Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/785
z dnia 5 marca 2024 r.
poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 24 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 4 października 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie z własnej inicjatywy dochodzenia antysubsydyjnego ("dochodzenie antysubsydyjne") dotyczącego przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty dochodzeniem") są nowe pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym ("BEV"), zaprojektowane głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzane 3  wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia. Produkt objęty dochodzeniem jest obecnie objęty głównie kodem CN 8703 80 10.

2. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(3) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może z własnej inicjatywy polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywożonych towarów, tak aby środki mogły zostać zastosowane w odniesieniu do przywozu od daty rejestracji, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

2.1. Poważne okoliczności, w których przywóz bardzo dużych ilości produktu subsydiowanego w stosunkowo krótkim okresie powoduje szkodę trudną do naprawienia

(4) W odniesieniu do subsydiowania Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami wskazującymi na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem z ChRL jest subsydiowany. Domniemane subsydia obejmują między innymi:

(i) bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych i potencjalne bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych lub zobowiązań;

(ii) dochody władz publicznych utracone lub niepobrane; oraz

(iii) dostarczanie towarów lub świadczenie usług przez rząd za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia.

(5) Dowody na występowanie subsydiowania zostały udostępnione w memorandum w sprawie wystarczającego charakteru dowodów.

(6) Twierdzi się, że środki opisane w motywie 4 stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu ChRL, innych władz regionalnych (w tym organów publicznych) lub podmiotów prywatnych, którym rząd ChRL nakazuje lub powierza sprawowanie pewnych funkcji, oraz przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty postępowaniem. Wydaje się, że programy te są specyficzne i w związku z tym stanowią podstawę środków wyrównawczych, ponieważ są ograniczone do niektórych sektorów, produktów lub regionów.

(7) W związku z powyższym z dostępnych na tym etapie dowodów wynika, że wywóz produktu objętego postępowaniem objęty jest subsydiami stanowiącymi podstawę środków wyrównawczych.

(8) Dowody wskazują również na sytuację krytyczną w postaci masowego przywozu w stosunkowo krótkim czasie, a także istotnego wzrostu przywozu produktu objętego kodem CN 8703 80 10 w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. Dokładniej dowody te wskazują na to, że wielkość przywozu w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. wyniosła 177 839 sztuk. Oznacza to wzrost średniej miesięcznej o 11 % w porównaniu z okresem objętym dochodzeniem (październik 2022 r. - wrzesień 2023 r.) (zob. tabela 1) oraz wzrost o 14 % w porównaniu z odpowiednim okresem między październikiem 2022 r. do stycznia 2023 r. (zob. tabela 2).

Tabela 1

Przywóz z ChRL w okresie objętym dochodzeniem i po przeprowadzeniu dochodzenia

Okres objęty dochodzeniem Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Październik

2023 r.-styczeń

2024 r.

Październik 2023 r.-styczeń 2024 r.: średnia miesięczna Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 479 720 39 977 177 839 44 460 + 11 %
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

Tabela 2

Przywóz z ChRL w okresie od października do stycznia rok do roku

Październik 2022 r.-styczeń 2023 r. Październik 2023 r.-styczeń 2024 r. Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 155 873 177839 + 14%
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

(9) Na obecnym etapie i na podstawie danych zgromadzonych w toku dochodzenia nie można wykluczyć, że trudna do naprawienia szkoda zaczęła się urzeczywistnić przed zakończeniem dochodzenia.

(10) Istnieje również ryzyko, że coraz większa liczba producentów unijnych będzie odczuwać skutki spadku sprzedaży oraz ograniczenia produkcji, jeżeli przywóz nadal będzie się utrzymywał na obecnym, podwyższonym poziomie po rzekomo subsydiowanych cenach z ChRL, jak wskazano do tej pory. Oczywiste jest, że ryzyko to będzie miało negatywny wpływ na zatrudnienie i ogólne wyniki producentów unijnych. To stanowiłoby szkodę trudną do naprawienia.

2.2. Przeciwdziałanie ponownemu wystąpieniu szkody

(11) Mając na uwadze dane oraz okoliczności wspomniane w motywach(8) do(10), Komisja uznała za konieczne przygotowanie ewentualnego wprowadzenia środków z mocą wsteczną przez nałożenie obowiązku rejestracji w celu wykluczenia ponownego wystąpienia takiej szkody. W związku z tym, jeżeli na koniec bieżącego dochodzenia Komisja stwierdzi, że przemysł krajowy ponosi istotną szkodę, może ona uznać za właściwe pobranie ceł wyrównawczych od zarejestrowanego przywozu, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej szkody.

2.3. Wniosek

(12) Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

3. PROCEDURA

(13) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o przesłuchanie, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

4. REJESTRACJA

(14) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł wyrównawczych w wyniku dochodzenia, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(15) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.

(16) Na tym etapie dochodzenia nie jest jeszcze możliwe dokładne oszacowanie kwoty subsydiowania. W związku z tym Komisja nie uważa przedstawienia szacunkowej kwoty przyszłego zobowiązania za stosowne.

5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(17) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1037, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, zaprojektowanych głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzanych (niezależnie od liczby kół w ruchu) wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą, obecnie objętych kodem CN 8703 80 10, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia.
2. 
Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wszelkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o przesłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Dz.U. C, C/2023/160, 4.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/160/oj.
3 Niezależnie od liczby kół w ruchu.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.785

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 05/03/2024
Data ogłoszenia: 06/03/2024
Data wejścia w życie: 07/03/2024