a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu oraz wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymogi dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.
(4) Na podstawie art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnoświatowych regulaminów technicznych ONZ (zwanych dalej "GTR ONZ") i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi postanowieniami WP.29, EKG ONZ może również
przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.
(5) W dniach 12-15 listopada 2024 r. podczas 194. posiedzenia WP.29 może przyjąć: wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 32, 33, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 i 171; wnioski dotyczące nowego regulaminu ONZ w sprawie montażu pasów bezpieczeństwa, urządzeń przytrzymujących, urządzeń przytrzymujących dla dzieci, urządzeń przytrzymujących dla dzieci ISOFIX i urządzeń przytrzymujących dla dzieci i-Size, nowego regulaminu ONZ w sprawie urządzeń przypominających o zapięciu pasów, nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji systemu kontroli przyspieszenia przy nieprawidłowym naciśnięciu pedału oraz nowego regulaminu ONZ w sprawie asystenta pola widzenia; wnioski dotyczące modyfikacji GTR ONZ nr 6, 7 i 14; wniosek dotyczący poprawki do ujednoliconej rezolucji w sprawie wspólnej specyfikacji kategorii źródeł światła; wniosek dotyczący poprawki do wzajemnej rezolucji ONZ nr 1; oraz wniosek dotyczący zakresu zadań nieformalnej grupy roboczej ds. okresowego badania zdatności do ruchu drogowego (zwanej dalej "IWG ds. PTI").
(6) Regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii. Wraz z rezolucjami ONZ i GTR ONZ będą one mogły mieć decydujący wpływ na treść przepisów unijnych w dziedzinie homologacji typu pojazdów. Należy zatem ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków.
(7) Aby odzwierciedlić doświadczenie w terenie i rozwój techniczny, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych aspektów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 i 171, GTR ONZ nr 6, 7 i 14, ujednoliconą rezolucją w sprawie wspólnej specyfikacji kategorii źródeł światła, a wzajemna rezolucja ONZ nr 1 musi zostać zmieniona lub uzupełniona.
(8) Aby umożliwić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie montażu pasów bezpieczeństwa, urządzeń przytrzymujących, urządzeń przytrzymujących dla dzieci, urządzeń przytrzymujących dla dzieci ISOFIX i urządzeń przytrzymujących dla dzieci i-Size, nowego regulaminu ONZ w sprawie urządzeń przypominających o zapięciu pasów, nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji systemu kontroli przyspieszenia przy nieprawidłowym naciśnięciu pedału oraz nowego regulaminu ONZ w sprawie asystenta pola widzenia.
(9) Aby zapewnić kontynuację prac IWG ds. PTI w odniesieniu do zgodności pojazdów w całym cyklu życia, należy przyjąć fiński wniosek dotyczący zakresu zadań IWG ds. PTI, odrzucając jednocześnie wnioski dotyczące zakresu zadań przedłożone przez IWG ds. PTI i przez Federację Rosyjską. Należy zatem ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 w odniesieniu do przyjęcia fiskiego wniosku (i w ten sposób odrzucić wnioski przedłożone przez IWG ds. PTI oraz przez Federację Rosyjską).
(10) Wnioski te są zgodne z unijną polityką rynku wewnętrznego w odniesieniu do przemysłu motoryzacyjnego pod względem bezpieczeństwa, automatyzacji i emisji, a także jej, geopolityką, polityką transportową, klimatyczną i energetyczną, oraz mają bardzo pozytywny wpływ na konkurencyjność unijnej branży motoryzacyjnej i na handel międzynarodowy.
(11) W świetle tych korzyści proponuje się głosowanie za tymi wnioskami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: