Różnice kasowe powstałe przy wykonywaniu funkcji kasowych przez jednostki budżetowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 listopada 1953 r.
w sprawie różnic kasowych powstałych przy wykonywania funkcji kasowych przez jednostki budżetowe.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pojęcie różnic kasowych w rozumieniu niniejszego zarządzenia oznacza różnicę między stanem rachunkowym ustalonym na podstawie ksiąg, dzienników, kwitariuszy itp. a rzeczywistym stanem gotówki znajdującej się:
a)
w kasie podręcznej,
b)
w kasie specjalnej,
c)
u poborców,
d)
u innych pracowników spełniających czynności poborowo-płatnicze w imieniu i z upoważnienia jednostki budżetowej.
2.
Różnice kasowe mogą być dodatnie (nadwyżki kasowe) lub ujemne (niedobory kasowe). Przez nadwyżkę kasową rozumie się nadwyżkę w gotówce, wyrażającą się w różnicy między rzeczywistym stanem gotówki a stanem wyprowadzonym na podstawie dowodów rachunkowo-kasowych, przez niedobór kasowy zaś rozumie się brak gotówki, wyrażający się w różnicy między rzeczywistym stanem gotówki a stanem wyprowadzonym na podstawie dowodów rachunkowo-kasowych.
3.
Różnice kasowe w obrotach znakami wartościowymi traktuje się tak jak różnice kasowe w gotówce.
§  2.
Nadwyżki kasowe podlegają wpłaceniu w dniu ich ujawnienia na właściwe rachunki dochodów budżetowych, prowadzone przez oddziały Narodowego Banku Polskiego dla poszczególnych jednostek budżetowych.
§  3.
1.
Niedobory kasowe powinny być niezwłocznie pokryte przez odpowiedzialnych za nie pracowników.
2.
O niedoborach kasowych powstałych wskutek popełnienia przestępstw jednostka budżetowa obowiązana jest niezwłocznie powiadomić organy powołane do ścigania przestępstw.
§  4.
1.
W przypadku niemożności natychmiastowego pokrycia niedoboru kasowego przez odpowiedzialnego pracownika jednostka budżetowa sporządza protokół w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden zatrzymuje u siebie, a po jednym przesyła jednostce bezpośrednio nadrzędnej oraz terytorialnie właściwemu inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu przy prezydium rady narodowej, oryginał zaś z zamieszczonym na nim potwierdzeniem odbioru jednego egzemplarza protokołu przez właściwy inspektorat kontrolno-rewizyjny przesyła właściwemu wydziałowi finansowemu prezydium rady narodowej. Właściwym wydziałem finansowym jest wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi). Dla jednostek znajdujących się w miejscowościach oddalonych od miasta wojewódzkiego właściwymi wydziałami są wydziały finansowe prezydiów powiatowych (miast stanowiących powiaty) rad narodowych.
2.
Naczelny organ administracji państwowej (urząd centralny) sporządza protokół w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden (odpis) zatrzymuje u siebie, pozostałe zaś dwa przesyła Ministerstwu Finansów.
3.
Protokół powinien zawierać zwięzły opis czynności wykonanych w celu ustalenia niedoboru, wysokość niedoboru, wskazanie stwierdzonej bądź domniemanej przyczyny powstania niedoboru, nazwisko i imię pracownika odpowiedzialnego za niedobór oraz ewentualnie sposób, warunki i terminy pokrycia wynikłych z tego tytułu strat, jeżeli ustalenie tych okoliczności może nastąpić w czasie sporządzania protokołu.
4.
Organy kontrolno-rewizyjne podległe Ministrowi Finansów (Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny Ministerstwa Finansów, inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach rad narodowych) obowiązane są niezwłocznie po otrzymaniu protokołu rozważyć potrzebę przeprowadzenia w danej jednostce kontroli pozaplanowej.
§  5.
Nie pokryte natychmiast niedobory kasowe pokrywa się przejściowo ze specjalnego rachunku "Różnice kasowe", prowadzonego przez Narodowy Bank Polski.
§  6.
1.
Rachunki różnic kasowych Narodowy Bank Polski otwiera dla Ministerstwa Finansów oraz dla wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi.
2.
Otwarcie rachunku różnic kasowych przez Narodowy Bank Polski następuje z chwilą otrzymania pierwszego dowodu do księgowania.
§  7.
1.
Niedobory kasowe, powstałe w naczelnych organach administracji państwowej (urzędach centralnych), podlegają pokryciu z rachunku różnic kasowych, otwartego dla Ministerstwa Finansów.
2.
Niedobory kasowe, powstałe w pozostałych jednostkach budżetowych, objętych zarówno budżetem centralnym jak i budżetami terenowymi, podlegają pokryciu z rachunków różnic kasowych, otwartych dla wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
§  8.
1.
Pokrycie niedoboru kasowego z rachunku różnic kasowych następuje w drodze przelewu dokonanego z tego rachunku na odpowiedni rachunek bankowy jednostki budżetowej.
2.
Pokrycie niedoboru kasowego powstałego w sumach pobranych na rzecz obcych wierzycieli następuje w drodze bezpośredniego przelewu z rachunku różnic kasowych na rachunek wierzyciela.
§  9.
1.
Podstawą dla dokonania przelewu z rachunku różnic kasowych, otwartego dla Ministerstwa Finansów, jest polecenie przelewu, wystawione przez Ministerstwo Finansów.
2.
Podstawą dla dokonania przelewu z rachunku różnic kasowych wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) jest polecenie przelewu wystawione przez ten wydział bądź pisemne zlecenie wydziału finansowego prezydium powiatowej (miasta stanowiącego powiat) rady narodowej, zawierające nazwę rachunku, na który przelew ma być dokonany, oraz dokładne określenie klasyfikacji budżetowej według której kwota przelana powinna być zarachowana.
3.
Właściwy do wykonania polecenia wystawionego przez wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) jest oddział Narodowego Banku Polskiego prowadzący jego rachunek różnic kasowych, a do wykonania pisemnych zleceń wydziałów finansowych prezydiów powiatowych (miast stanowiących powiaty) rad narodowych właściwy jest każdy oddział Narodowego Banku Polskiego znajdujący się w siedzibie powiatowego organu finansowego.
4.
Oddział Narodowego Banku Polskiego dokonuje przelewu z rachunku różnic kasowych w dniu otrzymania polecenia (zlecenia) przelewu.
§  10.
Wpłaty na pokrycie niedoborów kasowych podlegają zarachowaniu jako zwroty na rachunek różnic kasowych.
§  11.
W przypadku umorzenia należności z tytułu niedoboru kasowego sumy wypłacone z rachunku różnic kasowych zwraca się na ten rachunek:
1)
z właściwego budżetu terenowego - jeżeli wypłata nastąpiła na wniosek jednostki budżetu terenowego;
2)
z budżetu centralnego - jeżeli wypłata nastąpiła na wniosek jednostki budżetu centralnego.
§  12.
1.
Ministerstwo Finansów oraz wydziały finansowe prezydiów rad narodowych dysponujące rachunkami różnic kasowych prowadzą szczegółową księgowość rozliczeń wiążących się z likwidacją niedoborów przejściowo pokrytych z tych rachunków.
2.
Do obowiązków dysponenta rachunku różnic kasowych należy również przedsiębranie skutecznych środków zmierzających do najszybszego zlikwidowania strat państwa, wynikających z powstałych i nie pokrytych niedoborów kasowych.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024