PRZEPISY O RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
Postanowienia ogólne.
§ 2. Organa prowadzące rachunkowość budżetową.
§ 3. Organizacja obsługi kasowej budżetu Państwa.
§ 4. Rachunki podstawowe budżetów terenowych.
§ 5. Rachunki jednostek budżetowych w N.B.P.
§ 6. Organizacja obsługi kasowej budżetu Państwa w zakresie inwestycji.
Przepisy kasowe dla jednostek budżetowych.
§ 8. Podejmowanie zaliczek dla kas podręcznych.
§ 9. Wypłaty na rzecz pracowników.
§ 10. Sprzedaż znaków wartościowych.
§ 11. Sumy pieniężne i walory otrzymane w przesyłkach pocztowych.
§ 12. Wpłaty do kasy podręcznej.
§ 13. Zasady dokonywania operacji kasowych w kasach podręcznych.
§ 14. Przyjmowanie wpłat do kasy podręcznej.
§ 15. Odbiór z poczty przesyłek wartościowych.
§ 16. Rejestr zawiadomień pocztowych.
§ 17. Księga kasowa i raport kasowy.
§ 18. Kasy specjalne i poborcy.
§ 19. Przepisy dla kas specjalnych i dla poborców.
Dochody budżetowe.
§ 21. Sposób pobierania dochodów.
§ 22. Wykonywanie zobowiązań wobec jednostek budżetowych.
§ 23. Nadpłaty w dochodach budżetowych.
Kredyty i wydatki budżetowe.
§ 25. Przekazywanie otwartych kredytów.
§ 26. Przesunięcia w otwartych kredytach budżetowych.
§ 27. Akredytywa budżetowa.
§ 28. Akredytywa budżetowa ruchoma.
§ 29. Wydatki budżetowe.
§ 30. Zaliczki.
§ 31. Zwroty wydatków i kosztów.
Środki specjalne, depozyty i sumy na zlecenie.
§ 33. Sumy depozytowe i depozyty rzeczowe.
§ 34. Sumy na zlecenie.
Środki materialne.
Wypłaty.
§ 37. Dowody stanowiące podstawę zlecania wypłat.
§ 38. Faktury (rachunki).
§ 39. Listy płatnicze.
§ 40. Zarządzenia i postanowienia wydane w toku postępowania administracyjnego.
§ 41. Wnioski dotyczące wypłaty zaliczek.
§ 42. Sprawdzanie dowodów.
§ 43. Zatwierdzanie dowodów do wypłaty.
§ 44. Kasowanie dowodów.
§ 45. Dowody na udokumentowanie wydatków z zaliczek.
§ 46. Zlecanie wypłat.
§ 47. Sposób wystawiania poleceń przelewu i czeków.
§ 48. Wypłacanie należności z różnych rachunków lub różnych podziałek klasyfikacji budżetowej.
§ 49. Wypłacanie należności zbiorowych.
§ 50. Zlecenia przekazowe.
§ 51. Wypłacanie należności w walutach obcych.
§ 52. Podpisywanie poleceń przelewu i czeków.
§ 53. Doręczanie poleceń przelewu i czeków.
§ 54. Termin płatności czeków.
§ 55. Postępowanie w razie zagubienia lub zniszczenia czeku.
Księgowość jednostek budżetowych.
§ 57. Księgi (karty).
§ 58. Zasady prowadzenia księgowości według systemu podwójnego.
§ 59. Zasady prowadzenia księgowości uproszczonej.
§ 60. Księgowość dochodów budżetowych.
§ 61. Szczegółowa księgowość wykonania preliminarzy wydatków.
§ 62. Karty wynagrodzeń.
§ 63. Szczegółowa księgowość rozrachunków.
§ 64. Szczegółowa księgowość materiałów.
§ 65. Szczegółowa księgowość środków podstawowych.
§ 66. Księga kontroli druków ścisłego zarachowania.
§ 67. Dowody rachunkowe.
§ 68. Wyciągi z rachunków bankowych.
Rachunkowość organów finansowych.
§ 70. Rachunki Ministerstwa Finansów.
§ 71. Tryb akumulacji i dysponowania środkami budżetów powiatowych i wojewódzkich.
§ 72. Otwieranie kredytów.
§ 73. Przelewanie środków pieniężnych na pokrycie wydatków.
§ 74. Księgowość.
Rachunkowość budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.
§ 76. Księgowość.
§ 77. Wyjątkowy tryb wykonywania budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.
Sprawozdawczość.
§ 79. Sprawozdania jednostek budżetowych o dochodach i wydatkach budżetu centralnego.
§ 80. Sprawozdania o dochodach i wydatkach budżetów terenowych oraz obrotach na rachunkach bieżących.
§ 81. Inne sprawozdania jednostek budżetowych.
§ 82. Wzory i terminy przesyłania sprawozdań.
§ 83. Sprawozdania z wykonania zbiorczych budżetów terenowych w pionach resortowych.
§ 84. Miesięczne sprawozdania organów finansowych.
§ 85. Kwartalne sprawozdania organów finansowych.
§ 86. Analiza sprawozdań.
§ 87. Sprawozdania dla organów Kontroli Państwowej.
§ 88. Roczne zamknięcia rachunków i sprawozdania roczne.
Załączniki:
Załącznik Nr 1 - Plan kont dla jednostek budżetowych wraz z komentarzem.
Załącznik Nr 2 - Plan kont dla gospodarstw pomocniczych wraz z komentarzem.
Załącznik Nr 3 - Plan kont dla organów finansowych wraz z komentarzem.
Załącznik Nr 4 - Plan kont dla gmin i miast nie stanowiących powiatów wraz z komentarzem.
Wykaz wzorów druków.
Wzory druków.
PRZEPISY O RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ
Postanowienia ogólne.
Przepisy niniejsze normują zasady organizacji obsługi kasowej budżetu Państwa i rachunkowości budżetowej.
Przepisy kasowe dla jednostek budżetowych.
"Przyjmuję do wiadomości, że ponoszę materialną odpowiedzialność za powierzone mi pieniądze i inne walory. Zobowiązuję się do przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia operacji kasowych i ponoszę odpowiedzialność za ich naruszenie".
"Kwitariusz zawiera ................... blankietów pokwitowań od Nr ......... do Nr .........."
Klauzulę podpisuje kierownik jednostki budżetowej i główny (starszy) księgowy.
Dochody budżetowe.
Kredyty i wydatki budżetowe.
Główni dysponenci kredytów z wyjątkiem przewodniczących prezydiów rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów otrzymują kredyty od organów finansowych i rozdzielają je między dysponentów niższych stopni.
Środki specjalne, depozyty i sumy na zlecenie.
Środki materialne.
Wypłaty.
"Sprawdzono pod względem merytorycznym dnia ............................................".
"Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym dnia ................................".
"Zatwierdzono na sumę zł ............. słownie ............. do wypłaty z sum .............. część ............ dział ............. rozdział .............. § ............. poz. ............ dnia ............".
"Jednocześnie ulega potrąceniu zaliczka zł ..............., pozostaje do wypłacenia - zwrotu zł ...............".
"Zapłacono czekiem - poleceniem przelewu Nr ............. z dnia .............", przy czym Nr i data polecenia przelewu (czeku) mają być wpisane atramentem lub sposobem mechanicznym.
"Zapłacono z zaliczki podjętej za czekiem Nr .............. z dnia ..............".
Wypłacanie należności, opiewających na waluty obce, odbywa się w trybie ustalonym zarządzeniem Ministra Finansów.
Księgowość jednostek budżetowych.
Wzajemnego powoływania pozycji dokonuje się w momencie wypisywania przedmiotu na rozchód.
Rachunkowość organów finansowych.
Ministerstwo Finansów posiada w ramach kont bilansowych budżetu centralnego w N.B.P. rachunki dla przeprowadzania operacji z tytułu wypłat dotacji dla budżetów terenowych, pożyczek, rozliczeń z bankami specjalnymi, rozliczeń z budżetami terenowymi itp.
Rachunkowość budżetów osiedli i miast nie stanowiących powiatów.
Sprawozdawczość.
ZAŁĄCZNIKI
PLAN KONT DLA JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
00 - Otwarte kredyty na wydatki jednostki
01 - Wydatki budżetowe
02 - Otwarte kredyty dla przekazania podległym dysponentom kredytów
03 - Otwarte kredyty na inwestycje scentralizowane
04 - Wydatki na inwestycje scentralizowane
05 - Rachunek bieżący dla wydatków budżetowych
06 - Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych
07 - Rachunki bieżące środków specjalnych
08 - Inne rachunki bankowe
09 - Kasa
1. Koszty (faktyczne rozchody)
11 - Koszty budżetowe
12 - (skreślone)
13 - Koszty środków specjalnych
19 - Koszty do podziału
2. Nakłady kapitalne
21 - Inwestycje scentralizowane
22 - Inwestycjenie scentralizowane finansowane z budżetu
23 - Kapitalne remonty finansowane z budżetu
24 - Inwestycje pozalimitowe
25 - Kapitalne remonty finansowane ze środków specjalnych
3. Rozrachunki
31 - Pracownicy za wynagrodzenia
32 - Różni za sumy do rozliczenia i braki
33 - Wierzyciele
34 - Dłużnicy
38 - Sumy podlegające odprowadzeniu
39 - Inne rozrachunki
4. Materiały
41 - Materiały w magazynie i na składzie
42 - Inwentarz żywy młody i na opasie
43 - Małowartościowy i szybko zużywający się inwentarz w eksploatacji
49 - Przerób i przygotowanie materiałów
5. Środki podstawowe
51 - Środki podstawowe
58 - Środki podstawowe do przekazania
59 - Środki podstawowe przekazane
6. Wyroby i produkty
60 - Wyroby i produkty
7. Dochody
79 - Dochody środków specjalnych
8. Finansowanie z budżetu
80 - Kredyty otrzymane z budżetu
81 - Kredyty otrzymane od dysponenta kredytów wyższego stopnia
82 - Kredyty przekazane podległym dysponentom kredytów
83 - Kredyty budżetowe przekazane przedsiębiorstwom i instytucjom na inwestycje scentralizowane
87 - (skreślone)
89 - Kredyty budżetów terenowych
9. Fundusze
91 - Fundusz w środkach podstawowych
92 - Fundusz w środkach budżetowych,
95 - Fundusz w środkach na inwestycje,
99 - Fundusz w środkach specjalnych
KOMENTARZ
I.
I. Konto 00 "Otwarte kredyty na wydatki jednostki.
II. Konto 01 "Wydatki budżetowe".
III. Konto 02 "Otwarte kredyty dla przekazania podległym dysponentom kredytów".
IV. Konto 03 "Otwarte kredyty na inwestycje scentralizowane".
V. Konto 04 "Wydatki na inwestycje scentralizowane".
VI. Konto 05 "Rachunek bieżący dla wydatków jednostki".
VII. Konto 06 "Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych".
Konto 07 "Rachunki bieżące środków specjalnych".
