Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

UCHWAŁA NR 79
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 17 stycznia 1953 r.
w sprawie ustalenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

W celu należytego wprowadzenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Inwestorzy bezpośredni powinni zlecić roboty budowlane i montażowe, objęte jednym projektem wstępnym i zestawieniem kosztów budowy lub jednym projektem technicznym i kosztorysem generalnym, jednemu przedsiębiorstwu jako generalnemu wykonawcy.
2.
Zasada określona w ust. 1 obowiązuje zarówno przy zawieraniu umów o wykonanie robót budowlanych i montażowych jak i przy udzielaniu wstępnych zleceń.
§  2. 1
1.
Od obowiązku określonego w § 1 ust. 1 inwestorzy bezpośredni mogą być zwolnieni w wyjątkowych uzasadnionych przypadkach:
1)
przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek inwestora centralnego, jeżeli chodzi o tytuły inwestycyjne określone w planie inwestycyjnym lub uchwałami Prezydium Rządu jako szczególnie ważne dla gospodarki narodowej,
2)
przez inwestora centralnego w porozumieniu z ministrem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, jeżeli chodzi o pozostałe tytuły inwestycyjne nie objęte pkt 1.
2.
Inwestor może wyłączyć z zakresu robót zleconych generalnemu wykonawcy drobne roboty budowlane i montażowe, które ma wykonać systemem gospodarczym.
§  3.
1.
Generalnym wykonawcą powinno być przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działania jest wykonywanie robót ogólnobudowlanych z wyjątkiem przypadku, gdy realizacja inwestycji wymaga w przeważającej mierze robót specjalnych. W tym przypadku generalnym wykonawcą powinno być właściwe przedsiębiorstwo specjalizowane.
2.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi ustalać będą corocznie w terminie do dnia 15 czerwca w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego listy podległych przedsiębiorstw, które są właściwe do objęcia funkcji generalnego wykonawcy dla określonego typu budów na rok następny.
§  4.
Generalny wykonawca może część robót przyjętych do wykonania (§ 1 ust. 1) zlecić do wykonania innym przedsiębiorstwom jako podwykonawcom w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§  5.
1.
Inwestor powinien zwrócić się o przyjęcie generalnego wykonawstwa do właściwego przedsiębiorstwa zamieszczonego na liście, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Przedsiębiorstwo budowlano-montażowe może zgłosić na piśmie zastrzeżenia co do przyjęcia generalnego wykonawstwa.
3.
W przypadku określonym w ust. 2 inwestor powinien niezwłocznie podjąć próbę uzgodnienia sprawy przyjęcia generalnego wykonawstwa za pośrednictwem jednostki nadrzędnej i jednostki nadrzędnej przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. W przypadku nieuzgodnienia sprawy przez jednostki nadrzędne inwestor bezpośredni powinien przedstawić sprawę inwestorowi centralnemu do uzgodnienia z ministrem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym. W razie niemożności uzgodnienia sprawę rozstrzyga Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek inwestora centralnego.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwo budowlano-montażowe może odmówić włączenia robót do zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem w gospodarczo uzasadnionych przypadkach, a w szczególności:
1)
gdy w rozbudowywanym zakładzie roboty budowlano-montażowe objęte jednym tytułem inwestycyjnym, lecz nie objęte jednym projektem wstępnym i zestawieniem kosztów budowy lub jednym projektem technicznym i kosztorysem generalnym, nie stanowią jednolitej całości użytkowej i technologicznej, wymagającej łącznego oddania do eksploatacji;
2)
gdy część robót wynikających z jednego projektu wstępnego i zestawienia kosztów budowy lub jednego projektu technicznego i kosztorysu generalnego wykonywana jest na odległych placach budowy, położonych poza terytorialnym zakresem działania przedsiębiorstwa budowlano-montażowego;
3)
w przypadkach określonych w § 9 ust. 1.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 nie ma zastosowania przepis § 5 ust. 3.
3.
W przypadku odmowy generalnego wykonawcy (ust. 1) roboty nie włączone do zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem mogą być objęte odrębną umową inwestora z innym przedsiębiorstwem lub mogą być wykonywane przez inwestora systemem gospodarczym.
§  7.
1.
W przypadku gdy określona w kosztorysie generalnym wartość całości robót nie przekracza sum ustalonych zgodnie z ust. 2 i 3, o podjęciu się generalnego wykonawstwa przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe decyduje jego jednostka nadrzędna. Przepis § 5 ust. 3 nie ma w tym przypadku zastosowania.
2.
Granicę wartości kosztorysowej robót, o której mowa w ust. 1, ustala się, jak następuje:
1)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Budownictwa Przemysłowego - na 10.000.000 zł;
2)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Górnictwa - na 5.000.000 zł;
3)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego - na 4.000.000 zł;
4)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Kolei - na 2.000.000 zł;
5)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Budownictwa Miast i Osiedli - na 1.000.000 zł.
3.
Dla przedsiębiorstw innych niż określone w ust. 2, granicę wartości kosztorysowej robót ustalą po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego właściwi ministrowie w terminie do dnia 15 lutego 1953 r.
