a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o ustanowieniu Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.
(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 , którą ustanowiono listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. Art. 1 tej decyzji przewiduje opracowanie projektu pt. "Mobilność wojskowa", w którym uczestniczyć ma 25 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora projektu.
(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, którą ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. Art. 2 ust. 4 tej decyzji przewiduje, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w danym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(4) W dniu 26 września 2024 r. Szwajcaria przesłała koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Szwajcarię, czy kraj ten spełnia ogólne warunki.
(5) W dniu 25 października 2024 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że członkowie tego projektu PESCO uzgodnili jednomyślnie: że chcą zaprosić Szwajcarię do udziału w projekcie; zakres, formę udziału i odpowiednie fazy udziału Szwajcarii w projekcie; oraz że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(6) W dniu 12 listopada 2024 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji od koordynatora projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" dotyczącej wniosku Szwajcarii o udział w tym projekcie (zwanej dalej "notyfikacją"). W szczególności KPiB zapoznał się z opisem projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie prowadzi się wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Odnotował także, że projekt ten nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji, finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.
(7) KPiB zaaprobował proponowany zakres, formę i zasięg udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" zgodnie z tym, co opisano w notyfikacji. Uznał, że Szwajcaria wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu, jak określono w notyfikacji.
(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:
- Szwajcaria spełnia warunki określone w art. 3 lit. a) decyzji (WPZiB) 2020/1639, który wymaga: podzielania wartości, na których opiera się Unia, określonych w art. 2 TUE, a także zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określonych w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nienarażania na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, co obejmuje przestrzeganie zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi; oraz prowadzenia dialogu politycznego z Unią, który w przypadku udziału tego państwa w danym projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b) decyzji (WPZiB) 2020/1639, by Szwajcaria zapewniała projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Szwajcarii, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) decyzji (WPZiB) 2020/1639, udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d) decyzji (WPZiB) 2020/1639, projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badania i rozwój zdolności ani stosowania oraz wywozu broni, ani zdolności i technologii. Nie rozwija żadnych zdolności ani technologii. Tym samym udział Szwajcarii w projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Szwajcarii ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie Unii;
- warunek określony w art. 3 lit. e) decyzji (WPZiB) 2020/1639, dotyczący spójności udziału Szwajcarii z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, jest również spełniony, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Szwajcarii przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD) lub miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologiczno- przemysłową sektora obronnego (EDTIB), nie ma zastosowania w tym kontekście;
- wymóg określony w art. 3 lit. f) decyzji (WPZiB) 2020/1639 jest spełniony, ponieważ umowa między Konfederacją Szwajcarską a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych 4 obowiązuje od dnia 1 czerwca 2008 r.;
- warunek określony w art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639 nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h) decyzji (WPZiB) 2020/1639, Szwajcaria zobowiązała się dołożyć starań, by przyjąć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i wszelkie inne niezbędne dokumenty, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 i decyzją Rady (WPZiB) 2018/909 5 dotyczącą zarządzania projektami PESCO.
(9) Ostatecznie KPiB w swojej opinii zalecił, aby Rada podjęła pozytywną decyzję co do tego, czy udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(10) Rada powinna zatem zdecydować, że udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Szwajcaria przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez Szwajcarię i członków projektu zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Rada będzie prowadzić nadzór w myśl art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: