Rozporządzenie delegowane 2024/450 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalne elementy, które należy uwzględnić w planie reorganizacji działalności, oraz kryteria, które należy spełnić, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zatwierdził ten plan

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/450
z dnia 26 października 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalne elementy, które należy uwzględnić w planie reorganizacji działalności, oraz kryteria, które należy spełnić, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zatwierdził ten plan
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 4 akapit drugi oraz art. 38 ust. 4 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Uznaje się, że doszło do przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania kontrahenta centralnego (CCP) w wyniku zastosowania odpowiednich instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli najpóźniej na koniec okresu reorganizacji działalności CCP jest w stanie spełnić wszystkie odpowiednie wymogi ostrożnoś- ciowe i inne wymogi regulacyjne w ujęciu prospektywnym oraz ma rentowny model biznesowy, który jest również zrównoważony w ujęciu długoterminowym.

(2) Plan reorganizacji działalności powinien uwzględniać zdarzenie, które doprowadziło do podjęcia przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 ("zdarzenie inicjujące"). Plan reorganizacji działalności ma zawierać szczegółową analizę czynników i okoliczności, które doprowadziły do tego zdarzenia, a które są ważnymi zmiennymi przy sporządzaniu planu reorganizacji działalności i określaniu odpowiednich środków reorganizacji działalności.

(3) Plan reorganizacji działalności ma określać środki przewidziane w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP.- Aby zapewnić jak największe szanse osiągnięcia ich celów, powinny one być odpowiednie dla usług rozliczeniowych CCP, uwzględniać warunki gospodarcze i warunki na rynkach finansowych, w których CCP będzie prowadzić działalność, uwzględniać wszelkie skutki dla odpowiednich zainteresowanych stron CCP oraz zapewniać zarówno zachowanie ciągłości funkcji krytycznych CCP, jak i zgodność z wymogami regulacyjnymi. Aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i właściwy organ uznały plan reorganizacji działalności za wiarygodny, powinien on przywracać długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP na podstawie realistycznych założeń i zawierać wyjaśnienie powodów odrzucenia niektórych alternatywnych środków w planie reorganizacji działalności.

(4) Podobnie jak reorganizacja działalności planowanie naprawy ma na celu poprawę wyników podmiotu borykającego się z trudnościami gospodarczymi przez identyfikację i usunięcie przyczyn tych trudności. W związku z tym, aby należycie wykorzystać synergię między oboma rodzajami planowania, przy rozważaniu przywrócenia zdolności funkcjonowania i ciągłości usług rozliczeniowych CCP w planie reorganizacji działalności należy wykorzystywać informacje zawarte w planie naprawy w zakresie, w jakim informacje te są istotne dla przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP.

(5) Plan reorganizacji działalności może obejmować, w stosownych przypadkach, środki mające na celu reorganizację i restrukturyzację działalności CCP, zmiany w systemach operacyjnych CCP i jego infrastrukturze lub zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP. Aby zapewnić adekwatność każdego środka, plan reorganizacji działalności powinien zawierać szczegółową prezentację uwzględniającą wpływ proponowanych środków na działalność CCP, członków rozliczających i podmioty zewnętrzne oraz wykazującą, w jaki sposób dany środek przywróci długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP. W szczególności aby wykazać, że CCP zachowa zgodność z wymogami organizacyjnymi i ostrożnościowymi określonymi w tytule IV rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , wszelkie zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP powinny zostać szczegółowo opisane i ocenione w planie reorganizacji działalności.

(6) Plan reorganizacji działalności może obejmować środki mające na celu zbycie lub likwidację niektórych aktywów lub linii biznesowych CCP. Aby zapewnić ich skuteczność, takie środki należy uzasadnić szczegółowym opisem linii biznesowych lub aktywów, których zbycie bierze się pod uwagę, sposobu, w jaki zbycie to przywróciłoby długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP, oraz wszelkiego wpływu na ciągłość funkcjonowania CCP.

(7) Aby zapewnić wiarygodne wdrożenie planu reorganizacji działalności, powinien on zawierać orientacyjny harmonogram wdrożenia wszystkich przewidzianych środków. Harmonogram powinien przyczynić się do identyfikacji głównych celów pośrednich planu, w tym etapów komunikacji z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami.

