Decyzja 2024/3116 w sprawie ustanowienia Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2020/1515

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3116
z dnia 9 grudnia 2024 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2020/1515

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 42 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 października 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1515 1 , którą ustanowiła Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony (EKBiO).

(2) W dniu 21 marca 2022 r. Rada zatwierdziła Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony (zwany dalej "Strategicznym kompasem"), dzięki któremu Unia ma stać się silniejszym i bardziej kompetentnym gwarantem bezpieczeństwa, w tym poprzez skuteczne wdrożenie zintegrowanego podejścia unijnego, oraz wzmocnione mają zostać cywilne i wojskowe misje Unii w dziedzinie WPBiO poprzez zapewnienie im solidniejszych i bardziej elastycznych mandatów oraz promowanie szybkiego i bardziej elastycznego podejmowania decyzji.

(3) W dniu 22 maja 2023 r. Rada uzgodniła unijną umowę w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, która ma na celu zwiększenie skuteczności, wpływu, elastyczności i solidności misji cywilnych, by sprostać pojawiającym się i przyszłym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa.

(4) W dniu 12 grudnia 2023 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zatwierdził strategiczne wytyczne EUCTG-EUMTG dotyczące szkoleń w dziedzinie WPBiO oraz zalecił zmianę decyzji (WPZiB) 2020/1515, by dalej wspierać państwa członkowskie w skutecznym i wydajnym wdrażaniu polityki UE w zakresie szkoleń w dziedzinie WPBiO.

(5) W "Polityce szkoleniowej UE w dziedzinie WPBiO na 2024 r." EKBiO zostało wyznaczone jako główny organ odpowiedzialny za realizację polityki i koordynację działań szkoleniowych w dziedzinie WPBiO. Wyznaczenia tego dokonuje się bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich.

(6) EKBiO ma zdolność prawną, ale w praktyce, na potrzeby jej funkcjonowania, opiera się na strukturach i infrastrukturach administracyjnych Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ). Aby umożliwić EKBiO wykonanie jego misji, należy przyjąć niektóre przepisy dotyczące składu i statusu personelu EKBiO, a także wsparcia administracyjnego i infrastruktury zapewnianych przez ESDZ.

(7) Należy zatem dokonać przeglądu decyzji (WPZiB) 2020/1515. W celu zachowania jasności prawa powyższa decyzja powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą decyzją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ciągłość

1. 
Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony (EKBiO), ustanowione decyzją (WPZiB) 2020/1515, nadal działa zgodnie z niniejszą decyzją, która uchyla i zastępuje decyzję (WPZiB) 2020/1515.
2. 
Niniejsza decyzja nie ma wpływu na istniejące prawa, obowiązki, przepisy lub decyzje przyjęte na mocy decyzji (WPZiB) 2020/1515.
Artykuł  2

Misja

EKBiO zapewnia szkolenia i kształcenie w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii (WPBiO) w szerszym kontekście wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), aby rozwijać i propagować wspólne rozumienie WPZiB oraz WPBiO wśród personelu cywilnego i wojskowego oraz aby określać i rozpowszechniać przez swoje działania szkoleniowe i edukacyjne najlepsze praktyki w zakresie różnych zagadnień dotyczących WPZiB oraz WPBiO.

Artykuł  3

Cele

1. 
EKBiO przyczynia się do zwiększenia wspólnej europejskiej kultury bezpieczeństwa i obrony w Unii oraz promowania zasad określonych w art. 21 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Ma on, między innymi, następujące cele:
a)
wspieranie wdrażania polityki UE w zakresie szkoleń w dziedzinie WPBiO, przy jednoczesnym zapewnieniu spójności z innymi działaniami Unii, w stosownych wypadkach, działaniu zgodnie ze zintegrowanym podejściem UE do konfliktów i kryzysów zewnętrznych, Strategicznym kompasem oraz unijną umową w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO;
b)
zapewnianie jakości i spójności działań szkoleniowych i edukacyjnych WPBiO;
c)
określanie potrzeb szkoleniowych państw członkowskich, instytucji unijnych, organów i jednostek organizacyjnych oraz misji i operacji w dziedzinie WPBiO" aktualizowanie tych potrzeb i reagowanie na nie, a także zapewnianie, aby odpowiedni personel miał niezbędną wiedzę i umiejętności, wspólne rozumienie zasad funkcjonowania misji i operacji w dziedzinie WPBiO oraz był zaznajomiony z politykami, instytucjami i procedurami Unii w dziedzinie WPBiO, a także by był w stanie skutecznie pracować nad wszystkimi istotnymi kwestiami WPBiO na odpowiednich szczeblach (politycznych, strategicznych, operacyjnych i taktycznych);
d)
umożliwianie łączenia i udostępniania szkoleń i kształcenia w ramach WPBiO za pośrednictwem sieci cywilnych i wojskowych organizatorów szkoleń w państwach członkowskich;
e)
wspieranie krajowych i międzynarodowych ośrodków szkoleniowych poprzez doradztwo w zakresie międzynarodowych norm edukacyjnych, dobrych praktyk i najnowszych badań nad WPBiO, w tym na poziomie doktoranckim;
f)
opracowywanie szczegółowych uzgodnień normalizacji i certyfikacji, w tym mechanizmów zapewniania jakości połączonych i wspólnych szkoleń WPBiO;
g)
wspieranie partnerstw Unii w dziedzinie WPBiO, w szczególności partnerstw z państwami uczestniczącymi w misjach i operacjach w dziedzinie WPBiO;
h)
wspieranie inicjatyw w zakresie dyplomacji publicznej Unii poprzez działania szkoleniowe w sąsiedztwie europejskim i poza nim;
i)
wspieranie synergii i komplementarności między cywilnym a wojskowym wymiarem WPBiO, w tym przez szkolenie w różnych dziedzinach.
2. 
Ponadto oprócz osiągnięcia celów określonych w ust. 1, EKBiO wypełnia wszelkie inne zadania określone w jego misji zgodnie z coroczną decyzją komitetu sterującego z ESDZ oraz sekretariatem EKBiO pełniącymi funkcję wspierającą.
Artykuł  4

Zarządzanie, wdrażanie i sprawozdawczość

1. 
Komitet sterujący jest organem decyzyjnym EKBiO.
2. 
Za wykonywanie zadań przez EKBiO ogólną odpowiedzialność ponosi Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (Wysoki Przedstawiciel).
3. 
Za ogólne ukierunkowywanie priorytetów i działań EKBiO odpowiedzialność ponosi Rada. EKBiO regularnie informuje Radę o swoich działaniach. Co roku przedkłada Radzie sprawozdanie ze swojej działalności obejmujące poprzedni rok kalendarzowy.
Artykuł  5

Zdolność prawna

1. 
EKBiO ma zdolność prawną niezbędną do wypełniania swoich zadań i realizacji swoich celów, w szczególności do zawierania umów i porozumień administracyjnych niezbędnych do swojego funkcjonowania, do nabywania lub zbywania mienia ruchomego i nieruchomego, do nabywania usług i dostaw oraz do wywiązania się z zobowiązań, posiadania rachunków bankowych oraz bycia stroną w postępowaniach sądowych.
2. 
Państwa członkowskie zapewniają korzystanie przez EKBiO ze zdolności prawnej przyznawanej osobom prawnym na mocy ich prawa. Wszelkie zobowiązania mogące spoczywać na EKBiO pokrywane są ze środków, które udostępniane są na mocy niniejszej decyzji.
Artykuł  6

Struktura EKBiO

EKBiO ma następującą strukturę:

a)
Komitet sterujący będzie organem decyzyjnym EKBiO odpowiedzialnym za ogólną koordynację i ogólne kierowanie działaniami szkoleniowymi i edukacyjnymi EKBiO. Do jego zadań należeć będzie wyznaczanie kierunku treści i priorytetów programów szkoleniowych EKBiO oraz podejmowanie decyzji dotyczących konkretnych zadań zgodnie z priorytetami strategicznymi określonymi przez Radę.
b)
Rada Naukowa, reprezentująca sieć przewidzianą w art. 7, która zapewnia doradztwo i zalecenia naukowe komitetowi sterującemu oraz odpowiada za zapewnienie jakości i spójności działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO.
c)
Kierownik EKBiO, który jest również kierownikiem Sekretariatu EKBiO, który wspiera komitet sterujący i Radę Naukową w wypełnianiu ich zadań i odpowiada za zapewnienie ogólnej jakości i spójności działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO;
d)
Sekretariat EKBiO, którego rola jest określona w art. 13.
Artykuł  7

Sieć

1. 
EKBiO jest zorganizowany jako sieć zrzeszająca organizatorów odpowiednich działań szkoleniowych i edukacyjnych, a mianowicie instytuty cywilne i wojskowe, kolegia, akademie, uniwersytety, instytucje, centra doskonałości i inne podmioty zajmujące się kwestiami polityki bezpieczeństwa i obrony w Unii, określone przez państwa członkowskie.
2. 
EKBiO ustanawia bliskie powiązania i współpracuje z odpowiednimi instytucjami, organami, biurami i agencjami Unii, w szczególności z Instytutem Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem.
3. 
W stosownych przypadkach i zgodnie z ramami instytucjonalnymi Unii EKBiO korzysta z wiedzy fachowej organizacji międzynarodowych, rządowych lub pozarządowych oraz innych odpowiednich podmiotów, takich jak krajowe instytucje szkoleniowe i edukacyjne państw trzecich, które mogą uzyskać status "stowarzyszonych partnerów sieciowych", przy czym szczegółowe ustalenia zostaną przygotowane przez komitet sterujący.
Artykuł  8

Komitet sterujący

1. 
Każde z państw członkowskich wyznacza do komitetu sterującego jednego przedstawiciela. Posiedzenia Komitetu odbywają się co najmniej cztery razy w roku. Każdemu członkowi komitetu może towarzyszyć lub może go reprezentować zastępca członka. Przedstawiciel ESDZ uczestniczy w posiedzeniach komitetu sterującego bez prawa głosu.
2. 
Komitetowi sterującemu przewodniczy osoba reprezentująca Wysokiego Przedstawiciela. Przewodniczący ułatwia dyskusje na temat kierunku strategicznego, zapewnia spójność polityki i przewodzi wysiłkom na rzecz budowania konsensusu wśród członków, by zwiększyć wkład EKBiO w efektywną i skuteczną WPBiO.
3. 
Komitet sterujący podejmuje niezbędne decyzje dotyczące realizacji i nadzoru misji i celów EKBiO oraz ogólnego funkcjonowania sieci. Komitet sterujący w szczególności:
a)
zapewnia synergię i komplementarność działań między szkoleniem cywilnym a wojskowym oraz powiązanymi działaniami, z poszanowaniem krajowych norm i certyfikatów;
b)
zatwierdza roczny program prac EKBiO, a także roczne projekty budżetu oraz wszelkie zmiany do nich;
c)
zatwierdza sprawozdania roczne z działalności szkoleniowej i edukacyjnej EKBiO oraz zawarte w nich zalecenia;
d)
wybiera i priorytetowo traktuje działania szkoleniowe i edukacyjne, które mają być prowadzone w ramach EKBiO, oraz co roku zatwierdza wszelkie konkretne zadania w zakresie działań szkoleniowych i edukacyjnych, które mają być prowadzone przez EKBiO zgodnie z jego misją i celami, biorąc pod uwagę wymagania szkoleniowe i dostępne zasoby;
e)
przyjmuje programy dla wszystkich szkoleń i działań edukacyjnych EKBiO; oraz
f)
podejmuje decyzje w sprawie dopuszczenia państw trzecich do uczestnictwa w poszczególnych szkoleniach i działaniach edukacyjnych EKBiO, zgodnie z ramami instytucyjnymi Unii.
4. 
Komitet sterujący zapewnia ogólne wytyczne dotyczące prac Rady Naukowej, kierownika i Sekretariatu EKBiO.
5. 
Komitet sterujący:
a)
mianuje przewodniczących Rady Naukowej i poszczególne składy tej Rady;
b)
zatwierdza regulamin wewnętrzny Rady Naukowej;
c)
zatwierdza preliminarz dochodów i wydatków EKBiO, o którym mowa w art. 10 ust. 7;
d)
zatwierdza wszelkie dobrowolne wkłady finansowe, o których mowa w art. 17.
6. 
W posiedzeniach komitetu sterującego uczestniczą, bez prawa głosu, kierownik EKBiO, Sekretariat EKBiO, przewodniczący Rady Naukowej oraz, w stosownych przypadkach, przewodniczący poszczególnych składów Rady Naukowej, a także przedstawiciele Komisji i innych instytucji Unii, ESDZ oraz innych unijnych organów i jednostek organizacyjnych.
7. 
Komitet sterujący stanowi większością kwalifikowaną, jak określono w art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej. Komitet stanowi zwykłą większością głosów, zatwierdzając swój regulamin wewnętrzny i inne decyzje proceduralne.
8. 
W przypadku gdy EKBiO otrzymuje wieloletni wkład z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, komitet sterujący zatwierdza roczny budżet w drodze konsensusu.
Artykuł  9

