a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/1115 ustanowiono przepisy mające przyczynić się do zminimalizowania wkładu Unii w wylesianie i degradację lasów. W tym celu w rozporządzeniu tym nałożono obowiązki w zakresie należytej staranności na podmioty i podmioty handlowe wprowadzające do obrotu w Unii niektóre towary i produkty, udostępniające je na rynku unijnym lub wywożące je z niego. Odesłanie do podmiotów w niniejszym rozporządzeniu należy rozumieć jako odnoszące się również do podmiotów handlowych niebędących MŚP udostępniających odnośne produkty na rynku, jeżeli przepisy niniejszego rozporządzenia mają do nich ogólne zastosowanie zgodnie z ich obowiązkami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2023/1115, w szczególności jego art. 5 ust. 1.
(2) Podmioty formalnie przyjmują odpowiedzialność za zgodność odnośnych produktów, które zamierzają wprowadzić do obrotu lub wywozić, przedstawiając oświadczenie o należytej staranności ("oświadczenie o należytej staranności").
(3) Konieczne jest opracowanie systemu informacyjnego i zapewnienie dostępu do niego podmiotom i podmiotom handlowym oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnionym przedstawicielom, właściwym organom i organom celnym, aby mogli wypełniać nałożone na nich odpowiednie obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2023/1115. System informacyjny powinien ułatwiać przekazywanie informacji między właściwymi organami państw członkowskich a organami celnymi.
(4) System informacyjny powinien być aplikacją opartą na platformie TRACES ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 2 , która zostanie opracowana przez Komisję i będzie przez nią zarządzana.
(5) W związku z tym konieczne jest określenie praktycznych i operacyjnych ustaleń dotyczących funkcjonowania tego systemu informacyjnego, aby ułatwić skuteczne i zharmonizowane wdrażanie i egzekwowanie rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(6) Aby pokonać bariery językowe, system informacyjny powinien być dostępny we wszystkich językach urzędowych Unii. W tym celu Komisja powinna przetłumaczyć interfejs użytkownika systemu informacyjnego na wszystkie języki urzędowe Unii.
(7) Aby wypełniać swoje obowiązki i wykonywać zadania wynikające z rozporządzenia (UE) 2023/1115, podmioty, podmioty handlowe, właściwe organy, organy celne oraz Komisja mogą być zmuszone do wymieniania się między sobą informacjami obejmującymi dane osobowe. Wszelka taka wymiana informacji powinna być zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych określonymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 i (UE) 2018/1725 4 . W związku z tym wymiana danych osobowych niezbędnych do wypełnienia obowiązków i wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115 wchodzi w zakres zgodnego z prawem przetwarzania danych na podstawie art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2016/679.
(8) System informacyjny powinien służyć do wspierania podmiotów, podmiotów handlowych i właściwych organów w przedstawianiu niezbędnych informacji dotyczących odnośnych produktów wprowadzanych do obrotu, udostępnianych na rynku lub wywożonych i w uzyskiwaniu dostępu do takich informacji. Dane osobowe, które mogą być wymieniane za pośrednictwem systemu informacyjnego, powinny być przetwarzane wyłącznie w celu wypełnienia obowiązków i wykonywania zadań wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115. Jeżeli dane osobowe są przetwarzane w ramach funkcjonowania systemu informacyjnego w celu wypełnienia obowiązków i wykonywania zadań wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115, podmioty i podmioty handlowe oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnieni przedstawiciele, właściwe organy i organy celne powinni być administratorami w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2016/679, a Komisja powinna być administratorem w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2018/1725, w odniesieniu do prowadzonych przez nich czynności przetwarzania. Właściwe organy i organy celne powinny być współadministratorami w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do czynności przetwarzania, gdy wykonują zadania we współpracy ze sobą zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(9) Przetwarzanie, przekazywanie, przechowywanie i inne przetwarzanie danych osobowych osób fizycznych powinno odbywać się w systemie informacyjnym do celów wypełniania obowiązków i wykonywania zadań wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(10) System informacyjny powinien przetwarzać dane osobowe w zakresie, w jakim jest to absolutnie niezbędne do celów wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115. System informacyjny powinien przetwarzać wyłącznie kategorie danych osobowych wymienione w art. 12 ust. 2 niniejszego rozporządzenia wykonawczego.
