Rozliczenie materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 października 1952 r.
w sprawie rozliczenia materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jako drobnych wykonawców robót budowlano-montażowych, objętych niniejszym zarządzeniem, należy rozumieć wszelkich wykonawców zewnętrznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych, a w szczególności:
a)
budowlane spółdzielnie pracy,
b)
szkoły przysposobienia przemysłowego,
c)
Centralę Prywatnego Przemysłu Mineralnego, Drzewnego i Materiałów Budowlanych oraz zrzeszone w niej przedsiębiorstwa,
d)
indywidualnych rzemieślników.
2.
Przez wykonawców zewnętrznych należy rozumieć jednostki nie powiązane organizacyjnie z inwestorem (zamawiającym).
3.
Ilość, jakość i terminy dostaw materiałów powinny być ustalone w uzgodnionym między inwestorem a wykonawcą wykazie, dołączonym do umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych.
§  2.
1.
Z każdego rachunku przejściowego, wystawionego przez wykonawcę w oparciu o kosztorys szczegółowy, wykonawca obowiązany jest potrącać kwotę odpowiadającą wartości dostarczonych przez inwestora materiałów zużytych przy wykonaniu robót, objętych danym rachunkiem według obowiązujących norm zużycia.
2.
Przy wystawianiu przez uprawnione do tego spółdzielnie pracy uproszczonych rachunków przejściowych, opartych na tabeli scalonych elementów, potrącana przez inwestora z rachunku kwota z tytułu należności za materiały odpowiadać winna procentowej, w stosunku do ogólnego kosztu robót, wartości materiałów budowlanych, ustalonej w umowie o wykonanie robót budowlano-montażowych.
3.
Podstawą do ostatecznego rozliczenia z materiałów budowlanych dostarczonych drobnym wykonawcom jest faktyczne zużycie materiałów budowlanych, które nie może przekroczyć ilości wynikających z wielkości wykonanych robót oraz ilości zużycia materiałów ustalonych normami wydanymi przez Polski Komitet Normalizacyjny i obowiązującymi przepisami w zakresie oszczędności materiałów.
4.
Zużycie większe, niż przewidziane normami Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, powinno być udokumentowane należycie przez wykonawcę i sprawdzone przez organ nadzoru technicznego z ramienia inwestora. W przypadkach tych należy sporządzić dwustronny protokół i dołączyć go do aktu rozliczeniowego.
§  3.
1.
Inwestor powinien zgłosić do upłynnienia najbliższej komórce upłynnienia remanentów pozostałości materiałów reglamentowanych, jeżeli nie zamierza ich w najbliższym okresie zużyć do innych robót.
2.
Odpadki materiałów inwestor zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien przekazać do właściwych punktów central, zajmujących się zbiorem odpadków.
3.
Zasady określone w ust. 1 należy stosować do pozostałości materiałów budowlanych niereglamentowanych, przy czym inwestor może je przekazać odpłatnie innym instytucjom bądź osobom.
§  4.
1.
Przekazywanie pozostałości materiałów powinno się odbywać na placu budowy po dokonaniu rozliczenia, nie później niż w ciągu 2 tygodni od daty sprawdzenia rachunku końcowego.
2.
Do czasu protokolarnego przekazania wykonanych robót zarówno inwestor, jak i wykonawca w zależności od tego, u którego z nich ostatnio były magazynowane materiały, obowiązani są do należytego magazynowania i przechowywania pozostałości z tych materiałów.
3.
W akcie rozliczeniowym należy każdorazowo podawać sposób rozdysponowania pozostałości materiałów budowlanych.
§  5.
1.
Należność za przekazane odpłatnie przez inwestora materiały powinna być obliczona według kosztu własnego, tj. łącznie z kosztami transportu przekazywanych materiałów na plac budowy.
2.
Należności za przekazane odpłatnie materiały, o ile były one zapłacone przez inwestora bezpośrednio ze środków inwestycyjnych, traktowane są jako środki obrotowe budowy.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-89.1384

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenie materiałów budowlanych, dostarczonych drobnym wykonawcom inwestycyjnych robót budowlano-montażowych.
Data aktu: 06/10/1952
Data ogłoszenia: 24/10/1952
Data wejścia w życie: 24/10/1952