Dodatek do uposażenia pracowników placówek dyplomatycznych, konsularnych i handlowych za granicą.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1950 r.
w sprawie dodatku do uposażenia pracowników placówek dyplomatycznych, konsularnych i handlowych za granicą.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych i samorządowych oraz przewodniczących organów wykonawczych gmin miejskich i wiejskich (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 39) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszej uchwały stosuje się do pracowników państwowych, wymienionych w art. 4 pkt 1) - 5) ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych i samorządowych oraz przewodniczących organów wykonawczych gmin miejskich i wiejskich (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 39), pełniących służbę za granicą.
§  2.
Ustanawia się dla pracowników, wymienionych w § 1, dodatki do uposażeń, uzasadnione specjalnymi warunkami pracy, w wysokości różnicy między kwotami łącznego uposażenia miesięcznego, wymienionego w § 3, a kwotami ich uposażenia zasadniczego.
§  3. 1
Dodatek A łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 1.559,

dodatek B łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 1.356,

dodatek G łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 1.180,

dodatek D łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 1.035,

dodatek E łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 911,

dodatek F łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 842,

dodatek G łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 783,

dodatek H łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 731,

dodatek I łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 683,

dodatek K łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 642,

dodatek L łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 600,

dodatek M łącznie z uposażeniem zasadniczym wynosi zł 562.

§  4.
Dodatki wymienione w § 3 mogą być przyznawane następującym grupom pracowników pełniących służbę za granicą:
Dodatki Stanowisko służbowe (tytuł)
B - A Radca ambasady, radca poselstwa, radca handlowy, szef przedstawicielstwa handlowego R. P., radca finansowy, attaché wojskowy
D - B I sekretarz ambasady, I sekretarz poselstwa, attaché handlowy, konsul generalny, attaché finansowy, zastępca szefa przedstawicielstwa handlowego R. P., attaché techniczny, zastępca attaché wojskowego, szef misji (inwestycyjnej, morskiej itp.), delegat handlowy
E - C Konsul, szef misji restytucyjnej, II sekretarz ambasady, II sekretarz poselstwa, attaché specjalny (morski, prasowy itp.)
E - D Attaché ambasady, attaché poselstwa, wicekonsul, zastępca attaché handlowego, zastępca attaché technicznego, zastępca attaché morskiego, zastępca szefa misji, kierownik działu w przedstawicielstwie handlowym R. P.
F - E Rzeczoznawca do spraw ....., kierownik działu
G - F Ekspert techniczny, starszy referendarz, rewindykator
H - F Kierownik kancelarii, referendarz, sekretarz konsularny, tłumacz, księgowy
H - G Podreferendarz, kasjer, stenotypistka
I - H Sekretarz administracyjny, sekretarz rachunkowy, starszy rejestrator, maszynistka, intendent
L - K Starszy woźny, kierowca
M Woźny.
§  5.
Uposażenia wypłacone pracownikom określonym w § 1 przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały według zasad ustalonych w tej uchwale nie podlegają zwrotowi ani uzupełnieniu.
§  6.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrom: Spraw Zagranicznych, Handlu Zagranicznego, Żeglugi i Finansów, każdemu w jego zakresie działania.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.
1 § 3 zmieniony przez § 1 uchwały nr 189 z dnia 14 marca 1953 r. (M.P.53.A-28.328) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-1.3

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dodatek do uposażenia pracowników placówek dyplomatycznych, konsularnych i handlowych za granicą.
Data aktu: 23/12/1950
Data ogłoszenia: 12/01/1951
Data wejścia w życie: 12/01/1951, 01/01/1951