united kingdom
ukraine

Decyzja 2025/75 w sprawie udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/75
z dnia 13 stycznia 2025 r.
w sprawie udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o ustanowieniu Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 , którą ustanowiono listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. Art. 1 tej decyzji przewiduje opracowanie projektu pt. "Mobilność wojskowa", w którym uczestniczyć ma 25 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora projektu.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, którą ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. Art. 2 ust. 4 tej decyzji przewiduje, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w danym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W dniu 26 września 2024 r. Szwajcaria przesłała koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Szwajcarię, czy kraj ten spełnia ogólne warunki.

(5) W dniu 25 października 2024 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że członkowie tego projektu PESCO uzgodnili jednomyślnie: że chcą zaprosić Szwajcarię do udziału w projekcie; zakres, formę udziału i odpowiednie fazy udziału Szwajcarii w projekcie; oraz że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(6) W dniu 12 listopada 2024 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji od koordynatora projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" dotyczącej wniosku Szwajcarii o udział w tym projekcie (zwanej dalej "notyfikacją"). W szczególności KPiB zapoznał się z opisem projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie prowadzi się wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Odnotował także, że projekt ten nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji, finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) KPiB zaaprobował proponowany zakres, formę i zasięg udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" zgodnie z tym, co opisano w notyfikacji. Uznał, że Szwajcaria wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu, jak określono w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

- Szwajcaria spełnia warunki określone w art. 3 lit. a) decyzji (WPZiB) 2020/1639, który wymaga: podzielania wartości, na których opiera się Unia, określonych w art. 2 TUE, a także zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określonych w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nienarażania na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, co obejmuje przestrzeganie zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi; oraz prowadzenia dialogu politycznego z Unią, który w przypadku udziału tego państwa w danym projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b) decyzji (WPZiB) 2020/1639, by Szwajcaria zapewniała projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Szwajcarii, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) decyzji (WPZiB) 2020/1639, udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d) decyzji (WPZiB) 2020/1639, projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badania i rozwój zdolności ani stosowania oraz wywozu broni, ani zdolności i technologii. Nie rozwija żadnych zdolności ani technologii. Tym samym udział Szwajcarii w projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Szwajcarii ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie Unii;

- warunek określony w art. 3 lit. e) decyzji (WPZiB) 2020/1639, dotyczący spójności udziału Szwajcarii z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, jest również spełniony, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Szwajcarii przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD) lub miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologiczno- przemysłową sektora obronnego (EDTIB), nie ma zastosowania w tym kontekście;

- wymóg określony w art. 3 lit. f) decyzji (WPZiB) 2020/1639 jest spełniony, ponieważ umowa między Konfederacją Szwajcarską a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych 4  obowiązuje od dnia 1 czerwca 2008 r.;

- warunek określony w art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639 nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h) decyzji (WPZiB) 2020/1639, Szwajcaria zobowiązała się dołożyć starań, by przyjąć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i wszelkie inne niezbędne dokumenty, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 i decyzją Rady (WPZiB) 2018/909 5  dotyczącą zarządzania projektami PESCO.

(9) Ostatecznie KPiB w swojej opinii zalecił, aby Rada podjęła pozytywną decyzję co do tego, czy udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem zdecydować, że udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Szwajcaria przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez Szwajcarię i członków projektu zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Rada będzie prowadzić nadzór w myśl art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2025 r.
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2315/oj.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/1639/oj.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/340/oj).
4 Umowa między Konfederacją Szwajcarską a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 58, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2008/568/oj).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/909/oj).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024