(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6 i art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 23 października 2023 r. Czechy przedłożyły projekt zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK).
(2) W dniu 18 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła zalecenia dotyczące projektu zaktualizowanego KPEiK Czech obejmującego lata 2021-2030 oraz spójności środków wprowadzonych przez Czechy z unijnym celem neutralności klimatycznej. 2
(3) Zalecenia Komisji dotyczące osiągnięcia celów krajowych na podstawie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego 3 (rozporządzenia ESR) opierają się na prawdopodobieństwie przestrzegania przez państwa członkowskie celów na 2030 r., z uwzględnieniem zasad korzystania z elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu ESR.
(4) Zalecenie Komisji dotyczące rozporządzenia ESR jest aktualizacją zalecenia dotyczącego rozporządzenia ESR zawartego we wspomnianym zaleceniu z dnia 18 grudnia 2023 r. W prognozach emisji ESR przedstawionych w czeskim projekcie zaktualizowanego KPEiK pojawiły się rozbieżności, jednak po wyjaśnieniach udzielonych przez Czechy w odniesieniu do danych liczbowych zawartych w prognozach, niniejsze zalecenie zastępuje pierwsze, skierowane do Czech zalecenie Komisji dotyczące ESR.
(5) Czechy dostarczyły Komisji dane liczbowe leżące u podstaw prognoz, aby sprecyzować, że w ich scenariuszu "kontynuacji obecnych środków" dotyczącym ESR emisje w 2030 r. wyniosłyby 43,7 MtCO2eq a w scenariuszu "z dodatkowymi środkami" - 43,4 MtCO2eq. Scenariusz "kontynuacji obecnych środków" doprowadziłby do redukcji o 32,7 %, natomiast scenariusz "z dodatkowymi środkami" do redukcji o 33,2 % w porównaniu z poziomami z 2005 r., co w obu przypadkach oznacza redukcje większe niż krajowy cel redukcji emisji o 26 %, określony dla Czech w rozporządzeniu ESR. Redukcje emisji do 2030 r. mierzy się w odniesieniu do poziomu emisji z 2005 r., jak określono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. Dla Czech wielkość tę określono na 64,97 MtCO2 eq. w 2005 r.
NINIEJSZYM ZALECA, ABY CZECHY PODJĘŁY NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
1. Uzupełniły informacje dotyczące istniejących i planowanych polityk i środków, w tym w sektorze transportu i budynków, oraz dotyczące emisji innych niż emisje CO2, w tym emisji metanu, N2O i fluorowanych gazów cieplarnianych pochodzących z procesów przemysłowych i użytkowania produktów, rolnictwa i gospodarowania odpadami, które to sektory mają przyczynić się do osiągnięcia krajowego celu w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach rozporządzenia ESR. Jasno określiły ich zakres, harmonogram i, w miarę możliwości, spodziewany wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym w odniesieniu do środków w ramach unijnych programów finansowania, takich jak wspólna polityka rolna.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.743 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2024/743 w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030 |
| Data aktu: | 23/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2024 |