Rada Naukowa

1. 
W skład Rady Naukowej wchodzą wysocy rangą przedstawiciele członków sieci EKBiO z instytucji cywilnych i wojskowych, oraz inne właściwe podmioty określone przez państwa członkowskie, zgodnie z ustaleniami komitetu sterującego, aby zapewnić odpowiednie odzwierciedlenie równowagi cywilnowojskową w jego składzie i konfiguracjach.
2. 
Na posiedzenia Rady Naukowej zapraszani są przedstawiciele ESDZ i Komisji.
3. 
Na posiedzenia Rady Naukowej zapraszani mogą być również jako obserwatorzy eksperci akademiccy oraz urzędnicy wyższego szczebla reprezentujący instytucje Unii i państwa członkowskie. W razie potrzeby i w wyniku analizy poszczególnych przypadków na posiedzenia Rady Naukowej mogą być zapraszani eksperci akademiccy oraz urzędnicy wyższego szczebla reprezentujący organy nienależące do sieci.
4. 
Do zadań Rady Naukowej należy:
a)
wspieranie realizacji, za pośrednictwem sieci i Sekretariatu, rocznego programu prac EKBiO;
b)
wspieranie ogólnej koordynacji działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO prowadzonych przez wszystkie uczestniczące instytuty szkoleniowe;
c)
dokonywanie przeglądu standardów działań szkoleniowych i edukacyjnych podjętych w poprzednim roku akademickim i wnoszenie wkładu w rozwój zapewniania jakości poprzez standaryzację i certyfikację;
d)
zapewnianie systematycznej oceny wszystkich działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO, przede wszystkim poprzez ułatwianie oceniania kursów i sprawozdawczości; oraz
e)
opracowywanie dostosowanego i opartego na potrzebach podejścia do wdrożenia nowego systemu zapewniania jakości, którego zakres powinien zostać oceniony i ustalony przez komitet sterujący EKBiO.
5. 
By wykonywać swoje zadania, Rada Naukowa może obradować w różnych składach, w zależności od omawianego projektu, w stosownych przypadkach przy wsparciu Sekretariatu EKBiO. Rada Naukowa opracowuje zakres uprawnień tych składów do zatwierdzenia przez komitet sterujący. Każdy skład Rady składa sprawozdanie ze swojej działalności Radzie Naukowej co najmniej raz w roku. Na wniosek Rady Naukowej lub Sekretariatu EKBiO komitet sterujący może podjąć decyzję o przedłużeniu lub zakończeniu mandatu określonych składów.
6. 
Regulamin wewnętrzny komitetu sterującego stosuje się odpowiednio do Rady Naukowej i do wszystkich poszczególnych składów.
Artykuł  10

Kierownik EKBiO

1. 
Kierownik EKBiO jest odpowiedzialny za zarządzanie administracyjne i finansowe EKBiO i jest przedstawicielem prawnym EKBiO.
2. 
Pod kierownictwem i w ogólnej gestii Wysokiego Przedstawiciela kierownik EKBiO zapewnia funkcjonowanie EKBiO, a także bezpiecznego i inkluzywnego środowiska pracy, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu wiedzy fachowej, profesjonalizmu i standardów etycznych w zarządzaniu Sekretariatem EKBiO, a także zapewnia wydajność i skuteczność w realizacji działań EKBiO.
3. 
Kierownik EKBiO przedstawia sprawozdania komitetowi sterującemu za działania związane z wypełnianiem misji, celów i zadań EKBiO.
4. 
Kierownik EKBiO doradza komitetowi sterującemu i Radzie Naukowej w zakresie ogólnej organizacji działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO i zarządzania nimi oraz wspiera te organy.
5. 
Kierownik EKBiO jest odpowiedzialny za roczne sprawozdania EKBiO, w tym w zakresie wydatków finansowych, zawierające aktualną sytuację w odniesieniu do jego misji i celów, a także za wdrażanie wszelkich ewentualnych wytycznych strategicznych wydanych przez Radę po ich zatwierdzeniu przez komitet sterujący.
6. 
Kierownik EKBiO przedkłada komitetowi sterującemu roczny plan prac na podstawie propozycji przedstawionych przez członków sieci przewidzianych w art. 7, w ścisłej współpracy z ESDZ oraz, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do finansowania, z Komisją.
7. 
Nie później niż 15 czerwca każdego roku kierownik EKBiO przedkłada komitetowi sterującemu preliminarz dochodów i wydatków EKBiO. Po zatwierdzeniu preliminarza przez komitet sterujący kierownik EKBiO przekazuje go Komisji.
Artykuł  11

Wybór kierownika EKBiO

1. 
Kandydatami na stanowisko kierownika EKBiO są osoby o uznanym doświadczeniu i wiedzy fachowej w dziedzinie szkolenia i kształcenia, mające odpowiednie doświadczenie managerskie na odpowiednim poziomie. Każde państwo członkowskie może zaproponować jednego kandydata na stanowisko kierownika EKBiO. O to stanowisko mogą również ubiegać się pracownicy instytucji, organów, biur i agencji Unii, w tym ESDZ.
2. 
Proces wstępnej selekcji jest organizowany pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. Komisja dokonująca wstępnej selekcji składa się z trzech przedstawicieli ESDZ. Przewodniczy mu przewodniczący komitetu sterującego. Na podstawie wyników wstępnej selekcji Wysoki Przedstawiciel przedkłada komitetowi sterującemu zalecenie wraz z listą co najmniej trzech kandydatów, sporządzoną w kolejności według preferencji komisji dokonującej wstępnej selekcji. Kandydaci przedstawiają swoją wizję EKBiO komitetowi sterującemu, po czym komitet sterujący jest proszony o uszeregowanie kandydatów w drodze tajnego głosowania pisemnego. Kandydat otrzymujący największą liczbę oddanych głosów, jest mianowany przez Wysokiego Przedstawiciela na okres nieprzekraczający trzech lat. Jeśli najwyżej sklasyfikowani kandydaci otrzymają taką samą liczbą głosów, w razie potrzeby, kolejne głosowania zostaną przeprowadzone na tych kandydatów, aż jeden kandydat uzyska największą liczbę głosów.
3. 
Niezależnie od odpowiedzialności politycznej kierownika przed komitetem sterującym na mocy art. 10 ust. 3 niniejszej decyzji, kierownik EKBiO wykonuje swoje obowiązki jako członek personelu ESDZ z upoważnienia Wysokiego Przedstawiciela jako odpowiednio organ powołujący lub organ upoważniony do zawierania umów o pracę (zwany dalej "organem powołującym").
4. 
Sześć miesięcy przed końcem okresu, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, komitet sterujący ocenia wykonywanie przez kierownika jego zadań, w tym w odniesieniu do wypełniania misji i celów EKBiO, w odniesieniu do wizji EKBiO przedstawionej podczas procesu wyboru, o którym mowa w ust. 2 i osiągniętych wyników, a także na podstawie wszelkich elementów przedstawionych przez ESDZ w ramach jej wspierającej roli Wysokiego Przedstawiciela, dotyczących ogólnych wyników zarządzania. Komitet sterujący proponuje Wysokiemu Przedstawicielowi przedłużenie mandatu kierownika EKBiO lub podejmuje decyzję o rozpoczęciu procedury wyboru nowego kierownika EKBiO. W przypadku przedłużenia całkowity okres trwania mandatu kierownika EKBiO nie przekracza pięciu lat.
5. 
Wysoki Przedstawiciel może w każdej chwili, za zgodą komitetu sterującego, podjąć decyzję o zakończeniu mandatu kierownika albo na podstawie art. 47 lit. b) ppkt (ii) i (iii) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej albo na podstawie art. 9 załącznika IX do regulaminu pracowniczego urzędników (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), w następstwie, w tym ostatnim przypadku, dochodzenia administracyjnego wszczętego przez organ powołujący ESDZ na mocy art. 86 regulaminu pracowniczego.
Artykuł  12