IX.
Konto 08 "Inne rachunki bankowe".
X.
Konto 09 "Kasa".
XI.
Konto 11 "Koszty budżetowe".
XII.
(skreślony).
XIII.
Konto 13 "Koszty środków specjalnych".
XIV.
Konto 19 "Koszty do podziału".
W ciężar konta 19 księguje się wszelkie koszty, które podlegają rozliczeniu na różne rachunki (np. budżetowe i środków specjalnych, na różne obiekty inwestycyjne, różne rozdziały budżetowe itp.). Sumy rozliczone księguje się na dobro konta 19 obciążając odpowiednie konta kosztów lub nakładów.
XV.
Konto 21 "Inwestycje scentralizowane".
XVI.
Konto 22 "Inwestycje nie scentralizowane finansowane z budżetu".
XVII.
Konto 23 "Kapitalne remonty finansowane z budżetu".
XVIII.
Konto 24 "Inwestycje pozalimitowe".
XIX.
Konto 25 "Kapitalne remonty finansowane ze środków specjalnych".
XX.
Konto 31 "Pracownicy za wynagrodzenia".
XXI.
Konto 32 "Różni za sumy do rozliczenia i braki".
XXII.
Konto 33 "Wierzyciele".
XXIII.
Konto 34 "Dłużnicy".
XXIV.
Konto 38 "Sumy podlegające odprowadzeniu".
XXV.
Konto 39 "Inne rozrachunki".
XXVI.
Konto 41 "Materiały w magazynie i na składzie".
XXVII.
Konto 42 "Inwentarz żywy młody i na opasie".
XXVIII.
Konto 43 "Małowartościowy i szybko zużywający się inwentarz w eksploatacji".
XXIX.
Konto 49 "Przerób i przygotowanie materiałów".
XXX.
Konto 51 "Środki podstawowe".
XXXa.
Konto 58 "Środki podstawowe do przekazania".
XXXb.
Konto 59 "Środki podstawowe przekazane"
XXXI.
Konto 60 "Wyroby i produkty".
XXXII.
Konto 79 "Dochody środków specjalnych".
XXXIII
Konto 80 "Kredyty otrzymane z budżetu".
XXXIV
Konto 81 "Kredyty otrzymane od dysponenta kredytów wyższego stopnia".
XXXV
Konto 82 "Kredyty przekazane podległym dysponentom kredytów".
XXXVI.
Konto 83 "Kredyty budżetowe przekazane przedsiębiorstwom i instytucjom na inwestycje scentralizowane".
XXXVII.
Konto 88 "Środki pieniężne budżetu terenowego - otrzymane".
XXXVIIa
Konto 89 "Środki pieniężne budżetu terenowego - przekazane".
4. W zamknięciu rocznym saldo konta 89 podlega przeniesieniu na konto 88.
XXXVIII.
Konta funduszów.
PLAN KONT DLA GOSPODARSTW POMOCNICZYCH.
06 - Rachunki bankowe inwestycji pozalimitowych
07 - Rachunek bieżący
09 - Kasa
1. Koszty.
14 - Koszty produkcji warsztatowej i pracowni
15 - Koszty produkcji zwierzęcej
16 - Koszty produkcji roślinnej
19 - Koszty do podziału
2. Nakłady kapitalne.
24 - Inwestycje
25 - Kapitalne remonty
3. Rozrachunki.
31 - Pracownicy za wynagrodzenia
32 - Pracownicy za sumy do rozliczenia i braki
33 - Wierzyciele (dostawcy)
34 - Dłużnicy (odbiorcy)
38 - Sumy podlegające odprowadzeniu
4. Materiały.
41 - Materiały w magazynie i na składzie
42 - Inwentarz żywy młody i na opasie
43 - Małowartościowy i szybko zużywający się inwentarz w eksploatacji
40 - Przerób i przygotowanie materiałów
5. Środki podstawowe.
51 - Środki podstawowe
52 - Inwentarz żywy roboczy i produktywny
6. Wyroby i produkty.
61 - Wyroby przemysłowe
62 - Produkty zwierzęce i roślinne
7. Dochody.
71 - Rozliczenie wykonanej produkcji przemysłowej
72 - Rozliczenie wykonanych robót i usług
73 - Rozliczenie wykonanej produkcji zwierzęcej i roślinnej
74 - Realizacja wyrobów przemysłowych
75 - Realizacja produktów roślinnych i zwierzęcych
76 - Dochody gospodarstw pomocniczych
8. Finansowanie.
88 - Nadwyżki i dotacje
9. Fundusze.
91 - Fundusz w środkach podstawowych
92 - Fundusz w środkach obrotowych
93 - Fundusz amortyzacyjny
94 - Zużycie środków podstawowych
95 - Fundusz w środkach na inwestycje.
KOMENTARZ
I.
Konta środków pieniężnych.
Obroty pieniężne gospodarstw pomocniczych księguje się na koncie 07 "Rachunek bieżący" i na koncie 09 "Kasa". Co do zasad księgowania należy się stosować do wskazówek podanych w punktach VIII i X do planu kont Nr 1 oraz w dalszych punktach niniejszego komentarza.
II.
Konta kosztów.
III.
Konta nakładów kapitalnych.
IV.
Konta rozrachunkowe.
