Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Żeglugi.

UCHWAŁA NR 345
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1951 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi.

Na podstawie § 3 uchwały nr 23 Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1953 r. w sprawie zmiany tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi (Monitor Polski Nr A-8, poz. 110) ogłasza się w załączeniu do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Żeglugi, nadany uchwałą nr 345 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1951 r. (Monitor Polski Nr A-43, poz. 549) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą nr 147 Rady Ministrów z dnia 8 marca 1952 r. (Monitor Polski Nr A-25, poz. 311) oraz uchwałą nr 23 Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-8, poz. 110), z zastosowaniem ciągłej numeracji paragrafów i punktów.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA ŻEGLUGI

§ 1.
W skład Ministerstwa Żeglugi wchodzą:

Gabinet Ministra,

Departament Planowania,

Departament Finansów,

Departament Kadr,

Departament Zatrudnienia i Płac,

Departament Inwestycji,

Departament Eksploatacji,

Departament Produkcji,

Departament Techniki,

Departament Administracyjno-Gospodarczy,

Samodzielny Wydział Zagraniczny,

Zarząd Polityczno-Wychowawczy,

Zarząd Szkolenia Zawodowego,

Zarząd Zaopatrzenia Robotniczego,

Centralny Zarząd Polskiej Marynarki Handlowej,

Centralny Zarząd Rybołówstwa Morskiego,

Centralny Zarząd Portów,

Centralny Zarząd Dróg Wodnych Śródlądowych,

Centralny Zarząd Żeglugi Śródlądowej i Stoczni,

Centralny Zarząd Morskich Stoczni Remontowych,

Centralny Zarząd Zaopatrzenia Techniczno-Materiałowego.

§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Organizacyjnego,

Wydziału Prawnego,

Zespołu Radców Ministra,

Biblioteki,

Inspektorów resortowych.

§  3.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Metodologii i Planów Zbiorczych,

Wydziału Planowania Żeglugi Morskiej,

Wydziału Planowania Portów,

Wydziału Planowania Rybołówstwa Morskiego,

Wydziału Planowania Dróg Wodnych,

Wydziału Planowania Żeglugi Śródlądowej,

Wydziału Planowania Stoczni,

Wydziału Planowania Kosztów Własnych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

§  4.
Departament Finansów składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania,

Wydziału Sprawozdawczości,

Wydziału Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Dewizowego,

Księgowych-rewidentów.

§  5.
Departament Kadr składa z:

Wydziału Doboru Kadr I,

Wydziału Doboru Kadr II,

Wydziału Osobowego,

Wydziału Ewidencji i Sprawozdawczości.

§  6.
Departament Zatrudnienia i Płac składa się z:

Wydziału Zatrudnienia,

Wydziału Płac,

Wydziału Norm,

Wydziału Socjalnego.

§  7.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Planu Inwestycyjnego,

Wydziału Wykonawstwa Inwestycyjnego,

Wydziału Dokumentacji Technicznej,

Wydziału Analizy i Sprawozdawczości Inwestycyjnej,

Głównego Geologa,

Sekretariatu Centralnej Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych.

§  8.
Departament Eksploatacji składa się z:

Wydziału Żeglugi Morskiej,

Wydziału Żeglugi Śródlądowej,

Wydziału Portów,

Wydziału Administracji Morskiej,

Wydziału Taryf, Opłat i Frachtów,

Wydziału Tranzytu,

Wydziału Transportowego.

§  9.
Departament Produkcji składa się z:

Wydziału Głównego Mechanika,

Wydziału Głównego Energetyka,

Wydziału Kooperacji Produkcji,

Wydziału Technologii Produkcji,

Wydziału Radiotechniki i Radionawigacji,

Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu,

Głównego Inspektora Przeciwpożarowego.

§  10.
Departament Techniki składa się z:

Wydziału Hydrotechniki,

Wydziału Mechanizacji,

Wydziału Dozoru Technicznego i Ekspertyz,

Wydziału Normalizacji,

Wydziału Prac Naukowo-Badawczych i Racjonalizacji,

Wydziału Kontroli Technicznej.

§  11.
Departament Administracyjno-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Budżetowo-Rachunkowego,

Wydziału Gospodarczego,

Kancelarii Głównej.

§  12.
Zarząd Polityczno-Wychowawczy składa się z:

Wydziału Organizacji i Inspekcji,

Wydziału Propagandy i Szkolenia.

§  13.
Zarząd Szkolenia Zawodowego składa się z:

Wydziału Programów i Planowania,

Wydziału Rekrutacji i Opieki nad Absolwentami,

Wydziału Kursów Zawodowych i Szkolenia Korespondencyjnego,

Wydziału Szkół,

Wydziału Budżetowo-Gospodarczego,

Wydziału Kadr.

§  14.
W skład departamentów wchodzą sekretariaty, do których należą następujące sprawy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
kontrola techniczna wykonawstwa,
c)
sprawy kancelaryjne,
d)
sprawy budżetowo-gospodarcze departamentu.
§  15.
Szczegółowy podział czynności poszczególnych departamentów i wydziałów ustali Minister Żeglugi.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-19.266 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Żeglugi.
Data aktu: 05/05/1951
Data ogłoszenia: 27/02/1953
Data wejścia w życie: 26/05/1951