Zastępca kierownika EKBiO

1. 
Kierownik EKBiO, o ile dostępne są odpowiednie zasoby, będzie wspomagany przez zastępcę kierownika EKBiO w wykonywaniu wszystkich obowiązków spoczywających na nim, jak określono w niniejszej decyzji.
2. 
Jeżeli komitet sterujący zgadza się na mianowanie osoby pełniącej tę funkcję, zastępca kierownika EKBiO jest członkiem personelu ESDZ lub członkiem personelu innej unijnej instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej oddelegowanym do ESDZ i podlegającym Wysokiemu Przedstawicielowi.
3. 
Kierownik EKBiO organizuje proces wyboru w porozumieniu z Wysokim Przedstawicielem i komitetem sterującym. Kandydaci spełniają kryteria określone w art. 11 ust. 1. Wybrany kandydat jest zatwierdzany przez komitet sterujący i mianowany przez Wysokiego Przedstawiciela na okres co najmniej jednego roku, a maksymalnie trzech lat, z możliwością przedłużenia o maksymalnie dwa dodatkowe lata.
Artykuł  13

Sekretariat EKBiO

1. 
Sekretariat EKBiO wspiera kierownika EKBiO w wypełnianiu jego zadań oraz wspiera komitet sterujący i Radę Naukową, w tym jej poszczególne składy.
2. 
Do zadań Sekretariatu należy:
a)
wspieranie komitetu sterującego we wszystkich jego pracach i pomaganie Radzie Naukowej w zapewnianiu ogólnej jakości i spójności działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO;
b)
oferowanie wsparcia dla swojej sieci w celu dalszego wzmacniania wspólnej europejskiej kultury bezpieczeństwa i obrony oraz pomaganie członkom sieci w koordynowaniu i organizacji działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO;
c)
umożliwianie organizatorom szkoleń z państw członkowskich łączenia się i dzielenia się odpowiednimi szkoleniami;
d)
doradzanie w zakresie prowadzenia szkoleń, w tym popieranie i wspieranie rozwoju zapewniania jakości, za pomocą mechanizmów normalizacji i certyfikacji;
e)
ułatwienie dostępu odpowiednim prelegentom.
Artykuł  14

Wsparcie ze strony ESDZ

1. 
ESDZ ponosi koszty wynikające z zatrudnienia kierownika i jednego członka personelu pomocniczego oraz koszty związane z przyjęciem kierownika i Sekretariatu w jego siedzibie, w tym koszty technologii informacyjnej.
2. 
ESDZ udziela EKBiO wsparcia administracyjnego niezbędnego do celów rekrutacji personelu i zarządzania nim. W tym celu ESDZ ustanawia zespół personelu statutowego EKBiO jako jednostkę administracyjną zarządzaną przez kierownika EKBiO jako członka personelu EKBiO. ESDZ rekrutuje i zatrudnia, na wniosek kierownika EKBiO i zgodnie z regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia innych pracowników, pracowników kontraktowych przydzielonych do zespołu personelu statutowego EKBiO.
3. 
EKBiO rekompensuje ESDZ wsparcie administracyjne. Porozumienie o poziomie usług między ESDZ a EKBiO zatwierdzone przez komitet sterujący zawiera szczegółowe uzgodnienia dotyczące tej rekompensaty, która nie przekroczy łącznie 6 % finansowej kwoty odniesienia zgodnie z art. 16 ust. 1.
Artykuł  15

