Koordynacja szkolenia pracowników państwowych.

OKÓLNIK NR 26
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 listopada 1949 r.
w sprawie koordynacji szkolenia pracowników państwowych.

Akcja przeszkalania i doszkalania pracowników państwowych, rozpoczęta na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 11 października 1945 r. i okólnika Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 października 1945 r. Nr 55-11/1, w chwili obecnej nie jest jeszcze należycie postawiona. Największym jej niedociągnięciem jest fakt, że niektóre Ministerstwa wbrew wyżej powołanej uchwale nie uzgadniają z Prezydium Rady Ministrów organizacji programów kursów. Stan ten uniemożliwia racjonalne i planowe przeszkolenie pracowników państwowych, powodując niejednokrotnie dublowanie kursów o jednakowej problematyce programowej, jednoczesne powoływanie pracowników na różne kursy, niedostateczne wykorzystanie ośrodków szkoleniowych, zbędne wydawanie skryptów podobnej treści w różnych resortach, znaczną dysproporcję w zakresie honorariów za wykłady, dewaluację wartości kursów i wydawanych świadectw ukończenia kursów, niejednokrotnie szkolenie ludzi małowartościowych, którzy powinni ulec selekcji oraz cały szereg innych błędów i niedomagań, które ujemnie się odbijają na całokształcie spraw państwowych Polski Ludowej i są sprzeczne z zasadą planowości, obowiązującej w ustroju Demokracji Ludowej.
Dla położenia kresu dotychczasowemu stanowi w oparciu o wyżej cytowaną uchwałę Rady Ministrów zarządzam:
1)
Wszystkie Ministerstwa winny sporządzać roczne plany szkolenia swych pracowników oraz pracowników władz i instytucji podległych w oparciu o plan sześcioletni szkolenia pracowników i nadsyłać te plany do Prezydium Rady Ministrów (Biuro Kadr - Dział Szkolenia Administracyjnego). Plany szkolenia na rok 1950 winny być sporządzone i nadesłane wraz z preliminarzami wydatków do dnia 15 grudnia 1949 r. do uzgodnienia i dla opracowania ogólnego planu szkolenia pracowników państwowych na rok 1950.
2)
Organizacja i programy kursów jak również wydawane skrypty każdorazowo winny być uzgodnione z Prezydium Rady Ministrów. Niedopełnienie powyższego spowoduje wstrzymanie przez Ministerstwo Skarbu kredytów na sfinansowanie kursu.
3)
Nad kursami należy ustanowić ścisły nadzór w zakresie właściwego naświetlenia politycznego zadań administracji państwowej, realizacji programu, frekwencji, poziomu naukowego i pedagogicznego wykładów i ćwiczeń, skryptów i innych pomocy naukowych oraz w zakresie celowości wydatków poniesionych na przeprowadzenie kursów.
4)
Na kursy należy kierować tylko tych pracowników, których dalsze pozostanie w aparacie administracyjnym nie budzi wątpliwości. Ukończenie kursu, jako równoznaczne z powiększeniem kwalifikacji pracownika, powinno być brane pod uwagę przy obsadzaniu stanowisk i przy awansach.
5)
Ministerstwa organizują kursy związane z ich specyficznym zakresem działania; Prezydium Rady Ministrów - kursy ogólno-administracyjne i kursy specjalne dla pracowników powtarzających się działów służby (no. służba rachunkowo-kasowa, budżetowo-gospodarcza, polityka personalna, działy organizacji).
6)
W wyniku porozumienia z Centralną Radą Związków Zawodowych:
a)
Ministerstwa zaniechają organizowania specjalnych kursów mających na celu wyłącznie wyszkolenie polityczno-społeczne, które w myśl uchwał Centralnej Rady Związków Zawodowych będą przeprowadzane przez związki zawodowe.

