uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 3 i art. 13 ust. 4 akapit pierwszy,
(1) W art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1242 zobowiązano organy udzielające homologacji typu do zgłaszania Komisji wszelkich odchyleń wartości emisji CO2 z użytkowanych pojazdów ciężkich w porównaniu z wartościami podanymi w świadectwach zgodności lub w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów, towarzyszącej takim pojazdom, które to odchylenia stwierdzono w wyniku weryfikacji przeprowadzonych zgodnie z art. 13 wspomnianego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/1242 organy udzielające homologacji typu, które udzieliły producentom licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 2 i rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2400 3 ("organy, które udzieliły homologacji"), sprawdzają w odniesieniu do tych producentów, na podstawie odpowiednich i reprezentatywnych próbek pojazdów, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa figurujące w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów odpowiadają emisjom CO2 i zużyciu paliwa przez eksploatowane pojazdy ciężkie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 i środkami wykonawczymi do niego, a także sprawdzają, czy nie ma na pokładzie pojazdu lub współpracujących z pojazdami objętymi próbą jakichkolwiek systemów, które sztucznie poprawiają wyniki pojazdu w badaniach lub w ramach obliczeń wykonywanych do celów certyfikacji emisji CO2 ("weryfikacja w trakcie eksploatacji").
(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1127 4 określono zasady przewodnie i kryteria na potrzeby określania procedur weryfikacji w trakcie eksploatacji.
(4) Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe procedury weryfikacji w trakcie eksploatacji, zgodnie z wspomnianymi zasadami przewodnimi i kryteriami.
(5) Aby ukierunkować kontrole na te rodziny pojazdów lub opon na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, w przypadku których istnieje największe ryzyko odchyleń pod względem wartości emisji CO2 i zużycia paliwa od indywidualnych poziomów emisji CO2 i zużycia paliwa figurujących w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów, organ, który udzielił homologacji, powinien wybrać rodziny na podstawie oceny ryzyka, która ma zostać przeprowadzona przez Komisję.
(6) W przypadku opon, ponieważ rodzinę opon na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji może wykorzystywać wielu producentów pojazdów, należy ograniczyć badanie opon z rodziny opon na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji do jednego organu, który udzielił homologacji, w każdym okresie sprawozdawczym w zakresie weryfikacji w trakcie eksploatacji, aby uprościć ten proces i zmniejszyć obciążenie administracyjne. Podobnie wielu producentów pojazdów może wykorzystywać część określająca rodzinę na potrzeby procedury badania weryfikacyjnego. W związku z tym należy również ograniczyć badania pojazdów z rodziny na potrzeby procedury badania weryfikacyjnego do jednego organu, który udzielił homologacji, w każdym okresie sprawozdawczym w zakresie weryfikacji w trakcie eksploatacji.
(7) W celu zapewnienia reprezentatywności weryfikacji w trakcie eksploatacji organy, które udzieliły homologacji, powinny wybrać minimalną liczbę rodzin, które zostaną poddane badaniu, na podstawie przeprowadzonego w odniesieniu do każdego producenta obliczenia całkowitej liczby pojazdów, dla których określono wartości emisji CO2 i zużycia paliwa na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2017/2400 ("całkowita liczba pojazdów na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2017/2400"), a w przypadku przyczep - na podstawie przeprowadzonego w odniesieniu do każdego producenta przyczep obliczenia całkowitej liczby przyczep, dla których określono wartości emisji CO2 i zużycia paliwa na podstawie art. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1362 5 ("całkowita liczba przyczep na podstawie art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1362"). W przypadku przyczep do weryfikacji w trakcie eksploatacji należy wybierać wyłącznie rodziny opon na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji (in-service verification, "ISV"), ponieważ dla przyczep nie zdefiniowano jeszcze procedury badania weryfikacyjnego i badania oporu powietrza.
(8) Wartości emisji CO2 i zużycia paliwa figurujące w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów określa się za pomocą narzędzia symulacyjnego na podstawie badania certyfikacyjnego odpowiednich części pojazdu. Zgodność działania narzędzia symulacyjnego z wymogami weryfikuje się w drodze procedury badania weryfikacyjnego na poziomie pojazdu zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400. Należy wprowadzić wymóg, aby pojazdy wybrane do badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji były w stanie podobnym do stanu badanego podczas procedury badania weryfikacyjnego, w szczególności poprzez określenie wymogów dotyczących ich maksymalnego przebiegu i wieku.
(9) Do badania współczynnika oporu toczenia opon przeprowadzonego w ramach weryfikacji w trakcie eksploatacji odpowiednie są tylko nowe opony, ponieważ badanie używanych opon skutkowałoby, ze względu na ich zużycie, znacznie niższym współczynnikiem oporu toczenia. Wybór opon do badań na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji powinien być niezależny od wyboru pojazdów do tych badań.