Personel EKBiO

1. 
Personel EKBiO stanowią:
a)
eksperci krajowi oddelegowani do Sekretariatu EKBiO przez państwa członkowskie;
b)
personel administracyjny zatrudniony przez ESDZ w celu wykonywania zadań w ramach zespołu personelu statutowego EKBiO i opłacany z budżetu EKBiO;
c)
pracownicy ESDZ lub pracownicy oddelegowani do ESDZ z innych instytucji Unii i przydzieleni do zespołu personelu statutowego EKBiO.
2. 
EKBiO może przyjmować stażystów oraz wizytujących ekspertów i nauczycieli akademickich.
3. 
O liczbie stanowisk, które mają zostać przydzielone na wsparcie EKBiO, decyduje komitet sterujący w świetle udokumentowanych potrzeb i dostępności zasobów finansowych oraz zgodnie z projektem budżetu na następny rok budżetowy.
4. 
Decyzja WP ustanawiająca zasady mające zastosowanie do ekspertów krajowych oddelegowanych do ESDZ stosuje się odpowiednio do ekspertów krajowych oddelegowanych do EKBiO przez państwa członkowskie pozostających w gestii kierownika EKBiO. Członkowie personelu zrekrutowani jako pracownicy ESDZ przypisani do zespołu personelu statutowego EKBiO nadal będą korzystać ze wszystkich praw i podlegać wszystkim obowiązkom przewidzianym w regulaminie pracowniczym i przepisach wykonawczych przyjętych przez ESDZ. Wysoki Przedstawiciel pełni funkcję organu powołującego w odniesieniu do tego personelu.
5. 
W przypadku gdy pracownik EKBiO przydzielony na stanowisko niekierownicze pragnie zwrócić się o pomoc w związku z działaniami lub zachowaniami innych członków personelu niekierowniczego, może złożyć wniosek do kierownika EKBiO lub zastępcy kierownika EKBiO. Kierownik EKBiO lub zastępca kierownika EKBiO może zwrócić się do ESDZ o wsparcie administracyjne w celu rozpatrzenia takiego wniosku zgodnie z art. 14 ust. 2 i może kontaktować się z organem ESDZ właściwym dla personelu przydzielonego do zespołu personelu statutowego EKBiO. W takiej sytuacji kierownik EKBiO lub zastępca kierownika EKBiO są uprawnieni do przyjęcia wszelkich niezbędnych środków dotyczących oddelegowanych ekspertów krajowych, natomiast właściwy organ ESDZ może przyjąć wszelkie niezbędne środki w odniesieniu do personelu przydzielonego do zespołu personelu statutowego EKBiO, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w ESDZ.
6. 
W przypadku gdy pracownicy niekierowniczy pragną zwrócić się o pomoc w związku z działaniami lub zachowaniami personelu kierowniczego, mogą złożyć wniosek do dyrektora generalnego ds. zarządzania zasobami ESDZ, któremu przyznano niezbędne uprawnienia do rozpatrywania takich wniosków; w takim przypadku dyrektor generalny ds. zarządzania zasobami składa sprawozdanie Wysokiemu Przedstawicielowi, który działa jako organ powołujący, i proponuje wszelkie środki, które uzna za właściwe i współmierne do sytuacji. Komitet sterujący jest odpowiednio informowany.
7. 
We wszystkich sytuacjach wnioski o pomoc są rozpatrywane w terminie przewidzianym w art. 90 ust. 1 regulaminu pracowniczego UE, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości.
Artykuł  16

