Decyzja wykonawcza 2024/2866 wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez Zjednoczone Królestwo w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2866
z dnia 13 listopada 2024 r.
wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez Zjednoczone Królestwo w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 7808)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 104,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 52, w związku z art. 131 i 138 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 104 ust. 1 akapit drugi lit. a) pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2021/2116 stanowi, że art. 4 ust. 1 lit. b), art. 5, art. 7 ust. 3, art. 9, 17, 21 i 34, art. 35 ust. 4, art. 36, 37, 38, 40-43, 51, 52, 54, 56, 59, 63, 64, 67, 68, 70-75, 77, 91-97, 99 i 100, art. 102 ust. 2 oraz art. 110 i 111 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nadal mają zastosowanie - w przypadku Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) - w odniesieniu do wydatków poniesionych przez beneficjentów i płatności dokonanych przez agencję płatniczą w ramach wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 3 .

(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja dokonuje niezbędnych weryfikacji, informuje Zjednoczone Królestwo o wynikach tych weryfikacji, zapoznaje się z uwagami zgłoszonymi przez Zjednoczone Królestwo, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia ze Zjednoczonym Królestwem i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(3) Zjednoczone Królestwo miało możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. Nie skorzystano jednak z tej możliwości.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z prawem Unii.

(5) Przeprowadzone weryfikacje i wyniki rozmów dwustronnych wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez Zjednoczone Królestwo nie spełnia tego wymogu i nie może być zatem finansowana w ramach EFRROW.

(6) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach EFRROW. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem Zjednoczonego Królestwa przez Komisję o wynikach weryfikacji, chyba że art. 52 ust. 4 lit. b) i c) i art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 stanowią inaczej.

(7) Kwoty wyłączone z finansowania unijnego na podstawie niniejszej decyzji powinny również uwzględniać wszelkie zmniejszenia i zawieszenia zgodnie z art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 z uwagi na fakt, że takie zmniejszenia lub zawieszenia mają charakter tymczasowy i pozostają bez uszczerbku dla decyzji podjętych na podstawie art. 51 lub 52 tego rozporządzenia.

(8) Jeśli chodzi o przypadki objęte niniejszą decyzją, Komisja przedstawiła Zjednoczonemu Królestwu w sprawozdaniu zbiorczym 4  szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z prawem Unii.

(9) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach będących w toku w dniu 23 sierpnia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wyłącza się z finansowania unijnego kwoty określone w załączniku, odnoszące się do wydatków poniesionych przez akredytowane agencje płatnicze Zjednoczonego Królestwa i zadeklarowane w ramach EFRROW.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Korekty finansowe

EFRROW

Korekty finansowe - z wyłączeniem zasady wzajemnej zgodności

Pozycja budżetu: 08030102

Państwo członkowskie Środek RB Uzasadnienie Rodzaj Korekta (%) Waluta Kwota brutto Odliczenia Ustanowiona kwota netto
GB Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2023 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 NA 2023 R. ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR 6 177,53 0,00 6 177,53
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2023 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 NA 2023 R. ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR 68,01 0,00 68,01
Ogółem GB: EUR 6 245,54 0,00 6 245,54
Waluta Kwota brutto Odliczenia Ustanowiona kwota netto
EUR 6 245,54 0,00 6 245,54

Pozycja budżetu: 6201

Państwo członkowskie Środek RB Uzasadnienie Rodzaj Korekta (%) Waluta Kwota brutto Odliczenia Ustanowiona kwota netto
GB Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2020 8.06.2020-15.10.2020 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 15,00% EUR - 213 798,03 0,00 - 213 798,03
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2023 16.10.2022-31.12.2022 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 15,00% EUR - 5 060,95 0,00 - 5 060,95
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2019 Sprzęt używany - M06 JEDNORAZOWA EUR - 106 766,63 0,00 - 106 766,63
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2020 Sprzęt używany - M06 JEDNORAZOWA EUR - 188 753,25 0,00 - 188 753,25
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2021 Sprzęt używany - M06 JEDNORAZOWA EUR - 89 565,21 0,00 - 89 565,21
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2022 Sprzęt używany - M06 JEDNORAZOWA EUR - 7 598,31 0,00 - 7 598,31
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2020 Sprzęt z drugiej ręki - M19 JEDNORAZOWA EUR - 370 365,19 - 1 756,90 - 368 608,29
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2021 Sprzęt z drugiej ręki - M19 JEDNORAZOWA EUR - 146 275,81 0,00 - 146 275,81
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - beneficjenci publiczni 2020 Sprzęt z drugiej ręki - M07 JEDNORAZOWA EUR - 18 777,58 - 504,34 - 18 273,24
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2018 Przyznana stawka pomocy wyższa niż wnioskowana - M19 JEDNORAZOWA EUR - 22 494,01 0,00 - 22 494,01
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2019 Przyznana stawka pomocy wyższa niż wnioskowana - M19 JEDNORAZOWA EUR - 5 039,86 0,00 - 5 039,86
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - beneficjenci publiczni 2020 Przyznana stawka pomocy wyższa niż wnioskowana - M07 JEDNORAZOWA EUR - 413 325,22 - 11 101,30 - 402 223,92
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2021 Przyznana stawka pomocy wyższa niż wnioskowana - M07 JEDNORAZOWA EUR - 60 797,39 0,00 - 60 797,39
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2020 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M01-M16 JEDNORAZOWA EUR - 22 757,80 0,00 - 22 757,80
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2021 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M01-M16 JEDNORAZOWA EUR - 23 348,86 0,00 - 23 348,86
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2021 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M04 JEDNORAZOWA EUR - 21 167,99 0,00 - 21 167,99
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2020 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M07-M20 JEDNORAZOWA EUR - 3 204,00 0,00 - 3 204,00
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2021 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M07-M20 JEDNORAZOWA EUR - 8 185,62 0,00 - 8 185,62
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2020 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M19 JEDNORAZOWA EUR - 3 814,99 0,00 - 3 814,99
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2021 Właściwa ocena racjonalności kosztów, M19 JEDNORAZOWA EUR - 25 957,11 0,00 - 25 957,11
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2020 Kontrole wniosków o płatność powierzone osobie trzeciej - Faktyczna wypłata nie została zweryfikowana JEDNORAZOWA EUR - 10 400,90 0,00 - 10 400,90
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2021 Kontrole wniosków o płatność powierzone osobie trzeciej - Faktyczna wypłata nie została zweryfikowana JEDNORAZOWA EUR - 15 261,75 0,00 - 15 261,75
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2020 Kontrole wniosków o płatność w ramach projektów zatwierdzonych na podstawie ogólnego wykazu pozycji kosztów JEDNORAZOWA EUR - 152 742,77 0,00 - 152 742,77
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2021 Kontrole wniosków o płatność w ramach projektów zatwierdzonych na podstawie ogólnego wykazu pozycji kosztów JEDNORAZOWA EUR - 158 715,74 0,00 - 158 715,74
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2022 Kontrole wniosków o płatność w ramach projektów zatwierdzonych na podstawie ogólnego wykazu pozycji kosztów JEDNORAZOWA EUR - 178 535,45 0,00 - 178 535,45
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2022 Środki EFRROW objęte ZSZiK: znane błędy wykryte przez jednostkę certyfikującą (badanie merytoryczne) JEDNORAZOWA EUR - 7 178,20 0,00 - 7 178,20
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2022 Środki EFRROW objęte ZSZiK - Najbardziej prawdopodobne ryzyko finansowe powyżej progu istotności JEDNORAZOWA EUR - 2 068 375,83 0,00 - 2 068 375,83
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2022 Środki EFRROW nieobjęte ZSZiK: znany błąd wykryty przez jednostkę certyfikującą (badanie zgodności) JEDNORAZOWA EUR - 805 627,84 0,00 - 805 627,84
Rozliczanie rachunków - Rozliczanie finansowe 2022 Środki EFRROW nieobjęte ZSZiK: najbardziej prawdopodobne ryzyko finansowe JEDNORAZOWA EUR - 768 046,80 0,00 - 768 046,80
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2020 Kwalifikowalność kosztów poniesionych przed datą złożenia wniosku o wsparcie oraz kosztów uznanych za niekwalifikowalne w wyniku poprzednich kontroli, a następnie ponownie zgłoszonych JEDNORAZOWA EUR - 1 628 649,04 0,00 - 1 628 649,04
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Wiedza i innowacje 2021 Kwalifikowalność kosztów poniesionych przed datą złożenia wniosku o wsparcie oraz kosztów uznanych za niekwalifikowalne w wyniku poprzednich kontroli, a następnie ponownie zgłoszonych JEDNORAZOWA EUR - 231 039,97 0,00 - 231 039,97
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2021 RB 2021-2022 ZRY-

CZAŁ-

TOWA-

NA

15,00% EUR - 944 774,85 - 89,11 - 944 685,74
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2022 RB 2021-2022 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 15,00% EUR - 920 972,58 0,00 - 920 972,58
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2022 ZSZiK - Niedociągnięcia w kontrolach administracyjnych w RB 2022 JEDNORAZOWA EUR - 219 732,92 0,00 - 219 732,92
Rozwój obszarów wiejskich - Środki EFRROW objęte ZSZiK 2022 Znany błąd wykryty przez jednostkę certyfikującą (badanie zgodności) JEDNORAZOWA EUR - 47 313,37 0,00 - 47 313,37
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2020 M20 Zamówienia publiczne JEDNORAZOWA EUR - 4 537,97 - 121,88 - 4 416,09
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2022 Populacja nieobjęta ZSZiK - Niedociągnięcia w kontrolach administracyjnych w RB 2022 JEDNORAZOWA EUR - 16 463,48 0,00 - 16 463,48
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2020 Projekty poniżej progu - M19 JEDNORAZOWA EUR - 48 354,13 - 229,38 - 48 124,75
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2020 Projekty finansowane, mimo że znajdowały się poniżej progu - CPSG - M04 JEDNORAZOWA EUR - 151 738,74 0,00 - 151 738,74
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2017 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 28 152,02 0,00 - 28 152,02
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2018 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 117 164,65 0,00 - 117 164,65
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2019 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 908 284,56 0,00 - 908 284,56
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2020 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 1 484 845,90 - 797 614,67 - 687 231,23
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2021 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 537 908,50 0,00 - 537 908,50
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2022 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 185 598,87 0,00 - 185 598,87
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW, LEADER 2023 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M19 NA 2023 R. ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 197 334,63 0,00 - 197 334,63
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2017 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 25 631,05 - 726,75 - 24 904,30
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2018 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 83 545,71 0,00 - 83 545,71
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2019 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 1 515 062,40 - 489,46 - 1 514 572,94
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2020 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 1 731 328,25 - 930 017,59 - 801 310,66
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2021 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 825 535,60 0,00 - 825 535,60
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci prywatni 2022 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M04 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 874 059,35 0,00 - 874 059,35
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2017 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 5 779,06 0,00 - 5 779,06
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2018 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 63 561,96 0,00 - 63 561,96
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2019 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 401 710,75 0,00 - 401 710,75
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2020 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 592 848,60 - 318 460,48 - 274 388,12
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2021 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 552 174,80 0,00 - 552 174,80
Rozwój obszarów wiejskich - EFRROW - Środki objęte wsparciem ryczałtowym 2022 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M06 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 652 633,60 0,00 - 652 633,60
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2018 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 1 475,18 0,00 - 1 475,18
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2019 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 63 317,05 - 36,91 - 63 280,14
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2020 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 295 081,51 - 158 742,40 - 136 339,11
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2021 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 291 009,63 0,00 - 291 009,63
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2022 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 189 686,45 0,00 - 189 686,45
Rozwój obszarów wiejskich - Inwestycje ze środków EFRROW - Beneficjenci publiczni 2023 RACJONALNOŚĆ KOSZTÓW - M07 NA 2023 R. ZRY- CZAŁ- TOWA- NA 5,00% EUR - 20 134,95 0,00 - 20 134,95
Ogółem GB: EUR - 21 779 381,17 - 2 219 891,17 - 19 559 490,00
Waluta Kwota brutto Odliczenia Ustanowiona kwota netto
EUR - 21 779 381,17 - 2 219 891,17 - 19 559 490,00
Korekty finansowe Ustanowiona kwota netto ogółem
EFRROW Korekty finansowe - z wyłączeniem zasady wzajemnej zgodności - 19 553 244,46
OGÓŁEM: - 19 553 244,46
Zwroty Ustanowiona kwota netto ogółem
OGÓŁEM: 0,00
1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1306/oj.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1305/oj.
4 Dokument Ares(2024)6628762.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2866

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2866 wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez Zjednoczone Królestwo w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 13/11/2024
Data ogłoszenia: 15/11/2024