(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 5 lutego 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 4 grudnia 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Europejska inicjatywa obywatelska w obronie rolnictwa i gospodarki wiejskiej w Europie".
(2) Organizatorzy tej inicjatywy pogrupowali jej założenia według trzech głównych celów. W ramach pierwszego z nich q- "Integralne ramy prawne ochrony europejskiego rolnictwa i gospodarki wiejskiej" - apelują oni o "nowe, ochronne ramy legislacyjne" obejmujące: "priorytetowe wykorzystanie gruntów rolnych do produkcji żywności"; zagwarantowanie "suwerenności żywnościowej i bezpieczeństwa żywnościowego"; "rozwiązanie problemów związanych z łańcuchem żywnościowym i wysokimi cenami" oraz zapewnienie "rolnikom i społecznościom wiejskim dostępu do infrastruktury i transportu, finansowania, cyfryzacji, pracy, przedsiębiorczości i edukacji". W ramach drugiego celu - "Poprawa gospodarki wodnej w celu wspierania bezpieczeństwa żywnościowego oraz opracowanie europejskiego planu hydrologicznego" - organizatorzy wzywają do utworzenia "europejskiego planu hydrologicznego gwarantującego dostawę i dystrybucję wody na wszystkich terytoriach Unii". W ramach trzeciego celu - "Ustanowienie Europejskiej Agencji ds. Rolnictwa i Gospodarki Wiejskiej" - organizatorzy apelują o utworzenie "stałego organu europejskiego" w formie "agencji UE lub komitetu konsultacyjnego działającego na wysokim szczeblu, które monitorowałyby i obserwowałyby ochronę rolnictwa i gospodarki wiejskiej w procesie decyzyjnym UE".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące jej przedmiotu, celów i kontekstu. W odniesieniu do pierwszego celu stwierdzono w nim, że "w europejskiej polityce brak jest zrównoważonej i długoterminowej strategii dla europejskich rolników" oraz że produkcja rolna i grunty wiejskie "cierpią z powodu spekulacji [...] zmuszającej rolników do zastępowania gruntów rolnych innymi gałęziami przemysłu, które nie służą zapewnianiu bezpieczeństwa żywnościowego". W kontekście drugiego celu inicjatywy w załączniku wyjaśniono, że "zdrowe i bogate woda i gleba są kluczowe dla gospodarki wiejskiej", i uznano, że dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 "nie przyniosła rezultatu w postaci zobowiązania państw członkowskich do inwestowania w czyste rzeki, jeziora, estuaria, wody przybrzeżne i wody gruntowe". W odniesieniu do trzeciego celu inicjatywy w załączniku stwierdzono, że utworzenie "stałego organu europejskiego" działającego "jako organ doradczy mający prawo do wyrażania opinii w sprawach politycznych i legislacyjnych mających wpływ na rolnictwo i gospodarkę wiejską" zapewniłoby "poszanowanie praw i interesów rolnictwa i gospodarki wiejskiej" w procesach decyzyjnych Unii.
(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła również dodatkowy dokument zawierający analizę proponowanych działań.
(5) W odniesieniu do pierwszego i trzeciego celu inicjatywy Komisja mogłaby przyjąć wniosek dotyczący "integralnych ram prawnych ochrony europejskiego rolnictwa i gospodarki wiejskiej" oraz "ustanowienia Europejskiej Agencji ds. Rolnictwa i Gospodarki Wiejskiej" na podstawie art. 43 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczącego wspólnej polityki rolnej.
(6) W odniesieniu do drugiego celu inicjatywy, wzywającego do poprawy "gospodarki wodnej w celu wspierania bezpieczeństwa żywnościowego" oraz do opracowania "europejskiego planu hydrologicznego gwarantującego dostawę i dystrybucję wody na wszystkich terytoriach Unii", Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 192 TFUE w zakresie, w jakim wnioski te można uznać za przyczyniające się do osiągnięcia celów polityki Unii w dziedzinie środowiska określonych w art. 191 TFUE.
(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Europejska inicjatywa obywatelska w obronie rolnictwa i gospodarki wiejskiej w Europie".
(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.441 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/441 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej Europejska inicjatywa obywatelska w obronie rolnictwa i gospodarki wiejskiej w Europie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 24/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 05/02/2024 |