Zalecenie 2024/743 w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/743
z dnia 23 lutego 2024 r.
w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030

(Jedynie tekst w języku czeskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6 i art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 23 października 2023 r. Czechy przedłożyły projekt zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK).

(2) W dniu 18 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła zalecenia dotyczące projektu zaktualizowanego KPEiK Czech obejmującego lata 2021-2030 oraz spójności środków wprowadzonych przez Czechy z unijnym celem neutralności klimatycznej. 2

(3) Zalecenia Komisji dotyczące osiągnięcia celów krajowych na podstawie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego 3  (rozporządzenia ESR) opierają się na prawdopodobieństwie przestrzegania przez państwa członkowskie celów na 2030 r., z uwzględnieniem zasad korzystania z elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu ESR.

(4) Zalecenie Komisji dotyczące rozporządzenia ESR jest aktualizacją zalecenia dotyczącego rozporządzenia ESR zawartego we wspomnianym zaleceniu z dnia 18 grudnia 2023 r. W prognozach emisji ESR przedstawionych w czeskim projekcie zaktualizowanego KPEiK pojawiły się rozbieżności, jednak po wyjaśnieniach udzielonych przez Czechy w odniesieniu do danych liczbowych zawartych w prognozach, niniejsze zalecenie zastępuje pierwsze, skierowane do Czech zalecenie Komisji dotyczące ESR.

(5) Czechy dostarczyły Komisji dane liczbowe leżące u podstaw prognoz, aby sprecyzować, że w ich scenariuszu "kontynuacji obecnych środków" dotyczącym ESR emisje w 2030 r. wyniosłyby 43,7 MtCO2eq a w scenariuszu "z dodatkowymi środkami" - 43,4 MtCO2eq. Scenariusz "kontynuacji obecnych środków" doprowadziłby do redukcji o 32,7 %, natomiast scenariusz "z dodatkowymi środkami" do redukcji o 33,2 % w porównaniu z poziomami z 2005 r., co w obu przypadkach oznacza redukcje większe niż krajowy cel redukcji emisji o 26 %, określony dla Czech w rozporządzeniu ESR. Redukcje emisji do 2030 r. mierzy się w odniesieniu do poziomu emisji z 2005 r., jak określono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. Dla Czech wielkość tę określono na 64,97 MtCO2 eq. w 2005 r.

NINIEJSZYM ZALECA, ABY CZECHY PODJĘŁY NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:

1. Uzupełniły informacje dotyczące istniejących i planowanych polityk i środków, w tym w sektorze transportu i budynków, oraz dotyczące emisji innych niż emisje CO2, w tym emisji metanu, N2O i fluorowanych gazów cieplarnianych pochodzących z procesów przemysłowych i użytkowania produktów, rolnictwa i gospodarowania odpadami, które to sektory mają przyczynić się do osiągnięcia krajowego celu w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach rozporządzenia ESR. Jasno określiły ich zakres, harmonogram i, w miarę możliwości, spodziewany wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym w odniesieniu do środków w ramach unijnych programów finansowania, takich jak wspólna polityka rolna.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1
2 C(2023) 9616 final
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26), zmienione rozporządzeniem (UE) 2023/857 z dnia 19 kwietnia 2023 r. (Dz.U. L 111 z 26.4.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024