uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje proszek z częściowo odtłuszczonych nasion Brassica rapa L. i Brassica napus L. jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/120 3 zezwolono na wprowadzenie do obrotu proszku z częściowo odtłuszczonych nasion Brassica rapa L. i Brassica napus L. jako nowej żywności do stosowania w szeregu środków spożywczych.
(5) W dniu 19 października 2023 r. przedsiębiorstwo Ferm Food ApS ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę specyfikacji nowej żywności "proszek z częściowo odtłuszczonych nasion Brassica rapa L. i Brassica napus L.". Wnioskodawca wystąpił o obniżenie poziomów białek i lipidów oraz o zwiększenie poziomów łącznej zawartości węglowodanów, łącznej zawartości włókna pokarmowego, wilgoci i popiołu w końcowym proszku.
(6) Wnioskodawca przedstawił uzasadnienie swojego wniosku o zmianę specyfikacji nowej żywności, która dotyczy zmiany szeregu parametrów składu. Wnioskodawca wskazał, że wnioskowane zmiany specyfikacji wiążą się z szerszą definicją właściwości/składu nowej żywności oraz że zmiany te umożliwią wahania plonów w Unii, produkcję olejarni i metody tłoczenia. Proponowane zmiany umożliwiłyby również stosowanie Brassica rapa L. i Brassica napus L. zarówno ze zbiorów zimowych, jak i wiosennych, co zwiększyłoby podaż surowców i potencjalną produkcję częściowo odtłuszczonego proszku rzepakowego do celów spożywczych. W szczególności spadek niższego poziomu białka z 33 % do 28 % pozwoliłby zwiększyć podaż surowców i potencjał przekształcenia w żywność większej ilości makuchów rzepakowych przeznaczonych na paszę. Biorąc pod uwagę, że rynek wymaga żywności o niskiej zawartości tłuszczu, zmniejszenie niższego poziomu lipidów z 14 % do 10 % pozwoliłoby na bardziej odpowiedni proszek rzepakowy jako składnik żywności. Ponadto zwiększenie maksymalnego poziomu wilgoci z poziomu poniżej 7 % do poziomu poniżej 11 % umożliwiłoby stosowanie bardziej wydajnych technologii, umożliwiając mniej energochłonny proces suszenia lub stabilizacji, co zmniejszyłoby ogólny ślad węglowy rafinowania makuchów rzepakowych na potrzeby spożywcze. Co więcej, ponieważ określony limit nadtlenkowy pozostaje niezmienny, ryzyko utleniania nie wzrasta wraz z sugerowanym wzrostem wilgoci. Wnioskodawca uzasadnił również swój wniosek, wskazując, że wnioskowane zmniejszenie poziomów białek i lipidów oraz wzrost poziomów łącznej zawartości węglowodanów, łącznej zawartości włókna pokarmowego, wilgoci i popiołu w końcowym proszku nie mają wpływu na bezpieczeństwo nowej żywności.
(7) Oprócz zmienności surowca proponowane zmiany specyfikacji nowej żywności wynikają ze zmian w procesie produkcji. W procesie Ferm Food ApS już częściowo odtłuszczone makuchy kupowane są od unijnych producentów oleju rzepakowego, transportowane do zakładu Ferm Food ApS i fermentowane mieszaniną bakterii kwasu mlekowego. Proces ten nie obejmuje etapów mycia, filtracji, wirowania ani zakwaszania, jak opisano w opinii naukowej Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności 4 ("Urząd"). Produktem odpadowym fermentacji z udziałem bakterii kwasu mlekowego jest kwas mlekowy.
(8) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu dotycząca zmiany warunków specyfikacji proszku z częściowo odtłuszczonych nasion Brassica rapa L. i Brassica napus L. zaproponowana przez wnioskodawcę nie ma wpływu na zdrowie ludzi oraz że przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 nie jest konieczne. Zmiany w procesie produkcji, zmienność surowca oraz zmiany poziomów białek, lipidów, łącznej zawartości węglowodanów, łącznej zawartości włókna pokarmowego, wilgoci i popiołu nie mają wpływu na ocenione przez Urząd bezpieczeństwo nowej żywności i nie zmieniają wniosków Urzędu, który poparł pierwotne zezwolenie.
(9) Informacje przedstawione we wniosku dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w specyfikacjach nowej żywności są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.682 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/682 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 w odniesieniu do specyfikacji nowej żywności proszek z częściowo odtłuszczonych nasion Brassica rapa L. i Brassica napus L |
| Data aktu: | 08/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 09/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2025 |