania decyzji i wprowadzenia w życie projektowanego we wniosku usprawnienia.
2.
Właściwa jednostka organizacyjna obowiązana jest najdalej w terminie dni 30 od daty otrzymania wniosku rozpatrzyć projektowane usprawnienie i podjąć decyzję o przyjęciu wniosku i wprowadzeniu go w życie lub o odrzuceniu wniosku.
3.
Jeżeli wprowadzenie w życie wniosku wymaga zmiany obowiązujących przepisów lub przeprowadzenia doświadczeń albo uzupełnienia projektu przez wnioskodawcę, określony w ust. 2 termin 30-dniowy może być przesunięty, o czym należy wnioskodawcę zawiadomić.
4.
Jednostka organizacyjna po otrzymaniu wniosku, którego realizacja należy do właściwości innej jednostki lub innego organu władzy bądź administracji państwowej, obowiązana jest bezzwłocznie przekazać wniosek właściwej jednostce lub organowi wraz ze swą opinią.
§  3.
1.
O wydaniu decyzji o przyjęciu i wprowadzeniu w życie projektowanego we wniosku usprawnienia lub o jego odrzuceniu bądź o przekazaniu wniosku właściwej jednostce (organowi) należy zawiadomić wnioskodawcę. W zawiadomieniu o odrzuceniu wniosku należy podać uzasadnienie odrzucenia wniosku. Odpisy zawiadomień o przyjęciu i wprowadzeniu w życie wniosku, tudzież o wyróżnieniu wnioskodawcy należy dołączyć do akt personalnych wnioskodawcy.
2.
Od decyzji odrzucającej wniosek służy wnioskodawcy prawo wniesienia odwołania do jednostki nadrzędnej, której decyzja jest ostateczna. Odwołanie wraz z aktami sprawy należy przesłać jednostce nadrzędnej za pośrednictwem jednostki, która wydała decyzję. Decyzje wydane przez Ministerstwo Finansów oraz przez centrale banków, Powszechnej Kasy Oszczędności i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz Polski Monopol Loteryjny w zakresie ich właściwości rzeczowej są ostateczne.
§  4.
1.
W razie przyjęcia usprawnienia objętego wnioskiem jednostka organizacyjna może wyróżnić wnioskodawcę w drodze przyznania dyplomu, nagrody książkowej lub pieniężnej. Nagrody pieniężne mogą być przyznawane tylko za wnioski usprawnieniowe wprowadzone w życie w skali krajowej w zakresie danej instytucji finansowej lub działu administracji finansowej. Nagrody pieniężne przyznają centrale banków, Powszechnej Kasy Oszczędności i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz Polski Monopol Loteryjny z funduszu nagród zatwierdzonego w planie finansowym danej instytucji finansowej. Nagrody pieniężne za wnioski dotyczące usprawnień w wydziałach (oddziałach) finansowych prezydiów rad narodowych i w inspektoratach kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych przyznaje Ministerstwo Finansów z zachowaniem przepisów ust. 4 i 5.
2.
Pracownicy przejawiający szczególnie twórczą inicjatywę w zakresie usprawnienia i obniżenia kosztów utrzymania administracji finansowej lub instytucji finansowych powinni korzystać, przy równych kwalifikacjach z innymi pracownikami, z pierwszeństwa przy przyznawaniu nagród, przy awansach i wszelkiego rodzaju wyróżnieniach oraz przy zaspokajaniu ich potrzeb bytowych.
3.
Autorom wniosków o znaczeniu resortowym (dotyczącym usprawnienia w skali krajowej co najmniej dwu lub więcej instytucji finansowych lub działów administracji finansowej, np. Banku Inwestycyjnego i Banku Rolnego), których realizacja przyczyniła się w poważnym stopniu do usprawnienia administracji finansowej lub instytucji finansowych i zarazem przyniosła wydatne obniżenie kosztów utrzymania, mogą być przyznawane nagrody pieniężne przez Ministerstwo Finansów.
4.
Nagrody pieniężne, o których mowa w ust. 3. będą przyznawane tylko za wnioski już wprowadzone w życie i na podstawie dokładnie obliczonych i sprawdzonych wyników oszczędnościowych.
5.
Szczegółowo uzasadnione wnioski o przyznanie nagród pieniężnych, o których mowa w ust. 3, centrale banków, Powszechnej Kasy Oszczędności i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz departamenty Ministerstwa powinny kierować do Departamentu Organizacyjno-Administracyjnego Ministerstwa Finansów.
6.
Przyznanie wnioskodawcy wszelkiego rodzaju wyróżnień i nagród pieniężnych następuje po uprzednim zasięgnięciu opinii przedstawiciela Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych.
§  5.
1.
Ocena i popularyzacja wniosków o znaczeniu międzyresortowym składanych zarówno przez pracowników resortu Ministerstwa Finansów, jak i przez pracowników innych resortów z dziedziny finansowo-budżetowej należy do rzeczowo właściwych departamentów Ministerstwa Finansów, z dziedziny zaś organizacji i techniki pracy biurowej - do Zakładu Organizacji i Techniki Pracy Biurowej przy Ministerstwie Finansów.
2.
Przy ocenie, popularyzacji i nagradzaniu wniosków, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 1 ust. 2, § 2, § 3 ust. 1 zdanie pierwsze i drugie i ust. 2 zdanie drugie oraz § 4 ust. 1, 4 i 5.
§  6.
1.
Departament Organizacyjno-Administracyjny Ministerstwa Finansów czuwa nad terminowym załatwianiem wniosków usprawnieniowych przez właściwe rzeczowo departamenty (Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej) oraz prowadzi ogólną ewidencję wniosków wpływających do Ministerstwa i rejestr przyznanych wyróżnień i nagród.
2.
Czynności wymienione w ust. 1 w pozostałych jednostkach resortu wykonują komórki załatwiające sprawy organizacyjne.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych obowiązani są zapewnić właściwym instancjom związkowym możność stałego zaznajamiania się z przebiegiem i wynikami ruchu racjonalizatorskiego w administracji finansowej i instytucjach finansowych.
§  8.
Wnioski usprawnieniowe nie załatwione przez b. komisję usprawnienia administracji publicznej podlegają rozpatrzeniu według niniejszego zarządzenia.
§  9.
1.
Centrale banków, Powszechnej Kasy Oszczędności i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych m. st. Warszawy, m. Łodzi, Krakowa, Poznania, Wrocławia) wydadzą szczegółowe wytyczne niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego zarządzenia oraz do popularyzacji ruchu racjonalizatorskiego.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego może w uzasadnionych przypadkach za zgodą Ministra Finansów i w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych dostosować przepisy §§ 2 i 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 2 do potrzeb i warunków pracy Narodowego Banku Polskiego, z wyłączeniem jednak prawa powoływania płatnych komisji do oceny projektów usprawnieniowych.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.73.441

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ruch racjonalizatorski w zakresie administracji finansowo-budżetowej oraz organizacja i technika pracy biurowej.
Data aktu: 25/06/1957
Data ogłoszenia: 13/09/1957
Data wejścia w życie: 13/09/1957