Zmiana niektórych opłat radiofonicznych.

UCHWAŁA NR 585
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 sierpnia 1954 r.
w sprawie zmiany niektórych opłat radiofonicznych.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 122) oraz w związku z § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie artykułów i usług, których ceny, opłaty lub stawki taryfowe albo wytyczne do ich ustalenia określa Rada Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 125) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Radiofoniczne opłaty abonamentowe powinny być uiszczane z góry, najpóźniej jednak do dnia 15 miesiąca następującego po tym, za który przypadają.
§  2.
1.
W razie nieuiszczenia radiofonicznej opłaty abonamentowej w terminie określonym w § 1, pobiera się od abonenta dodatkowe opłaty za zwłokę w wysokości:
1)
przy opłacie abonamentowej 1 zł - 0,20 zł,
2)
przy opłacie abonamentowej ponad 1 zł do 5 zł - 1,00 zł,
3)
przy opłacie abonamentowej ponad 5 zł - 3,00 zł.
2.
Opłaty powyższe pobiera się od każdej miesięcznej radiofonicznej opłaty abonamentowej za każdy okres opóźnienia wpłaty, wynoszący miesiąc lub jego część, z tym że narastanie w czasie opłaty dodatkowej pochodzącej od jednomiesięcznej zaległej opłaty ogranicza się do wysokości jednomiesięcznej opłaty abonamentowej.
§  3.
1.
Niewpłacenie należności abonamentowych w ciągu 3 miesięcy może spowodować cofnięcie dowodu radiofonicznego.
2.
Cofnięcie dowodu radiofonicznego nie zwalnia od uiszczenia zaległych opłat radiofonicznych.
§  4.
Przepisy § 2 odnoszą się również do nie uiszczonych opłat radiofonicznych powstałych przed wejściem w życie niniejszej uchwały.
§  5.
Wykonanie niniejszej uchwały porucza się Ministrowi Poczt i Telegrafów oraz Prezesowi Państwowej Komisji Cen.
§  6.
Tracą moc wszelkie przepisy sprzeczne z postanowieniami niniejszej uchwały dotyczące dodatków za zwłokę w uiszczaniu opłat radiofonicznych.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 następnego miesiąca po jej ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.83.960

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana niektórych opłat radiofonicznych.
Data aktu: 19/08/1954
Data ogłoszenia: 08/09/1954
Data wejścia w życie: 01/10/1954