Decyzja 2024/3149 dotycząca zmiany decyzji (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3149
z dnia 13 grudnia 2024 r.
dotycząca zmiany decyzji (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 września 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1775 1 .

(2) W dniu 13 grudnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/2208 2 , którą ustanowiono nowe ramy przewidujące dodatkowe środki ograniczające wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych lub współodpowiedzialnych - bezpośrednio lub pośrednio - za działania lub polityki, które zagrażają pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Mali, lub realizujących - bezpośrednio lub pośrednio - takie działania lub polityki, lub za utrudnianie lub podważanie pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali.

(3) Z przeglądu środków ograniczających przewidzianych w art. 1 ust. 1 oraz art. 2 ust. 1 i 2 decyzji (WPZiB) 2017/1775 wynika, że należy przedłużyć obowiązywanie tych środków do dnia 14 grudnia 2025 r. oraz zmienić uzasadnienia we wpisach dotyczących trzech osób umieszczonych w wykazach osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów w załączniku do tej decyzji.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2017/1775,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (WPZiB) 2017/1775 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Środki, o których mowa w art. 1 ust. 1 oraz w art. 2 ust. 1 i 2, stosuje się do dnia 14 grudnia 2025 r. i podlegają one stałemu przeglądowi. W stosownych przypadkach ich stosowanie przedłuża się lub są one zmieniane, jeżeli Rada uzna, że cele niniejszej decyzji nie zostały osiągnięte.";

2)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/1775 wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł sekcji A otrzymuje brzmienie:

"Wykaz osób fizycznych, o których mowa w art. 1 ust. 1";

2)
w sekcji A ("Wykaz osób fizycznych, o których mowa w art. 1 ust. 1") wpisy 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
"2. WAGUE, Ismael Miejsce urodzenia: Bamako

Data urodzenia:

2.3.1975

Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny AA0193660, ważny do 15.2.2023

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: minister ds. pojednania, starszy pułkownik

Starszy pułkownik Ismael Wague jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goity i był jedną z głównych osób odpowiedzialnych za zamach stanu w dniu 18 sierpnia 2020 r. wraz z pułkownikiem Goitą, pułkownikiem Sadim Camarą, pułkownikiem Modibem Kone i pułkownikiem Malickiem Diawem.

W dniu 19 sierpnia 2020 r. ogłosił, że wojsko przejęło władzę, a następnie został rzecznikiem Narodowego Komitetu Ocalenia Ludu (Comite national pour le salut du peuple, CNSP).

Ismael Wague jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali.

Jako minister pojednania rządu okresu przejściowego od października 2020 r. Ismael Wague odpowiadał za wdrożenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali.

Swoim oświadczeniem z października 2021 r. oraz przez ciągłe dysputy z członkami Stałych Ram Strategicznych (Cadre Strategique Permanent, CSP) przyczynił się do zablokowania komitetu monitorującego Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali (Comite de suivi de l'accord, CSA), co spowodowało zawieszenie obrad CSA od października 2021 r. do września 2022 r. Sytuacja ta utrudniła wdrożenie tego porozumienia, które było jedną z »misji« okresu przejściowego przewidzianą w art. 2 Karty okresu przejściowego.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali oraz ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

W listopadzie 2021 r. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ismaela Wague) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego w Mali. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Ismael Wague jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali oraz utrudnia i podważa pomyślne zakończenie okresu przemian politycznych w Mali.

4.2.2022
3. MAIGA, Choguel Miejsce urodzenia: Tabango, Gao, Mali

Data urodzenia:

31.12.1958

Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny DA0004473, wydany przez Mali, wiza Schengen

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: były premier

Jako premier od czerwca 2021 r. do listopada 2024 r. Choguel Maiga kierował malijskim rządem przejściowym utworzonym po zamachu stanu przeprowadzonym w dniu 24 maja 2021 r.

Wbrew harmonogramowi reform i wyborów uzgodnionemu wcześniej ze Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) i zawartemu w Karcie okresu przejściowego,

w czerwcu 2021 r. zapowiedział zorganizowanie krajowych konsultacji w sprawie odbudowy (Assises nationales de la refondation - ANR) jako części procesu poprzedzającego reformę i warunku wstępnego organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r.

