a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 ustanowiono ramy prawne na poziomie Unii w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/759 4 , aby jeszcze bardziej wzmocnić zarządzanie Europejskim Systemem Statystycznym (ESS), w szczególności jego niezależność zawodową. To wzmocnione zarządzanie okazało się skuteczne.
(3) W dniu 6 marca 2023 r. Europejska Rada Konsultacyjna ds. Zarządzania Statystyką (ESGAB) opublikowała sprawozdanie roczne za 2022 r. Jak stwierdzono w tym sprawozdaniu, zapewnienie niezależności zawodowej ma zasadnicze znaczenie dla dostarczania obiektywnej i bezstronnej statystyki europejskiej oraz budowania zaufania publicznego do opartych na niej decyzji i polityk. Państwa członkowskie i Komisja powinny zatem stosować międzynarodowe najlepsze praktyki w zakresie wyboru, mianowania i odwoływania, odpowiednio, kierowników krajowych urzędów statystycznych (KUS) i dyrektora generalnego Komisji (Eurostatu), oparte na jasnych kryteriach zawodowych, takich jak reputacja statystyczna i wysoki poziom kompetencji w dziedzinie statystyki. Podstawy do wcześniejszego rozwiązania umowy nie powinny podważać niezależności zawodowej; powinny one być dobrze uzasadnione, określone i podane do wiadomości w odpowiedni sposób, z poszanowaniem praw danej osoby. Ponadto z uwagi na ważną rolę ESGAB jako organu Unii, którego zadaniem jest zapewnianie niezależnej oceny wdrażania przez ESS Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych oraz doradztwo w zakresie zwiększania zaufania użytkowników do statystyki europejskiej, Komisja (Eurostat) powinna informować ESGAB o wszelkich poważnych zastrzeżeniach dotyczących stosowania Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych.
(4) Transformacja cyfrowa przyniosła radykalną zmianę realiów i stworzyła nowe środowisko, w którym pojawiły się nowe potrzeby w zakresie statystyki europejskiej. Ponadto niedawne wydarzenia humanitarne i polityczne, takie jak pandemia COVID-19 oraz kryzys energetyczny i kryzys związany z kosztami utrzymania wywołane wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, zwiększyły zapotrzebowanie i oczekiwania w odniesieniu do aktualniejszej, częściej publikowanej i bardziej szczegółowej statystyki europejskiej potrzebnej, aby pomóc Unii w podejmowaniu decyzji oraz zapewnić najlepszą możliwą reakcję Unii na kryzysy.
(5) Mogą wystąpić sytuacje kryzysowe, w których niezbędna będzie opracowana na czas i innowacyjna statystyka europejska, aby odpowiedzieć na pilne potrzeby polityczne. Na przykład w czasie, gdy prowadzone są badania wpływu polityki przedsiębiorstw jako możliwego czynnika napędzającego inflację, brak aktualnych danych dotyczących zysków jednostkowych i zysków przedsiębiorstw utrudnia decydentom politycznym kompleksową ocenę gwałtownego wzrostu cen. W związku z tym kluczowe jest ustanowienie procedur reagowania na pilne zapotrzebowanie polityczne na statystykę europejską.
(6) Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu i oczekiwaniom w odniesieniu do aktualniejszej, częściej publikowanej i bardziej szczegółowej statystyki europejskiej, a także szybszej i lepiej skoordynowanej reakcji ESS na pilne potrzeby statystyczne w czasach kryzysu, konieczna jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Celem niniejszego rozporządzenia zmieniającego jest zapewnienie, aby - poprzez uwzględnienie zmieniających się i coraz bardziej skomplikowanych potrzeb użytkowników - statystyka europejska pozostawała przydatna, w szczególności dzięki wykorzystaniu pełnego potencjału cyfrowych źródeł danych i technologii, umożliwieniu ich wykorzystania na potrzeby statystyki europejskiej, zwiększeniu elastyczności ESS i jego zdolności do skutecznego i szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe, umożliwieniu dzielenia się danymi i zwiększeniu koordynacji między partnerami ESS.
(7) Aby odzwierciedlić obecne realia i środowisko cyfrowe, w których działa ESS, do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 należy wprowadzić nowe lub zaktualizowane definicje w celu jasnego określenia pojęć: "dane", "metadane", "posiadacz danych", "źródło danych", "dostęp do danych" i "wykorzystanie do celów statystycznych".