(8) Podczas oceny, czy plan reorganizacji działalności przywróciłby długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny wziąć pod uwagę zarówno kryteria dotyczące wyników w zakresie zdolności funkcjonowania, jak i kryteria dotyczące wyników finansowych, jako że te dwa rodzaje kryteriów wzajemnie się uzupełniają. Kryteria dotyczące wyników w zakresie zdolności funkcjonowania powinny pomóc zweryfikować, czy plan reorganizacji działalności jest zgodny z wewnętrznymi zasadami i regulacjami CCP oraz czy pozwoli CCP na kontynuowanie działalności bez stwarzania znaczącego ryzyka dla systemu finansowego przy jednoczesnym zachowaniu zgodności ze wszystkimi obowiązującymi wymogami ostrożnościoqwymi i organizacyjnymi. Kryteria dotyczące wyników finansowych powinny pomóc zweryfikować, czy plan reorganizacji działalności zagwarantuje długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP pod względem finansowym po reorganizacji, zarówno z operacyjnego, jak i gospodarczego punktu widzenia.

(9) Wahania koniunktury stanowią nieodłączny aspekt cyklu koniunkturalnego. Każdy plan reorganizacji działalności powinien obejmować analizy alternatywnych scenariuszy, z odpowiednimi zmianami kluczowych założeń bazowych, aby uwzględnić założenia zarówno najbardziej optymistyczne, jak i najbardziej pesymistyczne. Aby zapewnić wiarygodność planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, sprawdzić, czy opiera się on na zestawie kompleksowych i realistycznych scenariuszy, które dokładnie odzwierciedlają otoczenie rynkowe CCP oraz jego ograniczenia operacyjne i prawne.

(10) Aby zapewnić wiarygodne wdrożenie planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, dopilnować, aby zarówno kierownictwo wyższego szczebla, jak i kluczowe zainteresowane strony miały wystarczającą wiedzę na temat planu reorganizacji działalności. Ponieważ kluczowe zainteresowane strony są dla CCP niezbędne lub mają dlań krytyczne znaczenie w kontekście świadczenia usług rozliczeniowych, do tych kluczowych zainteresowanych stron powinni być włączeni członkowie rozliczający i dostawcy usług krytycznych, w tym dostawcy usług rozrachunkowych, oraz dostawcy platform.

(11) Aby zapewnić adekwatność planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, zweryfikować, czy zachowuje on funkcje krytyczne CCP i uwzględnia szczególne cechy CCP, w tym charakter jego działalności rozliczeniowej, strukturę rynku usług rozliczeniowych oraz współzależności z innymi zainteresowanymi stronami, w tym członkami rozliczającymi, systemami obrotu lub dostawcami usług krytycznych. Upewniając się, że w planie reorganizacji działalności uwzględniono wszystkie wymagane szczegóły, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien również ocenić, czy plan ten jest wystarczająco zwięzły i jasny, aby umożliwić jego szybkie wdrożenie.

(12) Aby zapewnić spójność planu reorganizacji działalności właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, porównać go z wcześniejszymi biznesplanami CCP, albo przygotowanymi zgodnie z jego własnymi założeniami dotyczącymi "dotychczasowego scenariusza postępowania", albo gdy konieczność sporządzenia takich biznesplanów wynikała z obowiązków regulacyjnych lub zobowiązań prawnych.

(13) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do planu reorganizacji działalności, który to plan zobowiązani są przedłożyć CCP objęci restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją po zastosowaniu instrumentu umorzenia i konwersji. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, konieczne jest, by CCP i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mieli całościowy wgląd w swoje obowiązki i prawa związane ze wspomnianymi planami reorganizacji działalności oraz sprawny dostęp do tych obowiązków i praw. Należy zatem w jednym rozporządzeniu ustanowić odnośne regulacyjne standardy techniczne wymagane na mocy art. 37 ust. 4 i art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23.

(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(15) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

MINIMALNE ELEMENTY, KTÓRE NALEŻY UJĄĆ W PLANIE REORGANIZACJI DZIAŁALNOŚCI

Artykuł  1

Czynniki lub okoliczności, które spowodowały, że CCP znalazł się na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością

Szczegółowa analiza czynników i okoliczności, które spowodowały, że CCP znalazł się na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością, o których mowa w art. 37 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, obejmuje wszystkie następujące elementy:

a)
opis czynników i okoliczności z wyraźnym rozróżnieniem na zdarzenia niewykonania zobowiązania, zdarzenia nie- związane z niewykonaniem zobowiązania i przypadki stanowiące połączenie obu tych rodzajów zdarzeń;
b)
ocenę warunków i okoliczności, o których mowa w art. 22 ust. 1 lit. a) i art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23, jeżeli takie warunki lub okoliczności bezpośrednio lub pośrednio przyczyniły się do uznania CCP za będącego na progu upadłości lub zagrożonego upadłością;
c)
opis środków naprawczych i działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wprowadzonych lub zastosowanych przez CCP lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed przedłożeniem planu reorganizacji działalności.
Artykuł  2