Uzgodnienia finansowe

1. 
Finansowa kwota odniesienia przeznaczona na pokrycie wydatków EKBiO w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. wynosi 2 933 303,62 EUR. Rada podejmuje decyzje dotyczące finansowych kwot odniesienia przeznaczonych na pokrycie wydatków EKBiO na kolejne okresy.
2. 
Wszystkimi wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1, zarządza się zgodnie z zasadami i procedurami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. Właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z kwoty odniesienia, o której mowa w ust. 1, nadzoruje Komisja. W tym celu zawiera ona z EKBiO umowę o udzielenie dotacji.
Artykuł  17

Dobrowolne wkłady finansowe

1. 
EKBiO może, o ile zostało to uzgodnione z komitetem sterującym, otrzymywać dobrowolne wkłady od instytutów lub innych darczyńców z państw członkowskich oraz zarządzać takimi wkładami. EKBiO opisuje takie wkłady zgodnie z ich pochodzeniem.
2. 
Uzgodnienia techniczne i finansowe dotyczące wkładów, o których mowa w ust. 1, są negocjowane i uzgadniane przez EKBiO. Uzgodnienia te obejmują przepisy dotyczące mających zastosowanie zasad regulujących właściwe zarządzanie wydatkami finansowanymi z tych dobrowolnych wkładów.
Artykuł  18

Wkłady niepieniężne na rzecz działań szkoleniowych i edukacyjnych

EKBiO może otrzymywać wkłady niepieniężne. Każde wnoszące wkład państwo członkowskie, unijna instytucja, organ, agencja, instytut i ESDZ, pokrywa wszystkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w EKBiO, w tym wynagrodzenia, dodatki, koszty podróży i diety oraz koszty organizacyjnego i administracyjnego wsparcia działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO. Każdy uczestnik działań szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO pokrywa wszystkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w tych działaniach.

Artykuł  19

Realizacja projektów

1. 
EKBiO może składać wnioski o uczestnictwo w projektach badawczych i innych projektach w dziedzinie WPZiB. EKBiO uczestniczy jako koordynator projektu lub uczestnik projektu. Kierownik, lub jego przedstawiciel może zostać członkiem rady konsultacyjnej takich projektów lub powierzyć to zadanie przewodniczącemu jednego ze składów Rady Naukowej lub członkowi Sekretariatu.
2. 
Wkłady z tych projektów są rozliczane oddzielnie od wkładu w ramach uzgodnień finansowych, o których mowa w art. 16 oraz dobrowolnych wkładów finansowych, o których mowa w art. 17, i wykorzystywane zgodnie z celami EKBiO.
Artykuł  20

Uczestnictwo w działaniach szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO

1. 
We wszystkich działaniach szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO mogą uczestniczyć obywatele państw członkowskich.
2. 
Udział w działaniach szkoleniowych i edukacyjnych EKBiO można także umożliwić obywatelom krajów kandydujących do przystąpienia do Unii oraz, w stosownych przypadkach, obywatelom innych państw trzecich i członkom lub personelowi organizacji międzynarodowych na zasadzie wzajemności, a także odpowiednich organizacji pozarządowych, w szczególności w odniesieniu do działań szkoleniowych i edukacyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. h).
Artykuł  21

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa

Decyzja Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 19 czerwca 2023 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych ma zastosowanie do EKBiO.

Artykuł  22

Dostęp do dokumentów

Do EKBiO ma zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

Artykuł  23

Ochrona informacji niejawnych UE

Decyzja Rady 2013/488/UE 3  ma zastosowanie do EKBiO.

Artykuł  24

Przegląd

Nie później niż dnia 10 grudnia 2029 r. Wysoki Przedstawiciel, opierając się na poglądach komitetu sterującego, przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji, w stosownych przypadkach wraz z wnioskami dotyczącymi jej przeglądu.

Artykuł  25

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Artykuł  26

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2024 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/1515 z dnia 19 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2016/2382 (Dz.U. L 348 z 20.10.2020, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2020/1515/oj).).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.05.2001, s. 43).
3 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3116 w sprawie ustanowienia Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2020/1515
Data aktu: 09/12/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024
Data wejścia w życie: 09/12/2024