Doraźne uporządkowanie prac kosztorysowych.

OKÓLNIK NR 244
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 października 1952 r.
w sprawie doraźnego uporządkowania prac kosztorysowych.

Kontrola kosztorysów szczegółowych oraz zarządzeń i instrukcji stosowanych w niektórych resortach z zakresu kosztorysowania wykazała, że przepisy i kosztorysy, opracowane w biurach projektów i poza nimi, zawierają braki i uchybienia o charakterze szkodliwym dla działalności inwestycyjnej.
Niezależnie od ujawnionych braków o charakterze formalnym stwierdzono w nich cały szereg błędów i niedociągnięć o charakterze merytorycznym wynikających w szczególności z:
1)
błędnego obliczania przedmiarów;
2)
niedostosowania kosztorysów do rzeczywistych warunków budowy;
3)
niezgodnej z obowiązującymi zasadami wyceny robocizny, pracy sprzętu, materiałów, transportu i kosztów ogólnych.

Wymienione błędy i usterki, których częstotliwość została dotychczas niejednokrotnie stwierdzona, nie tylko utrudniają planowanie robót i kontrolę gospodarki na budowie, ale uniemożliwiają prawidłowe fakturowanie. Ponadto wadliwie sporządzane kosztorysy są czynnikiem demobilizujacym w walce z marnotrawstwem i złą organizacją robót, w walce o postęp techniczny i obniżenie kosztów wykonawstwa, co w konsekwencji osłabia tempo rozwoju gospodarczego kraju.

W celu doraźnego uporządkowania tych spraw zarządza się, co następuje:

1.
Ministrowie sprawujący nadzór nad biurami projektów wydadzą w terminie do dnia 20 listopada 1952 r. zarządzenia w sprawie usprawnienia prac kosztorysowych w biurach projektów, zwracające uwagę na popełniane błędy i zmierzające do ich usunięcia.
2.
Z najczęściej spotykanych w kosztorysach braków o charakterze formalnym należy w zarządzeniach między innymi wytknąć:
1)
brak nazwy biura projektów sporządzającego kosztorys oraz daty wykonania kosztorysu;
2)
brak klauzuli zatwierdzającej kosztorys z podaniem daty i nazwy instytucji zatwierdzającej;
3)
brak stwierdzenia o podstawach wyceny;
4)
brak załączników przewidzianych w §§ 200, 204 i 205 instrukcji Nr 20 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej dla inwestycji;
5)
brak danych dotyczących sposobu obliczania oszczędności w etapie projektowania i realizacji (zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1952 r. w sprawie realizacji w roku 1952 uchwały Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. o oszczędności w budownictwie – Monitor Polski Nr A-16, poz. 190).
3.
Natomiast co do błędów i uchybień natury merytorycznej należy wziąć pod uwagę:
1)
nieprawidłowy układ kosztorysów zarówno co do formy jak i treści poszczególnych opisów pozycji kosztorysowych – co wymaga wzmocnienia kontroli opracowań kosztorysowych w biurach projektów;
2)
niezgodności z projektem lub opisem technicznym, w szczególności pominięcie niektórych elementów budowli lub robót bądź nie odpowiadające projektowi przedmiary – co wymaga ustalenia pełnej odpowiedzialności głównego projektanta nie tylko za część techniczną i budowlaną, lecz również za przedmiar i prawidłowość kosztorysu, który stanowi istotną część dokumentacji technicznej;
3)
niedostosowanie kosztorysu do rzeczywistych warunków budowy, polegające na nieuwzględnieniu specyficznych warunków terenowych, transportu, materiałów miejscowych, zaopatrzenia w energię i wodę, urządzenia placu budowy, mechanizacji robót, zatrudnienia kadr roboczych itp. – co wymaga dokładnego zapoznania się zarówno projektantów jak i sporządzających kosztorysy z warunkami lokalnymi na miejscu wykonywania robót;
4)
nieuwzględnienie przepisów oszczędnościowych co do rozwiązań konstrukcyjnych i stosowanych materiałów – co wymaga ścisłej kontroli aparatu biur projektowych nad opracowaniami projektów;
5)
niezgodną z przepisami wycenę robocizny, pracy sprzętu, materiałów, kosztu transportu i kosztów ogólnych – co wymaga ścisłej kontroli kosztorysów sporządzanych w pracowniach kosztorysowych ze zwróceniem uwagi na to, że nie wolno:

a) przewidywać w kosztorysie wadliwej lub niepostępowej organizacji budowy,

b) przyjmować żadnych kwot na wydatki z tytułu przestojów sprzętu mechanicznego,

c) uwzględniać dodatkowych kosztów z tytułu pracy na drugą zmianę,

d) uwzględniać w kosztach na urządzenie placu budowy zmiany stanowisk maszyn w trakcie wykonywania obiektu,

e) uwzględniać przy kosztorysowaniu 20% dodatku dla brygadzistów,

f) w przypadku korzystania z norm radzieckich przyjmować bez należytego uzasadnienia współczynników zwiększających,

g) z braku kosztorysów na urządzenie placu budowy przyjmować na ten cel kwot wyższych od przewidzianych zarządzeniami właściwych ministrów,

h) do kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych doliczać żadnych narzutów,

i) zaliczać żadnych generalii od urządzeń przemysłowych i maszyn dostarczanych przez inwestora,

j) stosować narzutów z tytułu kosztów ogólnych w wysokości przekraczającej stawki ustalone uchwałą Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 30 marca 1950 r. w sprawie zmiany stawek kosztów ogólnych przy robotach budowlanych i instalacyjnych (Biuletyn PKPG Nr 6, poz. 87),

k) wkalkulowywać w poszczególne ceny jednostkowe dodatków wynikających z tytułu zatrudniania robotników zamiejscowych, oprócz przypadków, gdy figurują w obowiązujących cennikach i gdy to jest uregulowane zarządzeniami właściwych władz, pracy w nocy lub w dnie świąteczne, budowy kwater dla załóg robotniczych, wykonywania robót w warunkach zimowych itp.

4.
Oprócz zwrócenia uwagi na omówione błędy i uchybienia w zarządzeniach tych powinny być przewidziane postanowienia zmierzające do zwiększenia kontroli ze strony nadzoru technicznego oraz sankcje w postaci obniżenia premii za wadliwie sporządzone kosztorysy.
5.
Odpisy wydanych w tej sprawie zarządzeń należy przesłać do wiadomości Prezydium Rady Ministrów (Biuro Norm Kosztorysowych) i Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Budownictwa).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-96.1474

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Doraźne uporządkowanie prac kosztorysowych.
Data aktu: 28/10/1952
Data ogłoszenia: 18/11/1952
Data wejścia w życie: 18/11/1952