Opis środków, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP

1. 
Opis środków, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, o których mowa w art. 37 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/23, obejmuje wszystkie następujące elementy:
a)
opis, w jaki sposób środki, które mają zostać przyjęte, są dostosowane do mocnych i słabych stron CCP, w szczególności w odniesieniu do usług rozliczeniowych świadczonych przez CCP oraz otoczenia gospodarczego i finansowego, w którym CCP prowadzi działalność;
b)
opis, w jaki sposób w środkach, które mają zostać przyjęte, uwzględniono szczegółową analizę, o której mowa w art. 1, wraz z opisem zakresu, w jakim środki te wynikają z czynników i okoliczności wskazanych w tej analizie;
c)
opis, w jaki sposób w środkach, które mają zostać przyjęte, uwzględniono jakiekolwiek środki określone wcześniej w planie naprawy, jeżeli takie środki pozostają ważne dla strategii CCP mającej na celu przywrócenie jego długotrwałej zdolności funkcjonowania;
d)
opis, w jaki sposób CCP wykorzystał odpowiednie informacje i założenia w odniesieniu do usług rozliczeniowych, które ma świadczyć, przewidywanej zdolności funkcjonowania operacyjnego i przewidywanych możliwości operacyjnych, z uwzględnieniem dostawców usług, a także podmiotów powiązanych i innych infrastruktur rynku finansowego; w tym opis, w jaki sposób CCP uwzględnił szacowany wpływ przewidywanych środków na integralność rynku i stabilność finansową w celu opracowania poszczególnych środków w ramach planu reorganizacji działalności i prognozowania wyników planu w przypadku wprowadzenia każdego z tych środków, w taki sposób, aby środki, które mają zostać przyjęte, były odpowiednie do celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP;
e)
opis, w jaki sposób środki są powiązane z wynikiem analizy czynników i okoliczności, które spowodowały, że CCP znalazł się na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością, oraz ze zdarzeniem, które doprowadziło do uruchomienia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
f)
opis, w jaki sposób w środkach, które mają zostać przyjęte, uwzględniono następujące kwestie:
(i)
wszelkie istotne skutki dla członków rozliczających oraz ich klientów bezpośrednich i pośrednich, a także współzależności z innymi powiązanymi infrastrukturami rynku finansowego i systemami obrotu;
(ii)
wszelkie istotne skutki dla funkcjonowania CCP, w tym pakiety kompensowania i wymogi dotyczące zabezpieczenia;
(iii)
konieczność zapewnienia ciągłości uzgodnień prawnych i technicznych CCP;
(iv)
wszelkie przewidywane istotne zmiany w planie naprawy w zakresie, w jakim informacje te są dostępne dla CCP na etapie planowania reorganizacji działalności;
(v)
konieczność utrzymania lub przywrócenia zgodności CCP z wymogami dotyczącymi zezwolenia na prowadzenie działalności zgodnie z art. 16 i tytułem IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz art. 9, 31, 35, 36, 39 i 70 rozporządzenia (UE) 2021/23.

Poziom szczegółowości informacji w opisie poszczególnych środków na potrzeby akapitu pierwszego może się różnić w zależności od prawdopodobieństwa przyjęcia tych środków w ramach planu reorganizacji działalności.

2. 
Wszelkie dokonane oceny i przyjęte założenia - w tym uwzględnienie kryteriów dotyczących wyników w zakresie zdolności funkcjonowania i kryteriów dotyczących wyników finansowych określonych w art. 8 i 9, mające na celu określenie środków, które mają zostać przyjęte w ramach planu reorganizacji działalności - opisuje się i porównuje z odpowiednimi wartościami odniesienia dla całego sektora dla rozliczanych instrumentów, a wspomniane oceny i założenia odzwierciedlają dostępne prognozy makroekonomiczne dotyczące rozliczania tych instrumentów.
3. 
Plan reorganizacji działalności zawiera analizę założeń leżących u podstaw zarówno najbardziej optymistycznych, jak i najbardziej pesymistycznych scenariuszy oraz środki wynikające z tych scenariuszy. Przywrócenie długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP musi być możliwe we wszystkich scenariuszach, chociaż okres wdrożenia, środki, które mają zostać przyjęte, oraz wyniki finansowe mogą się różnić.
4. 
Jeżeli w planie reorganizacji działalności zawarto szereg środków, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, opis, o którym mowa w ust. 1, obejmuje następujące elementy:
a)
uzasadnienie poszczególnych środków, w tym opis poszczególnych poczynionych założeń;
b)
opis, w jaki sposób poszczególne środki - łącznie lub niezależnie - przywrócą długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP;
c)
opis hierarchii stosowania środków.
5. 
Plan reorganizacji działalności zawiera ogólny opis wszelkich alternatywnych środków pominiętych w procesie sporządzania planu reorganizacji działalności.
Artykuł  3

