uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/779/EWG 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 4 i art. 23 ust. 4,
(1) Dyrektywą Rady (UE) 2021/514 2 zmieniono dyrektywę 2011/16/UE, aby ulepszyć jej przepisy dotyczące wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej oraz zapewnić obowiązkową automatyczną wymianę informacji przekazywanych przez operatorów platform.
(2) Następnie rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1467 3 zmieniono rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 4 , aby uwzględnić w nim niektóre z tych zmian.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2378, zmienionym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/1467, ustanowiono wykaz danych statystycznych, które mają być przekazywane Komisji przez państwa członkowskie, dotyczących obowiązkowej automatycznej wymiany informacji zgłaszanych przez operatorów platform, ale nie określono terminu, w jakim informacje te mają być przekazywane. Należy zatem określić termin, w jakim te dane statystyczne powinny być przekazywane Komisji.
(4) Aby monitorować prowadzenie wspólnych kontroli w państwach członkowskich zgodnie z art. 12a dyrektywy Rady 2011/16/UE zmienionej dyrektywą (UE) 2021/514, należy również zaktualizować dane statystyczne wymagane do celów wszystkich form współpracy administracyjnej innych niż obowiązkowa automatyczna wymiana informacji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378.
(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w sprawie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 kwietnia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.648 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/648 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane do obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE zmienioną dyrektywą Rady (UE) 2021/514, oraz w odniesieniu do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny dyrektywy Rady 2011/16/UE zmienionej dyrektywą Rady (UE) 2021/514 |
| Data aktu: | 02/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/04/2025 |