Decyzja 2/2025 (2025/409) w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy

DECYZJA nr 2/2025 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A UKRAINĄ W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW
z dnia 17 stycznia 2025 r.
w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy [2025/409]

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 , w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 1/2023 2  Wspólny Komitet przyjął swój regulamin wewnętrzny.

(2) Zgodnie z art. 7 Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), ustanowiony w ust. 1 tego artykułu Wspólny Komitet prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów i może przyjmować decyzje w tym względzie.

(3) Od 2019 r. pojazdy zarejestrowane w Unii mają być wyposażane w inteligentne tachografy spełniające wymogi rozdziału II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3 , natomiast od 2010 r. pojazdy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe zarejestrowane w Ukrainie mają być wyposażane w tachografy cyfrowe spełniające wymogi Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe 4  ("AETR").

(4) W porównaniu z tachografem cyfrowym, inteligentny tachograf posiada kluczowe dodatkowe funkcje określone w art. 8, 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, które umożliwią lepsze egzekwowanie Umowy. Zapisywanie położenia pojazdu umożliwi lepsze egzekwowanie art. 4 Umowy, natomiast zdolność wczesnego zdalnego wykrywania możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia umożliwi lepsze egzekwowanie art. 5D ust. 2 lit. c) pkt (ii) Umowy.

(5) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, powinna ona umożliwiać przewoźnikom drogowym towarów stosowanie bardziej skutecznych urządzeń kontroli niż tachografy cyfrowe przewidziane w AETR, ponieważ brak takiego zapisu mógłby ograniczyć skuteczność egzekwowania Umowy przez właściwe organy.

(6) Bardziej szczegółowe zapisy tachografu dostarczane przez inteligentne tachografy mogłyby zatem znacznie usprawnić wdrażanie Umowy dzięki dopuszczeniu korzystania z takich zapisów na podstawie jej art. 5B ust. 4.

(7) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Umowy w świetle jej celów, należy zatem zezwolić na instalowanie i użytkowanie w Unii i w Ukrainie inteligentnych tachografów spełniających odpowiednie wymogi rozporządzenia (UE) nr 165/2014 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 5  w pojazdach wykonujących przewozy na podstawie Umowy. Nie uniemożliwia to jednak pojazdom wykonującym przewozy na podstawie Umowy dalszego korzystania z tachografów cyfrowych zgodnie z AETR.

(8) Komisja Europejska powinna być odpowiedzialna za zapewnienie Ukrainie niezbędnych certyfikatów i kluczy do rozwoju infrastruktury inteligentnych tachografów. Ukraina powinna zatem uznać rolę Komisji Europejskiej w funkcjonowaniu systemu inteligentnych tachografów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1)
"tachograf" oznacza urządzenie przeznaczone do instalowania w pojazdach w celu automatycznego lub półautomatycznego wyświetlania, rejestrowania, drukowania, przechowywania i wysyłania szczegółowych danych dotyczących ruchu, w tym prędkości takich pojazdów i danych dotyczących pewnych okresów aktywności osób kierujących tymi pojazdami;
2)
"inteligentny tachograf" oznacza tachograf cyfrowy spełniający następujące wymogi:
a)
automatyczne zapisywanie położenia pojazdu w pewnych punktach podczas dziennego okresu pracy, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
b)
wczesne zdalne wykrywanie możliwych przypadków manipulowania lub niewłaściwego użycia, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
c)
posiadanie interfejsu do inteligentnych systemów transportowych, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 165/2014; oraz
d)
zgodność ze specyfikacjami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2016/799 z następującymi dostosowaniami:
(i)
"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina";
(ii)
do celów podsekcji 4.1 załącznika IC pkt 229 znakiem wyróżniającym dla Ukrainy jest "UA".
Artykuł  2

Użytkowanie inteligentnych tachografów

Pojazdy zarejestrowane w Unii i w Ukrainie wyposażone w inteligentne tachografy mogą być wykorzystywane do wykonywania przewozów, o których mowa w art. 4 Umowy.

Artykuł  3

Homologacja typu inteligentnych tachografów i certyfikacja głównego organu certyfikacji

1. 
Homologacja typu inteligentnych tachografów odbywa się zgodnie z procedurą określoną w rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 165/2014 z następującymi dostosowaniami:

"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina".

2. 
Ukraina uznaje, że świadectwo interoperacyjności wydane zgodnie z art. 12 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 jest wydawane przez jedno laboratorium w imieniu i na odpowiedzialność Komisji Europejskiej.
3. 
Ukraina uznaje, że Komisja Europejska działa jako Główny Europejski Organ Certyfikacji (ERCA) w ramach określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/799.
4. 
Komisja Europejska dostarcza właściwym organom Ukrainy materiały kryptograficzne do celów wydawania kart do tachografów kierowcom, warsztatom, przedsiębiorstwom i organom kontroli, zgodnie z polityką certyfikacji ERCA i polityką certyfikacji Ukrainy.
Artykuł  4

Instalacja, przeglądy, użytkowanie urządzeń i egzekwowanie przepisów

Przepisy rozdziałów IV-VI i art. 38 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 stosuje się z następującymi dostosowaniami:

"państwo członkowskie" należy rozumieć jako "państwo członkowskie Unii Europejskiej i Ukraina".

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2025 r.
1 Dz.U. UE L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
2 Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 16 marca 2023 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego (Dz.U. UE L 123 z 8.5.2023, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/928/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. UE L 60 z 28.2.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/165/oj).
4 Dz.U. WE L 95 z 8.4.1978, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1977/2829/oj.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych (Dz.U. UE L 139 z 26.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2016/799/oj).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.409

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2/2025 (2025/409) w kwestii uznawania inteligentnych tachografów do celów egzekwowania Umowy oraz świadczenia przez Komisję Europejską usług certyfikacji inteligentnych tachografów na rzecz Ukrainy
Data aktu: 17/01/2025
Data ogłoszenia: 25/02/2025
Data wejścia w życie: 17/01/2025