Reorganizacja i restrukturyzacja obszarów działalności CCP

W przypadku gdy środki, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, obejmują reorganizację i restrukturyzację obszarów działalności CCP, o których mowa w art. 37 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, opis, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, zawiera również następujące elementy:

a)
opis zreorganizowanej działalności i usługi rozliczeniowej, które mają wynikać z planu reorganizacji działalności;
b)
wyjaśnienie przewidywanych zmian i ich wkładu w osiągnięcie celu w postaci reorganizacji CCP;
c)
opis wpływu planu reorganizacji działalności na funkcje krytyczne CCP i jego główne linie biznesowe, w szczególności na zdolność CCP do dalszego świadczenia usług rozliczeniowych;
d)
opis zakresu, w jakim ustalenia dotyczące outsourcingu obejmują część funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych CCP, w tym określenie, czy inny podmiot ustala ceny i zapewnia systemy rozliczeniowe, obliczanie depozytów zabezpieczających lub inne podstawowe elementy działalności CCP, a także w jaki sposób te funkcje krytyczne i główne linie biznesowe zachowają zdolność funkcjonowania;
e)
opis, w jaki sposób plan reorganizacji działalności wpłynie na rynki, na których CCP prowadzi działalność, oraz na usługi rozliczeniowe świadczone przez CCP;
f)
opis sposobu funkcjonowania dostosowanej działalności i usługi rozliczeniowej w przypadku, gdy CCP dokonał uzgodnień ze stronami trzecimi, w tym uzgodnień interoperacyjnych i uzgodnień z dostawcami usług, oraz sposobu, w jaki CCP będzie w stanie kontynuować wykonywanie funkcji krytycznych i świadczenie usług krytycznych, jeżeli wspomniane funkcje i usługi są zależne od takich podmiotów;
g)
prezentację wszelkich przewidywanych zmian w organizacji CCP;
h)
prezentację zmian w strukturze własnościowej CCP oraz wszelkich zmian w strukturze zachęt kierownictwa;
i)
w stosownych przypadkach prezentację zmian dotyczących zarządzania CCP, a także jego organizacji i pracowników.
Artykuł  4

Zmiany w systemach operacyjnych CCP i jego infrastrukturze

W przypadku gdy środki, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, obejmują zmiany w systemach operacyjnych CCP i jego infrastrukturze, o których mowa w art. 37 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/23, opis, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, zawiera następujące elementy:

a)
prezentację głównych zidentyfikowanych systemów operacyjnych i infrastruktury, na które będzie miał wpływ plan reorganizacji działalności, oraz na czym będzie polegał ten wpływ;
b)
prezentację wszelkich przewidywanych zmian w organizacji CCP;
c)
prezentację zmian w strukturze własnościowej CCP oraz wszelkich zmian w strukturze zachęt kierownictwa;
d)
w stosownych przypadkach prezentację zmian dotyczących zarządzania CCP, a także jego organizacji i pracowników.
Artykuł  5

