uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 20 maja 2020 r. przedsiębiorstwo Wageningen Plant Research ("wnioskodawca") złożyło do Komisji wniosek, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, o zezwolenie na wprowadzenie na rynek w Unii roślin Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie nowej żywności jako warzywa, podobnego do innych warzyw liściastych, gotowanego lub dodawanego do produktów gotowych do spożycia dla ogółu populacji.
(4) W dniu 27 października 2020 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności.
(5) W dniu 28 września 2022 r. Urząd przyjął opinię naukową pt. "Bezpieczeństwo całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 3 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(6) W opinii naukowej Urząd stwierdził, że nowa żywność zawiera większe ilości manganu w porównaniu z normalnie obecnym stężeniem manganu w innych warzywach liściastych, co może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. W związku z tym nie można było określić bezpieczeństwa nowej żywności.
(7) Po przyjęciu opinii naukowej wnioskodawca zwrócił się do Komisji o możliwość zareagowania na obawy dotyczące bezpieczeństwa wskazane przez Urząd w jego wnioskach poprzez dostarczenie dodatkowych informacji pokazujących, że dzięki ograniczeniu stężenia manganu w podłożu uprawnym zawartość manganu w Lemna gibba nie przekracza zawartości manganu w warzywach liściastych.
(8) W dniu 30 kwietnia 2024 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o pomoc naukową i techniczną w odniesieniu do opinii naukowej EFSA "Bezpieczeństwo całego materiału roślinnego Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" w celu dalszej oceny, czy dodatkowe informacje przedstawione przez wnioskodawcę rozwiązują problem dotyczący pobrania manganu.
(9) W dniu 10 lipca 2024 r. Urząd przyjął "Sprawozdanie dotyczące pomocy naukowo-technicznej w zakresie oceny bezpieczeństwa całego materiału roślinnego Lemna gibba i Lemna minor jako nowej żywności" 4 . W tym sprawozdaniu Urząd zauważył, że zawartość manganu w Lemna gibba została ograniczona do poziomu 6 mg/kg mokrej masy (FW), co jest porównywalne ze szpinakiem, który ma najwyższą zawartość manganu ze wszystkich warzyw liściastych dochodzącą do poziomu do 9 mg/kg mokrej masy. W związku z tym Urząd stwierdził, że zawartość manganu w nowej żywności została ograniczona do poziomów nieprzekraczających poziomów jego zawartości w innych warzywach liściastych. W sprawozdaniu wskazano również, że ponieważ oba gatunki Lemna charakteryzują się podobną zawartością manganu, uzasadnione jest założenie, że w nowo stosowanych warunkach uprawy w Lemna minor można osiągnąć taką samą redukcję zawartości manganu jaką uzyskano w Lemna gibba. W związku z powyższym EFSA uznał, że określony w specyfikacji maksymalny poziom manganu w nowej żywności należy ustalić na poziomie 6 mg/kg mokrej masy.
(10) Na tej podstawie Komisja uważa, że opinia naukowa i sprawozdanie techniczne dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że rośliny Lemna gibba i Lemna minor spełniają warunki wprowadzenia na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(11) Włączając rośliny Lemna minor i Lemna gibba jako nową żywność do unijnego wykazu nowej żywności, należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(12) Rośliny Lemna minor i Lemna gibba należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności ustanowionego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.153 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/153 zezwalające na wprowadzanie na rynek Lemna minor i Lemna gibba jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 29/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/02/2025 |