(11) System informacyjny nie powinien przechowywać danych osobowych przekazanych przez użytkowników systemu informacyjnego w formie umożliwiającej identyfikację osób, których dane dotyczą, dłużej niż jest to absolutnie niezbędne do celów, w których te dane osobowe są przetwarzane. Okres ten powinien wynosić dziesięć lat od daty złożenia oświadczenia o należytej staranności za pośrednictwem systemu informacyjnego, z uwzględnieniem procesów produkcji przez długi okres, aby umożliwić podmiotom i podmiotom handlowym oraz, w stosownych przypadkach, ich upoważnionym przedstawicielom odnoszenie się do istniejących oświadczeń o należytej staranności zgodnie z art. 33 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1115 oraz wypełnianie ich obowiązków w zakresie upewnienia się, że zachowano należytą staranność w odniesieniu do odnośnych produktów zawartych w odnośnych produktach lub wytworzonych z odnośnych produktów zgodnie z art. 4 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1115. Dłuższe przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych powinno być możliwe, jeżeli jest to konieczne do wypełnienia indywidualnych odpowiedzialności i obowiązków uczestników systemu informacyjnego określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1115.
(12) Komisja powinna zapewnić ogółowi społeczeństwa dostęp, zgodnie z unijną polityką otwartych danych, do całkowicie zanonimizowanych zbiorów danych systemu informacyjnego w otwartym formacie nadającym się do odczytu maszynowego, które to dane utrwala się w formie odpowiednio zagregowanych i zanonimizowanych zbiorów danych, które powinny być dostępne na stronie internetowej Komisji.
(13) Zgodnie z zasadą uwzględniania ochrony w fazie projektowania i zasadą domyślnej ochrony system informacyjny należy opracować i zaprojektować z należytym poszanowaniem wymogów przepisów o ochronie danych, w szczególności ze względu na ograniczenia nałożone na dostęp do danych osobowych wymienianych za pośrednictwem systemu informacyjnego. W związku z tym system informacyjny powinien zapewniać znacznie wyższy poziom ochrony i bezpieczeństwa niż inne metody wymiany informacji, takie jak rozmowa telefoniczna, poczta tradycyjna lub poczta elektroniczna.
(14) Komisja powinna dostarczać oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną na potrzeby systemu informacyjnego oraz zarządzać nimi, zapewniać jego niezawodność, bezpieczeństwo, dostępność, utrzymanie i eksploatację, a także być zaangażowana w szkolenie uczestników i użytkowników systemu informacyjnego oraz zapewnianie im pomocy technicznej. System informacyjny powinien umożliwiać skuteczną wymianę danych z odpowiednimi systemami i źródłami danych służb Komisji.
(15) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość dostosowania swoich funkcji i obowiązków w odniesieniu do systemu informacyjnego w celu odzwierciedlenia swoich wewnętrznych struktur administracyjnych oraz wdrożenia w systemie informacyjnym określonego rodzaju pracy lub kolejności etapów danego procesu pracy, przy jednoczesnym poszanowaniu swoich obowiązków wynikających z rozdziału 3 rozporządzenia (UE) 2023/1115.