Zbycie aktywów lub linii biznesowych

1. 
W przypadku gdy środki, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, obejmują zbycie aktywów lub linii biznesowych, o którym mowa w art. 37 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/23, opis, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, zawiera następujące elementy:
a)
opis środków określających, które z odpowiednich linii biznesowych lub aktywów CCP oraz powiązanych z nimi zobowiązań, praw i obowiązków zostaną zlikwidowane lub zbyte, w tym:
(i)
opis odpowiednich warunków likwidacji lub zbycia;
(ii)
metodę likwidacji lub zbycia, w tym założenia leżące u ich podstaw oraz wszelkie możliwe oczekiwane straty;
(iii)
zakładane ramy czasowe;
(iv)
wszelkie finansowanie lub usługi świadczone przez CCP w jego pozostałej części lub na jego rzecz;
b)
w przypadku gdy część linii biznesowej lub składnik aktywów stanowią część funkcji krytycznych lub głównych linii biznesowych CCP - opis - w zakresie, w jakim CCP dysponuje takimi informacjami - w jaki sposób można by, w ujęciu gospodarczym, operacyjnym i prawnym, oddzielić takie funkcje krytyczne lub główne linie biznesowe od innych funkcji krytycznych lub funkcji niekrytycznych lub głównych linii biznesowych;
c)
w przypadku gdy część linii biznesowej lub składnik aktywów stanowią część funkcji krytycznych lub głównych linii biznesowych CCP - opis - w zakresie, w jakim CCP dysponuje takimi informacjami - wszelkich możliwych istotnych skutków takiego oddzielenia aktywów dla członków rozliczających oraz - w zakresie, w jakim informacje te są dostępne - dla ich klientów bezpośrednich i pośrednich, a także dla systemów obrotu i innych infrastruktur rynku finansowego i CCP;
d)
w stosownych przypadkach i gdy jest to możliwe do określenia, opis wszelkich - wynikających z likwidacji lub zbycia odpowiednich linii biznesowych lub aktywów i pozycji CCP - istotnych skutków wpływających na:
(i)
pakiety kompensowania, operacje lub uzgodnienia prawne dla członków rozliczających oraz - w zakresie, w jakim informacje te są dostępne - ich klientów bezpośrednich i pośrednich;
(ii)
obliczenia wymogów dotyczących zabezpieczenia, w szczególności zmiennych depozytów zabezpieczających i sposób, w jaki taka likwidacja lub takie zbycie mogłyby wpłynąć na zabezpieczenie wymagane przez członków rozliczających oraz - w zakresie, w jakim informacje te są dostępne - ich klientów bezpośrednich i pośrednich;
(iii)
cenę przypisania takich pozycji i transakcji innemu CCP i przeniesienia ich do niego;
(iv)
wyjaśnienie procesu zapewniającego możliwość przenoszenia pozycji i powiązanych aktywów członków rozliczających i klientów CCP z takiego CCP do innego CCP, o ile jest to przewidziane, oraz opis prawdopodobieństwa powodzenia takiego przeniesienia oraz środków, które należy przyjąć w celu ułatwienia go;
(v)
opis następujących elementów:
(i)
sposobu, w jaki CCP aktualizuje istotne dane dotyczące pozycji na zbiorczych i wyodrębnionych rachunkach klientów w trakcie reorganizacji działalności;
(ii)
sposobu, w jaki CCP jest w stanie szybko przedstawić istotne informacje podczas reorganizacji w celu zapewnienia, aby wszystkie pozycje i transakcje, w tym pozycje klienta, o ile są możliwe do zidentyfikowania, będące w posiadaniu CCP mogły być zidentyfikowane i aby można było potencjalnie dokonać ich skutecznego przeniesienia;
e)
w przypadku zapewniania uzgodnień dotyczących usług lub innych uzgodnień umownych przez podmioty powiązane - opis wpływu na takie podmioty powiązane;
f)
opis, w jaki w sposób w planie reorganizacji działalności uwzględniono i zapewniono ciągłość uzgodnień prawnych i technicznych CCP, oraz w jaki sposób plan ten wspiera przeniesienie funkcji CCP, w tym opis umów zawartych z innymi infrastrukturami rynków finansowych lub odpowiednimi usługodawcami w ramach przygotowań do zastosowania planu reorganizacji działalności.
2. 
W odniesieniu do części CCP niepodlegających likwidacji ani zbyciu w planie reorganizacji działalności wskazuje się sposoby zaradzenia niedociągnięciom w ich funkcjonowaniu lub wynikach, które to niedociągnięcia mogą mieć wpływ na ich długotrwałą zdolność funkcjonowania, nawet jeżeli nie są bezpośrednio związane z upadłością CCP.
Artykuł  6

Zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP

W przypadku gdy środki, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP, wiążą się ze zmianami w zarządzaniu ryzykiem przez CCP, o których mowa w art. 37 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/23, opis, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, zawiera opis:

a)
sposobu, w jaki CCP zamierza spełnić wymogi ostrożnościowe, w tym w drodze zmian w swoich metodach obliczania funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, ramach zarządzania depozytem zabezpieczającym i zarządzania ryzykiem utraty płynności, politykach w zakresie inwestycji, politykach w zakresie zabezpieczenia i rozwiązaniach dotyczących rozrachunku, oraz tego, czy przewiduje się zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP;
b)
sposobu, w jaki CCP zamierza spełnić inne wymogi regulacyjne, w tym w drodze zmian o charakterze organizacyjnym, w tym zmian w strukturze organizacyjnej, polityce ciągłości działania i ustaleniach dotyczących outsourcingu, jak również w drodze istotnych zmian w zarządzaniu, zasadach prowadzenia działalności, w tym w strukturze członkostwa, i zasadach dotyczących wyodrębniania i możliwości przenoszenia;
c)
sposobu, w jaki CCP zamierza spełnić wymogi dotyczące płynności, z uwzględnieniem wywiązywania się ze wszystkich zobowiązań płatniczych, we wszystkich odpowiednich walutach, w terminie ich wymagalności i w zakresie, w jakim CCP jest w stanie korzystać z narzędzi zarządzania płynnością określonych w jego zasadach operacyjnych w odpowiednich warunkach rynkowych;
d)
sposobu, w jaki CCP zamierza spełnić wymogi dotyczące udostępniania prefinansowanych i zaangażowanych zasobów finansowych;
e)
sposobu, w jaki CCP zamierza spełnić wymogi dotyczące zdolności do uzupełnienia prefinansowanych zasobów finansowych.
Artykuł  7

