Zasady przyznawania premii bilansowej pracownikom finansowo-księgowym za terminowe złożenie prawidłowo sporządzonego rocznego sprawozdania finansowego.

UCHWAŁA NR 170
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 25 lutego 1953 r.
w sprawie zasad przyznawania premii bilansowej pracownikom finansowo-księgowym za terminowe złożenie prawidłowo sporządzonego rocznego sprawozdania finansowego. *

W celu ściślejszego uzależnienia rocznej premii bilansowej od terminowego i prawidłowego sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, jak też od wkładu pracy przy ich sporządzaniu, Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała niniejsza dotyczy pracowników finansowo-księgowych wynagradzanych według:
1)
tabeli płac i zaszeregowania, ustalonej uchwałą Głównej Komisji Płac z dnia 5 grudnia 1948 r.;
2)
zasad ustalonych uchwałą nr 476 Prezydium Rządu z dnia 18 lipca 1951 r. w sprawie wynagradzania pracowników finansowo-księgowych zatrudnionych w przedsiębiorstwach i zakładach uspołecznionych.
§  2.
Wysokość rocznej premii bilansowej uzależnia się od osobistego wkładu pracy, z tym że:
1)
łączna suma przyznanych rocznych premii bilansowych za terminowe i prawidłowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie może przekroczyć sumy wynagrodzeń zasadniczych wszystkich pracowników finansowo-księgowych, uprawnionych do premiowania w miesiącu wypłaty premii, a tym samym zasady premiowania określone przepisami niniejszej uchwały nie mogą w żadnym przypadku spowodować przekroczenia sumy, przypadającej z tytułu łącznej rocznej premii bilansowej w danym zakładzie pracy, ustalonej przepisami uchwały Głównej Komisji Płac z dnia 5 grudnia 1948 r.;
2)
premia ta może być przyznawana w granicach od 25% do 150% uposażenia zasadniczego poszczególnemu pracownikowi w zależności od jego wkładu pracy i stopnia odpowiedzialności przy sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego.
§  3.
1.
Roczną premię bilansową mogą otrzymywać pracownicy finansowo-księgowi, biorący udział w sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego, za terminowe oraz prawidłowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Przez terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego rozumie się złożenie tegoż sprawozdania w terminie ustalonym przez Ministra Finansów.
3.
Prawidłowość sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego stwierdza się przez jego zatwierdzenie w przepisanym trybie. Wypłata premii przed zatwierdzeniem sprawozdania jest niedopuszczalna.
§  4.
1.
W przypadku niedotrzymania terminu złożenia rocznego sprawozdania finansowego łączną sumę premii, określoną w § 2 pkt 2, zmniejsza się następująco:
przy opóźnieniu do: sumę premii zmniejsza się o:
10 dni 20%
15 dni 40%
20 dni 60%
25 dni 80%
30 dni 90%
2.
Przy opóźnieniu ponad 30 dni premia w ogóle nie przysługuje.
§  5.
1.
Łączna suma przypadająca na dane przedsiębiorstwo z tytułu premii bilansowej, obliczona zgodnie z zasadami § 4, podlega zatwierdzeniu przez właściwą jednostkę nadrzędną.
2.
Wysokość rocznej premii bilansowej dla każdego pracownika ustala dyrektor przedsiębiorstwa na wniosek głównego (starszego) księgowego z uwzględnieniem przepisów § 2.
§  6.
Zaleca się Centralnemu Związkowi Spółdzielczemu wprowadzenie powyższych zasad premiowania pracowników finansowo-księgowych w jednostkach organizacyjnych spółdzielczości.
§  7.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz właściwym ministrom.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 października 1955 r. nin. uchwała traci moc w części uregulowanej uchwałą nr 781 z dnia 1 października 1955 r. w sprawie wynagradzania niektórych pracowników finansowo-księgowych zatrudnionych w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej (M.P.55.88.1071), zgodnie z § 15 ust. 1 pkt 2 powołanej uchwały zmieniającej.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-25.300

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady przyznawania premii bilansowej pracownikom finansowo-księgowym za terminowe złożenie prawidłowo sporządzonego rocznego sprawozdania finansowego.
Data aktu: 25/02/1953
Data ogłoszenia: 21/03/1953
Data wejścia w życie: 21/03/1953