Obowiązek stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 sierpnia 1954 r.
w sprawie obowiązku stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26; poz. 190) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowe, pozostające pod zarządem państwowym i spółdzielcze jednostki gospodarcze obowiązane są stosować jednolity wzór faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy punktów sprzedaży detalicznej, z wyjątkiem tych, które zostały powołane wyłącznie do sprzedaży artykułów na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne.
§  2.
Wystawianie faktur powinno odbywać się zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów może ustalić dla podległych jednostek wzór faktury obejmującej dodatkowe pozycje przy zachowaniu wszystkich elementów wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  4.
Upoważnia się banki do nieprzyjmowania do realizacji faktur wystawianych niezgodnie z wymaganiami niniejszego zarządzenia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od. daty ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

......, dnia .... 195 .. r.
Dostawca, jego adres i telefon
FAKTURA Nr ............
Ministerstwo ..................................................................................

któremu podlega dostawca

Płatnik i jego adres .....................................................................................................................

Nr rachunku płatnika .......................................... w Banku ............................ w ........................

Sposób zapłaty ........................................................ z rachunku środków inwestycyjnych - kapitalnych remontów eksploatacyjnych - budżetu1) część ...................... dział .................. rozdział ................... § ............... poz. ......... nr tytułu ..................... na podstawie zamówienia - umowy - zlecenia1) nr .............. z dnia .............. wydaliśmy - wysłaliśmy - pocztą - koleją - samochodem według dowodu wydania - listu przewozowego1) nr ........ z dnia ...................... z ................................................................. do ...........................................................................

Odbiorca i jego adres .................................................................................................................

Lp. PRZEDMIOT DOSTAWY Jednostka Ilość Cena2)

..................

Wartość Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych
1 2 3 4 5 6 7 8

Słownie: zł ....................................................................................................................................

Uwagi: SPORZĄDZIŁ SPRAWDZIŁ. pieczęć i podpisy dostawcy
data podpis dała podpis

*) W przypadku przeznaczenia faktury dla dostaw na cele rynkowe wypełnianie kolumn 7 i 8 nie obowiązuje, a wykorzystanie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb wystawcy faktury.

______

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Podać rodzaj zastosowanej ceny (zbytu, hurtu bądź detalu).

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA NIEKTÓRYCH CZĘŚCI JEDNOLITEGO WZORU FAKTURY

Przy wystawianiu faktury należy w częściach (rubrykach):

1)
"Płatnik i jego adres" - podać pełną nazwę płatnika ł jego adres;
2)
"Nr rachunku płatnika... w Banku... w ......." - podać nr rachunku bankowego płatnika oraz nazwę banku i siedzibę oddziału banku płatnika;
3)
"Sposób zapłaty ... nr tytułu" - podać sposób zapłaty, np. inkaso, przelew, czek, skreślić niepotrzebne określenia rodzaju środków, pozostawiając jedynie to określenie środków, z których następuje zapłata; w dalszej części tej rubryki powołać symbole planu inwestycyjnego, kapitalnych remontów lub budżetu, z których następuje zapłata;
4)
"Na podstawie zamówienia.. samochodem" - podać nr i datę dokumentu: zamówienia, umowy, zlecenia, skreślając wyrazy zbędne; jeżeli dostawca sam odebrał towar lub wysłano towar innym środkiem transportu niż. pocztą, koleją, samochodem należy to uwidocznić w fakturze, skreślając odpowiednie wyrazy druku;
5)
"według dowodu wydania - listu przewozowego nr .. z dnia ... z ... do ..." - podać nr i datę listu przewozowego lub kwitu magazynowego albo innego dowodu, który stanowi udokumentowanie, że towar został wysłany odbiorcy lub odebrany bezpośrednio przez odbiorcę; podać' miejscowości, skąd i dokąd towar wysłano; przy odbiorze bezpośrednim przez odbiorcę zaznaczyć miejsce, skąd towar odebrano, i miejscowość, np. magazyn-Warszawa, sklep-Gdańsk itp.;
6)
"Odbiorca i jego adres" - zamieścić pełne brzmienie nazwy odbiorcy i jego dokładny adres; jeżeli płatnik jest równocześnie odbiorcą dostawy, można podać w tej rubryce "płatnik odbiorcą dostawy", zamiast powtarzać jego nazwę i adres;
7)
"Przedmiot dostawy" (kolumna 2):
a)
przedmiot dostawy określać szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w cennikach i uzupełnieniach do cenników; w przypadku gdy przedmiot dostawy nie jest objęty cennikami lub uzupełnieniami, określenie przedmiotu dostawy powinno być zgodne z nomenklaturą przyjętą w umowie, zleceniu lub decyzji o zatwierdzeniu ceny; kolumna wewnętrzna wyznaczona linią kropkowaną może być wykorzystana dla potrzeb branżowych, np. symbol towaru, grupa towaru itp.,
b)
w przypadku gdy towar (przedmiot dostawy) jest w opakowaniu, określić opakowanie szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w zarządzeniu w sprawie zasad obrotu opakowaniami oraz podać, do jakiej kategorii należy opakowanie (wypożyczane - sprzedawane);
8)
"Jednostka" (kolumna 3):
a)
podać jednostkę miary lub wagi towaru, np mb, m2, kg, t (tonna), szt. itp.,
b)
podać ilość sztuk opakowań;
9)
"Cena" (kolumna 5):
a)
pod wyrazem "Cena" na linii przerywanej podać rodzaj zastosowanej ceny, np. zbytu, hurtowa, detaliczna; w treści kolumny 5 posłać cenę jednostkową dostarczonego towaru,
b)
podać cenę opakowań sprzedawanych, o ile jest ona wkalkulowana w cenę towaru, lub cenę opakowania wypożyczanego;
10)
"Wartość" (kolumna 6) - wpisać kwotę wynikającą, z przemnożenia ilości przez cenę jednostkową (kolumny 4 X 5);
11)
"Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych" (kolumny 7 i 8) - przy dostawach towaru na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne w kolumnach 7 i 8 podać podstawę prawną zastosowanej ceny, dopłat do ceny, opustów od ceny oraz innych ewentualnych elementów kosztów objętych fakturą, a nie stanowiących części składowej danej ceny, jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, opakowań sprzedawanych itp.; za podstawę prawną ceny, dopłaty lub opustu należy podać jedną z wymienionych niżej klauzul:
a)
"Cennik (uzupełnienie) nr ....... str ................, poz. .........", a w przypadku stosowania dopłat lub rabatu oraz innych ewentualnych kosztów wynikających z cennika podać również "i str. poz .........";

przykładowo:

"4-Z/53 str. 50, poz. 1 i str. 69, poz. 7";

b)
w innych przypadkach należy podać organ, który ustalił cenę, datę i nr decyzji albo nr i str. biuletynu (dziennika) urzędowego, w którym cena została ogłoszona;

przykładowo:

"decyzja PKPG nr ......... z dnia .................." lub "Biuletyn .................. str ...........";

c)
w przypadkach cen produktów nietypowych podać:

"Produkt nietypowy - na podstawie kalkulacji zatwierdzonej przez odbiorcę - data .................. nr ..............." albo

"produkt nietypowy - na podstawie decyzji Ministerstwa ......... nr ........ z dnia .............

d)
w przypadkach zastosowania w fakturze dopłat, opustów nie objętych cennikiem, uzupełnieniem, oraz ewentualnych innych kosztów nie stanowiących części składowej ceny, wymienić dopłatę, opust bądź inny zastosowany w fakturze koszt; przy dostawach towaru na cele rynkowe wypełnienie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb dostawcy, np. oprócz ceny detalicznej i wartości według ceny detalicznej wymienionych w kolumnach 5 i 6 można podać w razie potrzeby w kolumnie 7 cenę hurtową, a w kolumnie 8 - wartość według ceny hurtowej itd.;
12)
"Uwagi" - w- przypadku gdy opakowanie jest zaliczane do kategorii wypożyczanych, podać w uwagach termin zwrotu opakowania, a w przypadku gdy fakturę wystawia jednostka, która sama otrzymała towar w opakowaniu - powinna ona zamieścić w rubryce tej, wskazanie sposobu odsprzedaży oraz jednostkę, której opakowanie powinno być zwrócone lub odsprzedane.

Objaśnienia ogólne.

1.
Po wyspecyfikowaniu zafakturowanych towarów i wypełnieniu właściwych kolumn należy kolumnę 6 ("Wartość") podsumować i sumę wyrzucić w pozycji "Razem", po czym oddzielnie wyspecyfikować i kolejno odejmować lub dodawać opusty, rabaty, marże, narzuty i inne elementy kosztów.
2.
Po wyspecyfikowaniu towarów i ostatecznym uwzględnieniu dodatkowych elementów, o których mowa w pkt 1, należy wyrzucić globalną sumą faktury w końcowej pozycji "Ogółem".

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-81.939

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązek stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.
Data aktu: 09/08/1954
Data ogłoszenia: 30/08/1954
Data wejścia w życie: 01/12/1954