Jak ogłosił Choguel Maiga, ANR były wielokrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyły się w grudniu 2021 r., zostały zbojkotowane przez wiele

zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń z ANR rząd przejściowy przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. Po przedstawieniu zmienionego harmonogramu w czerwcu 2022 r., przewidującego przeprowadzenie wyborów prezydenckich w marcu 2024 r., w dniu 21 września 2023 r. rząd przejściowy ogłosił kolejne odroczenie wyborów.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Choguela Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia przemian politycznych w Mali. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia przemian politycznych w Mali i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

W dniu 21 listopada 2024 r. Choguel Maiga został odwołany ze stanowiska premiera przez przywódcę junty pułkownika Assimiego Goitę, po krytyce junty wojskowej przez Choguela Maigę.

Jako premier Choguel Maiga był bezpośrednio odpowiedzialny za odroczenie wyborów przewidzianych w Karcie okresu przejściowego. Choguel Maiga był również bezpośrednio odpowiedzialny za wypowiedzenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali, a także za autorytarne środki wprowadzone przez rząd przejściowy. Utrudniał on zatem i podważał pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności poprzez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym władzom.

4.2.2022
4. MAIGA, Ibrahim Ikassa Miejsce urodzenia: Tondibi, region Gao, Mali Data urodzenia: 5.2.1971 Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny wydany przez Mali

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: minister ds. odbudowy

Ibrahim Ikassa Maiga jest członkiem komitetu strategicznego M5-RFP (Mouvement du 5 juin - Rassemblement des forces patriotiques), który odegrał kluczową rolę w obaleniu prezydenta Keity.

Jako minister ds. odbudowy od czerwca 2021 r. Ibrahim Ikassa Maiga miał za zadanie zaplanowanie krajowych konsultacji w sprawie odbudowy (Assises nationales de la Refondation - ANR), zapowiedzianych przez premiera Choguela Maigę.

Wbrew harmonogramowi reform i wyborów uzgodnionemu wcześniej ze Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) zgodnemu z Kartą okresu przejściowego, rząd przejściowy zapowiedział, że częścią procesu poprzedzającego reformę i warunkiem wstępnym organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r., będą ANR.

Zgodnie z zapowiedziami Choguela Maigi, ANR były wielokrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyły się w grudniu 2021 r., zostały zbojkotowane przez wiele

zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń z ANR rząd przejściowy przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. Po przedstawieniu zmienionego harmonogramu w czerwcu 2022 r., przewidującego przeprowadzenie wyborów prezydenckich w marcu 2024 r., w dniu 21 września 2023 r. rząd przejściowy ogłosił kolejne odroczenie wyborów.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ibrahima Ikassy Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia przemian politycznych w Mali. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia przemian politycznych w Mali i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Jako minister ds. odbudowy Ibrahim Ikassa Maiga utrudnia i podważa pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności przez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym władzom.

4.2.2022"
3)
tytuł sekcji B otrzymuje brzmienie:

"Wykaz osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w art. 2 ust. 1";

4)
w sekcji B ("Wykaz osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w art. 2 ust. 1") wpisy 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
"2. WAGUE, Ismael Miejsce urodzenia: Bamako

Data urodzenia:

2.3.1975

Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny AA0193660, ważny do 15.2.2023

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: minister ds. pojednania, starszy pułkownik

Starszy pułkownik Ismael Wague jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goity i był jedną z głównych osób odpowiedzialnych za zamach stanu w dniu 18 sierpnia 2020 r. wraz z pułkownikiem Goitą, pułkownikiem Sadim Camarą, pułkownikiem Modibem Kone i pułkownikiem Malickiem Diawem.

W dniu 19 sierpnia 2020 r. ogłosił, że wojsko przejęło władzę, a następnie został rzecznikiem Narodowego Komitetu Ocalenia Ludu (Comite national pour le salut du peuple, CNSP).

Ismael Wague jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali.

Jako minister pojednania rządu okresu przejściowego od października 2020 r. Ismael Wague odpowiadał za wdrożenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali.

Swoim oświadczeniem z października 2021 r. oraz przez ciągłe dysputy z członkami CSP przyczynił się do zablokowania komitetu monitorującego Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali (Comite de suivi de l'accord, CSA), co spowodowało zawieszenie obrad CSA od października 2021 r. do września 2022 r. Sytuacja ta utrudniła wdrożenie tego porozumienia, które było jedną z »misji« okresu przejściowego przewidzianą w art. 2 Karty okresu przejściowego.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

W listopadzie 2021 r. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ismaela Wague) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego w Mali. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Ismael Wague jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali, oraz utrudnia i podważa pomyślne zakończenie okresu przemian politycznych w Mali.

