Statut organizacyjny Ministerstwa Komunikacji.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1950 r.
w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.

§  1.
Nadaje się Ministerstwu Komunikacji statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim. Równocześnie traci moc obowiązującą statut Ministerstwa Komunikacji, zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów z dnia 18 marca 1949 r. (Monitor Polski Nr A-19, poz. 281 oraz Nr A-100, poz. 1174).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

organizacyjny Ministerstwa Komunikacji.
§ 1. 1
Ministerstwo Komunikacji dzieli się na: Gabinet Ministra (G), Departamenty: Planowania (I), Organizacyjno-Prawny (II), Kadr (III), Zatrudnienia i Płac (IV), Ekonomiczno-Finansowy (V), Zaopatrzenia (VI), Inwestycyjny (VII), Techniki (VIII), Dróg Publicznych (IX), Samochodowy (X), Dróg Wodnych (XI), Szkolenia Zawodowego, Kontroli (XIII), oraz na Biura: Budżetowo-Gospodarcze (B) i Turystyki (Tur).
§  2.
1.
Gabinet Ministra składa się z wydziałów: Prezydialnego (1), Zagranicznego (2) oraz z Samodzielnego Referatu Bibliotecznego.
2.
Pod względem administracyjnym Gabinetowi Ministra podlega bezpośrednio Muzeum Komunikacji.
§  3.
Departament Planowania składa się z wydziałów: Planów Zbiorczych i Wieloletnich (1), Planów Przewozowych (2), Planów Eksploatacyjnych (3), Planów Produkcyjnych (4), Statystyki i Sprawozdawczości (5) oraz z Sekretariatu.
§  4.
1.
Departament Organizacyjno-Prawny składa się z wydziałów: Usprawnienia Administracji (1), Organizacyjnego (2), Prawnego (3) oraz z Sekretariatu.
2.
W skład Departamentu Organizacyjno-Prawnego wchodzą pod względem administracyjnym:
1)
Wyższa Komisja Dyscyplinarna przy Ministrze Komunikacji,
2)
Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna przy Ministrze Komunikacji.
§  5. 2
Departament Kadr składa się z wydziałów: Obsad (1), Kwalifikacji i Ewidencji (2), oraz z Sekretariatu.
§  6.
Departament Zatrudnienia i Płac składa się z wydziałów: Zatrudnienia (1), Norm Pracy (2), Płac (3), Gospodarki Lokalowej (4), Socjalnego (5) oraz z Sekretariatu.
§  7. 3
Departament Ekonomiczno-Finansowy składa się z wydziałów: Ekonomiczno-Taryfowego (1), Planów Finansowych (2), Preliminarzy Budżetowych (3), Organizacji Rachunkowości (4), Bilansów i Kosztów Własnych (5) Nadzoru nad Przedsiębiorstwami Usługowo-Handlowymi (6) oraz z Sekretariatu.
§  8.
Departament Zaopatrzenia składa się z wydziałów: Planowania Zaopatrzenia (1), Gospodarki Materiałowej (2), Importu i Zaopatrzenia Maszynowego (3) oraz z Sekretariatu.
§  9.
Departament Inwestycyjny składa się z wydziałów: Planowania Inwestycji (1), Zaopatrzenia Inwestycyjnego (2), Dokumentacji Technicznej (3), Planowania Wykonawstwa Inwestycyjnego (4), Inspekcji Inwestycyjnej (5), z Samodzielnego Referatu Sprawozdawczości i Statystyki Inwestycyjnej oraz z Sekretariatu.
§  10. 4
Departament Techniki składa się z wydziałów: Planów Technicznych (1), Racjonalizacji i Wynalazczości (2), Nadzoru Technicznego (3), Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (4) Normalizacji (5)" i "Inspekcji Lotnictwa Cywilnego (6), z Samodzielnego Referatu Estetyki Obiektów Komunikacyjnych oraz z Sekretariatu.
§  11.
Departament Dróg Publicznych składa się z wydziałów: Planowania Inwestycyjnego (1), Administracji Drogowej (2), Budowy i Utrzymania Dróg (3), Dróg Powiatowych i Gminnych (4), Mostów (5), Mechanicznego (8), Zaopatrzenia Materiałowego (7) oraz z Samodzielnego Referatu Kadr.
§  12.
Departament Samochodowy składa się z wydziałów: Planowania Samochodowego (1), Norm Technicznych (2), Zatrudnienia, Płac i Szkolenia (3), Transportu Drogowego (4), Taboru i Urządzeń (5), Ruchu Drogowego (6), z Samodzielnego Referatu Samochodów Gospodarczych Resortu Komunikacji oraz z Sekretariatu.
§  13.
Departament Dróg Wodnych składa się z wydziałów: Planowania (1), Administracji Wodnej (2), Inwestycyjnego (3), Budowy i Utrzymania Dróg Wodnych (4), Zbiorników i Siłowni Wodnych (5), Mechanicznego (6), Nadzoru Żeglugowego (7) oraz z Samodzielnego Referatu Kadr.
§  14. 5
Departament Szkolenia Zawodowego składa się z Wydziałów: Planowania i Organizacji Szkolenia (1), Szkół i Kursów Zawodowych (2), Doszkalania Kadr (3), Gospodarki Szkolnej (4), Młodzieżowego (5)
§  15.
1.
Zakres działania Departamentu Kontroli określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1949 r. o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Komunikacji oraz w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Komunikacji (Monitor Polski Nr A-50, poz. 700).
2.
Departament Kontroli składa się z Wydziału Ogólnego oraz z zespołów inspektorów kontroli.
§  16.
1.
Biuro Budżetowo-Gospodarcze składa się z wydziałów: Budżetowo-Rachunkowego (1), Gospodarczego (2).
2.
Do składu Biura Budżetowo-Gospodarczego należy Kancelaria Główna Ministerstwa.
§  17.
Biuro Turystyki składa się z wydziałów: Planowania (1), Obsługi Turystycznej (2), Krajoznawstwa i Propagandy (3) oraz z Sekretariatu.
§  18.
Do zakresu działania sekretariatów w departamentach i biurach należy wykonawstwo w zakresie planowania i sprawozdawczości z działalności departamentów (biur), oraz obsługa departamentów (biur) pod względem osobowym, budżetowo-gospodarczym i kancelaryjnym.
§  19.
Szczegółowy podział czynności departamentów i biur w Ministerstwie Komunikacji określi regulamin, zatwierdzony przez Ministra Komunikacji.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 4 października 1950 r. (M.P.50.A-109.1369) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1950 r.
2 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 4 października 1950 r. (M.P.50.A-109.1369) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1950 r.
3 Załącznik § 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 4 października 1950 r. (M.P.50.A-109.1369) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1950 r.
4 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały z dnia 4 października 1950 r. (M.P.50.A-109.1369) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1950 r.
5 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały z dnia 4 października 1950 r. (M.P.50.A-109.1369) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 października 1950 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-67.786

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Statut organizacyjny Ministerstwa Komunikacji.
Data aktu: 05/05/1950
Data ogłoszenia: 13/06/1950
Data wejścia w życie: 13/06/1950