uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 103 ust. 7,
(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 2 zmieniono definicję "zobowiązań kwalifikowalnych" określoną w art. 2 ust. 1 pkt 71 dyrektywy 2014/59/UE. Zgodnie z tą nową definicją "zobowiązania kwalifikowalne" obejmują tylko te zobowiązania, które kwalifikują się do celów spełnienia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL). Zmianę tę należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/63 3 , które dotyczy składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Także odniesienia w tym akcie delegowanym do dotychczasowej definicji "zobowiązań kwalifikowalnych", zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 71 dyrektywy 2014/59/UE, należy zmienić na odniesienia do art. 2 ust. 1 pkt 71a tej dyrektywy, w którym określono nową definicję. Ponadto wzór na potrzeby obliczania wskaźnika "fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne posiadane przez instytucję powyżej MREL", określony w załączniku I (KROK 1) do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63, również należy dostosować tak, aby uwzględniał jedynie zobowiązania kwalifikujące się do celów MREL.
(2) Dyrektywą (UE) 2019/879 zmieniono również art. 45 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/59/UE, aby zapewnić nowy sposób obliczania MREL, zgodnie z którym MREL jest obecnie obliczany jako odsetek zarówno łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko (TREA), jak i miary ekspozycji całkowitej (TEM) danego podmiotu. Należy zatem określić, na podstawie którego parametru należy obliczać wskaźnik "fundusze własne i zobowiązania kwalifikowalne posiadane przez instytucję powyżej MREL", o którym mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/63. Ponadto, aby zapewnić wystarczająco ostrożnościową wartość tego wskaźnika, należy określić, że na potrzeby jego obliczania należy stosować wyższą z następujących dwóch wartości MREL: MREL obliczany na podstawie TREA lub MREL obliczany na podstawie TEM.
(3) Dyrektywą (UE) 2019/879 rozszerzono również możliwość odstąpienia przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji od nakładania na indywidualne instytucje wymogu obliczania MREL na poziomie indywidualnym, a zamiast tego wymagania obliczania MREL na poziomie skonsolidowanym, w szczególności w okolicznościach, o których mowa w art. 45f ust. 3 i 4 oraz w art. 45 g dyrektywy 2014/59/UE. Tę zmianę dyrektywy 2014/59/UE należy odzwierciedlić w art. 8 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/63.
(4) W art. 20 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 przewidziano obecnie system przejściowy zezwalający mniejszym instytucjom na wnoszenie składek na rzecz krajowych mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie kwoty ryczałtowej zamiast w postaci składki obliczonej proporcjonalnie do ich profilu ryzyka i przy zastosowaniu w pełni rozwiniętej metodyki. Ten system przejściowy obowiązuje do końca okresu początkowego przewidzianego na osiągnięcie poziomu docelowego przez jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który to okres początkowy - zgodnie z art. 69 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 4 - upływa w dniu 31 grudnia 2023 r. Jednakże zgodnie z art. 102 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE okres początkowy przewidziany na osiągnięcie poziomu docelowego przez krajowe mechanizmy finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji kończy się rok później, w dniu 31 grudnia 2024 r. Sytuacja ta prowadzi do nierównego traktowania instytucji wnoszących składki na rzecz krajowych mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz instytucji wnoszących składki na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Aby również instytucje wnoszące składki na rzecz krajowych mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły płacić składki w formie kwoty ryczałtowej do końca początkowego okresu obowiązującego w przypadku ich odnośnego krajowego mechanizmu finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, obowiązywanie systemu przejściowego należy przedłużyć o jeden rok do dnia 31 grudnia 2024 r. przez zastąpienie - w art. 20 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 - odniesienia do art. 69 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 odniesieniem do art. 102 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63.
(6) Organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na przyjęcie decyzji w sprawie składek na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie ze zmienionymi wymogami oraz na powiadomienie instytucji o tych decyzjach. Należy zatem przewidzieć rozwiązanie przejściowe w odniesieniu do roku 2024 w postaci przedłużenia terminów dokonania tych powiadomień.
(7) Ponieważ organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą mieć możliwość jak najszybszego zastosowania zmienionych wymogów w celu obliczenia i pobrania składek za 2024 r., należy przewidzieć wejście w życie niniejszego rozporządzenia następnego dnia po jego opublikowaniu.
(8) Zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 instytucje są zobowiązane do przekazania organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do dnia 31 stycznia każdego roku informacji istotnych dla obliczenia składek. Należy zapewnić instytucjom dodatkowy miesiąc na przekazanie tych informacji w 2024 r.
(9) Należy uniknąć braku pewności prawa co do metody, którą należy stosować w odniesieniu do przekazywania informacji oraz do obliczania składek wnoszonych na rzecz krajowych mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Z tego powodu organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny mieć możliwość wydawania instytucjom - z odpowiednim wyprzedzeniem przed ustalonym terminem poboru składek w 2024 r. - instrukcji dotyczących informacji, które należy przekazać do celów obliczenia ich rocznych składek, z uwzględnieniem przedłużenia przejściowego systemu kwoty ryczałtowej w 2024 r. Aby zapewnić ciągłość przekazywania informacji oraz ciągłość metody obliczania w okresach składkowych, a także aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wydawanie niezbędnych instrukcji od dnia 1 grudnia 2023 r., przedłużenie systemu przejściowego, które ma zostać ustanowione w art. 20 ust. 5, 8 i 9, powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.895 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/895 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 w odniesieniu do obliczania zobowiązań kwalifikowalnych i systemu przejściowego |
| Data aktu: | 13/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2023, 21/03/2024 |