uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulują prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) nałożonego na dostarczane mu towary i świadczone na jego rzecz usługi wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Austria została upoważniona do wprowadzenia szczególnego środka w celu całkowitego wyłączenia z prawa do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary i usługi, w przypadku gdy te towary i usługi są wykorzystywane w ponad 90 % do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub ogólnie do celów innych niż prowadzenie przedsiębiorstwa lub ogólnie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2009/1013/UE 2 upoważniono Austrię do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE do dnia 1 stycznia 2013 r. Decyzją wykonawczą Rady 2012/705/UE 3 zmieniono decyzję wykonawczą 2009/1013/UE upoważniającą Austrię do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE do dnia 31 grudnia 2015 r. Upoważnienie to zostało następnie przedłużone decyzjami wykonawczymi Rady (UE) 2015/2428 4 , (UE) 2018/1487 5 i (UE) 2021/1779 6 .
(3) Decyzja wykonawcza Rady 2009/1013/UE wygasa w dniu 31 grudnia 2024 r.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji 20 marca 2024 r., Austria wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka. Do tego wniosku załączono sprawozdanie dotyczące stosowania szczególnego środka, obejmujące przegląd stosowanego wskaźnika proporcji w odniesieniu do prawa do odliczenia VAT, zgodnie z wymogami art. 2 decyzji wykonawczej 2009/1013/UE.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 16 maja 2024 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Austrię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 17 maja 2024 r. Komisja poinformowała Austrię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zdaniem Austrii szczególny środek okazał się bardzo skuteczny, jeśli chodzi o uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania i unikaniu opodatkowania. Szczególny środek ogranicza obciążenia administracyjne przedsiębiorstw i administracji podatkowej, ponieważ nie ma potrzeby monitorowania późniejszego wykorzystania towarów i usług, do których zastosowano wyłączenie z odliczenia w chwili ich nabycia. Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ zarówno na przedsiębiorstwa, jak i na administrację podatkową, Komisja uważa, że właściwe jest przedłużenie obowiązywania szczególnego środka. Należy zatem upoważnić Austrię do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2027 r.
(7) Zgodnie ze sprawozdaniem przedłożonym przez Austrię minimalny wskaźnik proporcji 10 % wykorzystania towarów i usług do celów działalności gospodarczej jest na tyle niski, aby nie mieć znaczącego wpływu na całkowitą kwotę VAT faktycznie pobranego na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Szczególny środek powinien być ograniczony do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanego wskaźnika proporcji w odniesieniu do prawa do odliczenia VAT.
(9) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres.
(10) W przypadku gdy Austria uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania szczególnego środka po 2027 r., powinna do dnia 31 marca 2027 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie. Do tego wniosku należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania szczególnego środka, obejmujące przegląd stosowanego wskaźnika proporcji.
(11) Przedmiotowy szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3013 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3013 zmieniająca decyzję wykonawczą 2009/1013/UE upoważniająca Republikę Austrii do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |