Tymczasowa struktura organizacyjna Ministerstwa Kultury i Sztuki.

UCHWAŁA Nr 527
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1951 r.
w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki.

§  1.
Ustala się tymczasową strukturę organizacyjną Ministerstwa Kultury i Sztuki w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
W związku z przejęciem przez Ministerstwo Kultury i Sztuki od Ministerstwa Oświaty spraw bibliotek oraz opieki nad zbiorami bibliotecznymi Minister Finansów wprowadzi do budżetu centralnego i budżetów terenowych odpowiednie zmiany.
§  3.
Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego, o której mowa w § 1 tymczasowej struktury organizacyjnej, wchodzi w skład Ministerstwa Kultury i Sztuki do dnia 31 grudnia 1951 r.
§  4.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 14 maja 1948 r. w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr 51, poz. 294).
§  5.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki oraz Ministrowi Finansów w odniesieniu do § 2.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 września 1951 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI

§ 1.
W skład Ministerstwa Kultury i Sztuki wchodzą:

Gabinet Ministra,

Departament Polityki Kulturalnej,

Departament Imprez Artystycznych i Obchodów,

Departament Planowania,

Departament Finansowy,

Departament Kadr,

Departament Kontroli,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków,

Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej,

Generalna Dyrekcja Filmu Polskiego,

Centralny Zarząd Szkół Artystycznych,

Centralny Zarząd Muzeów,

Centralny Zarząd Bibliotek,

Centralny Zarząd Teatrów i Przedsiębiorstw Muzycznych,

Centralny Zarząd Instytucyj Sztuk Plastycznych.

§  2.
Ministrowi Kultury i Sztuki podlegają:
1)
placówka naukowo-badawcza: Państwowy Instytut Sztuki,
2)
przedsiębiorstwa: Państwowy Instytut Wydawniczy,

Państwowe Przedsiębiorstwo Imprez Artystycznych "Artos",

Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe,

Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

§  3.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa Rada Artystyczna jako organ opiniodawczy, której skład i zakres działania określi zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wydane na wniosek Ministra Kultury i Sztuki.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Biblioteki,

Sekretariatów: Ministra, Podsekretarzy Stanu i Rady Artystycznej.

§  5.
Departament Polityki Kulturalnej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Twórczości Literackiej,

Wydziału Twórczości Muzycznej i Kontroli Repertuaru,

Wydziału Twórczości i Oceny Dzieł Plastycznych,

Wydziału Kontroli Repertuaru Widowiskowego,

Samodzielnego Referatu Twórczości Ludowej,

Samodzielnego Referatu Twórczości dla Dzieci i Młodzieży.

§  6.
Departament Imprez Artystycznych i Obchodów jest bezwydziałowy.
§  7.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Zbiorczych,

Wydziału Planów Usługowych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Techniczno-Produkcyjnego,

Wydziału Zatrudnienia, Płac, Norm i Socjalnego,

Wydziału Organizacyjnego,

Wydziału Zaopatrzenia i Realizacji,

Wydziału Inwestycji.

§  8.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania Przedsiębiorstw,

Wydziału Sprawozdawczości i Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Finansowania Jednostek Budżetowych,

Wydziału Kosztów, Cen i Taryf.

§  9.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Doboru Kadr,

Samodzielnego Referatu Ewidencji.

§  10.
Departament Kontroli jest bezwydziałowy.
§  11.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Rachunkowego.

§  12.
Departament Ochrony i Konserwacji Zabytków składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania Zabezpieczeń,

Wydziału Zabytków Nieruchomych,

Wydziału Zabytków Ruchomych,

Wydziału Zabytków Wczesnodziejowych,

Wydziału Realizacji i Inspekcji Konserwatorskiej,

Wydziału Dokumentacji Prac Konserwatorskich.

§  13.
Departament Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej składa się z:

Sekretariatu,

Wydziału Planowania i Statystyki,

Wydziału Domów Kultury i Świetlic,

Wydziału Prac Programowych i Repertuarów,

Wydziału Parków Kultury,

Wydziału Szkolenia Pracowników Kulturalno-Oświatowych,

Wydziału Ognisk Artystycznych,

Centralnej Poradni Świetlicowej.

§  14.
Do sekretariatów w Departamentach: Polityki Kulturalnej, Budżetowo-Gospodarczym, Ochrony i Konserwacji Zabytków oraz Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej należą następujące sprawy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
kontrola techniczna wykonawstwa,
c)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
d)
sprawy osobowe departamentu,
e)
sprawy gospodarcze departamentu.
§  15.
Szczegółową organizację centralnych zarządów, wymienionych w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  16.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, centralne zarządy i inne jednostki organizacyjne, wymienione w § 1, ustali Minister Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-76.1048

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowa struktura organizacyjna Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Data aktu: 01/08/1951
Data ogłoszenia: 29/08/1951
Data wejścia w życie: 15/09/1951