W zakresie księgowania rozrachunków mają odpowiednie zastosowanie wskazówki podane w punktach XX-XXV komentarza do planu kont Nr 1.
V.
Konta materiałów.
VI.
Konta środków podstawowych.
VII.
Konta wyrobów i produktów.
VIII.
Konto 71 "Rozliczenie wykonanej produkcji przemysłowej".
IX.
Konto 72 "Rozliczenie wykonanych robót i usług".
X.
Konto 73 "Rozliczenie wykonanej produkcji zwierzęcej i roślinnej.
XI.
Konto 74 "Realizacja wyrobów przemysłowych".
XII.
Konto 75 "Realizacja produktów zwierzęcych i roślinnych".
XIII.
Konto 76 "Dochody gospodarstw pomocniczych".
XIV.
Konto 88 "Nadwyżki i dotacje".
XV.
Konta funduszów.
PLAN KONT DLA ORGANÓW FINANSOWYCH.
00 - Środki budżetu centralnego w N.B.P.
01 - Środki budżetu centralnego w bankach specjalnych
02 - Rachunek bieżący podstawowy budżetu terenowego
03 - Środki budżetu terenowego w bankach specjalnych
04 - Rachunki bieżące dysponentów kredytów w budżecie terenowym
1. Otwarte kredyty.
10 - Otwarte kredyty budżetu centralnego w N.B.P.
11 - Otwarte kredyty budżetu centralnego w bankach specjalnych
12 - Otwarte kredyty budżetu terenowego
13 - Otwarte kredyty budżetu terenowego w bankach specjalnych
2. Wydatki.
20 - Wydatki budżetu centralnego
21 - Wydatki budżetu centralnego na inwestycje limitowe
22 - Wydatki budżetu terenowego
23 - Wydatki budżetu terenowego na inwestycje limitowe
24 - Dotacje udzielone
25 - Nadwyżki przekazane
26 - Środki przekazane budżetowi centralnemu
27 - Środki przekazane budżetom terenowym
28 - Sumy podlegające przekazaniu budżetowi centralnemu
29 - Sumy podlegające przekazaniu budżetom terenowym
3. Pożyczki udzielone.
30 - Pożyczki udzielone
4. Rozrachunki.
40 - Rozrachunki z tytułu przelewu dochodów w budżecie terenowym
41 - Wzajemne rozrachunki z budżetem centralnym
42 - Wzajemne rozrachunki z budżetami terenowymi
47 - Rozliczenia międzyokresowe.
48 - Sumy niewłaściwie wpłacone na rachunek podstawowy.
49 - Sumy niewłaściwie wypłacone z rachunku podstawowego
5. Dochody.
50 - Dochody budżetu centralnego
51 - Dochody budżetu terenowego
52 - Dotacje i udziały otrzymane
53 - Nadwyżki otrzymane
54 - Środki otrzymane z budżetu centralnego
55 - Środki otrzymane z budżetów terenowych
56 - Sumy podlegające otrzymaniu z budżetu centralnego
57 - Sumy podlegające otrzymaniu z budżetów terenowych
6. Pożyczki otrzymane.
60 - Pożyczki otrzymane z budżetu centralnego
61 - Pożyczki otrzymane z budżetu terenowego
62 - Pożyczki otrzymane z banków
7. Finansowanie z budżetu.
70 - Finansowanie z budżetu centralnego
71 - Finansowanie z budżetu terenowego
9. Wyniki.
90 - Wyniki wykonania budżetu centralnego
91 - Wyniki wykonania budżetu terenowego
KOMENTARZ
I.
Księgowanie dochodów budżetu centralnego.
Dochody budżetu centralnego księguje się w sumach miesięcznych na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych, nadesłanych przez N.B.P.: Wn konto 00 "Środki budżetu centralnego w N.B.P." - Ma konto 50 "Dochody budżetu centralnego".
II.
Księgowanie kredytów i wydatków budżetu centralnego.
III.
Księgowanie kredytów i wydatków na inwestycje limitowe budżetu centralnego.
IV.
Księgowanie dochodów budżetów terenowych.
V.
Księgowanie przelewów na rachunki bieżące oraz kredytów i wydatków budżetowych budżetów terenowych.
VI.
Księgowanie kredytów i wydatków budżetów terenowych na inwestycje limitowe.
VII.
Księgowanie przelewów dotacji i udziałów oraz nadwyżek budżetowych.
VIII.
Księgowanie rozrachunków między budżetami.
IX.
Księgowanie pożyczek.
X.
Roczne zamknięcie kont.
Roczne zamknięcie kont przeprowadza się w drodze przeksięgowania sald kont grupy 1 "Otwarte kredyty" na odpowiednie konta grupy 7 "Finansowanie z budżetu" oraz w drodze przeksięgowania sald kont grupy 2 "Wydatki" z wyjątkiem kont 28 i 29 i sald kont grupy 5 "Dochody" z wyjątkiem kont 56 i 57 na odpowiednie konta grupy 9 "Wyniki". Salda pozostałych kont wchodzą do bilansu.
PLAN KONT DLA PREZYDIÓW RAD NARODOWYCH OSIEDLI I MIAST NIE STANOWIĄCYCH POWIATÓW.
010 - Rachunek bieżący podstawowy budżetu,
011 - Środki budżetu terenowego w bankach specjalnych,
37 - Różne rozliczenia z rachunkiem podstawowym,
77 - Kasowe wykonanie budżetu.
Konta powyższe korespondują tylko ze sobą.