Harmonogram wdrażania środków, które mają zostać przyjęte w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP

1. 
Harmonogram wdrażania środków, o którym mowa w art. 37 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/23, obejmuje wszystkie poniższe aspekty:
a)
ogólny harmonogram i ramy czasowe wdrażania środków określonych w planie reorganizacji działalności;
b)
wykaz planowanych głównych działań i kroków, wraz z przypisanymi terminami, które mają zostać podjęte przez CCP w celu wdrożenia każdego ze środków określonych w planie reorganizacji działalności;
c)
szacowany docelowy harmonogram wdrażania środków na rzecz reorganizacji określonych w planie reorganizacji działalności;
d)
szczegółowy harmonogram planowanych interakcji z organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz właściwym organem;
e)
harmonogram informowania opinii publicznej, z uwzględnieniem strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej CCP, o wdrażaniu środków określonych w planie reorganizacji działalności;
f)
harmonogram komunikacji z odpowiednimi zewnętrznymi zainteresowanymi stronami uczestniczącymi we wdrażaniu środków określonych w planie reorganizacji działalności, w tym z członkami rozliczającymi i związkami zawodowymi;
g)
w stosownych przypadkach harmonogram przywracania zgodności CCP z wymogami dotyczącymi zezwolenia na prowadzenie działalności na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i z odpowiednimi wymogami na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23.
2. 
CCP zapewnia, aby harmonogramy, o których mowa w ust. 1, były odpowiednie oraz umożliwiały skuteczne wdrażanie środków określonych w planie reorganizacji działalności.

ROZDZIAŁ  II

KRYTERIA DOTYCZĄCE ZATWIERDZANIA PLANÓW REORGANIZACJI DZIAŁALNOŚCI

Artykuł  8

Kryteria dotyczące zdolności funkcjonowania

Plan reorganizacji działalności musi spełniać wszystkie poniższe kryteria dotyczące zdolności funkcjonowania:

a)
CCP jest w stanie, zgodnie ze swoimi zasadami i regulacjami wewnętrznymi, zastosować środki określone w planie reorganizacji działalności;
b)
CCP jest w stanie, w drodze wdrożenia planu reorganizacji działalności, w rozsądnym czasie przywrócić długotrwałą zdolność funkcjonowania i kontynuować świadczenie usług rozliczeniowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012 w następujący sposób:
(i)
CCP nie stwarza znaczącego ryzyka dla systemu finansowego, w szczególności biorąc pod uwagę ocenę koncentracji grupy uczestników rozliczających;
(ii)
CCP świadczy stabilną i rentowną usługę rozliczeniową, uwzględniając w szczególności:
1)
szacowany przepływ transakcji, które zostaną przedłożone CCP do rozliczenia;
2)
szacowaną liczbę członków rozliczających w odniesieniu do CCP;
3)
zdolność CCP do zapewnienia płynności rozliczanych instrumentów;
4)
istotne porozumienia umowne, które będą utrzymywane, oraz zakres, w jakim umowy takie uwzględniają klauzule umowne dotyczące odporności, klauzule, na które nie ma wpływu restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja, oraz ograniczenia praw do rozwiązania umowy w ramach reorganizacji działalności;
5)
umowy wewnętrzne, które będą utrzymywane podczas stosowania planu reorganizacji działalności, w tym opisy struktur cen wolnorynkowych i planowanego stałego dostępu do aktywów operacyjnych;
6)
przewidywaną kontynuację świadczenia usług na rzecz CCP w następstwie zastosowania planu reorganizacji działalności, potwierdzoną oświadczeniami dostawców usług o podjęciu zobowiązania, a w przypadku nieotrzymania takich oświadczeń - ocenę CCP, z której wynika, że zaprzestanie świadczenia takiej usługi nie będzie miało negatywnego wpływu na finansową lub operacyjną zdolność funkcjonowania CCP;
c)
plan reorganizacji działalności zawiera opis metody ustalenia wartości i zbywalności funkcji krytycznych i aktywów CCP, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów, które mogłyby mieć wpływ na wycenę, w tym zmienności na rynku, niedostępności lub niepewności cen rynkowych, ograniczeń czasowych i aspektów prawnych;
d)
wyceny na podstawie planu reorganizacji działalności obejmują zarówno aktywa i linie biznesowe CCP, które podlegają likwidacji lub zbyciu, jak i aktywa i linie biznesowe, które CCP ma zatrzymać;
e)
wszelkie wpływy z przewidzianego w planie reorganizacji działalności zbycia aktywów lub linii biznesowych oblicza się, stosując podejście ostrożnościowe i w oparciu o wiarygodny wskaźnik referencyjny albo wycenę, w tym wycenę dokonaną przez rzeczoznawcę, analizę rynku lub wartość podobnych aktywów lub linii biznesowych;
f)
CCP jest w stanie, w drodze wdrożenia planu reorganizacji działalności, spełnić wszystkie obowiązujące wymogi ostro- żnościowe i inne wymogi regulacyjne w ujęciu prospektywnym, w szczególności:
(i)
CCP nie będzie już naruszał żadnego wymogu lub zapobiegnie wystąpieniu potencjalnego naruszenia tych wymogów;
(ii)
CCP zapewnia ciągłe funkcjonowanie swoich procesów operacyjnych, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. m) rozporządzenia (UE) 2021/23;
g)
jeżeli restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma towarzyszyć zastąpienie kierownictwa i jeżeli restrukturyzacja taka ma zostać przeprowadzona w drodze wdrożenia planu reorganizacji działalności, w planie reorganizacji działalności uwzględnia się restrukturyzację, która obejmuje zastąpienie kierownictwa;
h)
zgodnie z najlepszą wiedzą CCP wdrażanie środków określonych w ramach reorganizacji działalności nie ma znaczącego negatywnego wpływu na rynek i stabilność finansową;
i)
CCP nie zidentyfikował problemów związanych z unijnym lub krajowym prawem konkurencji, które mogłyby wystąpić w wyniku wdrożenia planu reorganizacji działalności.
Artykuł  9