(8) Niedawne wydarzenia, takie jak pandemia COVID-19 oraz kryzys energetyczny i kryzys związany z kosztami utrzymania wywołane wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, pokazały, że dostępność aktualnej, wiarygodnej i porównywalnej statystyki europejskiej ma kluczowe znaczenie dla skuteczności reagowania organów publicznych na sytuacje nadzwyczajne. W związku z tym ESS powinien mieć możliwość szybkiego inicjowania skoordynowanych działań, jeżeli pilne potrzeby w zakresie danych i statystyk pojawią się poza regularnymi ramami planowania, zwłaszcza w czasach kryzysu uznanych w aktach prawnych Unii, takich jak decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1993 5 , decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE 6 , rozporządzenie Rady (UE) 2016/369 7 , rozporządzenie Rady (UE) 2022/2372 8 oraz rozporządzenie w sprawie ustanowienia ram środków dotyczących sytuacji nadzwyczajnej na rynku wewnętrznym i odporności rynku wewnętrznego (akt o sytuacji nadzwyczajnej na rynku wewnętrznym i odporności rynku wewnętrznego). W takiej sytuacji posiadacz danych powinien udostępnić dane, na wniosek, KUS lub Komisji (Eurostatowi), w przypadku gdy któryś z tych podmiotów wykaże wyjątkową potrzebę wykorzystania danych będących przedmiotem wniosku, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 9 . Komisja (Eurostat) powinna mieć możliwość podejmowania pilnych działań w dziedzinie statystyki w ścisłej współpracy z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (zwanego dalej "Komitetem ds. ESS"). KUS i inne organy krajowe odpowiedzialne za opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie statystyki europejskiej (zwane dalej "innymi organami krajowymi") powinny mieć możliwość dobrowolnego uczestnictwa w takich działaniach.
(9) Dostęp do nowych źródeł danych, w tym dużych zbiorów danych, które pojawiają się w wyniku usług cyfrowych i internetu rzeczy (IoT), oraz ich wykorzystywanie stają się kluczowe dla tworzenia aktualnej, odpowiednio często publikowanej i wystarczająco szczegółowej statystyki europejskiej w bardziej efektywny i mniej kosztowny sposób. Takie nowe źródła danych wnoszą również istotny wkład w tworzenie statystycznych operatów losowania do celów ESS. W związku z tym należy zapewnić dostęp do nowych źródeł danych w ujęciu ogólnym, a w szczególności do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych, do celów opracowywania i tworzenia europejskiej statystyki publicznej w sposób zrównoważony i według sprawiedliwych, jasnych, przewidywalnych i proporcjonalnych zasad zgodnych z ramami praw podstawowych Unii. Dostęp do danych będących w posiadaniu prywatnym należy zapewnić zgodnie z zasadą efektywności pod względem kosztów oraz nie powinien on pociągać za sobą nadmiernych obciążeń dla podmiotów gospodarczych, jak określono w art. 338 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(10) Dane będące w posiadaniu podmiotów prywatnych odnoszą się do ogromnej ilości danych posiadanych przez podmioty prywatne, uzyskanych przez nie w wyniku prowadzonej działalności, które to dane organy statystyczne mogłyby wykorzystywać do tworzenia statystyki publicznej. Dane te mogłyby obejmować między innymi dane będące w posiadaniu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Takie dane mogą mieć kluczowe znaczenie dla uzupełnienia statystyki publicznej i monitorowania postępu gospodarczego, społecznego i środowiskowego, a w szczególności postępów związanych z celami zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Należy zatem zdecydowanie zachęcać do wykorzystywania takich danych.
(11) Dostęp do nowych źródeł danych, w szczególności do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych, jest od dawna postulatem ESS, o czym świadczy stanowisko ESS z listopada 2017 r. w sprawie dostępu do danych istotnych z punktu widzenia interesu publicznego, będących w posiadaniu podmiotów prywatnych, oraz stanowisko ESS z czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego wniosku dotyczącego aktu w sprawie danych.
(12) Wykorzystanie danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych oraz innych nowych źródeł danych powinno podlegać ścisłym zabezpieczeniom i gwarancjom prawnym, technicznym i proceduralnym, obejmującym wdrożenie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, poufności i poszanowania prywatności, jak zapisano już w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009. Dostęp do danych będących w posiadaniu podmiotów prywatnych powinien przysługiwać wyłącznie KUS, działającym samodzielnie lub w imieniu innych organów krajowych ESS, oraz Komisji (Eurostatowi). Dane będące przedmiotem wniosku powinny być absolutnie niezbędne do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej oraz statystyki będącej w trakcie opracowywania. Takie dane będące w posiadaniu podmiotów prywatnych powinny zostać poddane pseudonimizacji zgodnie z art. 89 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 10 i z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 .
