Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 5 lipca 1950 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.

Na podstawie § 2 uchwały Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1950 r. w sprawie tymczasowej organizacji Ministerstwa Gospodarki Komunalnej (Monitor Polski Nr A-68, poz. 803) Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Komunalnej w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy departamenty, biura, samodzielne wydziały, wydziały, samodzielne referaty i referaty ustali Minister Gospodarki Komunalnej.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Gospodarki Komunalnej.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA GOSPODARKI KOMUNALNEJ

§ 1.
1.
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej składa się z:

Gabinetu Ministra,

Biura Finansów,

Biura Budżetowo-Gospodarczego,

Departamentu Kadr,

Departamentu Kontroli,

Departamentu Planowania,

Departamentu Inwestycji,

Departamentu Gospodarki Mieszkaniowej i Terenowej,

Departamentu Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych I,

Departamentu Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych II,

Samodzielnego Wydziału Zaopatrzenia,

Samodzielnego Wydziału Zatrudnienia, Płac i Norm,

Samodzielnego Wydziału Organizacyjno-Prawnego.

2.
Minister Gospodarki Komunalnej może za zgodą Prezesa Rady Ministrów tworzyć zespoły departamentów i biur pod kierownictwem dyrektora generalnego.
§  2.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Zespołu Radców i Rzeczoznawców,

Kancelarii Tajnej.

§  3.
Biuro Finansów składa się z:

Wydziału Planów Finansowych i Budżetów,

Wydziału Księgowości i Kosztów Własnych,

Wydziału Organizacji Rachunkowości.

§  4.
1.
Biuro Budżetowo-Gospodarcze składa się z:

Wydziału Ogólnego,

Wydziału Budżetowego,

Wydziału Gospodarczego.

2.
Biuru podlega Kancelaria Główna.
§  5.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Kadr i Ewidencji,

Wydziału Szkolenia,

Samodzielnego Referatu Akcji Socjalnej.

§  6.
Departament Kontroli ma organizację bezwydziałową.
§  7.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Wieloletnich,

Wydziału Koordynacji Planów,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

§  8.
Departament Inwestycji składa się z:

Wydziału Programów i Studiów,

Wydziału Planów Inwestycyjnych,

Wydziału Zaopatrzenia i Wykonawstwa Inwestycyjnego,

Wydziału Dokumentacji Technicznej,

Zespołu Inspektorów.

§  9.
Departament Gospodarki Mieszkaniowej i Terenowej składa się z:

Wydziału Polityki Mieszkaniowej,

Wydziału Publicznej Gospodarki Lokalami,

Wydziału Czynszów i Eksploatacji,

Wydziału Remontowo-Budowlanego,

Wydziału Terenów Komunalnych,

Wydziału Zarządu Domów Mieszkalnych,

Wydziału Materiałów Budowlanych,

Wydziału Hoteli.

§  10.
Departament Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych I składa się z:

Wydziału Ekonomicznego I,

Wydziału Komunikacji,

Wydziału Energetyki,

Wydziału Oświetlenia,

Wydziału Ulic i Placów,

Wydziału Terenów Zielonych i Grobownictwa.

§  11.
Departament Przedsiębiorstw i Urządzeń Komunalnych II składa się z:

Wydziału Ekonomicznego II,

Wydziału Gospodarki Wodnej,

Wydziału Oczyszczania Osiedli,

Wydziału Przemysłu Pomocniczego,

Wydziału Różnych Urządzeń Komunalnych.

§  12.
W skład biur i departamentów, oprócz wymienionych w §§ 2, 4 i 5, wchodzą sekretariaty, które obejmują następujące sprawy:
a)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu (biura),
b)
sprawy osobowe departamentu (biura),
c)
sprawy budżetowo-gospodarcze departamentu (biura),
d)
ewidencjonowanie zarządzeń normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
e)
sprawy kancelaryjne departamentu.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-83.984

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.
Data aktu: 05/07/1950
Data ogłoszenia: 25/07/1950
Data wejścia w życie: 25/07/1950