uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Dyrektywa Rady 1999/105/WE 3 ma zastosowanie m.in. do obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym w Unii. Dotyczy ona materiału rozmnożeniowego gatunków drzew i ich sztucznych mieszańców, które mają duże znaczenie dla leśnictwa w całej Unii lub w jej części.
(2) W decyzji Rady 2008/971/WE 4 określono warunki, na jakich leśny materiał rozmnożeniowy kategorii "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany" i "kwalifikowany", wyprodukowany w państwach trzecich wymienionych w załączniku I do tej decyzji w odniesieniu do zatwierdzania i rejestracji materiału podstawowego, a następnie produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego z tego materiału podstawowego, ma być przywożony do Unii. Zainteresowane państwa trzecie wdrożyły system certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego przemieszczanego w handlu międzynarodowym (zwany dalej "Systemem Nasion i Roślin Leśnych OECD").
(3) System Nasion i Roślin Leśnych OECD zmieniono w 2013 r., aby uwzględnić leśny materiał rozmnożeniowy kategorii "przetestowany" oprócz kategorii leśnego materiału rozmnożeniowego "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany" i "kwalifikowany", objętych Systemem Nasion i Roślin Leśnych OECD od 2011 r.
(4) Zgodnie z krajowymi zasadami certyfikacji leśnego materiału rozmnożeniowego (zwanymi dalej "zasadami krajowymi") w Kanadzie, Norwegii, Serbii, Szwajcarii, Turcji, Zjednoczonym Królestwie i Stanach Zjednoczonych Ameryki, i (zwanymi dalej "określonymi państwami trzecimi") podczas zbioru i przetwarzania materiału siewnego oraz produkcji materiału sadzeniowego ma się przeprowadzać urzędową kontrolę w terenie.
(5) Według zasad krajowych określonych państw trzecich systemy zatwierdzania i rejestracji materiału podstawowego oraz dalszej produkcji leśnego materiału rozmnożeniowego z tego materiału podstawowego mają być zgodne z Systemem Nasion i Roślin Leśnych OECD. Ponadto te zasady krajowe wymagają urzędowej certyfikacji materiału siewnego i sadzeniowego kategorii "ze zidentyfikowanego źródła", "wyselekcjonowany", "kwalifikowany" i "przetestowany" oraz urzędowego zamykania paczek nasion zgodnie z Systemem Nasion i Roślin Leśnych OECD.
(6) Wobec braku decyzji na poziomie Unii w odniesieniu do równoważności leśnego materiału rozmnożeniowego kategorii "przetestowany", decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/773 5 państwa członkowskie upoważniono tymczasowo, do dnia 31 grudnia 2024 r., do podjęcia decyzji w sprawie równoważności leśnego materiału rozmnożeniowego z kategorii "przetestowany" wyprodukowanego w państwach trzecich wymienionych w załączniku I do decyzji 2008/971/WE, który obejmuje wyżej wymienione kraje trzecie. Zezwolenie to było konieczne, aby uniknąć ryzyka zakłócenia przywozu leśnego materiału rozmnożeniowego do państw członkowskich.
(7) Z badania przepisów krajowych określonych państw trzecich w odniesieniu do kategorii "przetestowany" wynika, że warunki zatwierdzania materiału podstawowego uznaje się za równoważne z warunkami określonymi w dyrektywie 1999/105/WE, o ile spełnione są warunki określone w załączniku II do decyzji 2008/971/WE w odniesieniu do materiału siewnego i sadzeniowego.
(8) Uległy zmianie nazwy i adresy niektórych organów odpowiedzialnych za zatwierdzanie i kontrolę produkcji, wymienionych w załączniku I do decyzji 2008/971/WE, które w związku z tym wymagają aktualizacji.
(9) Możliwe jest stosowanie modyfikacji genetycznej do produkcji materiału siewnego lub sadzeniowego kategorii "przetestowany". W związku z tym, w celu zapewnienia użytkownikom leśnego materiału rozmnożeniowego świadomych wyborów etykieta OECD oraz etykieta lub dokument dostawcy powinny zawierać informację, czy ten rodzaj modyfikacji zastosowano do produkcji materiału podstawowego tej kategorii, podobnie jak ma to miejsce obecnie w przypadku kategorii "kwalifikowany".
(10) W związku z dodaniem w załączniku II do decyzji 2008/971/WE kategorii "przetestowany" dla zapewnienia jasności i prawidłowego stosowania tej decyzji należy dodać do niej załącznik zawierający tabelę wskazującą kategorie, w ramach których dozwolony jest przywóz do Unii leśnego materiału rozmnożeniowego z różnych rodzajów materiału podstawowego. Jest to konieczne, aby zapewnić jasność prawa, spójność z dyrektywą 1999/105/WE, a także prawidłowe stosowanie tych przepisów i dokonywanie przez podmioty stosujące tę decyzję świadomych wyborów.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/971/WE.
(12) Ze względu na potrzebę zapewnienia wejścia w życie niniejszej decyzji przed wygaśnięciem decyzji wykonawczej (UE) 2021/773 w dniu 31 grudnia 2024 r. uznaje się za stosowne powołanie się na wyjątek od ośmiotygodniowego okresu przewidzianego w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(13) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie rozszerzenie systemu równoważności w odniesieniu do przywozu leśnego materiału rozmnożeniowego ustanowionego decyzją 2008/971/WE o kategorię "przetestowany", nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(14) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby zapewnić jej wejście w życie przed wygaśnięciem decyzji wykonawczej (UE) 2021/773.
(15) Ponieważ decyzja wykonawcza (UE) 2021/773 wygasa w dniu 31 grudnia 2024 r., niniejszą decyzję należy stosować od dnia 1 stycznia 2025 r., aby zapewnić jasność prawa i ciągłość odpowiednich przepisów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3244 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2024/3244 w sprawie zmiany decyzji Rady 2008/971/WE w odniesieniu do leśnego materiału rozmnożeniowego kategorii "przetestowany", jego etykietowania oraz aktualizacji nazw organów odpowiedzialnych za zatwierdzanie i kontrolę produkcji |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2025 |