a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dnia 4 października 2011 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 988/2011 2 wprowadzające do dnia 31 marca 2014 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria). Odstępstwo to przedłużano kilkakrotnie 3 - ostatnim razem rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1386 4 , które straciło moc z dniem 31 marca 2024 r.
(2) Dnia 18 czerwca 2024 r. Komisja otrzymała od Włoch wniosek o przedłużenie tego ostatniego odstępstwa przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria).
(3) Włochy przedstawiły aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają to odstępstwo.
(4) Dnia 17 października 2024 r. Włochy przyjęły w drodze dekretu 5 plan zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("włoski plan zarządzania").
(5) Wniosek dotyczy działalności połowowej już zatwierdzonej przez Włochy i obejmuje statki, które prowadzą połowy od ponad 5 lat i działają w ramach włoskiego planu zarządzania przyjętego zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(6) Wniosek dotyczy 116 statków (75 łodzi w Ligurii i 41 w Toskanii) o długości całkowitej poniżej 14 m i nakładzie połowowym wynoszącym łącznie 5 694,9 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy nie zostanie w przyszłości zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(7) Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(8) Podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 8-12 lipca 2024 r. 6 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiły Włochy, oraz związanego z nim projektu włoskiego planu zarządzania.
(9) Ogólna ocena STECF jest pozytywna, a plan zarządzania zawiera niezbędne elementy uzasadniające wniosek. STECF uznał, że plan zarządzania dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej na wodach Toskanii i Ligurii zawiera odpowiednie elementy pod względem opisu połowów, celów, zabezpieczeń i środków ochronnych/technicznych oraz wymiernych wskaźników okresowego monitorowania i oceny. STECF zauważył również, że plan zarządzania spełnia warunki ustanowione w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do odstępstw w zakresie odległości od brzegu oraz w art. 9 tego rozporządzenia w odniesieniu do odstępstwa w zakresie minimalnego rozmiaru oczek sieci.
(10) Odstępstwo, o którego przedłużenie wystąpiły Włochy, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych.
(11) Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie mają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie.
(12) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i nie koliduje z narzędziami połowowymi innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.
(13) Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego ani nie są ukierunkowane na głowonogi.
(14) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego 7 , nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów.
(15) Włochy zezwoliły na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.
(16) Chociaż art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został uchylony rozporządzeniem (UE) 2019/1241, część B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia zezwala na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci na podstawie niektórych warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Takie odstępstwa powinny obowiązywać już dnia 14 sierpnia 2019 r. i nie powinny prowadzić do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów osobników młodocianych, i służyć osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia. Wnioskowane przedłużenie jest zgodne z wyżej wymienionymi warunkami.
(17) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa 3 mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.
(18) Działalność połowowa z użyciem niewodów pełnomorskich jest uregulowana w planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. Ponadto, zgodnie z ust. 6 włoskiego planu zarządzania, połowy Aphia minuta są ograniczone do okresu połowu trwającego od 1 listopada do 31 marca każdego roku i do najwyżej 60 dni na łódź w każdym okresie połowu.
(19) Plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 8 .
(21) W związku z powyższym Komisja uważa, że przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiły Włochy, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Należy zatem przyznać wnioskowane przedłużenie odstępstwa.
(22) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym we włoskim planie zarządzania Włochy powinny przedstawić Komisji sprawozdanie.
(23) Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, co umożliwi niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewni rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.
(24) Biorąc pod uwagę, że okres połowu rozpoczyna się dnia 1 listopada, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 listopada 2024 r. ze względu na pewność prawa. Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.