a także mając na uwadze, co następuje:(1) Uznaje się, że doszło do przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania kontrahenta centralnego (CCP) w wyniku zastosowania odpowiednich instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli najpóźniej na koniec okresu reorganizacji działalności CCP jest w stanie spełnić wszystkie odpowiednie wymogi ostrożnoś- ciowe i inne wymogi regulacyjne w ujęciu prospektywnym oraz ma rentowny model biznesowy, który jest również zrównoważony w ujęciu długoterminowym.
(2) Plan reorganizacji działalności powinien uwzględniać zdarzenie, które doprowadziło do podjęcia przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 ("zdarzenie inicjujące"). Plan reorganizacji działalności ma zawierać szczegółową analizę czynników i okoliczności, które doprowadziły do tego zdarzenia, a które są ważnymi zmiennymi przy sporządzaniu planu reorganizacji działalności i określaniu odpowiednich środków reorganizacji działalności.
(3) Plan reorganizacji działalności ma określać środki przewidziane w celu przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP.- Aby zapewnić jak największe szanse osiągnięcia ich celów, powinny one być odpowiednie dla usług rozliczeniowych CCP, uwzględniać warunki gospodarcze i warunki na rynkach finansowych, w których CCP będzie prowadzić działalność, uwzględniać wszelkie skutki dla odpowiednich zainteresowanych stron CCP oraz zapewniać zarówno zachowanie ciągłości funkcji krytycznych CCP, jak i zgodność z wymogami regulacyjnymi. Aby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i właściwy organ uznały plan reorganizacji działalności za wiarygodny, powinien on przywracać długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP na podstawie realistycznych założeń i zawierać wyjaśnienie powodów odrzucenia niektórych alternatywnych środków w planie reorganizacji działalności.
(4) Podobnie jak reorganizacja działalności planowanie naprawy ma na celu poprawę wyników podmiotu borykającego się z trudnościami gospodarczymi przez identyfikację i usunięcie przyczyn tych trudności. W związku z tym, aby należycie wykorzystać synergię między oboma rodzajami planowania, przy rozważaniu przywrócenia zdolności funkcjonowania i ciągłości usług rozliczeniowych CCP w planie reorganizacji działalności należy wykorzystywać informacje zawarte w planie naprawy w zakresie, w jakim informacje te są istotne dla przywrócenia długotrwałej zdolności funkcjonowania CCP.
(5) Plan reorganizacji działalności może obejmować, w stosownych przypadkach, środki mające na celu reorganizację i restrukturyzację działalności CCP, zmiany w systemach operacyjnych CCP i jego infrastrukturze lub zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP. Aby zapewnić adekwatność każdego środka, plan reorganizacji działalności powinien zawierać szczegółową prezentację uwzględniającą wpływ proponowanych środków na działalność CCP, członków rozliczających i podmioty zewnętrzne oraz wykazującą, w jaki sposób dany środek przywróci długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP. W szczególności aby wykazać, że CCP zachowa zgodność z wymogami organizacyjnymi i ostrożnościowymi określonymi w tytule IV rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , wszelkie zmiany w zarządzaniu ryzykiem przez CCP powinny zostać szczegółowo opisane i ocenione w planie reorganizacji działalności.
(6) Plan reorganizacji działalności może obejmować środki mające na celu zbycie lub likwidację niektórych aktywów lub linii biznesowych CCP. Aby zapewnić ich skuteczność, takie środki należy uzasadnić szczegółowym opisem linii biznesowych lub aktywów, których zbycie bierze się pod uwagę, sposobu, w jaki zbycie to przywróciłoby długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP, oraz wszelkiego wpływu na ciągłość funkcjonowania CCP.
(7) Aby zapewnić wiarygodne wdrożenie planu reorganizacji działalności, powinien on zawierać orientacyjny harmonogram wdrożenia wszystkich przewidzianych środków. Harmonogram powinien przyczynić się do identyfikacji głównych celów pośrednich planu, w tym etapów komunikacji z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami.