Kryteria dotyczące wyników finansowych

Plan reorganizacji działalności musi spełniać wszystkie poniższe kryteria dotyczące wyników finansowych:

a)
CCP identyfikuje wymogi dotyczące finansowania na podstawie planu reorganizacji działalności i zabezpiecza źródła takiego finansowania, w szczególności przy zagwarantowaniu, aby strony zgadzające się na zapewnienie zaangażowanych zasobów finansowych, w tym jednostka dominująca, członkowie rozliczający, akcjonariusze lub dostawcy płynności CCP, były w stanie dokonać przeniesienia zaangażowanych kwot do CCP w terminie wymaganym zgodnie z warunkami uzgodnionymi przez takie strony;
b)
CCP identyfikuje i uwzględnia w planie reorganizacji działalności sposoby utrzymania odporności finansowej;
c)
CCP jest w stanie prowadzić działalność i zabezpieczyć wszystkie swoje pozycje finansowe, jak wykazano w bilansie przeprowadzonym po reorganizacji, zapewniającym szczegółowe informacje na temat nowej struktury długu i nowej struktury kapitałowej oraz wyników zastosowania instrumentów umorzenia i konwersji w oparciu o wycenę przeprowadzoną na podstawie art. 24 ust. 3 i art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 w zakresie, w jakim wycenę taką sfinalizowano w czasie ustanawiania planu reorganizacji działalności;
d)
CCP identyfikuje przeszkody finansowe i zapobiega takim przeszkodom, w tym w przypadku gdy CCP jest stroną trwającego postępowania sądowego lub sporu, które mogłyby mieć negatywny wpływ na jego pozycję finansową.
Artykuł  10

Kryteria dotyczące świadomości i zaangażowania

Plan reorganizacji działalności musi spełniać wszystkie poniższe kryteria dotyczące świadomości i zaangażowania:

a)
kierownictwo wyższego szczebla i członkowie zarządu CCP potwierdzają na piśmie swoją świadomość i swoje zaangażowanie w odniesieniu do:
(i)
wdrożenia planu reorganizacji działalności;
(ii)
wyznaczenia jednej osoby lub większej liczby osób odpowiedzialnych za realizację planu reorganizacji działalności oraz określenia osób wyznaczonych do pełnienia funkcji kierowniczych wyższego szczebla w takich działach;
b)
świadomość, zaangażowanie, współpracę i wsparcie dokumentuje się na piśmie w przypadku następujących istotnych wewnętrznych i zewnętrznych zainteresowanych stron planu reorganizacji działalności:
(i)
komisji ds. ryzyka;
(ii)
członków rozliczających oraz ich klientów bezpośrednich i pośrednich, o ile możliwa jest ich identyfikacja;
(iii)
interoperacyjnych CCP i dostawców usług krytycznych.
Artykuł  11

Wiarygodność planu reorganizacji działalności

1. 
W planie reorganizacji działalności stosuje się założenia, które są wiarygodne, obejmują założenia zarówno najbardziej optymistyczne, jak i najbardziej pesymistyczne oraz gwarantują, aby strategia reorganizacji określona w planie reorganizacji działalności była realistyczna, odpowiednia i uwzględniała możliwości i zagrożenia dla CCP na odpowiednim rynku.
2. 
Założenia zawarte w planie reorganizacji działalności opierają się na odpowiednich rynkach, na których CCP świadczy usługi rozliczeniowe, i na ofertach rozliczeniowych odpowiednich równorzędnych CCP oraz są porównywane ze stosownymi sektorowymi wskaźnikami referencyjnymi istotnymi dla CCP.
3. 
Wszystkie założenia prowadzą do prawdopodobnych scenariuszy. Zmiany dokonane w celu określenia najbardziej pesymistycznych lub najbardziej optymistycznych założeń koncentrują się w szczególności na aspektach, które są istotne dla CCP w kontekście planu reorganizacji działalności, w celu zapewnienia proporcjonalności i wydajności.
4. 
Nawet w najbardziej pesymistycznych lub najbardziej optymistycznych scenariuszach plan reorganizacji działalności nie obejmuje instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wykraczających poza zakres wdrażanego programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  12

Adekwatność planu reorganizacji działalności

1. 
Plan reorganizacji działalności jest w możliwym zakresie spójny z ocenami przeprowadzonymi przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz właściwy organ w okresie poprzedzającym ustanowienie tego planu, a także z wycenami wykorzystanymi do ustalenia, czy warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określone w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 zostały spełnione.
2. 
W planie reorganizacji działalności wiąże się przewidziane w nim środki z wynikami analizy czynników i okoliczności, które spowodowały, że CCP znalazł się na skraju upadłości lub jest zagrożony upadłością, oraz ze zdarzeniem, które poskutkowało uruchomieniem planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z podziałem na zdarzenia niewykonania zobowiązania, zdarzenia niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania oraz przypadki stanowiące połączenie obu tych rodzajów zdarzeń, w zależności od okoliczności danej sytuacji.
3. 
Analiza zewnętrznego środowiska operacyjnego zawarta w planie reorganizacji działalności jest w miarę możliwości spójna z analizą możliwości i zagrożeń na odpowiednich rynkach, określonych przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz właściwy organ podczas wykonywania ich zadań.
4. 
Plan reorganizacji działalności nie ma negatywnego wpływu na funkcje krytyczne lub główne linie biznesowe CCP ani na funkcjonowanie systemu finansowego i ogólną stabilność finansową.
5. 
Plan reorganizacji działalności jest wykonalny i zapewnia:
a)
łagodzenie wszelkich potencjalnych przeszkód we wdrażaniu, takich jak prawo pracy lub inne uzgodnienia umowne;
b)
aby w planowanych środkach, harmonogramie ich wdrożenia i ocenie kryteriów dotyczących wyników uwzględniono szczególne cechy CCP, w tym organizację działalności i usługi rozliczeniowe, powiązania z członkami rozliczającymi oraz, w zakresie, w jakim dostępne są te informacje, klientami bezpośrednimi i klientami pośrednimi CCP, systemami obrotu, wierzycielami i dostawcami usług krytycznych oraz wszelkie istotne współzależności CCP z innymi podmiotami istotnymi dla CCP lub uzgodnienia interoperacyjne z innymi infrastrukturami rynku finansowego;
c)
uwzględnienie sytuacji na odpowiednich rynkach, na których CCP świadczy usługi rozliczeniowe;
d)
aby wycena zastosowana do obliczenia wszelkich oczekiwanych wpływów ze zbycia aktywów lub linii biznesowych przewidzianego w planie reorganizacji działalności była ostrożna, wiarygodna i realistyczna.
Artykuł  13

Spójność planu reorganizacji działalności

1. 
W stosownych przypadkach CCP dostosowuje plan reorganizacji działalności do poprzednich przygotowanych przez siebie biznesplanów lub wyjaśnia w planie reorganizacji działalności, dlaczego plan ten znacząco odbiega od poprzednich biznesplanów.
2. 
Plan reorganizacji działalności jest zgodny z celami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określonymi w art. 21 rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2023 r.

1 Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.450

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/450 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalne elementy, które należy uwzględnić w planie reorganizacji działalności, oraz kryteria, które należy spełnić, aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zatwierdził ten plan
Data aktu: 26/10/2023
Data ogłoszenia: 07/02/2024
Data wejścia w życie: 27/02/2024