Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/785
z dnia 5 marca 2024 r.
poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 24 ust. 5,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 4 października 2023 r. Komisja ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie z własnej inicjatywy dochodzenia antysubsydyjnego ("dochodzenie antysubsydyjne") dotyczącego przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty dochodzeniem") są nowe pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym ("BEV"), zaprojektowane głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzane 3  wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia. Produkt objęty dochodzeniem jest obecnie objęty głównie kodem CN 8703 80 10.

2. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(3) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego Komisja może z własnej inicjatywy polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywożonych towarów, tak aby środki mogły zostać zastosowane w odniesieniu do przywozu od daty rejestracji, zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

2.1. Poważne okoliczności, w których przywóz bardzo dużych ilości produktu subsydiowanego w stosunkowo krótkim okresie powoduje szkodę trudną do naprawienia

(4) W odniesieniu do subsydiowania Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami wskazującymi na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem z ChRL jest subsydiowany. Domniemane subsydia obejmują między innymi:

(i) bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych i potencjalne bezpośrednie przekazanie środków pieniężnych lub zobowiązań;

(ii) dochody władz publicznych utracone lub niepobrane; oraz

(iii) dostarczanie towarów lub świadczenie usług przez rząd za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia.

(5) Dowody na występowanie subsydiowania zostały udostępnione w memorandum w sprawie wystarczającego charakteru dowodów.

(6) Twierdzi się, że środki opisane w motywie 4 stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu ChRL, innych władz regionalnych (w tym organów publicznych) lub podmiotów prywatnych, którym rząd ChRL nakazuje lub powierza sprawowanie pewnych funkcji, oraz przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty postępowaniem. Wydaje się, że programy te są specyficzne i w związku z tym stanowią podstawę środków wyrównawczych, ponieważ są ograniczone do niektórych sektorów, produktów lub regionów.

(7) W związku z powyższym z dostępnych na tym etapie dowodów wynika, że wywóz produktu objętego postępowaniem objęty jest subsydiami stanowiącymi podstawę środków wyrównawczych.

(8) Dowody wskazują również na sytuację krytyczną w postaci masowego przywozu w stosunkowo krótkim czasie, a także istotnego wzrostu przywozu produktu objętego kodem CN 8703 80 10 w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. Dokładniej dowody te wskazują na to, że wielkość przywozu w okresie od października 2023 r. do stycznia 2024 r. wyniosła 177 839 sztuk. Oznacza to wzrost średniej miesięcznej o 11 % w porównaniu z okresem objętym dochodzeniem (październik 2022 r. - wrzesień 2023 r.) (zob. tabela 1) oraz wzrost o 14 % w porównaniu z odpowiednim okresem między październikiem 2022 r. do stycznia 2023 r. (zob. tabela 2).

Tabela 1

Przywóz z ChRL w okresie objętym dochodzeniem i po przeprowadzeniu dochodzenia

Okres objęty dochodzeniem Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Październik

2023 r.-styczeń

2024 r.

Październik 2023 r.-styczeń 2024 r.: średnia miesięczna Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 479 720 39 977 177 839 44 460 + 11 %
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

Tabela 2

Przywóz z ChRL w okresie od października do stycznia rok do roku

Październik 2022 r.-styczeń 2023 r. Październik 2023 r.-styczeń 2024 r. Zmiana
Przywóz z ChRL do Unii (sztuki) 155 873 177839 + 14%
Źródło: Baza danych dotyczących nadzoru.

(9) Na obecnym etapie i na podstawie danych zgromadzonych w toku dochodzenia nie można wykluczyć, że trudna do naprawienia szkoda zaczęła się urzeczywistnić przed zakończeniem dochodzenia.

(10) Istnieje również ryzyko, że coraz większa liczba producentów unijnych będzie odczuwać skutki spadku sprzedaży oraz ograniczenia produkcji, jeżeli przywóz nadal będzie się utrzymywał na obecnym, podwyższonym poziomie po rzekomo subsydiowanych cenach z ChRL, jak wskazano do tej pory. Oczywiste jest, że ryzyko to będzie miało negatywny wpływ na zatrudnienie i ogólne wyniki producentów unijnych. To stanowiłoby szkodę trudną do naprawienia.

2.2. Przeciwdziałanie ponownemu wystąpieniu szkody

(11) Mając na uwadze dane oraz okoliczności wspomniane w motywach(8) do(10), Komisja uznała za konieczne przygotowanie ewentualnego wprowadzenia środków z mocą wsteczną przez nałożenie obowiązku rejestracji w celu wykluczenia ponownego wystąpienia takiej szkody. W związku z tym, jeżeli na koniec bieżącego dochodzenia Komisja stwierdzi, że przemysł krajowy ponosi istotną szkodę, może ona uznać za właściwe pobranie ceł wyrównawczych od zarejestrowanego przywozu, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej szkody.

2.3. Wniosek

(12) Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody, by uzasadnić poddanie rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem, zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

3. PROCEDURA

(13) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Komisja może przesłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o przesłuchanie, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

4. REJESTRACJA

(14) Zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem powinien zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł wyrównawczych w wyniku dochodzenia, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

(15) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.

(16) Na tym etapie dochodzenia nie jest jeszcze możliwe dokładne oszacowanie kwoty subsydiowania. W związku z tym Komisja nie uważa przedstawienia szacunkowej kwoty przyszłego zobowiązania za stosowne.

5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(17) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1037, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, zaprojektowanych głównie do przewozu maksymalnie dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, napędzanych (niezależnie od liczby kół w ruchu) wyłącznie jednym silnikiem elektrycznym lub większą ich liczbą, obecnie objętych kodem CN 8703 80 10, pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Motocykle są wyłączone z niniejszego dochodzenia.
2. 
Okres obowiązkowej rejestracji wygasa po upływie dziewięciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Wszelkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty lub zwrócenia się z wnioskiem o przesłuchanie w ciągu 21 dni od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Dz.U. C, C/2023/160, 4.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/160/oj.
3 Niezależnie od liczby kół w ruchu.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.785

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/785 poddające rejestracji przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej
Data aktu: 05/03/2024
Data ogłoszenia: 06/03/2024
Data wejścia w życie: 07/03/2024