united kingdom
ukraine

Powołanie Naczelnego Architekta Warszawy.

UCHWAŁA NR 552
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
o powołaniu Naczelnego Architekta Warszawy.

Na podstawie art. 23 i 24 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
Przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie powołuje się Naczelnego Architekta Warszawy.
§  2.
Naczelny Architekt Warszawy jako organ Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie nadaje kierunek pracom urbanistycznym i architektonicznym wykonywanym przez organa i przedsiębiorstwa podległe Prezydium Rady Narodowej oraz zatwierdza bądź opiniuje wszelkie projekty architektoniczne i budowlane przewidziane do realizacji na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
§  3.
W szczególności do obowiązków Naczelnego Architekta Warszawy należy:
1)
kierowanie pracami nad opracowaniem planu generalnego oraz projektów planów urbanistycznych dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wybór terenów dla budownictwa i przedstawianie decyzji lokalizacyjnych do zatwierdzenia właściwym organom państwowym;
3)
kierowanie opracowaniem wytycznych urbanistyczno-architektonicznych oraz danych wyjściowych dla projektowania budynków i urządzeń komunalnych na przydzielonych terenach, jak również danych programowych dla danego terenu, wynikających z planu generalnego;
4)
opiniowanie dla właściwych organów zwierzchnich wszelkich projektów urbanistycznych, architektonicznych i budowlanych stosownie do przepisów o zatwierdzeniu takich projektów dla obszaru m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego, bądź zatwierdzanie tych projektów, o ile obowiązujące przepisy przekazują to do jego właściwości;
5)
współdziałanie z Komisją Planowania Gospodarczego przy Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie w dziedzinie sporządzania planów gospodarczych i inwestycyjnych, kontroli ich wykonania i sprawozdawczości jak również opracowań lokalizacyjnych;
6)
inicjowanie i koordynowanie projektowania i realizacji głównych założeń miejskich;
7)
inicjowanie badania i informowania opinii społecznej i fachowej w sprawach projektów, zamierzeń i realizacji budownictwa w Warszawie i Warszawskim Zespole Miejskim;
8)
współdziałanie w pracach badawczych i kronikarskich nad historią dawnej Warszawy i historią współczesnego budownictwa Warszawy oraz inicjowanie tych prac;
9)
referowanie spraw na posiedzeniach Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy.
§  4. 1
Dla wykonania swych zadań Naczelny Architekt Warszawy ma prawo:
1)
wstępu na wszystkie roboty budowlane, wykonywane na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego;
2)
wstępu do pracowni wszystkich biur i organizacji wykonujących projekty urbanistyczne, architektoniczne i budowlane dla m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego niezależnie od ich podległości resortowej i zaznajamianie się z tymi projektami;
3)
wstrzymywania za pośrednictwem właściwych organów Prezydium Rady Narodowej wszelkich robót budowlanych, wykonywanych samowolnie bądź niezgodnie z zatwierdzonymi projektami, zawiadamiając o tym równocześnie właściwe ministerstwo inwestujące i wykonujące daną budowę;
4)
zgłaszania wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej lub dyscyplinarnej osób odpowiedzialnych za wykonywanie robót budowlanych samowolnie lub niezgodnie z zatwierdzonymi projektami.
§  5. 2
§  6. 3
Naczelny Architekt Warszawy jest w swej działalności podporządkowany Radzie Narodowej w m. st. Warszawie i jej Prezydium oraz Komitetowi do Spraw Urbanistyki i Architektury.
§  7. 4
Organizację wewnętrzną aparatu pracy Naczelnego Architekta Warszawy określa Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy.
§  8. 5
Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie może powołać na wniosek Naczelnego Architekta Warszawy architektów dzielnicowych, działających na obszarze dzielnic w imieniu Naczelnego Architekta, oraz określić zakres ich obowiązków i uprawnień w ramach przepisów §§ 3 i 4.
§  9.
1.
Do czasu wydania nowych przepisów o zatwierdzaniu projektów architektonicznych i budowlanych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego zobowiązuje się wszelkie władze, urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe, dokonujące inwestycji budowlanych na tym obszarze do przedkładania projektów, które w myśl dotychczas obowiązujących przepisów nie wymagają zatwierdzenia przez Prezydium Rady Narodowej Naczelnemu Architektowi Warszawy dla wyrażenia zgody imieniem Prezydium Rady Narodowej.
2.
Jeżeli projekt w myśl obowiązujących przepisów podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Rządu bądź Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy, należy przedstawić go Naczelnemu Architektowi do opinii.
3.
Wykonywanie inwestycji budowlanych z naruszeniem przepisu ust. 1 traktowane będzie jako budownictwo samowolne (§ 4 pkt 3).
§  10.
1.
Prezydium Naczelnej Rady Odbudowy m. st. Warszawy ustali w terminie do dnia 31 grudnia 1951 r. po wysłuchaniu opinii Konserwatora m. st. Warszawy imienny wykaz budynków zabytkowych i zespołów zabytkowych na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego.
2.
Przepisy o ochronie zabytków architektonicznych stosowane będą na obszarze m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego wyłącznie do budynków objętych tym wykazem.
3.
Zmiany w wykazie mogą być dokonywane jedynie w trybie przewidzianym w ust. 1.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 4 zmieniony przez § 2 lit. a) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
2 § 5 skreślony przez § 2 lit. b) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
3 § 6 zmieniony przez § 2 lit. c) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
4 § 7 zmieniony przez § 2 lit. d) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.
5 § 8 zmieniony przez § 2 lit. e) uchwały nr 443 z dnia 10 lipca 1956 r. (M.P.56.59.712) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lipca 1956 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-76.1049

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Powołanie Naczelnego Architekta Warszawy.
Data aktu: 01/08/1951
Data ogłoszenia: 29/08/1951
Data wejścia w życie: 29/08/1951