Rozliczenia międzyokresowe księguje się w sposób następujący:
Do konta 37 należy prowadzić konta analityczne dla zwrotnych zasiłków, niewłaściwych wpłat i niewłaściwych wypłat oraz rozliczeń międzyokresowych,
WYKAZ WZORÓW.
Nr wzoru | § przepisów | |
1. | Kwitariusz przychodowy | 14 |
2. | Rejestr zawiadomień pocztowych | 16 |
3. | Księga kasowa | 17 |
4. | Raport kasowy | 17 |
5. | Pismo w sprawie przekazania kredytów | 25 |
6. | Rozdzielnik kredytów | 25 |
7. | Polecenie wyjazdu służbowego - rachunek kosztów podróży | 38 |
8. | Lista płatnicza | 39 |
9. | Księga Dziennik-Główna | 57 |
10. | Przebitkowy dziennik obrotów | 57 |
11. | Karta kontowa | 57 |
12. | Dziennik obrotów (dla księgowości uproszczonej) | 57 |
13. | Karta dochodów | 57 |
14. | Karta należności | 57 |
15. | Karta rozchodów | 57 |
16. | Karta wynagrodzeń | 57 |
17. | Księga kontowa | 57 |
18. | Karta materiałowa ilościowo-wartościowa | 57 |
19. | Karta materiałowa ilościowa | 57 |
20. | Księga inwentarzowa | 57 |
21. | Księga kontroli druków ścisłego zarachowania | 57 |
22. | Karta dysponenta kredytów | 57 |
23. | Zlecenie wydania materiałów | 64 |
24. | Nota księgowa | 67 |
25. | Pismo w sprawie otwarcia kredytów | 72 |
26. | Karta kredytu | 74 |
27. | Sprawozdanie o dochodach budżetowych | 82 |
28. | Sprawozdanie o wydatkach i wskaźnikach budżetowych | 82 |
29. | Sprawozdanie o gospodarstwach pomocniczych | 82 |
30. | Sprawozdanie o obrotach na rachunkach bieżących | 82 |
31. | Sprawozdanie o środkach specjalnych | 82 |
32. | Sprawozdanie o sumach depozytowych i sumach na zlecenie | 82 |
33. | Bilans | 82 |
34. | Sprawozdanie o obrotach i saldach | 82 |
35. | Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych | 82 |
36. | Sprawozdanie o wykonaniu budżetów terenowych | 84 |
KWITARIUSZ PRZYCHODOWY
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Kwitariusz przychodowy
Wzór Nr 1 (do § 14 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
.........................................................................
(jednostka budżetowa)
REJESTR ZAWIADOMIEŃ POCZTOWYCH
założony dnia ....................................................... 19 ..... r.
zakończony dnia ................................................... 19 ..... r.
Wskazówki:
1. W rejestrze prowadzi się następujące konta:
a) sumy przekazów podlegające przelaniu na rachunki bankowe bez ich podjęcia,
b) sumy przekazów, podlegające podjęciu w gotówce,
c) przesyłki pocztowe.
2. Kolumny 6 i 7 wypełnia się na koncie przesyłek pocztowych, a na innych kontach tylko w przypadkach, gdy stwierdzono różnicę między sumą podaną w pocztowym dowodzie oddawczym a sumą podaną w przekazie pocztowym.
3. Dowody, stwierdzające wpłacenie sumy na rachunek bankowy, przechowuje się w zbroszurowanej teczce w porządku chronologicznym.
(str. 2)
Nazwa konta ..................................................................
Lp. | Dowód pocztowy | Nadawca i placówka pocztowa nadawcza | Suma otrzymana | Adnotacja o zarachowaniu | ||||||
data otrzymania | nr | na sumę | w gotówce | w innych walorach | ||||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Rejestr zawiadomień pocztowych
Wzór Nr 2 (do § 16 przep. o rach. budż.)
................................................................
(jednostka budżetowa)
KSIĘGA KASOWA
założona dnia ..................................... 19 ..... r.
zakończona dnia ................................ 19 ..... r.
Lp. | Data | Treść | Przychód | Rozchód | Saldo | |||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
Księga kasowa
Wzór Nr 3 (do § 17 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
....................................................................
(nazwa jednostki)
konto Nr 09
RAPORT KASOWY
z dnia .................................. 19 ..... r.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Raport kasowy
Wzór Nr 4 (do § 17 przep. o rach. budż.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Pismo w sprawie przekazania kredytów
Wzór Nr 5 (do § 25 przep. o rach. budż.)
NARODOWY BANK POLSKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Rozdzielnik kredytów
Wzór Nr 6 (do § 25 przep. o rach. budż.)
POLECENIE WYJAZDU SŁUŻBOWEGO Nr ..........
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Polecenie wyjazdu służbowego - rachunek kosztów podróży.
Wzór Nr 7 (do § 38 przep. o rach. budż.)
RACHUNEK KOSZTÓW PODROŻY
Ob. ..................
Stanowisko służbowe
..................................
Grupa uposażenia
..................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Polecenie wyjazdu służbowego - rachunek kosztów podróży.
Wzór Nr 7 (do § 38 przep. o rach. budż.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Lista płatnicza
Wzór Nr 8 (do § 39 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
KSIĘGA DZIENNIK-GŁÓWNA
Nr kolejny | Data | Treść | Nr dokumentu | Suma zapisu | |||||||||||
Wn | Ma | Wn | Ma | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||
Uwaga: dwa formaty: na 20 kont i na 35 kont.
