a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493(2), zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1774(3), upoważnia Węgry, do dnia 31 grudnia 2024 r., do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz upoważnia Węgry do nieuznawania za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów prywatnych samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na podstawie art. 1 tej decyzji ("środek szczególny").
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 marca 2024 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie - zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE - do dalszego stosowania środka szczególnego (zwanym dalej "wnioskiem").
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 29 maja 2024 r. Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 30 maja 2024 r. Komisja powiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku o przedłużenie.
(5) Zgodnie z art. 5 akapit drugi decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 Węgry przedłożyły Komisji - wraz z wnioskiem - sprawozdanie obejmujące przegląd stawki procentowej określonej w odniesieniu do odliczenia VAT, o którym mowa w art. 1 tej decyzji wykonawczej. Na podstawie dostępnych obecnie informacji, a mianowicie doświadczeń z kontroli podatkowej oraz danych statystycznych dotyczących wykorzystywania samochodów osobowych do celów prywatnych, Węgry twierdzą, że ograniczenie na poziomie 50 % jest nadal uzasadnione i pozostaje odpowiednie.
(6) Biorąc pod uwagę, że środek szczególny miał pozytywny wpływ w odniesieniu do obciążenia administracyjnego dla podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji, Komisja uważa za właściwe przedłużenie środka szczególnego. Należy zatem upoważnić Węgry do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2027 r.
(7) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanej stawki procentowej.
(8) Środek szczególny jest proporcjonalny do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2)Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493 z dnia 2 października 2018 r. upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 44).
(3) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/1774 z dnia 5 października 2021 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493 upoważniającą Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 360 z 11.10.2021, s. 108).
(9) W przypadku gdyby Węgry uznają, że konieczne jest przedłużenie środka szczególnego na okres po 2027 r., powinny przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie do dnia 31 marca 2027 r. Do wniosku tego należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego, obejmujące przegląd stosowanej stawki procentowej.
(10) Według informacji przedstawionych przez Węgry, środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Węgry na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: