a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dnia 4 października 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie z własnej inicjatywy dochodzenia antysubsydyjnego ("dochodzenie antysubsydyjne") dotyczącego przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").
1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI
(2) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty dochodzeniem") są nowe pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym ("BEV"), zaprojektowane głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzane 3 wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia. Produkt objęty dochodzeniem jest obecnie objęty głównie kodem CN 8703 80 10.
2. PODSTAWY DO REJESTRACJI
(3) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może z własnej inicjatywy polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywożonych towarów, tak aby środki mogły zostać zastosowane w odniesieniu do przywozu od daty rejestracji, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
2.1. Poważne okoliczności, w których przywóz bardzo dużych ilości produktu subsydiowanego w stosunkowo krótkim okresie powoduje szkodę trudną do naprawienia
(4) W odniesieniu do subsydiowania Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami wskazującymi na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem z ChRL jest subsydiowany. Domniemane subsydia obejmują między innymi:
(i) bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych i potencjalne bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych lub zobowiązań;
(ii) dochody władz publicznych utracone lub niepobrane; oraz
(iii) dostarczanie towarów lub świadczenie usług przez rząd za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia.
(5) Dowody na występowanie subsydiowania zostały udostępnione w memorandum w sprawie wystarczającego charakteru dowodów.
(6) Twierdzi się, że środki opisane w motywie 4 stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu ChRL, innych władz regionalnych (w tym organów publicznych) lub podmiotów prywatnych, którym rząd ChRL nakazuje lub powierza sprawowanie pewnych funkcji, oraz przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty postępowaniem. Wydaje się, że programy te są specyficzne i w związku z tym stanowią podstawę środków wyrównawczych, ponieważ są ograniczone do niektórych sektorów, produktów lub regionów.
(7) W związku z powyższym z dostępnych na tym etapie dowodów wynika, że wywóz produktu objętego postępowaniem objęty jest subsydiami stanowiącymi podstawę środków wyrównawczych.
(8) Dowody wskazują również na sytuację krytyczną w postaci masowego przywozu w stosunkowo krótkim czasie, a także istotnego wzrostu przywozu produktu objętego kodem CN 8703 80 10 w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. Dokładniej dowody te wskazują na to, że wielkość przywozu w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. wyniosła 177 839 sztuk. Oznacza to wzrost średniej miesięcznej o 11 % w porównaniu z okresem objętym dochodzeniem (październik 2022 r. - wrzesień 2023 r.) (zob. tabela 1) oraz wzrost o 14 % w porównaniu z odpowiednim okresem między październikiem 2022 r. do stycznia 2023 r. (zob. tabela 2).
Tabela 1
Przywóz z ChRL w okresie objętym dochodzeniem i po przeprowadzeniu dochodzenia
|
Okres objęty dochodzeniem |
Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem |
Październik 2023 r.-styczeń
2024 r.
|
Październik 2023 r.-styczeń 2024 r.: średnia miesięczna |
Zmiana |
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) |
479 720 |
39 977 |
177 839 |
44 460 |
+ 11 % |
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru. |
Tabela 2
Przywóz z ChRL w okresie od października do stycznia rok do roku
|
Październik 2022 r.-styczeń 2023 r. |
Październik 2023 r.-styczeń 2024 r. |
Zmiana |
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) |
155 873 |
177839 |
+ 14% |
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru. |
(9) Na obecnym etapie i na podstawie danych zgromadzonych w toku dochodzenia nie można wykluczyć, że trudna do naprawienia szkoda zaczęła się urzeczywistnić przed zakończeniem dochodzenia.
(10) Istnieje również ryzyko, że coraz większa liczba producentów unijnych będzie odczuwać skutki spadku sprzedaży oraz ograniczenia produkcji, jeżeli przywóz nadal będzie się utrzymywał na obecnym, podwyższonym poziomie po rzekomo subsydiowanych cenach z ChRL, jak wskazano do tej pory. Oczywiste jest, że ryzyko to będzie miało negatywny wpływ na zatrudnienie i ogólne wyniki producentów unijnych. To stanowiłoby szkodę trudną do naprawienia.
2.2. Przeciwdziałanie ponownemu wystąpieniu szkody
(11) Mając na uwadze dane oraz okoliczności wspomniane w motywach(8) do(10), Komisja uznała za konieczne przygotowanie ewentualnego wprowadzenia środków z mocą wsteczną przez nałożenie obowiązku rejestracji w celu wykluczenia ponownego wystąpienia takiej szkody. W związku z tym, jeżeli na koniec bieżącego dochodzenia Komisja stwierdzi, że przemysł krajowy ponosi istotną szkodę, może ona uznać za właściwe pobranie ceł wyrównawczych od zarejestrowanego przywozu, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej szkody.
2.3. Wniosek
(12) Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.
3. PROCEDURA
(13) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o przesłuchanie, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.
4. REJESTRACJA
(14) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł wyrównawczych w wyniku dochodzenia, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
(15) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.
(16) Na tym etapie dochodzenia nie jest jeszcze możliwe dokładne oszacowanie kwoty subsydiowania. W związku z tym Komisja nie uważa przedstawienia szacunkowej kwoty przyszłego zobowiązania za stosowne.
5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
(17) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.