Księga dziennik-główna
Wzór Nr 9 (do § 57 przep. o rach. budż.)
DZIENNIK OBROTÓW ..........
Nr kolejny | Data | Treść | Nr konta Wn/Ma | Nr kolejny dziennika | ||||||||||||
Wn | Ma | Wn | Ma | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||||||
Suma strony | ||||||||||||||||
Z przeniesienia | ||||||||||||||||
Do przeniesienia |
Przebitkowy dziennik obrotów
Wzór Nr 10 (do § 57 przep. o rach. budż.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Karta kontowa
Wzór Nr 11 (do § 57 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
...........................................................................
(jednostka budżetowa)
DZIENNIK OBROTÓW
za rok ........................................
dotyczący rachunku bankowego .....................................
Wskazówki
W dzienniku zapisuje się wszelkie obroty związane z wykonaniem preliminarza, dla którego otwarto rachunek bankowy. Jeżeli operacja wywołuje zmianę na kilku kontach, wówczas zapisuje się te zmiany pod jedną pozycją.
Poszczególne operacje zapisuje się w następujących kolumnach:
(str. 2)
Lp. | Data | Treść | Rachunek bankowy | Koszty i nakłady (faktyczne rozchody) | ||||||||
przychód | rozchód | saldo | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
(c. d. str. 2)
Dłużnicy | Wierzyciele | Materiały | Środki podstawowe | Dochody | ||||||||||||||
należność | rozliczono | pokryto | zobowiązanie | przychód | rozchód | przychód | rozchód | |||||||||||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||||||||||
Dziennik obrotów (dla księgowości uproszczonej)
Wzór Nr 12 (do § 57 przep. o rach. budż.)
DZIENNIK OBROTÓW
za rok .......... dotyczący rachunku bankowego ....................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Karta dochodów
Wzór N 13 (do § 57 przep. o rach. budż.)
___________________________________________________________________________
Budżet centralny - terenowy ................................. KARTA NALEŻNOŚCI
Jednostka budżetowa ............................................ ............................................
Część ....... dział ........ rozdz. ....... § ....... poz. ...... (zobowiązany)
Nazwa należności ................................................... .............................................
(adres)
Nr kol. karty dochodów | Data | Należność | Uiszczenia | Saldo (zaległości - czarno, nadpłaty - czerwono) | Należności uboczne | ||||||||||
przypisy | odpisy | wpłaty | zwroty | odsetki (dodatek za zwłokę) | koszty egzekucyjne | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||
Karta należności
Wzór Nr 14 (do § 57 przep. o rach. budż.)
Budżet ................................................................ Rok 195 .......
(nazwa budżetu)
Część .......... dział .......... rozdz. .......... § .......... KARTA ROZCHODÓW
Jednostka budżetowa ........................................ Kredyt roczny zł .............
Dziennik | Kredyty otwarte | Czek lub polecenie przelewu | Zwroty na wznowienie kredytu (zmniejszenie wydatków) | Wydatki (wystawione polecenia przelewu i czeki) | Pozostałość kredytów | W tym kredyty zaangażowane w umowach i kredyty zablokowane | Koszty lub nakłady (faktyczne rozchody) - (zmniejszenia kosztów lub nakładów - czerwono) | ||||||||||||||||||
nr kolejny | data | zwiększenie | zmniejszenie (przekazanie) | nr | data realizacji | poz. .... | poz. .... | poz. .... | poz. .... | poz. .... | |||||||||||||||
zł ..... | zł ..... | zł ..... | zł ..... | zł ..... | |||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||||||||||
Do przeniesienia
Karta rozchodów
Wzór Nr 15 (do § 57 przep. o rach. budż.)
KARTA WYNAGRODZENIA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Karta wynagrodzenia
Wzór Nr 16 (do § 57 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
.................................................................
(jednostka budżetowa)
KSIĘGA SUM DEPOZYTOWYCH, SUM NA ZLECENIE, DŁUŻNIKÓW I WIERZYCIELI
założona dnia ............................... 19 ..... r.
zakończona dnia .......................... 19 ..... r.
Wskazówki
(str. 2)
Nazwa rachunku ...........................................................................
Nr kolejny | Data i pozycja dziennika obrotów | Treść | Przeciwstawny nr kolejny | Saldo | |||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Księga kontowa
Wzór Nr 17 (do § 57 przep. o rach. budż.)
Nr ..........
Nazwa materiału ........................ Jednostka miary ...................... Zapas normatywny ..........
Data | Nr dowodu | TREŚĆ | PRZYCHÓD | ROZCHÓD | STAN | Cena przeciętna | ||||||||
ilość | cena | wartość | ilość | wartość | ilość | wartość | ||||||||
Karta materiałowa ilościowo-wartościowa.
Wzór Nr 18 (do § 57 przep. o rach. budż.)
Nr ..........
Nazwa materiału ........ Jednostka miary ....... Zapas normatywny ....... Zapas minimalny ..........
Data | Nr dowodu | TREŚĆ | Przychód | Rozchód | STAN | Data | Nr dowodu | TREŚĆ | Przychód | Rozchód | STAN |
Karta materiałowa ilościowa
Wzór Nr 19 (do § 57 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
.................................................................................
(nazwa jednostki budżetowej)
KSIĘGA INWENTARZOWA
założona dnia .........................................................
(str. 2)
Nr kolejny | Data przychodu bądź rozchodu i pozycja dziennika obrotów | Numer fabryczny przedmiotu | Nazwa przedmiotu (obiektu), jego opis i stan | Od kogo otrzymano (zakupiono) bądź powód wykreślenia z inwentarza | |
przychodu | rozchodu | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
(c. d. str. 2)
Wartość | Przeciwstawny numer kolejny | Miejsce znajdowania się przedmiotu (obiektu) | Uwagi | |||||
przychód | rozchód | saldo | ||||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | |||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
Księga inwentarzowa
Wzór Nr 20 (do § 57 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
................................................................
(jednostka budżetowa)
KSIĘGA KONTROLI DRUKÓW ŚCISŁEGO ZARACHOWANIA
założona dnia ........................... 19 ..... r.
zakończona dnia ....................... 19 ..... r.
Wskazówki
(str. 2)
Lp. | Data | Treść (od kogo otrzymano lub komu wydano oraz kiedy i numery druków) | Przychód | Rozchód | Data i numer dowodu wpłaty lub data potwierdzenia odbioru | Adnotacje dotyczące zwrotu druków | ||||||||||
ilość sztuk | cena jedn. | wartość | ilość sztuk | cena jedn. | wartość | |||||||||||
data | ewentualna ilość nie zużytych druków | Nr kolejny przychodu, pod którym zapisano nie zużyte druki | ||||||||||||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||||
Spis przedmiotów inwentarza
Wzór Nr 20a
SPIS PRZEDMIOTÓW INWENTARZA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Księga kontroli druków ścisłego zarachowania
Wzór Nr 21 (do § 57 przep. o rach. budż.)
BUDŻET .......................................... Karta dysponenta kredytów na rok 195 ....
(nazwa budżetu) .........................................................................
Część ........ dział ....... rozdział ........ (nazwa jednostki budżetowej niższego stopnia)
Wskazówka: kredyty przekazane wpisuje się czarnym atramentem; kredyty zmniejszone - czerwonym. Po każdym zapisie wyprowadza się stan.
Dziennik | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | § ... | Razem | |
Nr kolejny | data | |||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
Karta dysponenta kredytów
Wzór Nr 22 (do § 57 przep. o rach. budż.)
...............................................
(nazwa jednostki budżetowej)
................................................
(data)
ZLECENIE WYDANIA MATERIAŁÓW Nr ..........
Magazyn wyda (komu) .................................................................................
.................................................................................... następujące materiały:
Lp. | Nazwa materiału | Nr karty | Żądana ilość | Wydano | Po cenie | Wartość | ||
zł | gr | zł | gr | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
Magazyn wydał dnia: Powyższe materiały zgodnie z wyszczególnieniem
.................................... w kolumnie 5 otrzymałem dnia ..............................
(podpis magazyniera) .................................................................................
(podpis odbiorcy)
Adnotacja księgowości materiałowej | Adnotacja księgowości finansowej | ||||
Wycenił | Księgował | Konto | Suma | Konto | |
dnia ............... | dnia .............. | Winien | zł | gr | Ma |
podpis ............. | podpis ............ | ||||
Księgowano dnia .......................
................................................................
(podpis)
Zlecenie wydania materiałów
Wzór Nr 23 (do § 64 przep. o rach. budż.)
___________________________________________________________________________
.................................................... Dnia .................................................
(jednostka budżetowa)
NOTA KSIĘGOWA
Lp. dziennika | Obciążyć (Wn) konto | Na sumę | Z tytułu | Uznać (Ma) konto | Na sumę | Lp. dziennika | ||
zł | gr | zł | gr | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
Ogółem słownie zł .......................................................................................................................
............................................... ..........................................................
(główny (starszy) księgowy) (kierownik jednostki budżetowej)
Zapotrzebowanie żywnościowe
Wzór Nr 23a
ZAPOTRZEBOWANIE ŻYWNOŚCIOWE Nr ..........
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Zestawienie rozchodu materiałów wydanych do zużycia
Wzór Nr 23b
ZESTAWIENIE ROZCHODU MATERIAŁÓW WYDANYCH DO ZUŻYCIA W DEKADZIE - MIESIĄCU .......... 19 ... R.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Nota księgowa
Wzór Nr 24 (do § 67 przep. o rach. budż.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Pismo w sprawie otwarcia kredytów
Wzór Nr 25 (do § 72 przep. o rach. budż.)
Budżet ..........
Cz. .......... dz. .......... rozdz. .......... § ..........
KARTA KREDYTU
ROK 195 ...
Dziennik | TREŚĆ | Suma kredytu ustalonego | Przeniesienia budżetowe | Winkulacja i zadania oszczędnościowe | Suma kredytu rozporządzalnego | Otwarty kredyt | Pozostaje do otwarcia | Wydatki | |||
lp. | data | w budżecie | w uchwale o dodatkowych kredytach | zwiększenia | zmniejszenia | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Karta kredytu
Wzór Nr 26 (do § 74 przep. o rach. budż.)
KARTA KREDYTÓW 195 ... r.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Sprawozdanie o dochodach budżetowych
Wzór Nr 27 (do § 82 przep. o rach. budż.)
Budżet ......................................... Część ...........................................
(nazwa)
.....................................................
(jednostka budżetowa)
Do
...............................................................
...............................................................
SPRAWOZDANIE
o wydatkach budżetowych
za .................................................... 195 ... r.
