KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) mandipropamidu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowej w odniesieniu do mandipropamidu stosowanego w Brazylii na powierzchni papai. Wnioskodawca stwierdził, że dozwolone zastosowania tej substancji na tych uprawach w tym kraju skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że potrzebne byłoby wyższe NDP, aby uniknąć barier handlowych dla przywozu tych upraw.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku i przekazało sprawozdanie z oceny Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(4) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania z oceny. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 2 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) Urząd stwierdził, że w odniesieniu do papai spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiana NDP, o którą wystąpił wnioskodawca, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych mandipropamidu. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na tę substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(6) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowana zmiana NDP jest dopuszczalna.
(7) Ponadto w ramach przeglądu wszystkich obecnych NDP mandipropamidu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 w odniesieniu do roślin okopowych Urząd stwierdził, że pewne informacje dotyczące toksyczności metabolitu SYN 500003 są niedostępne. Ponieważ konsumenci nie byli narażeni na ryzyko, NDP dla tych produktów zostały ustalone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w drodze rozporządzenia Komisji (UE) 2019/1176 4 wraz z przypisem zawierającym wymóg podania brakujących informacji.
(8) W wyniku błędu ten sam przypis zawierający wymóg podania informacji na temat toksyczności metabolitu SYN 500003 nie został jednak włączony w przypadku NDP mandipropamidu w odniesieniu do ziemniaków, buraków i rzodkwi zwyczajnej, które należą do grupy roślin okopowych. Należy zatem sprostować załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 poprzez dodanie przypisu zawierającego wymóg dostarczenia wyżej wymienionych brakujących informacji na temat toksyczności metabolitu SYN 500003 w odniesieniu do pozostałości mandipropa- midu na powierzchni ziemniaków, buraków i rzodkwi zwyczajnej.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 "Reasoned opinion on the setting of import tolerances for mandipropamid in papayas" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tole- rancji importowych dla mandipropamidu w papajach). Dziennik EFSA 2023;21(1):7741.
3 "Review of the existing maximum residue levels for mandipropamid according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Przegląd obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mandipropamidu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2018;16(5):5284.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1176 z dnia 10 lipca 2019 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metyloestru kwasu 2,5-dichlorobenzoesowego, mandipropamidu i profoksydimu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 185 z 11.7.2019, s. 1).
5 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90095) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 2024 r.