W miarę jednak potrzeby i możności administracja państwowa będzie pomagała związkom zawodowym w organizowaniu i przeprowadzaniu odpowiednich kursów.

b)
W programy kursów fachowych, organizowanych przez administrację państwową, należy włączyć zagadnienia społeczne i związkowe jako odrębny przedmiot nauczania. Szczegółowe wytyczne do tego przedmiotu zostaną dodatkowo przesłane.
c)
Instancje związkowe odpowiednich szczebli (P.R.Z.Z., O.R.Z Z. oraz C.R.Z.Z. - odnośnie kursów dla pracowników władz centralnych) będą powiadamiane o kursach fachowych.

Przedstawiciele w. w. instancji ruchu zawodowego maja prawo w porozumieniu z władzą administracyjną, która zorganizowała kurs, asystować na wykładach i zajęciach, zgłaszać swe uwagi i spostrzeżenia kierownictwu kursu lub instytucji, która kurs zorganizowała, jednakże nie mają prawa bezpośredniej ingerencji w sprawy kursu.

d)
Cześć programu, poświęcona zagadnieniom związkowym, jest realizowana przez wykładowców, wskazanych pracz odpowiednią instancję władz związkowych.
e)
Z przedmiotów nauczania z zakresu ustroju Polski Ludowej, zagadnień współczesnych, społecznych i związkowych uczestnicy kursów zdają egzamin przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzi m. in. przedstawiciel właściwej instancji władz związkowych.
f)
Ocena uzyskana z przedmiotu zagadnień związkowych jest uwidoczniona na świadectwie ukończenia kursu. Jeśli na świadectwie (zaświadczeniu) nie uwidacznia się wyników poszczególnych egzaminów i wykazuje się jedynie ocenę ogólną, należy wyszczególnić wszystkie przedmioty nauczania, zawarte w programie.
g)
Uczestnictwo w kursie fachowym, w którego programie są odpowiednio uwzględnione zagadnienia społeczne i związkowe, uwieńczone uzyskaniem świadectwa ukończenia kursu, zwalnia absolwentów od obowiązku uczestniczenia w masowym szkoleniu związkowym.
h)
Dla uniknięcia przypadkowości i chaosu w zakresie szkolenia odpowiednia władza administracyjna, właściwa instancja związkowa oraz właściwa instancja partyjna P. Z. P. R. uzgadniają kalendarz kursów, zajęć i t. p.
i)
Pracownicy, którzy zgodnie z planami szkoleniowymi mają być powołani na kursy fachowe, są zwolnieni od kursów związkowych.
j)
Jeśli uczestnicy kursów fachowych uprzednio ukończyli kursy związkowe, których program pokrywa się z odpowiednią częścią programu kursów fachowych, nie mają obowiązku brać udziału w zajęciach poświęconych zagadnieniom związkowym i poddawać się odpowiednim egzaminom.

W tym przypadku w zasadzie na świadectwach (zaświadczeniach) nie umieszcza się oceny egzaminu z przedmiotu zagadnień związkowych, względnie nie uwidacznia się przedmiotu w podanym programie (pkt f).

Na życzenie absolwenta można na świadectwie (zaświadczeniu) umieścić ocenę z przedmiotu zagadnień związkowych uzyskaną na kursie związkowym na podstawie odpowiedniego zaświadczenia, wydanego przez związek. Zaświadczenie to należy dołączyć do akt kursu.

7)
Wszystkie Ministerstwa będą nadsyłać sprawozdania roczne z akcji szkolenia pracowników do dnia 15 stycznia za rok ubiegły.
8)
Odpisy wszelkich zarządzeń, okólników, instrukcji, regulaminów i t. p. w sprawach szkolenia pracowników winny być bieżąco nadsyłane do Prezydium Rady Ministrów.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-95.1138

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Koordynacja szkolenia pracowników państwowych.
Data aktu: 20/11/1949
Data ogłoszenia: 07/12/1949
Data wejścia w życie: 07/12/1949