Dział | Rozdział | § | Pozycja | Saldo początkowe (zaległości czarno, nadpłaty czerwono) | Otwarto kredyty od początku roku (po uwzględnieniu zmniejszeń) | Wydatki (podjęto z banku od początku roku po uwzględnieniu zwrotów) | Koszty (faktyczne rozchody) od początku roku | Saldo końcowe (zaległości czarno, nadpłaty czerwono) | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||
Sprawozdanie o wydatkach budżetowych
Wzór Nr 28 (do § 82 przep. o rach. budż.)
Sprawozdanie o wydatkach i wskaźnikach budżetowych
za .................... 195... r.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Sprawozdanie o wydatkach na inwestycje limitowe
Wzór Nr 29 (do § 82 przep. o rach. budż.)
Sprawozdanie o gospodarstwach pomocniczych typu ....................
do części .......... działu .......... rozdziału ..........
za .................... 195... r.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Sprawozdanie o obrotach na rachunkach bieżących
Wzór Nr 30 (do § 82 przep. o rach. budż.)
(str. 1)
Budżet ............................................................
(nazwa)
Do
................................................................
................................................................
SPRAWOZDANIE
o środkach specjalnych typu ..........................................
.........................................................................................
do części ..................... działu ................ rozdziału ..........
za ......................................... 195 ... r.
§ | Określenie rodzaju dochodów | Dochody | ||||
zatwierdzono wg preliminarza na rok | wpłacono na r-k bankowy od początku roku | dochody od początku roku | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
Razem | ||||||
Pozostałość na początku roku | ||||||
Ogółem |
(str. 2)
§ | Pozycja | Określenie rodzaju rozchodów | Rozchody | ||||
zatwierdzono wg preliminarza na rok | wydatki (podjęto z banku) od początku roku | koszty i nakłady od początku roku | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
Razem rozchody | |||||||
Umorzono nieściągalne należności | |||||||
Inne straty nadzwyczajne | |||||||
Pozostałość na koniec okresu sprawozdawczego | |||||||
Ogółem |
............................................... ........................................
(główny (starszy) księgowy) (kierownik jednostki)
Sprawozdanie o środkach specjalnych
Wzór Nr 31 (do § 82 przep. o rach. budż.)
.....................................
(jednostka budżetowa)
Do
.........................................................
.........................................................
SPRAWOZDANIE O SUMACH DEPOZYTOWYCH I SUMACH NA ZLECENIE
za ..................................................................... 195 ... r.
Nazwa sum | Saldo na początek roku | Przychód | Rozchód | Saldo na koniec okresu sprawozdawczego | Uwagi | ||||
zł | gr | zł | gr | zł | gr | zł | gr | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
................................................ ......................................................
(główny (starszy) księgowy) (kierownik jednostki budżetowej)
Sprawozdanie o sumach depozytowych i sumach na zlecenie
Wzór Nr 32 (do § 82 przep. o rach. budż.)
....................................................
(jednostka budżetowa)
..........................., dnia .......... 195 ... r.
...........................................
............................................
BILANS
obrotów i sald księgi głównej
na dzień ..................................... 195 ... r.
Nr konta | Nazwa konta | Salda na początku roku | Obroty od początku roku łącznie z saldami początkowymi | Salda na koniec okresu sprawozdawczego | |||||||||
Wn | Ma | Wn | Ma | Wn | Ma | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ||||||
.............................................. ..................................................
(główny (starszy) księgowy) (kierownik jednostki)
Bilans
Wzór Nr 33 (do § 82 przep. o rach. budż.)
......................................... ............................., dnia .......... 195 ... r.
(jednostka budżetowa) .................................................
.................................................
SPRAWOZDANIE
o obrotach i saldach
na dzień ......................................... 195 ... r.
Lp. | Nazwa rachunku (konta) | Salda na początku roku | Obroty wg dziennika obrotów łącznie z saldami początkowymi | Salda na koniec okresu sprawozdawczego | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
................................................ ......................................
(główny (starszy) księgowy) (kierownik jednostki)
Sprawozdanie o obrotach i saldach
Wzór Nr 34 (skreślony)
.Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych
Wzór Nr 35 (do § 82 przep. o rach. budż.)
..............................................
(nazwa organu finansowego)
SPRAWOZDANIE
o kasowym wykonaniu budżetu
za miesiąc ...................................................... 195 ... r.
Dochody - Wydatki*)
Część | Dział | Rozdział | Suma | Część | Dział | Rozdział | Suma | ||
*) Niepotrzebne skreślić.
Sprawozdanie o kasowym wykonaniu budżetu terenowego.
Wzór Nr 36 (do § 84 przep. o rach. budż.)
- zmieniony przez § 1 pkt 13 ppkt 2 zarządzenia z dnia 27 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-21.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 22 zarządzenia z dnia 8 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1955 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 15 zarządzenia z dnia 27 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-21.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 24 zarządzenia z dnia 8 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1955 r.
-zmieniony przez § 1 pkt 18 i 19 zarządzenia z dnia 27 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-21.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 28 i 29 zarządzenia z dnia 8 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1955 r.
-zmieniony przez § 1 pkt 20 zarządzenia z dnia 27 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-21.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 30 zarządzenia z dnia 8 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1955 r.
-zmieniony przez § 1 pkt 22 zarządzenia z dnia 27 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-21.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 31 zarządzenia z dnia 8 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 maja 1955 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024Identyfikator: | M.P.1951.A-101.1477 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Przepisy o rachunkowości budżetowej. |
Data aktu: | 04/12/1951 |
Data ogłoszenia: | 17/12/1951 |
Data wejścia w życie: | 17/12/1951 |