4.2.2022
3. MAIGA, Choguel Miejsce urodzenia: Tabango, Gao, Mali

Data urodzenia:

31.12.1958

Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny DA0004473, wydany przez Mali, wiza Schengen

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: były premier

Jako premier od czerwca 2021 r. do listopada 2024 r. Choguel Maiga kierował malijskim rządem przejściowym utworzonym po zamachu stanu przeprowadzonym w dniu 24 maja 2021 r.

Wbrew harmonogramowi reform i wyborów uzgodnionemu wcześniej ze Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) i zawartemu w Karcie okresu przejściowego,

w czerwcu 2021 r. zapowiedział zorganizowanie krajowych konsultacji w sprawie odbudowy (Assises nationales de la refondation - ANR) jako części procesu poprzedzającego reformę i warunku wstępnego organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r.

Jak ogłosił Choguel Maiga, ANR były wielokrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyły się w grudniu 2021 r., zostały zbojkotowane przez wiele

zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń z ANR rząd przejściowy przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. Po przedstawieniu zmienionego harmonogramuw czerwcu 2022 r., przewidującego przeprowadzenie wyborów prezydenckich w marcu 2024 r., w dniu 21 września 2023 r. rząd przejściowy ogłosił kolejne odroczenie wyborów.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Choguela Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia przemian politycznych w Mali. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia przemian politycznych w Mali i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

W dniu 21 listopada 2024 r. Choguel Maiga został odwołany ze stanowiska premiere przez przywódcę junty pułkownika Assimiego Goitę, po krytyce junty wojskowej przez Choguela Maigę.

Jako premier Choguel Maiga był bezpośrednio odpowiedzialny za odroczenie wyborów przewidzianych w Karcie okresu przejściowego. Choguel Maiga był również bezpośrednio odpowiedzialny za wypowiedzenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali, a także za autorytarne środki wprowadzone przez rząd przejściowy. Utrudniał on zatem i podważał pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności poprzez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym władzom.

4.2.2022
4. MAIGA, Ibrahim Ikassa Miejsce urodzenia: Tondibi, region Gao, Mali Data urodzenia: 5.2.1971 Obywatelstwo: malijskie

Nr paszportu: paszport dyplomatyczny wydany przez Mali

Płeć: mężczyzna

Stanowisko: minister ds. odbudowy

Ibrahim Ikassa Maiga jest członkiem komitetu strategicznego M5-RFP (Mouvement du 5 juin - Rassemblement des forces patriotiques), który odegrał kluczową rolę w obaleniu prezydenta Keity.

Jako minister ds. odbudowy od czerwca 2021 r. Ibrahim Ikassa Maiga miał za zadanie zaplanowanie krajowych konsultacji w sprawie odbudowy (Assises nationales de la Refondation - ANR), zapowiedzianych przez premiera Choguela Maigę.

Wbrew harmonogramowi reform i wyborów uzgodnionemu wcześniej ze Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej(ECOWAS) zgodnemu z Kartą okresu przejściowego, rząd przejściowy zapowiedział, że częścią procesu poprzedzającego reformę i warunkiem wstępnym organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r., będą ANR.

Zgodnie z zapowiedziami Choguela Maigi, ANR były wielokrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyły się w grudniu 2021 r., zostały zbojkotowane przez wiele

zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń z ANR rząd przejściowy przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. Po przedstawieniu zmienionego harmonogramuw czerwcu 2022 r., przewidującego przeprowadzenie wyborów prezydenckich w marcu 2024 r., w dniu 21 września 2023 r. rząd przejściowy ogłosił kolejne odroczenie wyborów.

W dniu 25 stycznia 2024 r. rząd przejściowy wypowiedział Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali i ogłosił natychmiastowe zakończenie jego stosowania. Od tego dnia nastąpił znaczący wzrost autorytarnych ograniczeń nałożonych przez rząd przejściowy.

ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ibrahima Ikassy Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia przemian politycznych w Mali. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia przemian politycznych w Mali i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. W dniu 3 lipca 2022 r. ECOWAS postanowiła utrzymać te indywidualne sankcje.

Jako minister ds. odbudowy Ibrahim Ikassa Maiga utrudnia i podważ pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności przez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym władzom.

4.2.2022"
1 Decyzja Rady (WPZIB) 2017/1775 z dnia 28 września 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 251 z 29.9.2017, s. 23).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2208 z dnia 13 grudnia 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 446 z 14.12.2021, s. 44).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3149

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3149 dotycząca zmiany decyzji (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali
Data aktu: 13/12/2024
Data ogłoszenia: 13/12/2024
Data wejścia w życie: 14/12/2024