(Jedynie tekst w języku czeskim jest autentyczny)(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6 i art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 23 października 2023 r. Czechy przedłożyły projekt zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK).
(2) W dniu 18 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła zalecenia dotyczące projektu zaktualizowanego KPEiK Czech obejmującego lata 2021-2030 oraz spójności środków wprowadzonych przez Czechy z unijnym celem neutralności klimatycznej. 2
(3) Zalecenia Komisji dotyczące osiągnięcia celów krajowych na podstawie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego 3 (rozporządzenia ESR) opierają się na prawdopodobieństwie przestrzegania przez państwa członkowskie celów na 2030 r., z uwzględnieniem zasad korzystania z elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu ESR.
(4) Zalecenie Komisji dotyczące rozporządzenia ESR jest aktualizacją zalecenia dotyczącego rozporządzenia ESR zawartego we wspomnianym zaleceniu z dnia 18 grudnia 2023 r. W prognozach emisji ESR przedstawionych w czeskim projekcie zaktualizowanego KPEiK pojawiły się rozbieżności, jednak po wyjaśnieniach udzielonych przez Czechy w odniesieniu do danych liczbowych zawartych w prognozach, niniejsze zalecenie zastępuje pierwsze, skierowane do Czech zalecenie Komisji dotyczące ESR.
(5) Czechy dostarczyły Komisji dane liczbowe leżące u podstaw prognoz, aby sprecyzować, że w ich scenariuszu "kontynuacji obecnych środków" dotyczącym ESR emisje w 2030 r. wyniosłyby 43,7 MtCO2eq a w scenariuszu "z dodatkowymi środkami" - 43,4 MtCO2eq. Scenariusz "kontynuacji obecnych środków" doprowadziłby do redukcji o 32,7 %, natomiast scenariusz "z dodatkowymi środkami" do redukcji o 33,2 % w porównaniu z poziomami z 2005 r., co w obu przypadkach oznacza redukcje większe niż krajowy cel redukcji emisji o 26 %, określony dla Czech w rozporządzeniu ESR. Redukcje emisji do 2030 r. mierzy się w odniesieniu do poziomu emisji z 2005 r., jak określono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. Dla Czech wielkość tę określono na 64,97 MtCO2 eq. w 2005 r.
NINIEJSZYM ZALECA, ABY CZECHY PODJĘŁY NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
1. Uzupełniły informacje dotyczące istniejących i planowanych polityk i środków, w tym w sektorze transportu i budynków, oraz dotyczące emisji innych niż emisje CO2, w tym emisji metanu, N2O i fluorowanych gazów cieplarnianych pochodzących z procesów przemysłowych i użytkowania produktów, rolnictwa i gospodarowania odpadami, które to sektory mają przyczynić się do osiągnięcia krajowego celu w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach rozporządzenia ESR. Jasno określiły ich zakres, harmonogram i, w miarę możliwości, spodziewany wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym w odniesieniu do środków w ramach unijnych programów finansowania, takich jak wspólna polityka rolna.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2024 r.