(8) Podczas oceny, czy plan reorganizacji działalności przywróciłby długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny wziąć pod uwagę zarówno kryteria dotyczące wyników w zakresie zdolności funkcjonowania, jak i kryteria dotyczące wyników finansowych, jako że te dwa rodzaje kryteriów wzajemnie się uzupełniają. Kryteria dotyczące wyników w zakresie zdolności funkcjonowania powinny pomóc zweryfikować, czy plan reorganizacji działalności jest zgodny z wewnętrznymi zasadami i regulacjami CCP oraz czy pozwoli CCP na kontynuowanie działalności bez stwarzania znaczącego ryzyka dla systemu finansowego przy jednoczesnym zachowaniu zgodności ze wszystkimi obowiązującymi wymogami ostrożnościoqwymi i organizacyjnymi. Kryteria dotyczące wyników finansowych powinny pomóc zweryfikować, czy plan reorganizacji działalności zagwarantuje długotrwałą zdolność funkcjonowania CCP pod względem finansowym po reorganizacji, zarówno z operacyjnego, jak i gospodarczego punktu widzenia.
(9) Wahania koniunktury stanowią nieodłączny aspekt cyklu koniunkturalnego. Każdy plan reorganizacji działalności powinien obejmować analizy alternatywnych scenariuszy, z odpowiednimi zmianami kluczowych założeń bazowych, aby uwzględnić założenia zarówno najbardziej optymistyczne, jak i najbardziej pesymistyczne. Aby zapewnić wiarygodność planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, sprawdzić, czy opiera się on na zestawie kompleksowych i realistycznych scenariuszy, które dokładnie odzwierciedlają otoczenie rynkowe CCP oraz jego ograniczenia operacyjne i prawne.
(10) Aby zapewnić wiarygodne wdrożenie planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, dopilnować, aby zarówno kierownictwo wyższego szczebla, jak i kluczowe zainteresowane strony miały wystarczającą wiedzę na temat planu reorganizacji działalności. Ponieważ kluczowe zainteresowane strony są dla CCP niezbędne lub mają dlań krytyczne znaczenie w kontekście świadczenia usług rozliczeniowych, do tych kluczowych zainteresowanych stron powinni być włączeni członkowie rozliczający i dostawcy usług krytycznych, w tym dostawcy usług rozrachunkowych, oraz dostawcy platform.
(11) Aby zapewnić adekwatność planu reorganizacji działalności, właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, zweryfikować, czy zachowuje on funkcje krytyczne CCP i uwzględnia szczególne cechy CCP, w tym charakter jego działalności rozliczeniowej, strukturę rynku usług rozliczeniowych oraz współzależności z innymi zainteresowanymi stronami, w tym członkami rozliczającymi, systemami obrotu lub dostawcami usług krytycznych. Upewniając się, że w planie reorganizacji działalności uwzględniono wszystkie wymagane szczegóły, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien również ocenić, czy plan ten jest wystarczająco zwięzły i jasny, aby umożliwić jego szybkie wdrożenie.
(12) Aby zapewnić spójność planu reorganizacji działalności właściwy organ i organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, oceniając ten plan, porównać go z wcześniejszymi biznesplanami CCP, albo przygotowanymi zgodnie z jego własnymi założeniami dotyczącymi "dotychczasowego scenariusza postępowania", albo gdy konieczność sporządzenia takich biznesplanów wynikała z obowiązków regulacyjnych lub zobowiązań prawnych.
(13) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do planu reorganizacji działalności, który to plan zobowiązani są przedłożyć CCP objęci restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją po zastosowaniu instrumentu umorzenia i konwersji. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, konieczne jest, by CCP i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mieli całościowy wgląd w swoje obowiązki i prawa związane ze wspomnianymi planami reorganizacji działalności oraz sprawny dostęp do tych obowiązków i praw. Należy zatem w jednym rozporządzeniu ustanowić odnośne regulacyjne standardy techniczne wymagane na mocy art. 37 ust. 4 i art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23.
(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(15) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: