a także mając na uwadze, co następuje:(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 .
(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego 2 .
(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2019/554 z dnia 5 kwietnia 2019 r. zmieniające załącznik VI do dyrektywy 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty 3 .
(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 4 .
(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/761 z dnia 16 lutego 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 5 .
(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010 6 .
(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym 7 .
(8) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/278 z dnia 23 lutego 2018 r. zmieniające załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do struktury komunikatów, modelu danych i komunikatów, operacyjnej bazy danych wagonów i jednostek intermodalnych oraz do przyjęcia standardu informatycznego warstwy komunikacji wspólnego interfejsu 8 .
(9) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 9 .
(10) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 10 .
(11) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności 11 .
(12) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/867 z dnia 13 czerwca 2018 r. ustanawiające regulamin Rad Odwoławczych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej 12 .
(13) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/868 z dnia 13 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1301/2014 oraz rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących systemu pomiaru energii i systemu gromadzenia danych 13 .
(14) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 14 .
(15) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wykazu majątku w celu identyfikacji barier w zakresie dostępności, zapewnienia informacji dla użytkowników oraz monitorowania i oceny postępów w zakresie dostępności 15 .
(16) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE 16 .
(17) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/774 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1304/2014 w zakresie stosowania technicznych specyfikacji interopera- cyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas" w odniesieniu do istniejących wagonów towarowych 17 .
(18) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/775 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 454/2011 w odniesieniu do zarządzania zmianami 18 .
(19) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1303/2014 i (UE) 2016/919 oraz decyzję wykonawczą Komisji 2011/665/UE w odniesieniu do dostosowania do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz realizacji celów szczegółowych określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 19 .
(20) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE 20 .
(21) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do zarządzania zmianami 21 .
(22) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 22 .
(23) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych 23 .
(24) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/424 z dnia 19 marca 2020 r. w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interope- racyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797 24 .
(25) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) 25 .
(26) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona) 26 , sprostowaną w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114.
(27) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Komisji 2014/38/UE z dnia 10 marca 2014 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE, jeżeli chodzi o poziom hałasu 27 .
(28) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiającą specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniającą i uchylającą decyzję Komisji 2007/756/WE 28 .
(29) Rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 62/2006 29 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(30) Rozporządzenie (UE) 2016/796 uchyla rozporządzenie (WE) nr 881/2004 30 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(31) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/761 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 31 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(32) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/762 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r., rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 32 oraz (UE) nr 1169/2010 33 , które są uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r.
(33) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/763 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 34 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(34) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1614 uchyla decyzję Komisji 2007/756/WE 35 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(35) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/250 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 36 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(36) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r., decyzję Komisji 2012/757/UE 37 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r.
(37) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/777 uchyla decyzję wykonawczą Komisji 2014/880/UE 38 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(38) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 39 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(39) Dyrektywa (UE) 2016/797 uchyla dyrektywę 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 40 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(40) Dyrektywa (UE) 2016/798 uchyla dyrektywę 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 41 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.
(41) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIII do Porozumienia EOG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.Wspólne oświadczenie Umawiających się Stron załączone do decyzji Wspólnego Komitetu nr 248/2021 z dnia 24 września 2021 r. dotyczącej uwzględnienia w Porozumieniu EOG rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004
Mając na uwadze system Porozumienia EOG opierający się na dwóch filarach oraz w odniesieniu do przekazania Agencji Kolejowej Unii Europejskiej uprawnień do wydawania zezwoleń na użytkowanie pojazdów i wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, oraz do zatwierdzania projektów dotyczących przytorowych urządzeń europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, a także w odniesieniu do procedury arbitrażowej przewidzianej w przypadku sporów między krajowymi organami ds. bezpieczeństwa państw EFTA a Agencją Kolejową Unii Europejskiej, Umawiające się Strony uznają, że rozwiązanie to nie stanowi precedensu dla przyszłych dostosowań unijnych aktów, które mają zostać uwzględnione w Porozumieniu EOG.
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1.
2 Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 22.
3 Dz.U. L 97 z 8.4.2019, s. 1.
4 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 438.
5 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 16.
6 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 26.
7 Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6.
8 Dz.U. L 54 z 24.2.2018, s. 11.
9 Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66.
10 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 49.
11 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68.
12 Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 3.
13 Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 16.
14 Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9.
15 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1.
16 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5.
17 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 89.
18 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 103.
19 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108.
20 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 312.
21 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356.
22 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360.
23 Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6.
24 Dz.U. L 84 z 20.3.2020, s. 20.
25 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
26 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102.
27 Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 20.
28 Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53.
29 Dz.U. L 13 z 18.1.2006, s. 1.
30 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
31 Dz.U. L 320 z 17.11.2012, s. 3.
32 Dz.U. L 326 z 10.12.2010, s. 11.
33 Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 13.
34 Dz.U. L 153 z 14.6.2007, s. 9.
35 Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30.
36 Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 8.
37 Dz.U. L 345 z 15.12.2012, s. 1.
38 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 489.
39 Dz.U. L 122 z 11.5.2011, s. 22.
40 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
41 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.