Decyzja wykonawcza 2024/442 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/442
z dnia 24 stycznia 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 344)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lutego 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 listopada 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej".

(2) Przedstawionym przez organizatorów celem inicjatywy jest wezwanie Komisji do "złożenia wniosku w sprawie prawnie wiążącego zakazu praktyk konwersyjnych ukierunkowanych na obywateli LGBTQ+ w Unii Europejskiej". Wspomniane praktyki zdefiniowano w inicjatywie jako "oddziaływanie mające na celu zmianę, wyparcie lub stłumienie orientacji seksualnej, tożsamości płciowej lub ekspresji płciowej osób LGTBQ+". Organizatorzy uważają, że Komisja powinna: "złożyć wniosek w sprawie dyrektywy dodającej praktyki konwersyjne do wykazu europrzestęp- stw lub zmieniającej obowiązującą obecnie dyrektywę w sprawie równości (z 2008 r.) w celu wprowadzenia zakazu takich praktyk"; "przyjąć niewiążącą rezolucję wzywającą do wprowadzenia powszechnego zakazu praktyk konwer- syjnych" w Unii oraz dokonać zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE 2  w celu ustanowienia takich norm minimalnych w odniesieniu do "ofiar praktyk konwersyjnych". Organizatorzy stwierdzają również, że wszystkie państwa członkowskie "powinny wprowadzić zakaz stosowania praktyk konwersyjnych lub dokonać przeglądu obowiązujących obecnie zakazów".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące jej przedmiotu, celów i kontekstu. Wyjaśniono w nim, że praktyki konwersyjne "obejmują zróżnicowane przypadki manipulacji psychicznych i cielesnych, indoktrynacji psychohipnotycznych (zwykle przedstawianych społeczeństwu jako »terapie«), zabiegów medycznych i homoeopatycznych, egzorcyzmów i innych zabiegów stosowanych w celu zmiany orientacji seksualnej oraz tożsamości lub ekspresji płciowej". W załączniku przedstawiono dane pochodzące z szeregu sprawozdań, na podstawie których organizatorzy "szacują w przybliżeniu, że do poddania się praktykom konwersyjnym nakłaniano 5 % obywateli UE LGBTQ+". Organizatorzy wymieniają ponadto zalecenia dotyczące zakazu praktyk konwersyjnych zawarte w sprawozdaniu z 2023 r. pt. "Praktyki konwersyjne stosowane wobec osób LGBT+" 3 , sporządzonym na wniosek Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Parlamentu Europejskiego.

(4) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący zalecenia Rady wzywającego do wprowadzenia zakazu praktyk konwersyjnych na podstawie art. 83 ust. 1 i art. 292 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) lub art. 19 i 292 TFUE.

(5) Komisja mogłaby ponadto zaproponować, na podstawie art. 19 TFUE, środki w celu zwalczania praktyk konwersyj- nych, pod warunkiem że spełnienie wymogów tego przepisu zostałoby należycie uzasadnione, a w szczególności że praktyki konwersyjne można by uznać za dyskryminację ze względu na płeć lub orientację seksualną w rozumieniu tego przepisu.

(6) Niewykluczone, że Komisja mogłaby zaproponować dodanie niektórych przymusowych praktyk konwersyjnych do wykazu europrzestępstw na podstawie art. 83 ust. 1 TFUE, pod warunkiem że spełnienie wymogów tego przepisu zostałoby należycie uzasadnione, a w szczególności że takie praktyki konwersyjne można by uznać za dziedzinę "szczególnie poważnej przestępczości o wymiarze transgranicznym, wynikające z rodzaju lub skutków tych przestępstw lub ze szczególnej potrzeby wspólnego ich zwalczania".

(7) Jeżeli chodzi o ustanowienie norm minimalnych w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar praktyk konwersyjnych, Komisja mogłaby zaproponować zmianę dyrektywy 2012/29/UE o prawach ofiar na podstawie art. 82 ust. 2 TFUE.

(8) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(9) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(10) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Specjalnie w celu zarządzania tą inicjatywą zgodnie z art. 5 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/788 utworzono podmiot prawny.

(11) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(12) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej".

(13) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Mattéo GARGUILO i Robin NOËL.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z dnia 25 października 2012 r. ustanawiająca normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw oraz zastępująca decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 57, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2012/29/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.442

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/442 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Zakaz praktyk konwersyjnych w Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 24/01/2024
Data ogłoszenia: 05/02/2024