(16) Aby ułatwić skuteczne wdrożenie rozporządzenia (UE) 2023/1115, właściwe organy powinny mieć możliwość podejmowania działań w ramach systemu informacyjnego w celu zapewnienia zgodności z tym rozporządzeniem, w tym tworzenia profili ryzyka do celów planu kontroli, o którym mowa w art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1115, rejestrowania wyników kontroli podmiotów i podmiotów handlowych, zawieszania wydawania numerów referencyjnych przypisanych do oświadczeń o należytej staranności, a w przypadku niemożliwej do skorygowania niezgodności - odrzucenia odnośnych oświadczeń o należytej staranności. Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1115, który przewiduje, że właściwe organy przeprowadzają na swoim terytorium kontrole, właściwe organy powinny mieć możliwość podejmowania działań w oparciu o oświadczenia o należytej staranności, w odniesieniu do których użytkownicy systemu informacyjnego przekazują w systemie informacyjnym informacje dotyczące państwa członkowskiego, w którym produkt jest wprowadzany na rynek unijny, z którego jest wyprowadzany lub w którym jest udostępniany na rynku unijnym. W przypadku braku takich informacji właściwe organy powinny mieć możliwość podejmowania działań na podstawie oświadczeń o należytej staranności składanych przez użytkowników systemu informacyjnego mających siedzibę w ich państwie członkowskim lub z nim powiązanych.
(17) Informacje otrzymane przez właściwy organ, organ celny, Komisję lub jakikolwiek inny organ, któremu udzielono dostępu do tych informacji za pośrednictwem systemu informacyjnego, od innego właściwego organu, innego organu celnego, Komisji lub innego takiego organu nie powinny być uznawane za pozbawione wartości dowodowej w postępowaniu karnym, cywilnym lub administracyjnym zgodnie z odpowiednim prawem unijnym i krajowym wyłącznie z tego powodu, że pochodzą z innego państwa członkowskiego lub zostały otrzymane drogą elektroniczną. Informacje takie powinny być traktowane przez odpowiednich użytkowników systemu informacyjnego w taki sam sposób jak podobne dokumenty pochodzące z państwa członkowskiego, z którego uzyskano te informacje.
(18) Powinna istnieć możliwość przetwarzania, w stosownych przypadkach, imion, nazwisk i danych kontaktowych użytkowników systemu informacyjnego na potrzeby osiągnięcia celów i wypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115 i niniejszego rozporządzenia, w tym monitorowania korzystania z systemu informacyjnego przez jego administratorów i użytkowników, inicjatyw w zakresie komunikacji, szkoleń i podnoszenia świadomości oraz gromadzenia informacji w związku z zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115 lub wzajemnej pomocy przewidzianej w tym rozporządzeniu.
(19) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie funkcjonowania systemu informacyjnego i sprawozdawczość w tym zakresie, właściwe organy, organy celne lub inne organy, którym przyznano dostęp do systemu informacyjnego, powinny udostępniać Komisji odpowiednie informacje, jeżeli są one niezbędne Komisji do wypełnienia jej obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1115 i niniejszego rozporządzenia.
(20) Osoby, których dane dotyczą, powinny być informowane o przetwarzaniu ich danych osobowych w systemie informacyjnym oraz o prawach przysługujących im zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 i rozporządzeniem (UE) 2018/1725, w szczególności o prawie dostępu do dotyczących ich danych oraz o prawie do poprawienia nieprawidłowych danych i usunięcia danych przetwarzanych niezgodnie z prawem.
(21) Każdy użytkownik systemu informacyjnego, działając w charakterze administratora w odniesieniu do czynności przetwarzania danych, które wykonuje w związku z zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1115, powinien zapewnić, aby osoby, których dane dotyczą, mogły wykonywać swoje prawa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 i rozporządzeniem (UE) 2018/1725. Powinno to obejmować ustanowienie procesu regularnego testowania, mierzenia i oceniania skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania.
(22) Wdrażanie niniejszego rozporządzenia oraz skuteczność systemu informacyjnego należy monitorować w sprawozdaniu z funkcjonowania systemu informacyjnego na podstawie danych statystycznych pochodzących z systemu informacyjnego oraz wszelkich innych istotnych danych. Komisja powinna przedłożyć sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych. Sprawozdanie to powinno również dotyczyć aspektów związanych z ochroną danych osobowych w systemie informacyjnym, w tym bezpieczeństwa danych.
(23) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 5 listopada 2024 r.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Unii Europejskiej (UE) ds. rozporządzenia w sprawie produktów niepowodujących wylesiania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: