Tymczasowa struktura organizacyjna Ministerstwa Kultury i Sztuki.

UCHWAŁA Nr 527
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki.

§  1.
Ustala się tymczasową strukturę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Sztuki w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
W związku z przejęciem przez Ministerstwo Kultury i Sztuki od Ministerstwa Oświaty spraw bibliotek oraz opieki nad zbiorami bibliotecznymi Minister Finansów wprowadzi do budżetu centralnego i budżetów terenowych odpowiednie zmiany.
§  3.
Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego, o której mowa w § 1 tymczasowej struktury organizacyjnej, wchodzi w skład Ministerstwa Kultury i Sztuki do dnia 31 grudnia 1951 r.
§  4.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 14 maja 1948 r. w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr 51, poz. 294).
§  5.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki oraz Ministrowi Finansów w odniesieniu do § 2.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 września 1951 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI

§ 1.
W skład Ministerstwa Kultury i Sztuki wchodzą:

Gabinet Ministra,

Departament Polityki Kulturalnej,

Departament Imprez Artystycznych i Obchodów,

Departament Planowania,

Departament Finansowy,

Departament Kadr,

Departament Kontroli,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków,

Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej,

Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego,

Centralny Zarząd Szkół Artystycznych,

Centralny Zarząd Muzeów,

Centralny Zarząd Bibliotek,

Centralny Zarząd Teatrów i Przedsiębiorstw Muzycznych,

Centralny Zarząd Instytucyj Sztuk Plastycznych.

§  2.
Ministrowi Kultury i Sztuki podlegają:
1)
placówka naukowo-badawcza: Państwowy Instytut Sztuki,
2)
przedsiębiorstwa: Państwowy Instytut Wydawniczy,

Państwowe Przedsiębiorstwo Imprez Artystycznych "Artos",

Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe,

Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

§  3.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa Rada Artystyczna jako organ opiniodawczy, której skład i zakres działania określi zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wydane na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Biblioteki,

Sekretariatów: Ministra, Podsekretarzy Stanu i Rady Artystycznej.

§  5.
Departament Polityki Kulturalnej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Twórczości Literackiej,

Wydziału Twórczości Muzycznej i Kontroli Repertuaru,

Wydziału Twórczości i Oceny Dzieł Plastycznych,

Wydziału Kontroli Repertuaru Widowiskowego,

Samodzielnego Referatu Twórczości Ludowej,

Samodzielnego Referatu Twórczości dla Dzieci i Młodzieży.

§  6.
Departament Imprez Artystycznych i Obchodów jest bezwydziałowy.
§  7.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Planów Usługowych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Techniczno-Produkcyjnego,

Wydziału Zatrudnienia, Płac, Norm i Socjalnego,

Wydziału Organizacyjnego,

Wydziału Zaopatrzenia i Realizacji,

Wydziału Inwestycji.

§  8.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania Przedsiębiorstw,

Wydziału Sprawozdawczości i Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Finansowania Jednostek Budżetowych,

Wydziału Kosztów, Cen i Taryf.

§  9.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Doboru Kadr,

Samodzielnego Referatu Ewidencji.

§  10.
Departament Kontroli jest bezwydziałowy.
§  11.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Rachunkowego.

§  12.
Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Zabezpieczeń,

Wydziału Zabytków Nieruchomych,

Wydziału Zabytków Ruchomych,

Wydziału Zabytków Wczesnodziejowych,

Wydziału Realizacji i Inspekcji Konserwatorskiej,

Wydziału Dokumentacji Prac Konserwatorskich.

§  13.
Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania i Statystyki,

Wydziału Domów Kultury i Świetlic,

Wydziału Prac Programowych i Repertuarów,

Wydziału Parków Kultury,

Wydziału Szkolenia Pracowników Kulturalno-Oświatowych,

Wydziału Ognisk Artystycznych,

Centralnej Poradni Świetlicowej.

§  14.
Do sekretariatów w Departamentach: Polityki Kulturalnej, Budżetowo-Gospodarczym, Ochrony i Konserwacji Zabytków oraz Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej należą następujące sprawy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
kontrola techniczna wykonawstwa,
c)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
d)
sprawy osobowe departamentu,
e)
sprawy gospodarcze departamentu.
§  15.
Szczegółową organizację centralnych zarządów, wymienionych w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  16.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, centralne zarządy i inne jednostki organizacyjne, wymienione w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024