Kontrola kwitariuszy używanych przez jednostki budżetowe.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1953 r.
w sprawie kontroli kwitariuszy używanych przez jednostki budżetowe.

Poczynione w terenie spostrzeżenia wykazały, że niektóre jednostki budżetowe nie przywiązują należytej wagi do kontroli zużycia kwitariuszy przychodowych i nie stosują się do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
W związku z powyższym zarządza się, co następuje:
1.
Wszystkie jednostki budżetowe ustalą na podstawie księgi kontroli druków ścisłego zarachowania (wzór nr 21 do § 57 przepisów o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. Monitor Polski Nr A-101, poz. 1477), po uprzednim wpisaniu wszystkich danych dotyczących przychodu i rozchodu kwitariuszy (pokwitowań), ilościowy stan zapasu, jaki powinien być w posiadaniu jednostki na dzień 1 kwietnia 1953 r.
2.
Ustalony na podstawie księgi kontroli druków ścisłego zarachowania ilościowy stan zapasu nie wykorzystanych kwitariuszy powinien być następnie uzgodniony ze stanem faktycznym.
3.
Kontrola powinna objąć wszystkie rodzaje kwitariuszy używanych przez jednostkę budżetową. Pozostające w użyciu jednostek budżetowych kwitariusze, nie przewidziane w przepisach o rachunkowości budżetowej lub w innych obowiązujących zarządzeniach, powinny być niezwłocznie wycofane.
4.
Fakt przeprowadzenia kontroli powinien być stwierdzony odpowiednią adnotacją zamieszczoną w księdze kontroli druków ścisłego zarachowania, podpisaną przez kierownika jednostki budżetowej lub osobę upoważnioną przez niego do przeprowadzenia tej kontroli oraz przez głównego (starszego) księgowego.
5.
W przypadku stwierdzenia niezgodności faktycznego stanu kwitariuszy ze stanem książkowym bądź stwierdzenia innych uchybień jednostki budżetowe powiadomią właściwe organa kontrolno-rewizyjne Ministerstwa Finansów oraz nadrzędne jednostki, a w przypadku stwierdzenia nadużyć również władze powołane do ścigania przestępstw.
6.
O posiadanych w dniu 1 kwietnia 1953 r. zapasach nie oddanych do użycia kwitariuszy przychodowych wzór nr 1 do przepisów o rachunkowości budżetowej należy powiadomić organa finansowe.

Jednostki budżetowe objęte zarówno budżetem centralnym jak i budżetami terenowymi z wyjątkiem jednostek budżetowych znajdujących się na obszarze m. st. Warszawy i m. Łodzi powiadomią o posiadanych zapasach terytorialnie właściwe wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych. Jednostki budżetowe znajdujące się na obszarze m. st. Warszawy poinformują o posiadanych zapasach kwitariuszy wzór nr 1 Wydział Finansowy Prezydium Rady Narodowej m. st. Warszawy, jednostki zaś znajdujące się na obszarze m. Łodzi - Wydział Finansowy Prezydium Rady Narodowej m. Łodzi.

7.
Począwszy od dnia 1 kwietnia 1953 r. wszystkie jednostki budżetowe będą zaopatrywane bezpłatnie w kwitariusze przychodowe wzór nr 1 do przepisów o rachunkowości budżetowej za pośrednictwem wymienionych w pkt 6 terytorialnie właściwych organów finansowych.
8.
Potrzebne do dystrybucji kwitariusze będą dostarczane wydziałom finansowym bezpośrednio przez Centralę Wydawniczą Druków na zgłoszone przez nie zapotrzebowania. Faktury za dostarczone wydziałom finansowym kwitariusze będą pokrywane centralnie przez Ministerstwo Finansów z kredytów budżetu centralnego.
9.
Jednostka budżetowa w celu otrzymania kwitariuszy składa w wydziale finansowym zapotrzebowanie sporządzone w 2 jednobrzmiących egzemplarzach. W zapotrzebowaniu, oprócz żądanej ilości kwitariuszy, powinna być podana - jako uzasadnienie zapotrzebowania - ilość kwitariuszy wydanych do zużycia od dnia poprzedniego zapotrzebowania, ustalona na podstawie księgi kontroli druków ścisłego zarachowania. Wydział finansowy zaopatruje oryginał zapotrzebowania oraz jego kopię klauzulą następującej treści:

"Wydano (wysłano) .................................. (słownie .............................) bloków, zawierających pokwitowania od nr .......... do nr ..........

dnia ............................ 195............. r.

Otrzymałem:

..........................

podpis upoważnionego do odbioru kwitariuszy".

Oryginał zapotrzebowania wydział finansowy pozostawia u siebie jako dowód rozchodowy do księgi kontroli druków ścisłego zarachowania, kopię zaś zapotrzebowania zwraca odbiorcy. Kopia zapotrzebowania służy dla jednostki budżetowej jako dowód przychodowy. Nadmienia się przy tym, że żaden kwitariusz nie może być wydany do użytku, o ile uprzednio nie został zapisany na odpowiednie konto w księdze kontroli druków ścisłego zarachowania.

Jeżeli zapotrzebowane przez jednostkę budżetową kwitariusze zostały przez wydział finansowy wysłane za pośrednictwem poczty, jednostka ma obowiązek potwierdzić odbiór przesyłki odrębnym pismem.

Pocztowy dowód nadania przesyłki oraz potwierdzenie odbioru przesyłki, nadesłane przez jednostkę budżetową, wydział finansowy dołącza do zrealizowanego zapotrzebowania jednostki.

Dowody dokumentujące zapisy w księdze kontroli druków ścisłego zarachowania należy przechowywać w odrębnym zbiorze, odpowiednio zabezpieczonym.

10.
Powołane do dystrybucji wydziały finansowe prowadzą w księdze kontroli druków ścisłego zarachowania ilościową kontrolę otrzymanych do rozdziału i rozdzielonych pomiędzy jednostki budżetowe kwitariuszy, przeznaczając:
a)
odrębne konto zbiorowe dla kontroli ilości kwitariuszy otrzymanych z Centrali Wydawniczej Druków (C.W.D.),
b)
odrębne konta każdej jednostki budżetowej - dla kontroli ilości kwitariuszy rozprowadzonych.

Po stronie przychodu konta zbiorowego należy wpisywać każdorazowo ilość kwitariuszy nadesłanych przez C.W.D., po stronie rozchodu - ilość kwitariuszy przekazanych jednostkom budżetowym. Na kontach prowadzonych dla poszczególnych jednostek wpisuje się po stronie przychodu ilość kwitariuszy przekazanych danej jednostce, po stronie rozchodu - ilość kwitariuszy zużytych przez jednostkę. Zużycie kwitariuszy przez jednostkę wpisuje się na podstawie danych zamieszczonych w uzasadnieniu do zapotrzebowania. Zgłoszone przez jednostki budżetowe zapasy posiadanych kwitariuszy (pkt 6) należy wpisać na konta poszczególnych jednostek jako stany początkowe.

11.
Organa kontrolne ustalają faktyczny stan zapasu kwitariuszy wzór nr 1, jaki powinien być w posiadaniu jednostki budżetowej, przy uwzględnieniu informacji o ilości kwitariuszy przesłanych jednostce, o których udzielenie powinny się zwracać każdorazowo do właściwego wydziału finansowego.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-20.271

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Kontrola kwitariuszy używanych przez jednostki budżetowe.
Data aktu: 18/02/1953
Data ogłoszenia: 28/02/1953
Data wejścia w życie: 28/02/1953