Decyzja wykonawcza 2024/3205 dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 upoważniającej Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/3205
z dnia 10 grudnia 2024 r.
dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 upoważniającej Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493 2 , zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1774 3 , upoważnia Węgry, do dnia 31 grudnia 2024 r., do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz upoważnia Węgry do nieuznawania za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów prywatnych samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na podstawie art. 1 tej decyzji ("środek szczególny").

(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 marca 2024 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie - zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE - do dalszego stosowania środka szczególnego (zwanym dalej "wnioskiem").

(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 29 maja 2024 r. Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 30 maja 2024 r. Komisja powiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku o przedłużenie.

(5) Zgodnie z art. 5 akapit drugi decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 Węgry przedłożyły Komisji - wraz z wnioskiem - sprawozdanie obejmujące przegląd stawki procentowej określonej w odniesieniu do odliczenia VAT, o którym mowa w art. 1 tej decyzji wykonawczej. Na podstawie dostępnych obecnie informacji, a mianowicie doświadczeń z kontroli podatkowej oraz danych statystycznych dotyczących wykorzystywania samochodów osobowych do celów prywatnych, Węgry twierdzą, że ograniczenie na poziomie 50 % jest nadal uzasadnione i pozostaje odpowiednie.

(6) Biorąc pod uwagę, że środek szczególny miał pozytywny wpływ w odniesieniu do obciążenia administracyjnego dla podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji, Komisja uważa za właściwe przedłużenie środka szczególnego. Należy zatem upoważnić Węgry do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2027 r.

(7) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanej stawki procentowej.

(8) Środek szczególny jest proporcjonalny do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.

(9) W przypadku gdyby Węgry uznają, że konieczne jest przedłużenie środka szczególnego na okres po 2027 r., powinny przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie do dnia 31 marca 2027 r. Do wniosku tego należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego, obejmujące przegląd stosowanej stawki procentowej.

(10) Według informacji przedstawionych przez Węgry, środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Węgry na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 5. decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2027 r.

2. Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wraz ze sprawozdaniem obejmującym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493 z dnia 2 października 2018 r. upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 44).
3Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/1774 z dnia 5 października 2021 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493 upoważniającą Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 360 z 11.10.2021, s. 108).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3205

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/3205 dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 upoważniającej Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 10/12/2024
Data ogłoszenia: 19/12/2024