Książeczki żeglarskie i listy załogi dla statków morskich uprawiające żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 24 lutego 1954 r.
w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi dla statków morskich, uprawiających żeglugę międzynarodową pod banderą polską.

Na podstawie art. 38 ust. 3 i art. 42 ustawy z dnia 26 kwietnia 1952 r. o pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. Nr 25, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Członek załogi morskiego statku handlowego udającego się w podróż międzynarodową pod banderą polską obowiązany jest posiadać książeczkę żeglarską, wydaną przez władze polskie według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Zatrudnienie cudzoziemca w przypadku przewidzianym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1952 r. o pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. Nr 25, poz. 171) może nastąpić bądź na podstawie książeczki żeglarskiej przewidzianej w ust. 1, bądź na podstawie dokumentu żeglarskiego wydanego przez władze innego państwa.
3.
Zatrudnienie cudzoziemca w przypadku przewidzianym w art. 4 ust. 3 ustawy powołanej w ust. 2 może nastąpić na podstawie dokumentu żeglarskiego wydanego przez władze innego państwa.
§  2.
Przez podróż międzynarodową rozumie się w niniejszym zarządzeniu zarówno podróż podejmowaną z zamiarem zawijania do portów obcych, jak i każdą podróż poza granicą wód terytorialnych polskich, podczas której może zaistnieć potrzeba wejścia do portu obcego lub na wody terytorialne obcego państwa.
§  3.
1.
Książeczki żeglarskie wydaje w kraju urząd morski właściwy dla siedziby armatora na jego wniosek, a za granicą - polski urząd konsularny na wniosek przedstawiciela armatora lub kapitana.
2.
Szczegółowy tryb wydawania książeczek żeglarskich określi instrukcja Ministerstwa Żeglugi.
§  4. 1
1.
Osoby ubiegające się o wydanie książeczki żeglarskiej powinny złożyć u armatora, na którego statek zamierzają się zaciągnąć - podanie, do którego należy dołączyć:
1)
dokumenty wydane przez urząd stanu cywilnego stwierdzające stan cywilny oraz rodzinny, jeśli kandydat jest żonaty,
2)
ankietę personalną oraz życiorys,
3)
dokumenty stwierdzające kwalifikacje zawodowe,
4)
opinie z poprzednich miejsc pracy,
5)
świadectwo lekarskie stwierdzające przydatność do określonej pracy na statku,
6)
4 fotografie o rozmiarach 4,5 X 6 cm na białym tle.
2.
Osoby wymienione w ust. 1 powinny przy składaniu podania okazać dowód osobisty oraz dokument stwierdzający stosunek do powszechnego obowiązku służby wojskowej.
§  5.
1.
Armator po otrzymaniu podania, o którym mowa w § 4, składa wniosek do urzędu morskiego właściwego dla jego siedziby o wydanie książeczki żeglarskiej.
2.
Do wniosku należy dołączyć dokumenty przedstawione przez petenta (§ 4 pkt 1-7) oraz zaświadczenie armatora, wyrażające zgodę na zatrudnienie w charakterze członka załogi osoby ubiegającej się o książeczką żeglarską, z podaniem stanowiska, na którym ma być zatrudniona.
3.
W przypadku wydania książeczki żeglarskiej za granicą polski urząd konsularny może zwolnić przedstawiciela armatora lub kapitana od obowiązku przedstawienia dokumentów określonych w § 4 pkt 1, 3, 4 i 5.
§  6.
1.
Wniosek o wydanie książeczki żeglarskiej podpisuje osoba upoważniona do tych czynności przez armatora.
2.
Armatorzy ustalają imienne listy osób uprawnionych do podpisywania w ich imieniu wniosków o wydanie książeczek żeglarskich i przesyłają je wraz z oryginałami podpisów do urzędów morskich. O wszelkich zmianach osób uprawnionych do podpisywania wniosków należy natychmiast zawiadomić te urzędy.
§  7.
1.
Armator lub kapitan statku przed wyruszeniem w podróż obowiązany jest przedłożyć urzędowi morskiemu w kraju, a polskiemu urzędowi konsularnemu za granicą, listę załogi, sporządzoną według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia, w celu dokonania zaciągu.
2.
Do listy załogi armator lub kapitan powinien dołączyć książeczki żeglarskie.
§  8.
1.
Dokonanie zaciągu następuje przez zatwierdzenie każdego członka załogi na liście załogi.
2.
Dokonanie zaciągu wpisuje do książeczki żeglarskiej w kraju urząd morski, a za granicą polski urząd konsularny.
3.
Wszelkie zmiany w pełnieniu funkcji, jak również zwolnienie z zaciągu, powinny być odnotowane w książeczce żeglarskiej przez armatora i zatwierdzone przez urząd morski, a za granicą przez polski urząd konsularny.
§  9.
1.
Lista załogi zatwierdzona przez urząd morski lub polski urząd konsularny i książeczki żeglarskie z wpisanym do nich zaciągiem stanowią dokumenty legitymujące załogę wobec władz polskich i obcych i przechowywane są przez kapitana statku.
2.
W czasie pobytu statku w porcie krajowym kapitan powinien wydać książeczkę, żeglarską członkowi załogi schodzącemu na ląd.
3.
Kapitan może wydać członkowi załogi książeczkę żeglarską na czas zwolnienia go od zajęć podczas pobytu statku w porcie zagranicznym, jeżeli zejście na ląd, według przepisów miejscowych, uzależnione jest od posiadania takiego dokumentu.
4.
W przypadku zejścia członka załogi ze statku w porcie zagranicznym z powodu choroby kapitan zaznacza to w książeczce żeglarskiej i doręcza ją polskiemu urzędowi konsularnemu, a jeżeli to jest niemożliwe, wydaje ją choremu członkowi załogi.
§  10.
1.
W przypadku zaginięcia książeczki żeglarskiej w kraju należy niezwłocznie zawiadomić o tym urząd morski, który książeczkę wydał, oraz zgłosić fakt zaginięcia Milicji Obywatelskiej.
2.
W przypadku zaginięcia książeczki żeglarskiej za granicą należy niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy polski urząd konsularny, który przeprowadzi dalsze postępowanie.
§  11. 2
1.
W zależności od wniosku urzędy morskie wystawiają książeczki żeglarskie:

- na czas nie oznaczony,

- na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż jeden rok,

- na czas określonej podróży.

2.
Urzędy konsularne za granicą wystawiają książeczki żeglarskie tylko na określoną podróż.
3.
Książeczka żeglarska podlega natychmiastowemu zwrotowi do właściwego urzędu morskiego w przypadkach:
a)
wystawienia jej przez urząd konsularny - po zawinięciu statku do portu polskiego,
b)
wystawienia jej na czas określony lub na określoną podróż - po upływie oznaczonego czasu lub ukończenia określonej podróży,
c)
rozwiązania z członkiem załogi umowy o pracę lub przeniesienia go do rezerwy, jeżeli okres jego zatrudnienia na statku był krótszy niż 6 miesięcy,
d)
utraty obywatelstwa polskiego przez jej właściciela,
e)
pozbawienia właściciela prawa pełnienia jakichkolwiek funkcji na statku na zawsze.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 lit. e), urząd morski unieważnia książeczkę żeglarską w sposób widoczny i zwraca ją właścicielowi.
§  12.
W przypadku zwolnienia z zaciągu całej załogi lista załogi powinna być zwrócona urzędowi morskiemu właściwemu dla portu macierzystego statku.
§  13.
Książeczki żeglarskie wydawane są za zwrotem kosztów własnych urzędu morskiego.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 marca 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 24 sierpnia 1957 r. (M.P.57.74.451) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 września 1957 r.
2 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 24 sierpnia 1957 r. (M.P.57.74.451) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 września 1957 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.4.58

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Książeczki żeglarskie i listy załogi dla statków morskich uprawiające żeglugę międzynarodową pod banderą polską.
Data aktu: 24/02/1954
Data ogłoszenia: 20/01/1955
Data wejścia w życie: 15/03/1954, 20/01/1955