4.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi mogą po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego ustalić na rok 1954 i lata następne granice wartości kosztorysowej odmienne od określonych w ust. 2.
§  8.
Generalnym wykonawstwem powinny być objęte w szczególności roboty ogólnobudowlane, roboty montażowe elementów konstrukcji budowlanej, roboty instalacyjne (centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjne, elektryczne, klimatyzacyjne i inne), roboty specjalne oraz roboty obejmujące montaż aparatury, maszyn i urządzeń.
§  9.
1.
W przypadku gdy w chwili zawarcia umowy między inwestorem a generalnym wykonawcą nie ma odpowiedniego specjalizowanego przedsiębiorstwa, mogącego podjąć się podwykonawstwa, mogą być wyłączone z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem roboty specjalne, a w szczególności montaż aparatury i urządzeń specjalnych.
2.
W terminie do dnia 30 czerwca każdego roku Minister Budownictwa Przemysłowego w porozumieniu z ministrami-inwestorami centralnymi w zakresie budowy lub rozbudowy zakładów przemysłowych i po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego ustalać będzie, jakie roboty powinny być zgodnie z ust. 1 przede wszystkim wyłączone w roku następnym z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem, podejmowanym przez podległe mu przedsiębiorstwa.
3.
W odniesieniu do robót, które powinny być wyłączone w 1953 r. z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem (ust. 2), zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, powinno być wydane w terminie do dnia 28 lutego 1953 r.
§  10.
1.
Generalny wykonawca, będący przedsiębiorstwem ogólnobudowlanym, powinien we własnym zakresie wykonać również tę część robót ogólnobudowlanych, które są bezpośrednio związane z robotami specjalnymi i montażowymi, powierzonymi do wykonania podwykonawcy.
2.
Ministrowie Budownictwa Przemysłowego i Budownictwa Miast i Osiedli określą roboty, o których mowa w ust. 1, które w każdym razie powinny być wykonywane przez podległe im przedsiębiorstwa wykonujące roboty ogólnobudowlane.
§  11.
1.
Generalny wykonawca koordynuje całość wykonania robót wynikających z przyjętego zlecenia, a w szczególności miesięczne plany operatywne podwykonawców.
2.
W przypadku gdy określone roboty zostały wyłączone z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem (§§ 2 i 6) i wykonywane są bądź systemem gospodarczym przez inwestora, bądź przez inne przedsiębiorstwo budowlano-montażowe, inwestor obowiązany jest koordynować te roboty z robotami prowadzonymi przez generalnego wykonawcę.
§  12.
1.
Pracownicy generalnego wykonawcy, zatrudnieni przy koordynowaniu działalności podwykonawców, mogą być w całości lub w części premiowani na podstawie przepisów obowiązujących w wykonawstwie budowlano-montażowym za wykonanie całego planu produkcyjnego objętego generalnym wykonawstwem.
2.
Ministrowie sprawujący nadzór nad generalnymi wykonawcami określą w terminie do dnia 15 lutego 1953 r. w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego stanowiska pracy objęte przepisami ust. 1 oraz czy premie mają być uzależnione w całości lub w części od wykonania całego planu produkcyjnego objętego generalnym wykonawstwem.
3.
Wydajność pracy, od której zależy wysokość premii, ustala się na podstawie wyników wykonania planu przez generalnego wykonawcę w zakresie robót wykonywanych własnymi siłami.
§  13.
1.
Wypłata premii pracownikom przedsiębiorstw wykonujących roboty budowlano-montażowe może nastąpić po stwierdzeniu na piśmie, że roboty zostały wykonane w terminie, zgodnie z umową i obowiązującymi przepisami.
2.
Wykonanie robót objętych generalnym wykonawstwem stwierdza inwestor, a wykonanie robót przez podwykonawcę - generalny wykonawca.
§  14.
Zabrania się finansowania umów o wykonanie robót budowlanych i montażowych naruszających zasady generalnego wykonawcy, określone w niniejszej uchwale.
§  15.
1.
Jeżeli umowy wieloletnie o wykonanie robót budowlano-montażowych nie uwzględniają zasad określonych w niniejszej uchwale, ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi w porozumieniu z ministrami sprawującymi nadzór nad inwestorami bezpośrednimi ustalą w terminie do dnia 15 kwietnia 1953 r. po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego terminy i sposób przystosowania organizacji wykonywania robót do zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
2.
Spośród umów określonych w ust. 1 pozostają w mocy umowy dotyczące robót, które mają być ukończone w roku 1953.
§  16.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi wydadzą w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 28 lutego 1953 r. szczegółowe instrukcje, zmierzające do zapewnienia koordynacji robót przez generalnych wykonawców oraz do umożliwienia prawidłowej kontroli postępu tych robót przez inwestora.
§  17.
Traci moc uchwała nr 915 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. w sprawie ustalenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 13).
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 uchwały nr 717 z dnia 10 września 1955 r. (M.P.55.87.1061) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 października 1955 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-9.126

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.
Data aktu: 17/01/1953
Data ogłoszenia: 30/01/1953
Data wejścia w życie: 30/01/1953