(10) Aby na podstawie wyników badań pojazdów objętych próbą organ, który udzielił homologacji, mógł sformułować wniosek dotyczący wszystkich odnośnych pojazdów, należy ustanowić metodę oceny statystycznej opartą na sekwencyjnym pobieraniu prób.
(11) W przypadku gdy w ocenie statystycznej wyników badań, określonych w załączniku I, rodzina na potrzeby procedury badania weryfikacyjnego uzyska wynik negatywny, należy skorygować wartości emisji CO2 wszystkich odnośnych pojazdów, ponieważ pozytywny wynik procedury badania weryfikacyjnego jest warunkiem wstępnym utrzymania homologacji typu w zakresie emisji. Ponadto organ, który udzielił homologacji, powinien zbadać, czy istnieją wystarczające dowody na to, że przyczyną wyniku negatywnego w ocenie statystycznej jest konkretna część, co może mieć wpływ na większą liczbę pojazdów.
(12) W celu sprawdzenia, czy wartości emisji CO2 i zużycia paliwa figurujące w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów odpowiadają wartościom dla eksploatowanych pojazdów ciężkich, warunki i wyniki badań należy określić zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 i środkami wykonawczymi do niego.
(13) W odniesieniu do warunków badania oporu powietrza, aby zapewnić jak największe ograniczenie ewentualnych różnic w warunkach badań na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, należy zastosować warunki badania oporu powietrza zgodne z rozporządzeniem (UE) 2017/2400 w najnowszej obowiązującej wersji, ponieważ warunki te zawężono w porównaniu z warunkami obowiązującymi w momencie certyfikacji.
(14) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400 producenci mogą określać wartości oporu powietrza z zastosowaniem metody symulacji obliczeniowej dynamiki płynów (computational fluid dynamics, "CFD"). W związku z tym w ramach badań na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji w celu weryfikacji wartości oporu powietrza należy wprowadzić specjalne badanie w celu zweryfikowania szczególnej walidacji tej metody symulacyjnej.
(15) W celu wykrycia strategii sztucznie poprawiającej wyniki pojazdu, która działa wyłącznie podczas badań weryfikacyjnych, a nie podczas normalnej eksploatacji, istotne jest, aby szczególne warunki badania nie były wcześniej znane. W związku z tym warunki specjalnych badań pod kątem strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu powinien określać indywidualnie dla każdego przypadku organ, który udzielił homologacji.
(16) Biorąc pod uwagę, że dokładny charakter strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu nie może być wcześniej znany, organ, który udzielił homologacji, powinien przeprowadzić analizę i ocenę wyników badania pod kątem strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu na podstawie porównania wyników uzyskanych w różnych warunkach badania.
(17) W celu udokumentowania wyników badań i zapewnienia ich dalszej analizy organ, który udzielił homologacji powinien udostępnić sprawozdanie z badań Komisji i danemu producentowi. Na poparcie oceny ryzyka przeprowadzanej przez Komisję należy wprowadzić wymóg, aby dane z badań były również przekazywane Komisji za pośrednictwem specjalnej platformy.
(18) W przypadku stwierdzenia odchylenia wartości emisji CO2 odnośny producent powinien mieć możliwość ustosunkowania się w odpowiednim terminie do ustaleń organu, który udzielił homologacji, co pozwoli uniknąć nadmiernego przedłużenia procesu weryfikacji w trakcie eksploatacji. Powinna jednak istnieć możliwość przedłużenia terminu w celu przeprowadzenia odpowiedniej oceny przedstawionych dokumentów technicznych.
(19) Jeżeli w wyniku przeprowadzonych badań na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji stwierdzony zostanie brak zgodności między wartościami emisji CO2 z weryfikacji w trakcie eksploatacji a wartościami figurującymi w dokumentacji informacyjnej przeznaczonej dla klientów lub zastosowanie jakichkolwiek strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdów, należy skorygować indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich odnośnych pojazdów, biorąc pod uwagę, że badane pojazdy uznaje się za reprezentatywne dla wszystkich odnośnych pojazdów.
(20) Aby uwzględnić odchylenia do celów obliczania i korygowania średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producenta, Komisja powinna określić wielkość odchylenia wartości emisji CO2 oraz pojazdy, których ono dotyczy.
(21) Należy zastosować korektę średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producenta od okresu sprawozdawczego roku 2025, ponieważ jest to pierwszy okres sprawozdawczy, dla którego stosuje się cele redukcji emisji CO2 zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1242.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.35 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/35 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 poprzez określenie procedur weryfikacji emisji CO2 z pojazdów ciężkich w trakcie eksploatacji |
| Data aktu: | 13/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/02/2025 |