uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dietofenkarbu, fenoksykarbu, flutriafolu i pencykuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej dietofenkarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(3) NDP dietofenkarbu w bananach i na ich powierzchni odpowiada tolerancji importowej i jest bezpieczny dla konsumentów na obecnym poziomie 2 . Wspomniany NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) W przypadku dietofenkarbu w gruszkach, winogronach do produkcji wina, pomidorach i oberżynach/bakłażanach oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla dietofenkarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do gruszek i winogron do produkcji wina oraz na temat stabilności przy przechowywaniu w odniesieniu do gruszek, winogron do produkcji wina, pomidorów oraz oberżyn/bakłażanów.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej fenoksykarb wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(6) Obecne NDP fenoksykarbu w orzechach pekan, orzechach włoskich, jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nie- szpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach stołowych, winogronach do produkcji wina, oliwkach stołowych i oliwkach do produkcji oliwy oraz na ich powierzchni oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wspomniane zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla fenoksykarbu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ wspomniane NDP skreśla się, nie ma potrzeby podawania dodatkowych informacji, w związku z czym należy skreślić odpowiedni przypis wskazujący na brak informacji na temat badań pozostałości w odniesieniu do oliwek stołowych.
(7) Zatwierdzenie substancji czynnej flutriafol wygasło z dniem 31 maja 2021 r. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/726 3 złożono wniosek o odnowienie zatwierdzenia, ale wnioskodawca nie poparł już tego wniosku. Wszystkie zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(8) NDP flutriafolu w winogronach stołowych, bananach, pomidorach, papryce rocznej, sałatach, orzeszkach ziemny- ch/orzechach arachidowych, ziarnach rzepaku, ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, sorgo japońskim, pszenicy zwyczajnej i ziarnach kawy oraz na ich powierzchni opierają się na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości ("CXL") i są bezpieczne dla konsumentów na obecnych poziomach 4 ,5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) NDP flutriafolu w korzeniach buraka cukrowego oraz na ich powierzchni opiera się na zastosowaniu tej substancji w Unii, które nie jest już dozwolone. W odniesieniu do tego produktu istnieje jednak niższy CXL, który jest również bezpieczny dla konsumentów5. Wspomniany NDP należy zatem obniżyć do wartości odpowiedniego CXL w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) tego rozporządzenia.
(10) NDP flutriafolu w jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/o- wocu miszpelnika japońskiego, czereśniach, brzoskwiniach, śliwkach, winogronach do produkcji wina, truskawkach, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką i chmielu oraz na ich powierzchni opierają się na tolerancjach importowych i są bezpieczne dla konsumentów4,6 ,7 ,8 ,9 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać na obecnym poziomie zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. g) oraz art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(11) W odniesieniu do flutriafolu w burakach, nasionach gorczycy, nasionach lnicznika siewnego, ryżu siewnego i żyta zwyczajnego oraz na ich powierzchni obecne NDP oparto na zastosowaniach w Unii. W związku z cofnięciem zezwoleń na wymienione zastosowania tej substancji należy skreślić te NDP określone dla flutriafolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). NDP w odniesieniu do tych produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(12) Zatwierdzenie substancji czynnej pencykuron wygasło z dniem 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o jego odnowienie. Wszystkie zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających pencykuron zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić NDP ustanowione dla tej substancji w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy zatem wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(13) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(14) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(17) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.341 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/341 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dietofenkarbu, fenoksykarbu, flutriafolu i pencykuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/08/2024, 12/02/2024 |