uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Wymogi określone w art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stosuje się również do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, jeżeli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 35 ust. 4 tego rozporządzenia, do emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, oraz, jeżeli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących inne niż znaczące tokeny będące e-pieniądzem.
(2) Oprócz wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114 i niniejszym rozporządzeniu w sprawie zasad zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (spółki zarządzające UCITS) oraz zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), którzy są emitentami znaczących tokenów powiązanych z aktywami, muszą spełniać odpowiednie, bardziej szczegółowe lub bardziej rygorystyczne wymogi określone dla tych emitentów w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 , (UE) 2019/2034 3 , 2009/65/WE 4 i 2011/61/UE 5 . Aby osiągnąć cel, jakim jest rozważne i skuteczne zarządzanie ryzykiem emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem, polityka wynagrodzeń powinna stwarzać zachęty dla personelu do podejmowania ryzyka w perspektywie długoterminowej zgodnie z gotowością do podejmowania ryzyka przez emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem oraz przyczyniać się do ochrony posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
(3) Biorąc pod uwagę podobieństwo modelu biznesowego emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniędzmi do modelu biznesowego firm inwestycyjnych emitujących instrumenty finansowe oraz w celu zapewnienia równych warunków działania w całej Unii, konieczne jest ustanowienie ram zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń, które będą obejmowały te same elementy co zasady dotyczące polityki wynagrodzeń mające zastosowanie do firm inwestycyjnych. Ramy te jednak powinny być dostosowane do emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i znaczących tokenów będących e-pieniądzem, których model biznesowy różni się od działalności polegającej na emisji instrumentów finansowych przez firmy inwestycyjne lub świadczeniu powiązanych usług inwestycyjnych. Ramy te powinny być ukierunkowane na osiągnięcie tych samych celów co ramy wynagrodzeń mające zastosowanie do firm inwestycyjnych określone w dyrektywie (UE) 2019/2034.
(4) W celu zapewnienia, aby polityka wynagrodzeń promowała rozważne i skuteczne zarządzanie ryzykiem emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem, nie stwarzała zachęt do podejmowania nadmiernego ryzyka i była dostosowana do długoterminowych interesów tych emitentów w całej Unii Europejskiej, konieczne jest określenie głównych aspektów polityki wynagrodzeń, która ma być stosowana przez takich emitentów, poprzez uwzględnienie i dostosowanie zasad już istniejących na mocy innych przepisów sektorowych dotyczących podmiotów działających na rynku finansowym.
(5) W celu zapewnienia, by ramy wynagrodzeń nie stanowiły zachęty do obniżania standardów ryzyka, należy określić szczegółowe wymogi dotyczące zmiennego wynagrodzenia personelu funkcji kontroli, służące zagwarantowaniu, by był on wynagradzany głównie w oparciu o cele w zakresie kontroli, natomiast polityka wynagrodzeń mająca zastosowanie do wszystkich członków personelu, w tym pracowników marketingu czy sprzedaży, nie powinna stanowić zachęty do preferencyjnego traktowania klientów lub kontrahentów.
(6) Oprócz wymogu określenia odpowiedniego maksymalnego stosunku wynagrodzenia zmiennego do wynagrodzenia stałego na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem należy nałożyć dodatkowe wymogi dotyczące dostosowania zmiennego wynagrodzenia personelu, który ma istotny wpływ na profil ryzyka emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia lub na profil ryzyka emitowanych przez nich tokenów, tak aby zapewnić powiązanie wynagrodzenia zmiennego z dostosowanymi do ryzyka wynikami osiąganymi przez emitenta, w tym poprzez wymóg stosowania ustaleń dotyczących odroczenia wypłaty, zmniejszenia jej wysokości lub jej cofnięcia.
(7) Aby zapewnić odpowiednie dostosowanie wynagrodzenia zmiennego przyznawanego w instrumentach do ryzyka, przyznawane instrumenty powinny obejmować akcje, instrumenty powiązane z akcjami lub równoważne instrumenty bądź wyemitowane znaczące tokeny.
(8) W przypadku emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia istotne znaczenie mają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), w tym niekorzystny wpływ na klimat wynikający ze zużycia energii i śladu węglowego spowodowanych infrastrukturą informatyczną i algorytmami mechanizmów konsensusu, stosowanymi do zatwierdzania transakcji w systemach łańcucha bloków. Czynniki ESG mogą wpływać na profil ryzyka takich emitentów, ich model biznesowy i akceptację ich tokenów. Chociaż czynniki klimatyczne i środowiskowe są szczególnie istotne dla działalności i usług takich emitentów, duże znaczenie mają również inne rodzaje czynników ESG, takie jak przejrzystość podatkowa, prawa człowieka, warunki zatrudnienia i odpowiednie zarządzanie ryzykiem związanym z praniem pieniędzy i innymi przestępstwami finansowymi. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objęci zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia muszą zatem zapewniać, by ich polityka wynagrodzeń była spójna z celami związanymi z ryzykami ESG oraz uwzględniała te ryzyka i ich ewentualne niekorzystne skutki. W szczególności wynagrodzenie zmienne powinno być dostosowane do czynników ryzyka ESG istotnych dla klimatu i innych skutków dla środowiska spowodowanych stosowanymi mechanizmami konsensusu i zatwierdzania.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB) w porozumieniu z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedłożony Komisji przez EUNB.
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.418 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/418 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść zasad zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub będących e-pieniądzem |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2025 |