Kontrola gospodarki spirytusem w przedsiębiorstwach (zakładach) wyrobu, przerobu i zużycia spirytusu oraz wyrobu wódek resortu Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU ROLNEGO I SPOŻYWCZEGO
z dnia 11 października 1954 r.
w sprawie kontroli gospodarki spirytusem w przedsiębiorstwach (zakładach) wyrobu, przerobu i zużycia spirytusu oraz wyrobu wódek resortu Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.

Na podstawie art. 2 dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o wyrobie i przerobie spirytusu (Dz. U. Nr 34, poz. 143) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kontrolę gospodarki spirytusem w resorcie Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego sprawują:
1)
w przedsiębiorstwach (zakładach) wyrabiających, oczyszczających i odwadniających spirytus, w wytwórniach wódek oraz w zbiornicach spirytusu - inspektorzy gospodarki spirytusem, zwani dalej w skróceniu "inspektorami";
2)
w wytwórniach octu oraz w innych przedsiębiorstwach przerabiających i zużywających spirytus - pracownicy kontroli technicznej lub inni, wyznaczeni przez dyrektora przedsiębiorstwa.
§  2.
1.
Do zakresu działania inspektorów oraz pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, należy:
1)
kontrola pod wzglądem ilościowym przyjmowania i wydawania spirytusu oraz wyrobów spirytusowych, jak też przyjmowania i wydawania spirytusu w obrocie wewnętrznym;
2)
dorywczy udział w przyjmowaniu surowców, przeznaczonych do produkcji spirytusu;
3)
kontrola skażania i magazynowania spirytusu skażonego oraz obrotu środkami skażania;
4)
dorywcze sprawdzanie objętości i mocy nalanych wyrobów;
5)
regulowanie i wykonywanie drobnych napraw przepływomierzy kontrolno-mierniczych w zakładzie;
6)
udział w sprawdzaniu (weryfikacji) zakładów;
7)
udział w rewizjach obrachunkowych łącznie z ustalaniem zapasów rzeczywistych spirytusu luzem, w półfabrykatach i w gotowych wyrobach;
8)
kontrola stwierdzanych ubytków przy oczyszczaniu, odwadnianiu, przerobie i zużyciu spirytusu czystego i skażonego, przy przemywaniu fuzli, jak również stwierdzanie ilości stłuczek w magazynach gotowych wyrobów;
9)
kontrola obliczania magazynowych i transportowych ubytków spirytusu;
10)
dopilnowanie legalizacji narzędzi mierniczych, o których mowa w pkt 9 i 11 załącznika do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 sierpnia 1951 r. w sprawie ustalenia rodzajów narzędzi mierniczych podlegających obowiązkowi legalizacji (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1054), oraz dokonywanie przemiarów innych zbiorników i kadzi, które nie podlegają obowiązkowi legalizacji, jeżeli jest to niezbędne dla celów kontroli procesów produkcyjnych;
11)
inne czynności w zakresie kontroli gospodarki spirytusem w przedsiębiorstwach, określonych w dalszych przepisach zarządzenia, oraz zlecone przez władze nadrzędne.
2.
Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1, powinny być stosowane przepisy wymienione w art. 11 ust. 2 dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o wyrobie i przerobie spirytusu (Dz. U. Nr 34, poz. 143).
§  3.
Inspektorów powołuje i odwołuje dyrektor przedsiębiorstwa za zgodą dyrektora właściwego centralnego zarządu. Inspektorzy podlegają bezpośrednio dyrektorowi przedsiębiorstwa.
§  4.
Sprawdzania (weryfikacji) urządzeń zakładów określonych w § 1 pkt 1 i 2 dokonują komisje weryfikacyjne, powołane przez dyrektorów właściwych centralnych zarządów (zarządów przemysłu), w następującym składzie: przewodniczący - przedstawiciel centralnego zarządu (zarządu przemysłu), zastępca przewodniczącego - inspektor, dwaj pracownicy działów technicznych zakładu, jeden pracownik działu zaopatrzenia oraz po jednym przedstawicielu podstawowej organizacji partyjnej PZPR i rady zakładowej. Z czynności komisji sporządza się protokół, który przesyła się do zatwierdzenia centralnemu zarządowi (zarządowi przemysłu).
§  5.
1.
Rewizje okresowe w zakresie obrachunku spirytusu (miesięczne, kwartalne i roczne) oraz nie przewidziane przeprowadzają komisje obrachunkowe.
2.
Funkcje komisji obrachunkowych spełniają komisje inwentaryzacyjne, powołane w trybie przewidzianym w §§ 4 i 5 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 259), z tym że w skład komisji inwentaryzacyjnych dla obrachunku spirytusu wchodzą inspektorzy bądź pracownicy, o których mowa w § 1 pkt 2.
§  6.
1.
Inspektorzy i pracownicy określeni w § 1 pkt 2 oraz komisje wymienione w §§ 4 i 5 są uprawnieni do nakładania i zdejmowania urzędowych zabezpieczeń i plomb, pobierania prób zawierających spirytus oraz sporządzania przepisowych protokołów, adnotacji kontrolnych w księgach, świadectw i dokumentów przewozowych itp., jak również mają dostęp do pomieszczeń, urządzeń, ksiąg, akt i dokumentów zakładu.
2.
W przypadku wydania przez dyrektora przedsiębiorstwa polecenia niezgodnego z przepisami o kontroli produkcji i obrocie spirytusem bądź niewydania na wniosek inspektora niezbędnego zarządzenia lub polecenia inspektor obowiązany jest przedstawić pisemnie dyrektorowi przedsiębiorstwa swoje stanowisko w danej sprawie. W razie pisemnego potwierdzenia przez dyrektora przedsiębiorstwa wydanego uprzednio polecenia lub odmowy wydania potrzebnego zarządzenia inspektor obowiązany jest zawiadomić o tym właściwy centralny zarząd (zarząd przemysłu).
3.
Inspektor, który nie złoży wyżej wskazanego zawiadomienia, ponosi współodpowiedzialność za powstałe szkody i straty.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio w przypadkach wykonywania kontroli przez pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2.
§  7.
Do zadań centralnych zarządów (zarządów przemysłu), którym podporządkowane są przedsiębiorstwa określone w § 1 pkt 1 i 2, w zakresie kontroli gospodarki spirytusem należy:
1)
kontrola działalności inspektorów oraz pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2;
2)
rozstrzyganie spraw w przypadkach określonych w § 6 ust. 2-4;
3)
podejmowanie decyzji w związku z protokołami i wnioskami komisji weryfikacyjnych i obrachunkowych.
§  8.
W miarę potrzeby Centralny Zarząd Przemysłu Spirytusowego oraz zainteresowane centralne zarządy (zarządy przemysłu) w porozumieniu z Centralnym Zarządem Przemysłu Spirytusowego wydadzą szczegółowe instrukcje regulujące sposób wykonywania kontroli przez inspektorów i pracowników określonych w § 1 pkt 2, z uwzględnieniem, warunków branżowo-technicznych. Instrukcje podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1954 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.102.1279

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Kontrola gospodarki spirytusem w przedsiębiorstwach (zakładach) wyrobu, przerobu i zużycia spirytusu oraz wyrobu wódek resortu Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Data aktu: 11/10/1954
Data ogłoszenia: 29/10/1954
Data wejścia w życie: 01/12/1954