(13) Wnioski o dane będące w posiadaniu podmiotów prywatnych składane przez KUS lub Komisję (Eurostat) powinny być przejrzyste i proporcjonalne pod względem zakresu i poziomu szczegółowości. W związku z tym konieczne jest określenie i wyjaśnienie celu wniosku, zamierzonego wykorzystania danych będących przedmiotem wniosku, częstotliwości i terminów udostępniania danych, a także uzgodnień operacyjnych dotyczących ich udostępniania. Wszelkie przetwarzanie danych w związku z takimi wnioskami o dane powinno pozostawać bez uszczerbku dla, zależnie od przypadku, dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 , rozporządzenia (UE) 2016/679 i rozporządzenia (UE) 2018/1725. Ponieważ statystyka publiczna jest dobrem publicznym, dostęp do danych powinien być bezpłatny. W przypadku gdy wniosek o dane składa KUS, państwa członkowskie mogą przyznać prywatnemu posiadaczowi danych rekompensatę, która jest ograniczona do usługi przetwarzania zgodnie z żądanymi specyfikacjami, z wyjątkiem przypadków, gdy prawo krajowe nie zezwala KUS ani innym organom krajowym na wypłatę posiadaczom danych rekompensaty. W przypadku gdy wniosek o dane składa Komisja (Eurostat), powinna ona zaproponować prywatnemu posiadaczowi danych rozsądną rekompensatę, która jest ograniczona do tej konkretnej usługi przetwarzania zgodnie z żądanymi specyfikacjami.
(14) W przypadku złożenia wniosków o dane będące w posiadaniu podmiotów prywatnych, KUS lub Komisja (Eurostat) powinny zaprosić prywatnego posiadacza danych do dialogu w celu określenia konkretnych parametrów wniosków o dane oraz innych szczegółowych uzgodnień, w tym sposobów udostępnienia danych oraz wszelkich środków organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę poufności danych i tajemnic przedsiębiorstwa z myślą o zawarciu umowy dotyczącej tych aspektów. Jeżeli umowa nie zostanie zawarta w ciągu trzech miesięcy lub jeżeli prywatny posiadacz danych nie stosuje się do umowy, KUS powinny mieć możliwość złożenia do prywatnego posiadacza danych drugiego wniosku o udostępnienie danych. Jeżeli prywatny posiadacz danych umyślnie lub w wyniku zaniedbania nie przekaże danych w wyznaczonym terminie lub przekaże dane nieprawidłowe, niekompletne lub wprowadzające w błąd, państwo członkowskie lub Komisja powinny przyjąć środki egzekucyjne, w tym mieć możliwość nałożenia kar, które powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające, z uwzględnieniem charakteru, wagi, powtarzalności i czasu trwania naruszenia, w świetle realizowanego interesu publicznego. Należy ustalić maksymalne kwoty kar przyjętych przez Komisję. Komisja może wydawać wytyczne dotyczące obliczania grzywien. Wszystkie decyzje podejmowane przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia zmieniającego podlegają kontroli Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zgodnie z TFUE. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej powinien mieć nieograniczone prawo orzekania w odniesieniu do grzywien nakładanych przez Komisję, zgodnie z art. 261 TFUE.
(15) Należy również zachęcać do dalszej integracji statystyki i informacji geoprzestrzennych, aby umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie zasobów oraz lepszą integrację danych przez różne organizacje publiczne, tworzyć nowe wyniki statystyczne, takie jak analizy przestrzenne, a także poprawić wizualizację i rozpowszechnianie danych. Taka dalsza integracja zapewniłaby wsparcie podczas podejmowania decyzji i monitorowania celów z zakresu polityki zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.
(16) Komisja (Eurostat), KUS i inne organy krajowe powinny starać się udostępniać swoje bazy danych i uzupełniające metadane oraz inne dokumenty istotne dla oceny jakości z wykorzystaniem aktualnych i łatwych w użyciu technologii.
(17) Statystykę europejską opracowuje, tworzy i rozpowszechnia również Europejski System Banków Centralnych (ESBC), lecz na podstawie odrębnych ram prawnych odzwierciedlających strukturę zarządzania ESBC. Potrzebna jest ścisła współpraca i odpowiednia koordynacja między ESS a ESBC, w szczególności aby sprzyjać wymianie danych między tymi dwoma systemami wyłącznie do celów statystycznych zgodnie z art. 338 ust. 1 TFUE i z art. 5 Protokołu nr 4 w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego. Ponadto rozporządzenie (WE) nr 223/2009 należy stosować bez uszczerbku dla rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 13 .
(18) Wymiana danych poufnych przyczynia się do poprawy jakości statystyki europejskiej. ESS aktywnie pracuje nad dalszym rozwojem takiej wymiany danych, w tym przewidując przekazywanie danych poufnych w różnych przepisach sektorowych. Należy kontynuować te prace. Wzajemna wymiana danych poufnych powinna być dozwolona zarówno w ESS, jak i między ESS a ESBC, w przypadku gdy jest to niezbędne do sprawnego opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej lub do poprawy jakości statystyki europejskiej. W przypadku gdy dane poufne zostały przekazane Komisji (Eurostatowi), należy wymagać zgody KUS lub innego organu krajowego, który przekazał te dane.
(19) Konieczne jest zapewnienie, aby krajowe organy publiczne lub częściowo publiczne odpowiedzialne za administracyjne źródła danych, bazy danych, systemy interoperacyjności lub dane istotne z punktu widzenia opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej nieodpłatnie umożliwiały KUS i innym organom krajowym dostęp do tych danych, ich wykorzystywanie oraz integrację w odpowiednim czasie i z odpowiednią częstotliwością w celu opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej. Państwa członkowskie powinny zapewnić możliwość tworzenia statystycznych operatów losowania w oparciu o odpowiednie dane administracyjne przekazane przez KUS i inne organy krajowe.
(20) Należy dalej zachęcać do wykorzystywania statystyki wieloźródłowej, tj. statystyki opracowanej lub stworzonej na podstawie różnorodnych źródeł danych, w tym za pomocą technik modelowania i innych metod statystycznych lub innowacyjnych rozwiązań.
(21) W przypadku gdy działania, które należy podjąć na podstawie rozporządzenia (WE) nr 223/2009, obejmują przetwarzanie danych osobowych do celów statystyki publicznej zgodnie z upoważnieniem udzielonym organom statystycznym do żądania danych osobowych na podstawie szczegółowego opisu metodyki dla każdego produktu statystycznego, takie przetwarzanie powinno być zgodne z odpowiednimi przepisami prawa Unii dotyczącymi ochrony danych osobowych, a mianowicie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725. Zgodnie z zasadami określonymi w tych rozporządzeniach takie przetwarzanie powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom praw i swobód osoby, której dane dotyczą. Zabezpieczenia te powinny zapewniać wdrożenie środków technicznych i organizacyjnych, aby w szczególności zapewniać poszanowanie zasady minimalizacji danych. Środki te mogłyby obejmować pseudonimizację.
(22) Przetwarzanie danych osobowych przez KUS i inne organy krajowe do celów statystyki publicznej, które uznaje się za leżące w interesie publicznym, powinno być objęte odstępstwami i podlegać odpowiednim zabezpieczeniom, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679. Na przykład dalszego przetwarzania danych osobowych do celów statystycznych nie należy uznawać za niezgodne z pierwotnymi celami, dla których zostały one zebrane. Dane osobowe przetwarzane do celów statystycznych w interesie publicznym są danymi poufnymi, a zatem podlegają zasadzie poufności informacji statystycznych, co oznacza, że powinny być wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych i nigdy nie powinny być używane w celu wsparcia środków lub decyzji dotyczących konkretnej osoby fizycznej. W tym kontekście szczególne zabezpieczenia, które należy stosować, gdy dzielenie się danymi na podstawie rozporządzenia (WE) nr 223/2009 wymaga przetwarzania danych osobowych, obejmują środki techniczne i organizacyjne, takie jak technologie służące ochronie prywatności, oraz poszanowanie zasad ograniczenia celu, minimalizacji danych, ograniczenia przechowywania oraz integralności i poufności określone w rozporządzeniu (UE) 2016/679 i rozporządzeniu (UE) 2018/1725 oraz doprecyzowane w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych. W związku z tym do dzielenia się danymi należy wykorzystywać technologie służące wzmocnieniu ochrony prywatności, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o stosowaniu tych zasad. Zgodnie z art. 89 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/679 w prawie krajowym należy przyznać odstępstwa w odniesieniu do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej przez KUS i inne organy krajowe, w ramach określonych w nich zabezpieczeń.
(23) Aby być liderem w obszarze stopniowej integracji nowych technologii i nowych pogłębionych informacji, a tym samym zapewnić ciągłą aktualność statystyki europejskiej, należy ustanowić zasady, zgodnie z którymi w ramach wspólnych wysiłków ESS można opracowywać - według potrzeb użytkownika - statystykę w określonych obszarach w postaci statystyki będącej w trakcie opracowywania lub statystyki eksperymentalnej, z zamiarem wykorzystania jej podczas zwykłego tworzenia statystyki europejskiej. Statystykę taką należy traktować jako statystykę europejską, mimo że niekoniecznie spełnia ona wszystkie kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Jej publikacji powinny towarzyszyć przejrzyste informacje dotyczące jakości statystyki będącej w trakcie opracowywania lub statystyki eksperymentalnej.
(24) Z myślą o wprowadzaniu innowacji i opracowywaniu nowych wyników statystycznych krajowe organy statystyczne powinny w jak największym stopniu uwzględniać potrzeby użytkowników wyrażone w szczególności przez organy reprezentujące użytkowników statystyk na poziomie krajowym lub inne odpowiednie organy. Na poziomie Unii Europejski Komitet Doradczy ds. Statystyki (ESAC), ustanowiony na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 234/2008/WE 14 jako główny organ Unii reprezentujący użytkowników, respondentów i autorów statystyki europejskiej, powinien otrzymywać od Komisji informacje o tym, w jaki sposób uwzględniła ona jego opinie, w szczególności w odniesieniu do opracowywania nowej statystyki europejskiej.
(25) Aby dotrzymać kroku najnowszym trendom naukowym oraz poprawić jakość danych i metod statystycznych, organy statystyczne powinny propagować, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, silną, ustrukturyzowaną i trwałą współpracę interdyscyplinarną z instytucjami akademickimi i badawczymi, zwłaszcza w zakresie opracowywania nowej statystyki, testowania nowych metod i technologii oraz propagowania innowacji i eksperymentów. Do celów rozporządzenia (WE) nr 223/2009 cele naukowe powinny obejmować działania badawcze, takie jak rozwój technologiczny i demonstracja, badania podstawowe lub badania stosowane.
(26) Biorąc pod uwagę zaufanie, jakim obdarzono KUS, oraz wysoki poziom technicznej wiedzy specjalistycznej, jaką dysponują one w zakresie zarządzania danymi i metadanymi, jakości danych i ochrony danych, należy zachęcać państwa członkowskie, zgodnie z zasadą pomocniczości, do powierzania KUS ważnej roli w krajowych ramach zarządzania danymi, w tym przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 15 , w celu propagowania dzielenia się danymi, integracji i interoperacyjności danych, opisu metadanych, zapewniania jakości i ustanawiania norm. W związku z tym należy zaangażować KUS i inne organy krajowe w opracowywanie początkowej koncepcji oraz dalszą rozbudowę administracyjnych źródeł danych, baz danych lub systemów interoperacyjności, a także zaprzestanie korzystania z nich. Takie zaangażowanie powinno zostać zwiększone w stosownych przypadkach z myślą o zapewnieniu między innymi spójności i wysokiej jakości danych oraz z myślą o zminimalizowaniu obciążeń sprawozdawczych.
(27) Dane, które zgodnie z prawem są dostępne publicznie i które pozostają dostępne publicznie na podstawie prawa krajowego lub unijnego, nie powinny być uważane za poufne, gdy są wykorzystywane do celów statystycznych lub do rozpowszechniania statystyk uzyskanych na podstawie takich danych.
(28) W celu zwiększenia terminowości na poziomie Unii Komisja (Eurostat) powinna mieć możliwość rozpowszechniania statystyki europejskiej państw członkowskich natychmiast po jej opublikowaniu na poziomie krajowym, nawet jeśli opublikowanie miało miejsce przed upływem terminów dostarczenia statystyki określonych w odpowiednich sektorowych przepisach Unii.
(29) Brak koordynacji może prowadzić do nieefektywności i niespójności oraz powodować problemy dotyczące jakości statystyki europejskiej. Przy opracowywaniu nowych statystyk w swoich obszarach kompetencji instytucje i organy Unii powinny systematycznie konsultować się z Komisją (Eurostatem) w sprawie metod statystycznych i jakości danych. Koordynacja powinna objąć również inne statystyki, które są kluczowe w zakresie informowania decydentów i obywateli, w szczególności ze względu na to, że jakość takich statystyk może wpływać na reputację statystyki europejskiej.
(30) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zmiana ram prawnych opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na spójność i porównywalność możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(31) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 223/2009 należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określenia pilnych działań w dziedzinie statystyki i określenia procedury ich podejmowania, w tym odpowiednich wymogów dotyczących terminów, częstotliwości i jakości, które mają być stosowane przez państwa członkowskie uczestniczące dobrowolnie w pilnych działaniach w dziedzinie statystyki, oraz procedury przedłużenia tych pilnych działań, a także w odniesieniu do określenia technicznych aspektów dzielenia się danymi między organami statystycznymi na podstawie tego rozporządzenia. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 16 .
(32) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 6 września 2023 r.
(33) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. ESS,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: