uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 3 , w szczególności w art. 21 i art. 140 ust. 4,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 właściwe organy są zobowiązane do gromadzenia informacji ujawnianych zgodnie z kryteriami ujawniania informacji ustanowionymi w art. 450 ust. 1 lit. g), h), i) oraz k) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , a także informacji przekazywanych przez instytucje na temat zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, oraz wykorzystują te informacje w celu przeprowadzenia analiz porównawczych tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń. Właściwe organy przekazują następnie te informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB).
(2) Informacje dotyczące analizy porównawczej, które mają być gromadzone przez właściwe organy, zostały dodatkowo zharmonizowane i doprecyzowane przez EUNB w wytycznych dotyczących analiz porównawczych praktyk w dziedzinie wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć oraz zatwierdzonych wyższych stosunków zmiennych składników wynagrodzenia do składników stałych na podstawie dyrektywy 2013/36/UE (EBA/GL/2022/06) 6 , a także w wytycznych w sprawie procesu gromadzenia danych dotyczących osób o wysokich zarobkach na mocy dyrektywy 2013/36/UE i dyrektywy (UE) 2019/2034 (EBA/GL/2022/08) 7 . Wytyczne EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08 stanowią, że w przypadku, gdy odpowiedzialność za nadzór spoczywa na Europejskim Banku Centralnym (EBC), właściwe organy powinny koordynować gromadzenie danych między sobą i przekazywać sobie nawzajem niezbędne dane i informacje w celu zapewnienia, aby tylko jeden zestaw danych dla każdego państwa członkowskiego był gromadzony i przekazywany do EUNB 8 .
(3) Zgodnie z art. 75 ust. 1 i 2 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy muszą przekazywać EUNB odpowiednie dane dotyczące polityki wynagrodzeń i zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, aby umożliwić EUNB analizę porównawczą tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń w skali Unii. Analiza porównawcza pozwala na identyfikację zmian rok do roku i wskazuje na różnice między grupami/instytucjami w zależności od tego, gdzie w Unii mają one siedzibę. Aby zapewnić porównywalność, dane przekazywane EUNB muszą być spójne. Dane, które należy przekazywać na potrzeby analizy porównawczej, dotyczą istotnych i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów.
(4) W ramach współpracy w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, EBC posiada wyłączną kompetencję w zakresie wykonywania, do celów nadzoru ostrożnościowego, zadań określonych w art. 4 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia. Przy wykonywaniu tych zadań EBC zapewnia zgodność z przepisami prawa unijnego nakładającymi na instytucje kredytowe wymogi ostrożnościowe w dziedzinie wynagrodzeń.
(5) Zgodnie z art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) nadzorowane podmioty przekazują swojemu odpowiedniemu właściwemu organowi krajowemu informacje, które zgodnie z właściwym prawem unijnym należy przekazywać regularnie. Jeżeli wyraźnie nie postanowiono inaczej, wszelkie informacje objęte sprawozdawczością nadzorowanych podmiotów podlegają przekazywaniu do właściwych organów krajowych. Organy te dokonują wstępnego sprawdzenia danych i udostępniają informacje przekazane przez nadzorowane podmioty EBC.
(6) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 21 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe podlegają obowiązkowi wymiany informacji. Z zastrzeżeniem uprawnienia EBC do bezpośredniego otrzymywania informacji sprawozdawczych od instytucji kredytowych oraz do posiadania bezpośredniego i stałego dostępu do takich informacji właściwe organy krajowe w szczególności mają obowiązek przekazywać EBC wszystkie informacje niezbędne do celów wykonywania zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, z uwzględnieniem potrzeby koordynacji między organami w celu przekazywania tylko jednego zestawu danych na państwo członkowskie.
(7) Na potrzeby wykonywania zadań EBC dotyczących polityki i praktyk w zakresie wynagrodzeń należy doprecyzować sposób, w jaki właściwe organy krajowe przekazują EBC informacje, które otrzymują od nadzorowanych podmiotów. W szczególności bardziej szczegółowego określenia wymagają wzory, częstotliwość i terminy przedkładania EBC tych informacji, a także szczegóły kontroli jakości danych wykonywanej przez właściwe organy krajowe przed przekazaniem informacji EBC.
(8) Dane, które należy przekazywać właściwym organom na potrzeby analizy porównawczej wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników i osób o wysokich zarobkach, zostały szczegółowo opisane w wytycznych EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08. Aby uniknąć niespójności w zakresie informacji, które właściwe organy krajowe powinny przekazywać EBC, niniejsza decyzja zawiera w stosownych przypadkach odniesienia do tych wytycznych EUNB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.461 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2024/2 (2024/461) w sprawie przekazywania przez właściwe organy krajowe Europejskiemu Bankowi Centralnemu informacji na temat wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników, osób o wysokich zarobkach i praktyk w zakresie różnorodności na szczeblu organu zarządzającego do celów analizy porównawczej (EBC/2024/2) |
| Data aktu: | 29/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 08/02/2024 |